Gå til innhold

Overtid og tillegg i helsesektoren.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har 100% fast stilling som nattevakt i kommunen. Hender ofte det blir 1-4 ekstravakter i mnd. Jeg får 100% overtid på de vaktene. Men ikke noe annet tillegg (nattilegg, helgetillegg).

Leste i en tidligere tråd fra 2018 at de selv fikk både helge,nattilegg og overtid. På sine overtidsvakter.

Er det slik at noen kommuner gir alle tileggene samtidig? Eventuellt statlige jobber?

Har alltid stusset på at kveld, natt, helg tillegg blir fjernet fra vakten når man får overtid. Vet at det er bare sånn det er. Men syns det er bare veldig merkelig. Du ofrer ekstra av din fritid for å hjelpe til når det er krise. Da kan man i det minste få i pose å sekk syns jeg. Det er jo ikke rare summene 70 kr i nattillegg og 70 kr i helgetillegg. Kommunen blir ikke ruinert av at man får det i tillegg til overtid. Iallefall ikke når grunnlønnen overtiden har som beregningsgrunnlag er mellom 400-500k.

Anonymkode: 8561f...2bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal jo ha de andre tilleggene selv om du har overtid?? Du får ikke overtid på tilleggene, men på grunnlønna. 

Anonymkode: 59d61...294

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal jo ha de andre tilleggene selv om du har overtid?? Du får ikke overtid på tilleggene, men på grunnlønna. 

Anonymkode: 59d61...294

Hva mener du?

tar ts en natt overtid, la oss si 300kr/ t:

så får hun 600kr/ t

men, en vanlig vakt, da ville hun fått 3000 pluss 70 pluss 70. 

hun ønsker 600 pluss 70 pluss 70

wller enda bedre, 600 pluss 140 pluss 140

Anonymkode: e1d8d...3b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du?

tar ts en natt overtid, la oss si 300kr/ t:

så får hun 600kr/ t

men, en vanlig vakt, da ville hun fått 300 pluss 70 pluss 70. 

hun ønsker 600 pluss 70 pluss 70

wller enda bedre, 600 pluss 140 pluss 140

Ikkke 3000

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har 100% fast stilling som nattevakt i kommunen. Hender ofte det blir 1-4 ekstravakter i mnd. Jeg får 100% overtid på de vaktene. Men ikke noe annet tillegg (nattilegg, helgetillegg).

Leste i en tidligere tråd fra 2018 at de selv fikk både helge,nattilegg og overtid. På sine overtidsvakter.

Er det slik at noen kommuner gir alle tileggene samtidig? Eventuellt statlige jobber?

Har alltid stusset på at kveld, natt, helg tillegg blir fjernet fra vakten når man får overtid. Vet at det er bare sånn det er. Men syns det er bare veldig merkelig. Du ofrer ekstra av din fritid for å hjelpe til når det er krise. Da kan man i det minste få i pose å sekk syns jeg. Det er jo ikke rare summene 70 kr i nattillegg og 70 kr i helgetillegg. Kommunen blir ikke ruinert av at man får det i tillegg til overtid. Iallefall ikke når grunnlønnen overtiden har som beregningsgrunnlag er mellom 400-500k.

Jobber sjøl som sykepleier i nattevaktsstilling. Jdg har jobbet vakter før hvor det har vært helg, rød dag og overtid. Jeg fikk da bare det beste tillegget. Ikke alle de andre tilleggene. Altså 133% tillegg.

Endret av Serafin
Skrevet

Vi får bare overtid. Hvis vi forskyver får vi tilleggene

Anonymkode: dfbf7...adb

Skrevet

Har 267 kr/t 

534 kr/t med 100% overtid.

70 kr/t helg

70 kr/t natt

En eksravakt på 10 timer = 5340 kr

Med helg/ natt ville jeg fått 700 kr for helg og 600 og noe for nattilegget (21:00-06:00). Ikke store greiene men er jo en 1300 kr med disse tileggene for en vakt.

Håper det ble lettere å forstå nå.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Kommunen blir ikke ruinert av at man får det i tillegg til overtid». :ler: :ler: :ler: :ler: 

Newsflash; Kommunen har ikke budsjettmessig dekning for overtiden en gang. 

Vær glad for at du får 100% overtidsbetalt, du. For det er det svææææært få andre som gjør. Faktisk så får de aller fleste ikke overtidsbetalt i det hele tatt (det går på «fleksitidskontoen», med timer som man aldri får tatt ut) og i de færreste får mer enn 50% overtid. 

Anonymkode: a6171...1c8

Skrevet

Dere som jobber i det offentlige helsevesen blir som regel utnyttet av kommunen dere jobber for på en eller annen måte. Jeg vet godt om dette og har vært på alle "nivåer". 

Det vil ikke bli noen systematisk bedring før vi får et MER tilgjengelig privat marked SÅ LENGE politikere fortsetter å ta deg for gitt. Det verste er at pasienter og pårørende gir ut all dritten rn bare må ta, men i andre jobber er en stort sett beskyttet fea dette.

Jeg er tilhenger av at alle skal ha full rett til helsetjenester og at staten skal dekke dette. Problemet er at en  veldig ofte har ledelse, spesielt på kommunalt plan som ikke har noen kunnskap. De har kun tatt utdanning innen "organisasjon&ledelse", men kan ingenting. De samme folka jobber sjelden (eller aldri) etter klokka tre og ikke det engang på Fredager (om de ikke da rett og slett "avspaserer" for en langhelg). 

Jeg er ikke tilhenger av privatisering av helsevesen (noe mer enn jeg er tilhenger av privatisering av krafta vår, televerket eller gode gamle NSB), men samtidig blir jeg rasende når de små lus av kommunepolitikere eller administratorer ikke vil lage vilkår som er akseptable for de som jobber under dem.

I disse dager anbefaler jeg alle som ikke er happy med jobb i offentlig helsevesen å slutte. Det er lett å skaffe en annen jobb som har mindre press, er bedre betalt og hvor du verdsette. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vær glad for at du får 100% overtidsbetalt, du. For det er det svææææært få andre som gjør. Faktisk så får de aller fleste ikke overtidsbetalt i det hele tatt (det går på «fleksitidskontoen», med timer som man aldri får tatt ut) og i de færreste får mer enn 50% overtid. 

Anonymkode: a6171...1c8

"de aller fleste" jobber ikke natt, helg, kveld/morgen.

Folk som ikke har jobbet i helsevesenet vet ikke noe om hva det dreier seg om. De bare forventer at "nyttige idioter" skal være på pinne døgnet rundt for en slikk og ingenting.

Av og til treffer jeg flyvertinner som var sykepleiere tidligere. Noen av dem GIKK RETT til den jobben etter endt utdannelse. Bedre lønn, en jobb som ikke er i nærheten av belastningen og mulighet til å ha et liv også. 

Anbefaler på det varmeste alle å vurdere andre jobber. Du vil aldri angre og jeg kjenner ingen som noensinne vil vende tilbake. Politikerne kunne ikke klart å jobbe en time som helsefagarbeider. Vel, deh erken kan eller vil. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, overtid gir faktisk ikke så mye mer da man mister kveldstillegget+helgetillegget. Hvis det er i helgen får jeg bare 1300 mer enn en vanlig vakt. Det lønner seg mest hvis man tar overtidsvakter på dagvakter når det ikke er helg da man ikke hadde fått de tilleggene uansett, da er det faktisk ganske stor forskjell i lønn.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...