AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #21 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja men kjøper man selveier så har man som regel banklån i tillegg til fellesutgiftene, så total kostnaden ligger jo ca på det samme. Anonymkode: 55b89...acb Du har vell gjerne et banklån uavhengig av selveierleilighet eller andel. Men med selveierleilighet slipper du sameiets banklån i tillegg. Anonymkode: 69b33...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #22 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har vell gjerne et banklån uavhengig av selveierleilighet eller andel. Men med selveierleilighet slipper du sameiets banklån i tillegg. Anonymkode: 69b33...6c7 Hva mener du? Anonymkode: 55b89...acb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #23 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei, det jeg mener er at hvis man kjøper selveier så tar man jo lån i banken, og det lånet svinger også opp og ned utifra renta. Men altså renter og nedbetaling av fellesgjeld ligger jo i fellesutgiftene i andelsleiligheter, det er jo ikke rart at de kan gå litt opp eller ned, det er jo renter på den type lån og. Bare skjønte ikke hvorfor du prøvde å fremstille at andelsleiligheter har dyrere utgifter. Anonymkode: 55b89...acb Som sagt tar du jo opp et lån i banken uansett eierform. En selveierleilighet er gjerne dyrere å kjøpe men billige å eie pluss at du i større grad har kontroll på ugifte. En andelsleilighet er noe billige å kjøpe somregel men vil ha større svinger i fellesutgifter, som man ofte har lite kontroll på. Pluss å minus med begge eierformer, men hvis man har alternativ kjøpe seg en andelsleilighet eller en selveierleilighet så ville jeg alltid gått for selveierleilighet Anonymkode: 69b33...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #24 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Anonymkode: 55b89...acb At en andelsleilighet ikke er gratis i utgangspunktet? Et eksempel Andel; Prisantydning - 1 500 000 Felllesgjeld - 500 0000 Totalt - 2 000 0000. Fellesgjeld/utgifter utgifter i mnd - 5000 Lån - 10 000 totalt 15 000 Selveier Prisantydning - 1 800 000. Fellesutgifter i mnd- 1500 Lån - 13 000 Totalt 14500. Anonymkode: 69b33...6c7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #25 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som sagt tar du jo opp et lån i banken uansett eierform. En selveierleilighet er gjerne dyrere å kjøpe men billige å eie pluss at du i større grad har kontroll på ugifte. En andelsleilighet er noe billige å kjøpe somregel men vil ha større svinger i fellesutgifter, som man ofte har lite kontroll på. Pluss å minus med begge eierformer, men hvis man har alternativ kjøpe seg en andelsleilighet eller en selveierleilighet så ville jeg alltid gått for selveierleilighet Anonymkode: 69b33...6c7 Anonymkode: 69b33...6c7 Nei, det gjør man ikke nødvendigvis hvis man har egenkapital. Og nei, selveier og andelsleiligheter ligger på samme pris. Det er veldig merkelig at du fokuserer så veldig mye på svigninger i fellesutgiftene, hva er du ikke forstår med at det også er renter på fellesgjeld? Dessuten har borettslag oftere bedre renter på lån enn det man får som privat person i banken. Så nei hvis man ikke har mye fellesgjeld så er det ikke store svigninger i utgiftene. Anonymkode: 55b89...acb 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #26 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det gjør man ikke nødvendigvis hvis man har egenkapital. Og nei, selveier og andelsleiligheter ligger på samme pris. Det er veldig merkelig at du fokuserer så veldig mye på svigninger i fellesutgiftene, hva er du ikke forstår med at det også er renter på fellesgjeld? Dessuten har borettslag oftere bedre renter på lån enn det man får som privat person i banken. Så nei hvis man ikke har mye fellesgjeld så er det ikke store svigninger i utgiftene. Anonymkode: 55b89...acb Hei kunne du kanskje vist et par eksempeler? Det du sier stemmer i hvertfall ikke med de tre byene jeg har bodd i. Hvorfor er du så sykt fiendtlige? Jeg har da vitterlig fokusert like mye på begge eierforhold i mine innlegg? 😂 To pæra og gå deg en tur rundt huset... Jeg forstår veldig godt og det har jeg jo skrevet? At det er renter på fellesgjeld? Borettslaget har ikke ofte bedre renter nei, absolutt ikke. Men de har often lamge perioder med avdragsfrihet, som også betyr at fellesutgifter kan øke drastisk den dagen avdragsfrihet er over eller ved behov for å øke lån. De aller fleste har som oftest ikke flere millioner i ek, om så hadde de jo ikke trengt lån til selveierleilighet heller. Anonymkode: 69b33...6c7
Illuminatum Skrevet 26. november 2023 #27 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det gjør man ikke nødvendigvis hvis man har egenkapital. Og nei, selveier og andelsleiligheter ligger på samme pris. Det er veldig merkelig at du fokuserer så veldig mye på svigninger i fellesutgiftene, hva er du ikke forstår med at det også er renter på fellesgjeld? Dessuten har borettslag oftere bedre renter på lån enn det man får som privat person i banken. Så nei hvis man ikke har mye fellesgjeld så er det ikke store svigninger i utgiftene. Anonymkode: 55b89...acb Borettslag har i de senere år ofte hatt dårligere renter enn personlige lån. Dette regnes som næringslån.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå