Gå til innhold

Nyutdannet, sliten lege. Tips til spesialiseringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er nyutdannet lege. Har nå jobbet som LIS1 i snart 6 måneder. En stilling som er kjent for å være ganske stressende. Jeg kan telle på en hånd hvor mange dager jeg har hatt tid til å ta lunsj ila. disse 6 månedene. Jeg er sliten. Hver dag er et evig stress, og alt handler om å være rask nok både i møte med pasienten og journalarbeidet for å kanskje kunne gå hjem til rett tid. Sitter man overtid blir det heller ikke betalt. Dette gjelder både sengepost og mottak. Og det har tatt fra meg all glede ved yrket. Alt handler om å være rask. Mestring er også noe jeg kjenner lite på.

Har jobbet som fastlegevikar et par somre. Der opplevde jeg mer mestring. Tidspresset var dog det samme - stresset stort sett hele dagen for å ta igjen de daglige forsinkelsene. 

Jeg angrer på hele yrkesvalget. Som jeg opplever det, er hele helsevesenet presset. Tiden legen får per pasient er kuttet ned til det minimale av hva som er mulig og forsvarlig, noe som går ut over legenes trivsel. Har snakket med et par overleger også, og det blir nødvendigvis ikke bedre ettersom man stiger i gradene. 

Jeg har rett og slett funnet ut at en hverdag i mottak, på sengepost med den daglige tralten previsitt-visitt-journalarbeid eller på fastlegekontor ikke er noe for meg. Jeg vil ha en jobb der jeg har tid til lunsj, snakke med pasienter på en vanlig måte, og en hverdag uten kontinuerlig høy puls. Men hva kan jeg jobbe med? 

Noen leger der ute som har følt det på lignende måte som meg, og som har funnet en spesialisering de trives med? 

Anonymkode: 708c1...f6f

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

feil tråd. 

Endret av Atheena
Skrevet

Psykiater? 

Anonymkode: 7a617...692

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Øye, øre-nese-hals, hud... 

Anonymkode: 17ec9...967

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke lege, men foreslår spesialisering innen psykiatri, alternativt en gren der du kan jobbe privat og på dagtid som f eks gynekologi. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Poliklinikk på sykehus, patologi, forskning/undervisning,

Anonymkode: f154d...307

Skrevet

De fleste har faktisk tid til lunsj, men du er ny og uerfaren uten rutine, og da skal det mindre til før dagen blir kaotisk. Jeg har jobbet flere steder i helsevesenet, de dagene legene ikke spiser lunsj er faktisk unntakene. Har venner og familie som jobber både som fastlege, avtalespesialist og overleger på sykehus, det er travelt men de spiser alle sammen. Så det handler nok i stor grad om hva du ønsker å jobbe med fremover. Vil du ha en spesialisering uten vakt, vil du være på sykehus med kirurgisk eller medisinsk spesialitet, vil du jobbe i kommunen, vil du ha mulighet som avtalespesialist i fremtiden, hvor er interessene dine? Vil du kunne jobbe over hele landet eller være bundet mot sykehus/regionsykehus? Veldig mange ting som er relevant å vite for å komme med forlag. Øye og ØNH som foreslått over kan jo ha fine dager de når man er blitt spesialist, men veien frem dit er lang, og det kan også være vaktarbeid involvert om man er tilknyttet sykehus. 

Anonymkode: a4140...57b

• Liker 2
Skrevet

Hva med endokrinologi? 

Skrevet

Paykiatri uten tvil om du vil ha det behagelig 

Anonymkode: 92f4d...7fe

• Liker 1
Skrevet

Allmennmed. fastlege er ikke så ille som det fremstilles 

Anonymkode: 0728f...4e0

• Liker 1
Skrevet

Patologi/obduksjon? Ingen som dør hvis du bruker litt lengre tid på oppgaver der.

Anonymkode: e9311...18c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Illuminatum skrev (4 minutter siden):

Hva med endokrinologi? 

Nei, da må du gå mange år som forvakt indremedisin, svært travelt. 

Anonymkode: e3c2a...95f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med forskning? 
eller legemiddelindustrien? 
Finnes også leger som starter opp for seg selv  eller jobber i det private. 
Er sykepleier og gikk ut av yrket for mange år siden. Det finnes masse muligheter, men man blir litt blind når man står midt i suppen… 

Håper du holder ut til du finner noe bedre, for utbrente leger er ingen tjent med 🙁 

Anonymkode: 52e4c...5f7

• Nyttig 1
Skrevet

Hei, gratulerer med fullført utdanning av verdens hardeste studie. Du har ofret ungdomstid siden du begynte på videregående for dette og full honnør til deg.

LIS1 er veldig hardt. Det BLIR bedre på endel måter senere, men en havner fort i et system som kun gjør deg til en bedre betalt arbeidsslave. Allikevel, når en tar arbeidstid, skstt og taptungdom i betraktning er ikke lege så bra betalt. Da er det bedre å studere økonomi eller ledelse og evt selge strøm eller "administrere' folk.

Det du ser etter er en jobb med mening. En jobb hvor du ikke er administrert ihjel og hvor musunnelse fra alle ignorantefolk ikkeeter deg opp. 

MITT tips er å seriøst vurdere å jobbe som fastlege, ta allmennspesialisering og SAMTIDIG gjøre deg klar til å jobbe dom funksjonellmedisiner senere. Det er stort behov for oss og veldig givende.

*Ingen flere legevakter (med mindre du vil det selv, og hvem ved sine fulle fem gidder det?

*Papiratbeidet du gjør er meningsfullt og kun for deg og den du tar vare på.

*Det finnes utallige felt du kan fordype deg i uten å måtte forholde deg til Byzantiske regler og reguleringer som er laget av folk som ikke har erfaring i feltet.

*arbeidstid bestemmer du selv og siden det alltid er behov og din interesse som vil styre det du holder på med, er hver time du jobber full av mening i livet.

Selv har jeg utdanning i allmennmedisin og har lært meg ekstensivt om hormoner, treningseffekter, avhengighet (spesielt nikotin og alkohol), vekttap, litt estetisk medisin og holistikk.  Jeg har erfaring som medisinsk evaluør og kan lesse alle journaler fra spesialister som bringes meg av de som vil se meg. 

Du høres reflektert, men veldig frustrert ut. Tro meg, det finnes utallige alternativer. Du kan også få deg jobb som lege i Thailand/Asia og bo der halve året (hvis du bor lengre får du problemer med staten). 

Du er ikke lei av å være lege; du er ikke lei av å hjelpe folk og du er IKKE utbrent. Du har bare sett hvor dysfunksjonelt moderne organisert medisin er.  Problemet er som ofyedt at du ikkevet hva som er mulighetene. Til å begynne med anbefaler jeg deg å kontakte en funksjonellmedisiner via epost og si at du er ung lege og vil ha et møte, en prat som er åpen. De fleste vil ta imot deg med åpne armer for vi ELSKER å rettlede og å ta care på ekte kolleger.

Du kan når som helst kontakte meg, men uansett, finn en funksjonellmedisiner der du er. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Paykiatri uten tvil om du vil ha det behagelig 

Anonymkode: 92f4d...7fe

Hva i all verden?  Hvis du tror dette er "behagelig", så kan du sikkert utlede det litt mer? 

• Liker 1
Skrevet

Fysikalsk medisin og rehabilitering 

Anonymkode: 5a45b...b5a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alle leger er overbelastet, men allmenpraktikere kan kontrollere antall pasienter på en annen måte enn en sykhuslege. En privatpraktiserende psykiater kan også gjøre dette. Men det er mye dramatikk i det yrket, ettersom alt egentlig handler om drama i andres liv. Det er kanskje bedre da om pasienten er bevisstløs? 

Men du kan krysse over til "the dark side", og bli en del av farmasiindustrien. Flotte biler, sjampanje og salg av ny kreftmedisin på konferasehoteller i verdens metropoler..etc

Endret av Michaelhe
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange av sykehus spesialitetene er vakttunge.. På større sykehus kan BUP eller psyk være gode altetnativ. Belastningen på vakt kan absolutt være tilstede, men ikke så hyppig vakt. Ellers kan f.eks genetikk, mikro, pato være gode alternativ. Evt forskning. Mange har også behagelige dager på sykehjem eller helsestasjon. Det kan bli tellende hvis du skal bli spesialist i allmennmedisin. Man kan bruke god tid, man må ikke rushe inn i LiS løp/spesialiseing. Evt samfunnsmedisin/bedriftslege

Anonymkode: ef08b...e48

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg er nyutdannet lege. Har nå jobbet som LIS1 i snart 6 måneder. En stilling som er kjent for å være ganske stressende. Jeg kan telle på en hånd hvor mange dager jeg har hatt tid til å ta lunsj ila. disse 6 månedene. Jeg er sliten. Hver dag er et evig stress, og alt handler om å være rask nok både i møte med pasienten og journalarbeidet for å kanskje kunne gå hjem til rett tid. Sitter man overtid blir det heller ikke betalt. Dette gjelder både sengepost og mottak. Og det har tatt fra meg all glede ved yrket. Alt handler om å være rask. Mestring er også noe jeg kjenner lite på.

Har jobbet som fastlegevikar et par somre. Der opplevde jeg mer mestring. Tidspresset var dog det samme - stresset stort sett hele dagen for å ta igjen de daglige forsinkelsene. 

Jeg angrer på hele yrkesvalget. Som jeg opplever det, er hele helsevesenet presset. Tiden legen får per pasient er kuttet ned til det minimale av hva som er mulig og forsvarlig, noe som går ut over legenes trivsel. Har snakket med et par overleger også, og det blir nødvendigvis ikke bedre ettersom man stiger i gradene. 

Jeg har rett og slett funnet ut at en hverdag i mottak, på sengepost med den daglige tralten previsitt-visitt-journalarbeid eller på fastlegekontor ikke er noe for meg. Jeg vil ha en jobb der jeg har tid til lunsj, snakke med pasienter på en vanlig måte, og en hverdag uten kontinuerlig høy puls. Men hva kan jeg jobbe med? 

Noen leger der ute som har følt det på lignende måte som meg, og som har funnet en spesialisering de trives med? 

Anonymkode: 708c1...f6f

Han har nettopp avsluttet en del av UTDANNING og tar nå et videre steg ( med litt lønn, slik mange liknende situasjoner er); kan ikke se for seg Status praesens i ARBEIDSLIV og vil vite om bedre KARRIERE muligheter.

Dette er vel en av de mest treffende posteringer på hele KG. 

Endret av AdonisFFM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...