Gå til innhold

Vil ta bachelorstudiet men har ikke generell studiekompetanse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei lang historie kort...jeg er en kvinne på 36 uten å ha bestått vgs. I alle år har jeg jobbet på dagligvarebutikk. Jeg har to barn på 5 og 2. Jeg er gift med verdens snilleste og flinkeste mann som er selvstendig næringsdrivende og tjener veldig godt, som gjør at jeg ikke har jobbet de siste årene pga småbarns perioden. Mannen min gir meg mer enn nok til lommepenger som gjør at jeg kan kjøpe nesten alt jeg ønsker meg. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med livet. Jeg har alt. Er gift har hus, bil, penger og barn.
Men når jeg ser andre på min alder og folk som er mye yngre enn meg  som utdanner seg og er på høye stillinger da tenker jeg mye på det at jeg ikke har bestått vgs engang. Pga dette kan jeg ikke søke på utdanning. Jeg kan ikke få meg en bedre jobb. Skal jeg tilbake på jobb så blir det på en butikk.

Jeg vet at første steget er å ta opp alle de fagene jeg mangler. Men jeg føler jeg ikke har ork til dette. Og vet at jeg ikke kommer til å klare dette i en alder av 36. Men jeg vil komme inn på en bachelour studiet?? Vet ikke hvordan jeg tenker dette en gang! Alle bachelor srudier krever genrell studiekompetanse. Syns kanskje det er flaut å ta opp fag i denne alderen. Og hva om jeg ikke oppnår gode karakterer nå heller? Det blir kast bort av tid og krefter.
Hva skal jeg gjøre?? 😭😭

Mannen min er autorisert regnskapsfører. Han har mange ganger sagt at han er villig til å lære meg de basic tingene i regnskapet som for eksempel bokføring. Slik at jeg kan jobbe hos han etter hvert. Men jeg tenker at hvordan skal en forstå regnskap uten utdanning??

Takk til at alle de som tar seg tid til å lese dette rare innlegget mitt. Men jeg måtte bare lufte tankene mine. Jeg vil gjøre noe men klarer ikke tanken på å ta opp fag i denne alderen😪😗 er det ingen sjans for å ta en bachelor innen regnskap uten generell studiekompetanse?

Anonymkode: c85a6...206

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har ork til å ta opp fag, hvordan mener du at du skal ha ork til å studere de neste 3-4 åra?

Anonymkode: ba6d2...bee

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med voksenopplæringen i fylkeskommunen din. Du kan ha krav på gratis studiekompetanse med feks kveldsundervisning så du kan kombinere det med jobb. 

Anonymkode: b4c6c...2a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke deg inn basert på arbeidserfaring. Har selv tatt bachelor uten bestått vgs, og uten å ta opp fag. Kom inn fordi jeg har jobbet 100% i restaurantbransjen i over ti år. Hadde vel ca 7 års arbeidserfaring da jeg søkte og kom inn på økonomi og administrasjon. Så det er fullt mulig å få til :) du må ha attest(er) fra arbeidsgiver(e), for å vise til erfaring din. 

Anonymkode: ff7a8...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 er vel fortsatt mulig? Evt realkompetanse?

Vil absolutt anbefale deg å studere om du kan, men husk at Ingen utdanning  ikke trenger å være et uoverkommelig hinder for karriere. Jeg er på din alder og har ingen utdanning selv, og jobber i mellomlederstilling med over en million i lønn. Hadde tidligere en høyere teknisk stilling innen softwareutvikling .

Anonymkode: 4451a...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke realkompetansevurdering, men siden det er veldig lenge siden du har gått på skole/studert, så anbefaler jeg egentlig å ta opp fagene du mangler. Jeg er 37 år og tar opp fag for studiekompetanse, og det var litt av en overgang å plutselig sitte på "skolebenken" igjen. Godt å bruke hodet, men for min del var det en omstilling fra å bare jobbe. Jeg jobber 120% i tillegg og har tre barn. Litt stressende til tider, men det går veldig fint. 

Anonymkode: 8ffd2...30b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det er flaut å ta opp fag i din alder?

Tidligere legevaktsjef i Bergen tok opp fag og begynte på medisinstudiet som 49-åring. Kilde

Anonymkode: 32806...ba2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv BI, ONH eller HK med realkompetanse. Siden det er privat, og dyrt, så er det enklere å komme inn. 

Anonymkode: 84a1e...fc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei lang historie kort...jeg er en kvinne på 36 uten å ha bestått vgs. I alle år har jeg jobbet på dagligvarebutikk. Jeg har to barn på 5 og 2. Jeg er gift med verdens snilleste og flinkeste mann som er selvstendig næringsdrivende og tjener veldig godt, som gjør at jeg ikke har jobbet de siste årene pga småbarns perioden. Mannen min gir meg mer enn nok til lommepenger som gjør at jeg kan kjøpe nesten alt jeg ønsker meg. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med livet. Jeg har alt. Er gift har hus, bil, penger og barn.
Men når jeg ser andre på min alder og folk som er mye yngre enn meg  som utdanner seg og er på høye stillinger da tenker jeg mye på det at jeg ikke har bestått vgs engang. Pga dette kan jeg ikke søke på utdanning. Jeg kan ikke få meg en bedre jobb. Skal jeg tilbake på jobb så blir det på en butikk.

Jeg vet at første steget er å ta opp alle de fagene jeg mangler. Men jeg føler jeg ikke har ork til dette. Og vet at jeg ikke kommer til å klare dette i en alder av 36. Men jeg vil komme inn på en bachelour studiet?? Vet ikke hvordan jeg tenker dette en gang! Alle bachelor srudier krever genrell studiekompetanse. Syns kanskje det er flaut å ta opp fag i denne alderen. Og hva om jeg ikke oppnår gode karakterer nå heller? Det blir kast bort av tid og krefter.
Hva skal jeg gjøre?? 😭😭

Mannen min er autorisert regnskapsfører. Han har mange ganger sagt at han er villig til å lære meg de basic tingene i regnskapet som for eksempel bokføring. Slik at jeg kan jobbe hos han etter hvert. Men jeg tenker at hvordan skal en forstå regnskap uten utdanning??

Takk til at alle de som tar seg tid til å lese dette rare innlegget mitt. Men jeg måtte bare lufte tankene mine. Jeg vil gjøre noe men klarer ikke tanken på å ta opp fag i denne alderen😪😗 er det ingen sjans for å ta en bachelor innen regnskap uten generell studiekompetanse?

I noen tilfeller kan du søke på høyere studier uten generell studiekompetanse, men pga realkompetanse. Men det høres ikke ut som din realkompetanse kvalifiserer deg til å komme inn på revisorstudiet. Og om du hadde kommet inn pga det, tror jeg du hadde slitt veldig med å fullføre pga manglende grunnkompetanse innen matematikk og økonomi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Prøv BI, ONH eller HK med realkompetanse. Siden det er privat, og dyrt, så er det enklere å komme inn. 

Anonymkode: 84a1e...fc8

Det vil være bortkastete penger, hvis ts mangler nødvendig grunnkompetanse i matematikk, vil det bli vanskelig å stå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva skal jeg gjøre?? 😭😭

Been there! 

Du søker på bakgrunn av realkompetanse. Det er altså all kompetanse du har opparbeidet deg gjennom lønnet og ulønnet arbeid, kurs, skole osv. Dette må dokumenteres og legges ved søknaden til universitetet.

Søknadsfristen for realkompetanse er før de øvrige søkerne, så pass på datoen. 

Du anbefale deg å søke på humanistiske studier, da er sjangsen god for å komme inn. Let også etter studier merket med "alle" eller et lavt karakterkrav når du søker.

Lykke til 😊

Anonymkode: 12243...6b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som heter y-vei nå? Som vil si inntak basert på yrkesfaglig erfaring?

Anonymkode: a9229...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skal jeg gjøre?? 😭😭

Halve klassen på bachelorstudiet mitt er folk i 35 års alderen som har tatt opp fag for å komme inn (sosialt arbeid). Det er dermed vanligere enn du tror. Jeg blir betenkt når du sier at du ikke ORKEr å ta opp fag... men likevel ønsker å studere videre? 

Anonymkode: 9c9a6...964

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

23/5 er vel fortsatt mulig? Evt realkompetanse?

Vil absolutt anbefale deg å studere om du kan, men husk at Ingen utdanning  ikke trenger å være et uoverkommelig hinder for karriere. Jeg er på din alder og har ingen utdanning selv, og jobber i mellomlederstilling med over en million i lønn. Hadde tidligere en høyere teknisk stilling innen softwareutvikling .

Anonymkode: 4451a...fe2

23/5 er mulig. Jeg kom inn på det i sommerens opptak. Har bestått vgs forsåvidt, men fikk spm fra opptakskontoret om jeg heller ville bli vurdert etter 23/5 da det så at det ville gi meg høyere poengsum.

Anonymkode: ca773...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

23/5 er mulig. Jeg kom inn på det i sommerens opptak. Har bestått vgs forsåvidt, men fikk spm fra opptakskontoret om jeg heller ville bli vurdert etter 23/5 da det så at det ville gi meg høyere poengsum.

Anonymkode: ca773...7d6

Man skal ikke trenge å bli spurt om det, for man skal alltid vurderes på den måten som er mest fordelaktig. 

Men når det gjelder TS: som andre har sagt kan du søke med realkompetansevurdering. Det er likevel ikke alle studier du kan komme inn på på den måten. Hvis du f.eks ønsker å studere noe der det kreves en viss karakter i gitte fag må du oppfylle dette kravet. Noen studier krever også at du har et visst antall poeng (vi snakker ikke om poenggrensa i Samordna opptak som kan variere fra år til år, men et generelt poengkrav som opptakskriterium, slik som på lærerutdanningene der man må ha minst 35 skolepoeng). 

Til slutt skal jeg være litt hard mot deg: du sier at du ikke har ork til å ta opp fag fordi du ikke vil klare det. Jeg vil våge å påstå at hvis du ser på fag fra videregående skole som uoverkommelige har du lite på studier å gjøre. Selv høyskolestudier av den typen som går for å være banalt enkle krever noe helt annet av deg enn skolefag fra videregående. Du har flere sider pensum, større krav til selvstendig arbeid og modenhet, ting går mye fortere, du må kunne sette deg inn i vitenskapelige tekster, du må kunne skrive vitenskapelig osv osv. Siden det er en stund siden du har gått på skole vil jeg derfor anbefale deg en myk start med å ta opp igjen fag. 

Anonymkode: 4a8ad...028

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har ork til å ta opp fag, hvordan mener du at du skal ha ork til å studere de neste 3-4 åra?

Anonymkode: ba6d2...bee

Ganske idiotisk resonnement, mtp at en målrettet utdanning som gir jobb er litt mer interessant enn å sitt å lese nynorsk vgs kanskje? Elsker når dunning krugere tror de sier noe smart fordi de ikke tenker over hva de sier.

Anonymkode: 6f758...177

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det ikke noe som heter y-vei nå? Som vil si inntak basert på yrkesfaglig erfaring?

Anonymkode: a9229...0ca

Jo, eller basert på at man har fagbrev, gjerne i tekniske fag. Min mann gikk på elkraftteknikk med fagbrev som energimontør og tok en bachelor. 

Anonymkode: b4c6c...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske idiotisk resonnement, mtp at en målrettet utdanning som gir jobb er litt mer interessant enn å sitt å lese nynorsk vgs kanskje? Elsker når dunning krugere tror de sier noe smart fordi de ikke tenker over hva de sier.

Anonymkode: 6f758...177

Hmmmm…. Hva kan man si… jeg tror jeg lar være… 

Anonymkode: fd706...09e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan søke deg inn basert på arbeidserfaring. Har selv tatt bachelor uten bestått vgs, og uten å ta opp fag. Kom inn fordi jeg har jobbet 100% i restaurantbransjen i over ti år. Hadde vel ca 7 års arbeidserfaring da jeg søkte og kom inn på økonomi og administrasjon. Så det er fullt mulig å få til :) du må ha attest(er) fra arbeidsgiver(e), for å vise til erfaring din. 

Anonymkode: ff7a8...69a

Hei kan du fortelle litt mer om dette?🙂 hvordan går jeg frem? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...