AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Min bror har solgt leiligheten sin og kjøpt seg selveierleilighet. Dette pga det er lavere husleie der. Husleien har økt de siste årene der han bor nå i borettslag. Men kan ikke husleie i selveierleilighet øke også? Anonymkode: ebb1a...936
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Jo det kan den. Anonymkode: 9cd3c...fff 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo det kan den. Anonymkode: 9cd3c...fff Da skjønner jeg ikke hvorfor han selger og flytter. Mindre husleie er eneste grunnen sier han Anonymkode: ebb1a...936
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da skjønner jeg ikke hvorfor han selger og flytter. Mindre husleie er eneste grunnen sier han Anonymkode: ebb1a...936 Da har han misforstått. Anonymkode: 6625c...b4c 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 Siden det er selveie så er nok husleia lav fordi det ikke spares til vedlikehold OL. Dermed er det beregnet at han selv skal kunne spare hver mnd. Gjør han ikke det så vil han slite når det skal pusses opp og vedlikeholdes. Anonymkode: 55258...78d 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Fellesutgifter på en selveierleilighet er som oftest bestående av utgifter til felles strøm, forretningsfører, brøyting o.l Fellesutgifter på en andelsleilighet består også av dette men i tillegg så har andelsleilighet en fellesgjeld. Dette er da et lån som betales ned av beboerne. Både med svingende renter som vi ser nå og ved vedlikehold av sameiet kan man oppleve store økte kostnader til fellesgjeld. En selveierleilighet opplever man kanskje at fellesutgifter øker med noen hundrelapper mens på en andelsleilighet så vil det være snakk om tusenlapper. Så han tenker helt rett Anonymkode: 69b33...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Siden det er selveie så er nok husleia lav fordi det ikke spares til vedlikehold OL. Dermed er det beregnet at han selv skal kunne spare hver mnd. Gjør han ikke det så vil han slite når det skal pusses opp og vedlikeholdes. Anonymkode: 55258...78d Er det sånn at alle som bor i den blokka må godkjennes hvis noe skal pusses opp eller vedlikeholdes,? Ei venninne kjøpte selveierleilighet for noen år siden. Det er 4 leiligheter. Hun sier at de andre 3 bestemte at i sommer skulle huset males. Så hun måtte bare akseptere det og betale sin del Anonymkode: ebb1a...936
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Min bror har solgt leiligheten sin og kjøpt seg selveierleilighet. Dette pga det er lavere husleie der. Husleien har økt de siste årene der han bor nå i borettslag. Men kan ikke husleie i selveierleilighet øke også? Anonymkode: ebb1a...936 Det heter felleskostnader, ikke husleie. Anonymkode: 0759b...4a9 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det heter felleskostnader, ikke husleie. Anonymkode: 0759b...4a9 👍 Anonymkode: ebb1a...936
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det sånn at alle som bor i den blokka må godkjennes hvis noe skal pusses opp eller vedlikeholdes,? Ei venninne kjøpte selveierleilighet for noen år siden. Det er 4 leiligheter. Hun sier at de andre 3 bestemte at i sommer skulle huset males. Så hun måtte bare akseptere det og betale sin del Anonymkode: ebb1a...936 Ja, ordinært vedlikehold krever bare simpelt flertall. Anonymkode: b13cb...7a3 3
NakenPanda Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, ordinært vedlikehold krever bare simpelt flertall. Anonymkode: b13cb...7a3 Vedlikeholdutgifter kan styret ta uten avstemning det er deres plikt å få det dekket, store oppgraderinger trenger simpelt flertall. 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 NakenPanda skrev (1 time siden): Vedlikeholdutgifter kan styret ta uten avstemning det er deres plikt å få det dekket, store oppgraderinger trenger simpelt flertall. Ikke i et sameie. Enten må fellesutgifter økes slik at man har penger på bok (simpelt flertall) eller man må avtale ekstraordinær innbetaling (simpelt flertall). Får ikke styret flertall for en måte å gjennomføre vedlikehold på, må det da utsettes. Vedlikehold er ikke kritisk før det nærmer seg skader. Skadet kan styret få utbedret og fakturerer eierne. Det samme gjelder lovpålagte tiltak. Anonymkode: b13cb...7a3
NakenPanda Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke i et sameie. Enten må fellesutgifter økes slik at man har penger på bok (simpelt flertall) eller man må avtale ekstraordinær innbetaling (simpelt flertall). Får ikke styret flertall for en måte å gjennomføre vedlikehold på, må det da utsettes. Vedlikehold er ikke kritisk før det nærmer seg skader. Skadet kan styret få utbedret og fakturerer eierne. Det samme gjelder lovpålagte tiltak. Anonymkode: b13cb...7a3 Nei, bare vedlikehold som er en hvis % av det totale budsjettet Endret 25. november 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fellesutgifter på en selveierleilighet er som oftest bestående av utgifter til felles strøm, forretningsfører, brøyting o.l Fellesutgifter på en andelsleilighet består også av dette men i tillegg så har andelsleilighet en fellesgjeld. Dette er da et lån som betales ned av beboerne. Både med svingende renter som vi ser nå og ved vedlikehold av sameiet kan man oppleve store økte kostnader til fellesgjeld. En selveierleilighet opplever man kanskje at fellesutgifter øker med noen hundrelapper mens på en andelsleilighet så vil det være snakk om tusenlapper. Så han tenker helt rett Anonymkode: 69b33...6c7 Det er vel en litt vel forenkling? Man har ofte lån ved siden av når man kjøper en selveierleilighet, og det går gjerne like mye opp og ned som renta på fellesgjelden, fellesgjelden har som oftest også bedre rente enn man får i de fleste banker. Ofte har også borettslaget spart opp en pott til uforutsette utgifter, sånn at hvis noe må gjøres så slipper andelseierne å få store uforutsette utgifter, noe man fort kan få i en selveier leilighet. Anonymkode: 55b89...acb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min bror har solgt leiligheten sin og kjøpt seg selveierleilighet. Dette pga det er lavere husleie der. Husleien har økt de siste årene der han bor nå i borettslag. Men kan ikke husleie i selveierleilighet øke også? Anonymkode: ebb1a...936 Selvfølgelig kan felleskostnader i sameie økes. Felleskostnader skal tross alt dekke sameiets utgifter, og når utgiftene økes så sier det seg selv at man må betale mer... Hvem ellers skal dekke opp for eksenpel økte strømutgifter på ett sameie? AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det sånn at alle som bor i den blokka må godkjennes hvis noe skal pusses opp eller vedlikeholdes,? Ei venninne kjøpte selveierleilighet for noen år siden. Det er 4 leiligheter. Hun sier at de andre 3 bestemte at i sommer skulle huset males. Så hun måtte bare akseptere det og betale sin del Anonymkode: ebb1a...936 Ja, nødvendig vedlikehold kan bestemmes ved flertall, det må ikke være enstemmig. Man kan ikke la en enkelt seksjonseier stoppe nødvendig vedlikehold. Anonymkode: bbc6a...001
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel en litt vel forenkling? Man har ofte lån ved siden av når man kjøper en selveierleilighet, og det går gjerne like mye opp og ned som renta på fellesgjelden, fellesgjelden har som oftest også bedre rente enn man får i de fleste banker. Ofte har også borettslaget spart opp en pott til uforutsette utgifter, sånn at hvis noe må gjøres så slipper andelseierne å få store uforutsette utgifter, noe man fort kan få i en selveier leilighet. Anonymkode: 55b89...acb Jeg har i hvertfall aldri vært borti en selveierleilighet med fellesgjeld hvis det er det du tenker? Jeg har selv bodd i begge typer, en eldre andelsleilighet fra 80 tallet og en nyere selveierleilighet. Selveierleiligheten har jeg disse 6 årene betalt i snitt 2000 kr i mnd i felleskostnader, på andelsleiligheten lå der på 5600 og ble økt til 6500 noen år senere. Anonymkode: 69b33...6c7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har i hvertfall aldri vært borti en selveierleilighet med fellesgjeld hvis det er det du tenker? Jeg har selv bodd i begge typer, en eldre andelsleilighet fra 80 tallet og en nyere selveierleilighet. Selveierleiligheten har jeg disse 6 årene betalt i snitt 2000 kr i mnd i felleskostnader, på andelsleiligheten lå der på 5600 og ble økt til 6500 noen år senere. Anonymkode: 69b33...6c7 Nei, det jeg mener er at hvis man kjøper selveier så tar man jo lån i banken, og det lånet svinger også opp og ned utifra renta. Men altså renter og nedbetaling av fellesgjeld ligger jo i fellesutgiftene i andelsleiligheter, det er jo ikke rart at de kan gå litt opp eller ned, det er jo renter på den type lån og. Bare skjønte ikke hvorfor du prøvde å fremstille at andelsleiligheter har dyrere utgifter. Anonymkode: 55b89...acb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 Det er fjernvarme så han sparer der også. Så da er det kanskje en bra avgjørelse for han Anonymkode: ebb1a...936
Example Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, det jeg mener er at hvis man kjøper selveier så tar man jo lån i banken, og det lånet svinger også opp og ned utifra renta. Men altså renter og nedbetaling av fellesgjeld ligger jo i fellesutgiftene i andelsleiligheter, det er jo ikke rart at de kan gå litt opp eller ned, det er jo renter på den type lån og. Bare skjønte ikke hvorfor du prøvde å fremstille at andelsleiligheter har dyrere utgifter. Anonymkode: 55b89...acb Selveierleiligheter er gjerne dyrere å kjøpe, men har lavere felleskostnader på grunn av manglende fellesgjeld og mindre felles utgifter. For min del var det aldri aktuelt med andelsleilighet. Så her ble det selveier. Sameiet har en del penger på bok til vedlikehold og vi betaler kun 1000 kroner i måneden.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 Example skrev (4 minutter siden): Selveierleiligheter er gjerne dyrere å kjøpe, men har lavere felleskostnader på grunn av manglende fellesgjeld og mindre felles utgifter. For min del var det aldri aktuelt med andelsleilighet. Så her ble det selveier. Sameiet har en del penger på bok til vedlikehold og vi betaler kun 1000 kroner i måneden. Ja men kjøper man selveier så har man som regel banklån i tillegg til fellesutgiftene, så total kostnaden ligger jo ca på det samme. Anonymkode: 55b89...acb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå