Gå til innhold

"Jeg er sulten "

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når dere har spurt barnet om det skal ha mer mat før pussing av tenner og legging. Og barnet har sagt nei. 

Men da dere sier , vi skal gå å pusse tenner. så kommer barnet med... jeg er sulten nå. 

Hva gjør dere? Smører ei brødskive eller legger barnet uansett?

Anonymkode: b2beb...d0c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får mat.

Anonymkode: 2f89c...f0e

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Har man sagt nei har man sagt nei. De lærer! 

Anonymkode: 8fb36...cb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Burde ikke gjøre det. Unger spiser seg lett feit for å få være oppe lenger! De manipulerer.

Anonymkode: 0fcd7...9eb

Skrevet

Legger de. Sier alltid fra ved siste anledning at det er nettopp det, siste sjans for mat den dagen. Og det lærer de fort. 

Anonymkode: 309fa...140

• Liker 2
Skrevet

Hvis de enten spiste bra til middag eller nettopp har spist kvelds så er det som regel i seng, men har de ikke spist noe særlig til middag eller kvelds så får de en brødskive ja.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Når dere har spurt barnet om det skal ha mer mat før pussing av tenner og legging. Og barnet har sagt nei. 

Men da dere sier , vi skal gå å pusse tenner. så kommer barnet med... jeg er sulten nå. 

Hva gjør dere? Smører ei brødskive eller legger barnet uansett?

Anonymkode: b2beb...d0c

De vil ikke legge seg og bruker alle triks i boken for å utsette. Her har jeg sagt at kjøkkenet holder stengt fra kl 21. De lærte fort. 

Anonymkode: b6c66...cac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sørg for å gi tydelig beskjed om når det er dagens siste måltid. Deretter får de ikke mat hvis de blir sultne etter det. De får typisk tilbud om kveldsmat 30 minutter før leggetid, så hvis de plutselig er sultne etter tannpuss når det er legging er det ikke en fysiologisk grunn til at de vil ha mat, men heller bare at de vil være våkne. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er grunn til å tenke at de faktisk er sultne, spist lite tidligere på dagen, får de en skive. Tilbyr ellers litt vann.

Anonymkode: bc6b9...b49

• Liker 1
Skrevet

Må få mat 😀

Skrevet

Gir de mat, men det blir på senga, med dempet lys. Så får de heller stå raskt opp for å pusse raskt. 

Anonymkode: d0c9d...18e

Skrevet

Med første barnet skulle jeg være skikkelig konsekvent og ga ikke mat. Resultatet var unge som var lei seg og brukte laaaang tid (timer) på å sovne. Etter hvert skjønte jeg det ikke var så lurt, lot han få litt mat om han spurte, pussing og legging og han sovnet på minutter.

Andre barnet har det aldri vært en problem, men hadde gitt mat om han hadde spurt (lærer litt med tiden vi foreldre og 😆)

Anonymkode: e66fe...775

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på alder. Begynte ganske tidlig å gi veldig tydelig beskjed om at det var siste mulighet, og da gjennomførte vi det.

Dersom det virket på barnet som om det faktisk var krise, så var det ren "fôring". Ikke noe koseprat eller somling, men en "kjedelig" brødskive som skulle spises raskt og uten underholdning/koseprat. Var de faktisk sultne, så spiste de kjapt da. Var det uthaling, så skjønte vi det fort, og da ble maten ryddet bort og rett i seng.

Anonymkode: ac2cb...69c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer litt an på alder. Begynte ganske tidlig å gi veldig tydelig beskjed om at det var siste mulighet, og da gjennomførte vi det.

Dersom det virket på barnet som om det faktisk var krise, så var det ren "fôring". Ikke noe koseprat eller somling, men en "kjedelig" brødskive som skulle spises raskt og uten underholdning/koseprat. Var de faktisk sultne, så spiste de kjapt da. Var det uthaling, så skjønte vi det fort, og da ble maten ryddet bort og rett i seng.

Anonymkode: ac2cb...69c

Dette funker ganske bra. Er man konsekvent, skjønner de stort sett greia fort.

Anonymkode: 13854...f65

• Nyttig 1
Skrevet

Min femåring spiser generelt lite på ettermiddagen, så hun kan ofte si hun er sulten etter hun har lagt seg. Får da en skive på senga og sovner fort etter det. Nå kjenner jeg henne såpass at jeg hører når hun faktisk er sulten og når hun prøver drøye tiden. Vet at det ikke er lett å sovne når man er sulten hun er en sånn en som aldri er sulten eller må tisse når man spør, men gjerne 10 min etterpå 😅

Anonymkode: c276b...091

• Liker 1
Skrevet

Det kommer litt an på alder, og hva barnet spiste tidligere på kvelden. Men jeg har nesten alltid sagt nei.

Jeg har opplevd å ha rimelig grunn til å tro at barnet er sultent noen få ganger, og da har det fått litt mat og så pusset tennene på nytt. Men særlig femåringen har opp igjennom hatt "jeg er sulten" som en del av  av rekka som også inneholder "jeg er tørst", "jeg vil ha på en annen pysj", "jeg må tisse", "jeg trenger det gule kosedyret", "jeg må bæsje", "jeg trenger varmeflaske", "jeg er redd for dinosaurer", "jeg hørte en dinosaur" "jeg klør på tåa" med mer. Og da har jeg ikke trodd særlig på det, og sagt noe ala "uff da, heldigvis spiste du godt til kvelds, fort deg å sove så skal du få en god frokost når du våkner". Klok av skade ble jeg raskt nøye med å spørre om hun var helt sikker på at hun var mett etter kveldsmaten, og minne på at etterpå stenger kjøkkenet for kvelden. 

Anonymkode: 56f72...7cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Etter skolealder ville jeg nok avfeid det. Før skolealder ville jeg vurdert Hvir mye hen har spist tidligere.

Anonymkode: 7a387...79a

Skrevet (endret)

Her sier vi alltid klart ifra litt før leggetid at "nå er det siste mulighet til å få mat i dag, så kjenn ordentlig etter, for det er ikke mulig å få senere". Deretter står vi for det. Tok ikke lang tid før det ble forstått. :)

Begynte med dette da sønnen var 4 tror jeg, mulig det var enda tidligere.

Endret av MariaIsabel
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på om det er noe som gjentar seg, og som barnet driver med for å være oppe lenger, tenker jeg. Skjer det en gang, så ville jeg ikke vært firkantet fordi det fører bare til at det tar lenger tid før barnet sovner. Si at hen får en skive denne gangen, men at det er et engagstilfelle.  Har kun skjedd et par ganger her, og da har hun fått en skive til. 

Anonymkode: b5cf2...c3e

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på om jeg VET hun er mett eller ikke. Merker fort om dette er drøying av tid eller ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...