Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 Populært innlegg #1 Skrevet 25. november 2023 NÅ må foreldre rope høyt! Dere må forlange bedre bemanning i barnehagene. Det er deres barn det går utover slik bemanningen er nå. Vi ansatte har ropt høyt i flere år, vi gir gjerne opp høyere lønn for bedre bemanning. Men ingen hører på oss. Vi drar på jobb og gjør alt for at deres barn har en god og meningsfull dag i barnehagen. Der de føler seg sett og får den omsorgen de så sårt trenger. Vi greier det ikke, vi greier ikke gi den omsorgen de fortjener, vi greier ikke å trygge barna og gi de den voksenkontakten de vil ha. Vi greier ikke opprettholde bemanningsnormer og barnehageloven!! Jeg skal nevne noe konkret så det er enklere å forstå hva jeg mener. - Vi er 2 ansatte til frokost på 12 barn som er 1 og 2 år. Det er 6 barn mer en hva barnehageloven krever det skal være. Alle barna ble levert som perler på snor, vi tar imot og setter i stolen rundt bordet, noen gråter, de skulle gjerne hatt en roligere start og mer oppmerksomhet når mamma går. Vi har ikke tid. - Vi er 5 ansatte på avdelingen, kl 16 går ansatt nr 4 og det er 2 ansatte igjen. Fremdeles er det 10 barn som ikke er hentet, vi har 4 barn mer en hva barnehageloven krever det skal være i 30 min før fler blir hentet, men egentlig er det 1 ansatt på 9 små barn fordi den andre ansatte tar en runde med bleier. Mange er slitne og trenger et fang å sitte på. Det er ikke plass til fler en 2 på fanget mitt. Resten søker min kontakt, jeg får ikke gjort annet en å betrygge dem med ord. Det er ofte ikke nok. - Vi er 5 ansatte på 15 små, noe som barnehageloven sier at vi skal være. Dette er vi fra 9.30 da det er da senvakten kommer, til 14.15 da det er da tidligvakta går hjem. 5,45 timer er vi alle ansatte og opprettholder barnehageloven. Men så skal alle ha 30 min pause som utgjør at vi er 4 ansatte i 2,5t av de 5,45t, så da sitter vi igjen med 3t15min vi opprettholder barnehageloven av 10,15 timer som er barnehagens åpningstid. -Det er svært vanskelig og krevende å gjennomføre pedagogisk opplegg da det er for få ansatte, det er konstant bleieskift, noen som gråter og noen som krangler. Vi driver bare med brannslukking. Fra den ene konflikten til den andre. - Et barn gråter, han datt litt hardt da han snublet i noen leker, jeg trøster men må fort sette han fra meg da jeg må løpe bort til en konflikt. Barnet sitter på gulvet å gråter. Han må bare vente til konflikten er løst. De andre ansatte er opptatt med lunsj laging, bleieskift og har allerede fangene fulle - Jeg ser barn som ønsker å prøve ta på skoene selv, det har ikke vi tid til. Jeg må ta de på for den ansatte ute har for mange barn å passe på for vi må skynde oss ut å hjelpe til. Dette er bare noe av det jeg kommer på fra sist uke på jobb, for å ikke nevne at når en ansatt har ferie får vi ikke sette inn vikar. Da må vi gå en mindre ansatt i en uke. Og det er da greit å bryte barnehageloven hele uken. Barnehage ansatte har høyt sykefravær og det er det ikke så rart i. Jeg går altid hjem med tanker om alle jeg ikke fikk sett i dag. Det stille barnet som kanskje ingen hadde på fanget eller lekte med i dag.. Foreldre! Vi trenger dere.. selv om alt ser bra ut, og vi smiler og sier dagen har vært bra. Vit at dette ligger bak smilet. Anonymkode: b8bc0...e38 13 30 35
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Vi opplevde dette i barnehagen spesielt under covid. Det dere kan gjøre er å kontakte su i deres barnehage for at de skal ta saken videre. Hos oss gjorde de det. Det endte med tilsyn av fylkesmann. Etter dette ble vi ringt ved mangel av ansatte og barna måtte hentes. Verdt ett forsøk. Jeg vet ikke hvordan det er der nå da begge mine er skolebarn Anonymkode: 53cac...f9d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Kanskje dere ikke skal ha betalt lunsj da? Jobb 8 timer dag, med 30 min pause sånn som de fleste andre gjør. Anonymkode: 9e251...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje dere ikke skal ha betalt lunsj da? Jobb 8 timer dag, med 30 min pause sånn som de fleste andre gjør. Anonymkode: 9e251...c5e En dråpe i havet som ikke vil løse problemet. Har jobbet slike steder også og det er samme problemer der. Det er mye sykdom og vi får ikke vikar. Anonymkode: c5b16...871 12 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje dere ikke skal ha betalt lunsj da? Jobb 8 timer dag, med 30 min pause sånn som de fleste andre gjør. Anonymkode: 9e251...c5e vet du hvorfor det er betalt pause? Anonymkode: 3eb51...dc3 12 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kanskje dere ikke skal ha betalt lunsj da? Jobb 8 timer dag, med 30 min pause sånn som de fleste andre gjør. Anonymkode: 9e251...c5e Vi har 8-timers dager og 30 min ubetalt pause (som jeg til tider syns det er rimelig vanskelig å ta med god samvittighet) der jeg jobber. Vi har også kortere åpningstid enn flere andre barnehager, bare 9 timer. Det hjelper litt, vi er flere ansatte til stede større deler av dagen enn mange andre. Men det er en god del foreldre som ikke kan bruke vår barnehage fordi åpningstidene ikke går opp med deres arbeidstider og reise til og fra jobb. Og jeg opplever jevnlig tilsvarende eksemplene i TS sitt innlegg likevel, om enn kanskje litt mindre av det. Å måtte velge hvem jeg skal trøste. Å måtte sette fra meg et barn som trengte å sitte på fanget fordi det kom to andre som ikke vil at mamma skal gå. Å ikke kunne hjelpe to barn å samarbeide om et puslespill fordi en toåring dyttet to ettåringer, og innen jeg kommer meg tilbake til de to puslerne har de begynt å kaste brikkene på hverandre i sinne. Alt dette er veldig dagligdags. Anonymkode: 2ca0a...74f 4 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kanskje dere ikke skal ha betalt lunsj da? Jobb 8 timer dag, med 30 min pause sånn som de fleste andre gjør. Anonymkode: 9e251...c5e De fleste andre kan forlate arbeidsplassen i pausen sin det kan ikke bhg ansatte de må være tilgjengelige hvis noe skulle skje nytter ikke om halve staben har reist ut på pause om noe skjer. Pga av barnas sikkerhet om du trenger tskje. Regnestykket på timeantallet uke går da ikke opp. Blondie Anonymkode: 3eb51...dc3 9 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Men hva vil du at vi skal gjøre? Det eneste du formidler nå er at vi skal ha dårlig samvittighet for å sende barna våres i barnehagen. Skal vi holde dem hjemme? Gå ulønnet til de begynner på skolen? Hva skjer da, nedleggelse av enda flere barnehager? Jeg forstår deg, føler med deg, og har enorm medfølelse og respekt for de som jobber i barnehagen - men HVA kan jeg gjøre? Vi gjør vårt, barnet vårt er 5 timer i barnehagen 4-5 dager i uken, og da kun i 'kjernetiden'. 6 uker ferie på sommeren, høstferie, juleferie, påskeferie. Hva mer kan JEG gjøre? Anonymkode: b767a...7ed 13 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men hva vil du at vi skal gjøre? Det eneste du formidler nå er at vi skal ha dårlig samvittighet for å sende barna våres i barnehagen. Skal vi holde dem hjemme? Gå ulønnet til de begynner på skolen? Hva skjer da, nedleggelse av enda flere barnehager? Jeg forstår deg, føler med deg, og har enorm medfølelse og respekt for de som jobber i barnehagen - men HVA kan jeg gjøre? Vi gjør vårt, barnet vårt er 5 timer i barnehagen 4-5 dager i uken, og da kun i 'kjernetiden'. 6 uker ferie på sommeren, høstferie, juleferie, påskeferie. Hva mer kan JEG gjøre? Anonymkode: b767a...7ed «Rop ut!» Lag opprør, skriv kronikker, del saker på Facebook fra bla Utdanningsforbundet, klag til kommunen dersom du ser de er for få på jobb, protester.. Anonymkode: 7eafd...a4a 26 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 I bygda her jeg bor måtte legekontoret stenge pga av mangel på ansatte i barnehagen. Barnehagen hadde helt krise med folk så de måtte stenge, alle ungene måtte bli hentet. Legene har barn i barnehagen. E så gale som det kan bli. Vet de sender ut ofte melding om at de har lite bemanning og om at de foreldrene som har mulighet kan hente ungene sine Jeg hadde elsket å jobbe i barnehage og hadde gjort de om assistent lønna var høgere Jeg har ikke lyst på barn her for å si de slik. Anonymkode: 31ef0...9a7 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): «Rop ut!» Lag opprør, skriv kronikker, del saker på Facebook fra bla Utdanningsforbundet, klag til kommunen dersom du ser de er for få på jobb, protester.. Anonymkode: 7eafd...a4a Hjelper dessverre lite, det ser vi nok av eksempler på. Se bare fødsels- og barselomsorgen Anonymkode: 2881e...79f 6 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hjelper dessverre lite, det ser vi nok av eksempler på. Se bare fødsels- og barselomsorgen Anonymkode: 2881e...79f Vi kommer ingen vei dersom vi ikke fortsetter å kjempe. Det gjelder både barnehage, skole og helsevesen forøvrig. Ser vi tilbake på historien (kvinners rettigheter, arbeidslivet feks) så er det kun sterke krefter som må til. Dersom alle sitter stille så skjer hvertfall ingenting. Anonymkode: 7eafd...a4a 11 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I bygda her jeg bor måtte legekontoret stenge pga av mangel på ansatte i barnehagen. Barnehagen hadde helt krise med folk så de måtte stenge, alle ungene måtte bli hentet. Legene har barn i barnehagen. E så gale som det kan bli. Vet de sender ut ofte melding om at de har lite bemanning og om at de foreldrene som har mulighet kan hente ungene sine Jeg hadde elsket å jobbe i barnehage og hadde gjort de om assistent lønna var høgere Jeg har ikke lyst på barn her for å si de slik. Anonymkode: 31ef0...9a7 Flott at barnehagen stengte når de ikke kunne ivareta barna. Dette skjer alt for skjeldent. Jeg har tidligere jobbet mange år i barnehage og vi holdt alltid åpent uansett. Slo sammen avdelinger, droppet pauser og bare drev tilsyn (ingen pedagogiske opplegg). Feks 35 store barn på 3 ansatte en hel dag. 18 små på 3 ansatte. Litt av problemet er at det nå er full barnehagedekning og overdekning flere steder, det fører til konkurranse mellom barnehagene. Derfor gjelder det å smile til foreldrene og late som alt er bra. Som igjen fører til at foreldrene tror barna elsker barnehagen og dermed har barna sine der på fridager, når de selv har ferie, gjør ærender etter jobb før de henter etc. Som fører til ekstra press på de ansatte som allerede er utslitt som fører til sykemeldinger og spiralen er i gang. Jeg ble utbrent og kommer aldri tilbake til barnehage. For 15-20 år siden var det vanlig å ha barna sine minst mulig i barnehagen og mest mulig hjemme. Mange hadde en litt mer nøkternlevestandard når barna var små for å ha mulighet til å jobbe redusert feks. Da 1 åringene for alvor inntok barnehagene ønsker ingen foreldre at de skulle ha fulle dager. Hadde man permisjon med søsken så var det korte dagar og mye fri for de som gikk i barnehagen. Nå er det motsatt. Foreldre tror at 1 åringer trenger barnehagen og det er om å gjøre å ha barna mest mulig i barnehagen. Klart noen har reelt behov for å ha barna 8-8 timer i barnehagen men svært mange har mulighet for kortere dager, men velger heller at den av foreldrene som er tidligst ferdig drar hjem og lager middag istede for å hente, drar å handler før de henter, gir barna 3 ukers ferie når de selv har 4 osv. Dette er faktisk ikke lov i Sverige. Der må man levere arbeidstider og reisevei til begge foreldre og får tilbud etter behov. Kanskje det er dette som må til også i Norge? Bemanningsnormen fungerte faktisk greit for 20 år siden (den samme bemanning som i dag), da normalen ikke var 8-9 timer per barn i barnehage hver dag, hele året.. Anonymkode: 7eafd...a4a 9 11
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 Det er helt likt i min barnehage. Det er helt krise. Her er forslag fra meg hva vi i barnehagen kan gjøre, og hva foreldre kan gjøre. - Pedagoger må organisere seg. Ta kontakt med Utdanningsforbundet og meld ifra om situasjonen. - Si ifra til Styrer om uholdbare arbeidsvilkår, og at dere ikke klarer å oppfylle kravene i rammeplanen eller barnehageloven. - Kontakt verneombud i barnehagen. Ta opp hvordan dette påvirker miljø, HMS og sikkerheten til barna. Dere har rett på en ok arbeidshverdag. Begynn å snakk HØYT om problemet. Ikke dekk det til. Snakk med hverandre, snakk med foreldre, snakk i ledergruppen. Dette problemet har blitt tiet ihjel, fordi vi skal være lojale mot arbeidsgiver. Eierne - om de er private, eller kommunale HAR et ansvar. - Assistenter organiserer seg i fagforbundet, og tar opp problemet med dem. - Utdanningsforbundet og fagforbundet går sammen for å legge press på styrer og eier. Bedre bemanning MÅ til, helst i går. - Skriv artikler, skriv på Facebook og andre sosiale medier. Fortell hvordan det er. - Legg press på politikerene. Det er de som har satt rammene vi har i dag. Stem på partier som vil radikalt endre bemanningsnormen. - I noen barnehager (svært mange) blir ikke vikar satt inn før etter 16-17 dager. Dette må foreldrene i barnehagen få vite. Ta det opp med FAU. Hvordan står det til i din barnehage? Hvor lenge må de gå uten vikar før det settes inn? ——— Foreldre: - Engasjer dere i FAU. Hvordan er bemanningen på ditt barns avdeling? (På min avdeling er vi for mange barn i forhold til bemanningsnormen, men fordi vi er en avdeling i samme barnehage med for få barn, er det lov) Forlang å få vite hvor mange som er på jobb. F.eks ved at de skriver på en tavle i gangen hvem som er på jobb i dag. Da vil det synliggjøre hvor ofte vi er for få. Når blir det satt inn vikar ved ved sykdom? På dag en? På dag fem? På dag 17? Det er store forskjeller på når vi få inn vikar. Har barnehagen nok faste vikarer. Det er alt for få vikarer i forhold til oppdrag, og ofte prøver styrer å gå tak i vikarer, men det er ingen å oppdrive. Hva gjør barnehagen din da? Stenger de avdelinger når det ikke er forsvarlig å holde åpent? (Min barnehage gjør ikke det. Vi får beskjed om å samarbeide med andre avdelinger. Da har vi plutselig 40 unger, på 5 voksne) - Gi barna så korte dager som dere kan. Bemanningen er verst på morgenen og ettermiddagen. - Hold barna hjemme ved sykdom eller når barnet ikke er i form. Vi har ikke nok folk til å ta godt vare på syke barn. - Når dere ser med egne øyne at det er for få ansatte - meld ifra til styrer. Si at dette ikke er holdbart. Skyld ikke på de ansatte som gjør ALT de kan med de rammene de har, men legg press på styrer for å sette inn flere folk. - Når dere vet vi er for få på jobb. Hold barnet hjemme hvis dere kan. Kan barnet være en dag hos en besteforelder? - Hold barnet hjemme når dere har ferie eller fridager. - Stem på politikere som vil endre bemanningsnormen drastisk. - Velg barnehager med kortest mulig åpningstid (hvis du kan) Jo kortere åpningstid, jo bedre blir bemanningen. Selv er jeg på vei ut av barnehagen nå, etter å ha jobbet som pedagogisk leder i mange år. Jeg klarer ikke arbeidspresset lengre, og jeg vet at mange av mine kollegaer er på vei ut de og. Veldig mange har sluttet, og det er ikke lett å rekruttere nye barnehagelærere. Noe må gjøres NÅ. Barna har bare en barndom, og den skal vare livet ut. Anonymkode: 91aad...a0e 5 11
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): NÅ må foreldre rope høyt! Dere må forlange bedre bemanning i barnehagene. Det er deres barn det går utover slik bemanningen er nå. Vi ansatte har ropt høyt i flere år, vi gir gjerne opp høyere lønn for bedre bemanning. Men ingen hører på oss. Vi drar på jobb og gjør alt for at deres barn har en god og meningsfull dag i barnehagen. Der de føler seg sett og får den omsorgen de så sårt trenger. Vi greier det ikke, vi greier ikke gi den omsorgen de fortjener, vi greier ikke å trygge barna og gi de den voksenkontakten de vil ha. Vi greier ikke opprettholde bemanningsnormer og barnehageloven!! Jeg skal nevne noe konkret så det er enklere å forstå hva jeg mener. - Vi er 2 ansatte til frokost på 12 barn som er 1 og 2 år. Det er 6 barn mer en hva barnehageloven krever det skal være. Alle barna ble levert som perler på snor, vi tar imot og setter i stolen rundt bordet, noen gråter, de skulle gjerne hatt en roligere start og mer oppmerksomhet når mamma går. Vi har ikke tid. - Vi er 5 ansatte på avdelingen, kl 16 går ansatt nr 4 og det er 2 ansatte igjen. Fremdeles er det 10 barn som ikke er hentet, vi har 4 barn mer en hva barnehageloven krever det skal være i 30 min før fler blir hentet, men egentlig er det 1 ansatt på 9 små barn fordi den andre ansatte tar en runde med bleier. Mange er slitne og trenger et fang å sitte på. Det er ikke plass til fler en 2 på fanget mitt. Resten søker min kontakt, jeg får ikke gjort annet en å betrygge dem med ord. Det er ofte ikke nok. - Vi er 5 ansatte på 15 små, noe som barnehageloven sier at vi skal være. Dette er vi fra 9.30 da det er da senvakten kommer, til 14.15 da det er da tidligvakta går hjem. 5,45 timer er vi alle ansatte og opprettholder barnehageloven. Men så skal alle ha 30 min pause som utgjør at vi er 4 ansatte i 2,5t av de 5,45t, så da sitter vi igjen med 3t15min vi opprettholder barnehageloven av 10,15 timer som er barnehagens åpningstid. -Det er svært vanskelig og krevende å gjennomføre pedagogisk opplegg da det er for få ansatte, det er konstant bleieskift, noen som gråter og noen som krangler. Vi driver bare med brannslukking. Fra den ene konflikten til den andre. - Et barn gråter, han datt litt hardt da han snublet i noen leker, jeg trøster men må fort sette han fra meg da jeg må løpe bort til en konflikt. Barnet sitter på gulvet å gråter. Han må bare vente til konflikten er løst. De andre ansatte er opptatt med lunsj laging, bleieskift og har allerede fangene fulle - Jeg ser barn som ønsker å prøve ta på skoene selv, det har ikke vi tid til. Jeg må ta de på for den ansatte ute har for mange barn å passe på for vi må skynde oss ut å hjelpe til. Dette er bare noe av det jeg kommer på fra sist uke på jobb, for å ikke nevne at når en ansatt har ferie får vi ikke sette inn vikar. Da må vi gå en mindre ansatt i en uke. Og det er da greit å bryte barnehageloven hele uken. Barnehage ansatte har høyt sykefravær og det er det ikke så rart i. Jeg går altid hjem med tanker om alle jeg ikke fikk sett i dag. Det stille barnet som kanskje ingen hadde på fanget eller lekte med i dag.. Foreldre! Vi trenger dere.. selv om alt ser bra ut, og vi smiler og sier dagen har vært bra. Vit at dette ligger bak smilet. Anonymkode: b8bc0...e38 Og akkurat DERFOR bør ikke barna begynne så tidlig i barnehagen... Kan ikke forstå at folk tørr å sende de små gullene sine så tidlig som 9-12måneder gamle.. stakkars... Anonymkode: c6bc6...472 2 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 Det er skrikende mangel på arbeidskraft i så mange bransjer i Norge i dag, og det nytter ikke å kreve og kreve flere folk i helsevesenet, barnehagen og skolen, hvis ingen faktisk vil ta utdanningen og jobbe der. Det nytter ikke å bare pøse på med høyere lønn heller, hvis unge heller blir eiendomsmeglere enn å ta mer "kjipe" jobber som helsearbeidere og bhg-ansatte. Fellesskapssamfunnet er på vei ut og individualitetssamfunnet er på vei inn. Egne behov settes mer og mer foran det å jobbe for felleskapet. Det passer dårlig når samfunnet vårt skal drives videre og de viktigste jobbene i samfunnet opplever at skarer av folk enten rømmer fra stillingene pga allerede lav bemanning, eller ikke starter i det hele tatt. Jo færre ansatte det blir, jo mer slitsomt blir det for de som er igjen. Og så slutter disse også, forståelig nok, og da har man en veldig ond sirkel gående. Politikere kan ikke gjøre alt. Folk må gjøre sin del, også. Nok folk på jobb gjør jo alle yrker mye lettere. Alle nevnte yrker fortjener uansett høyere lønn! Til slutt; Jeg er ikke helsearbeider, men jeg har vært hjemmeværende og pleiet min sønn med autisme i 13 år. Anonymkode: ffbe9...254 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 Hear hear. Pedagogmamma her også, og har sett mye trist gjennom årene jeg har hatt barn i barnehage (men har ikke jobbet i bhg selv). Jeg har sett et fotballag med ettåringer som knapt kan gå, alene ute i sørpeføre med én ansatt, ofte lærlingen. Flere av ettåringene gråt, snørra rant, og de var i grunn overlatt til seg selv. Jeg har sett litt større barn sloss på baksiden av barnehagen, og ingen ansatt har kommet til unnsetning. Jeg har sett slitne ansatte som roper til ungene, bli fysiske med barna (drar i armene, løfter de hardhendt vekk). Jeg har selv levert den gråtende ettåringen min til den ene ansatte med to unger i armene, en rundt beinet og resten sutrende rundt henne. Jeg har tatt med meg hjem tissevåt utedress, fordi ingen kunne hjelpe ungen min på do selv om hen ropte på hjelp. Og jeg har hentet hjem en unge med blåmerker og kutt flere ganger fordi en annen unge har slått. Nå er barna mine i barneskolen, men dere som har barn i barnehage nå; gjør noe!! Anonymkode: 28acf...775 8 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): NÅ må foreldre rope høyt! Dere må forlange bedre bemanning i barnehagene. Det er deres barn det går utover slik bemanningen er nå. Vi ansatte har ropt høyt i flere år, vi gir gjerne opp høyere lønn for bedre bemanning. Men ingen hører på oss. Vi drar på jobb og gjør alt for at deres barn har en god og meningsfull dag i barnehagen. Der de føler seg sett og får den omsorgen de så sårt trenger. Vi greier det ikke, vi greier ikke gi den omsorgen de fortjener, vi greier ikke å trygge barna og gi de den voksenkontakten de vil ha. Vi greier ikke opprettholde bemanningsnormer og barnehageloven!! Jeg skal nevne noe konkret så det er enklere å forstå hva jeg mener. - Vi er 2 ansatte til frokost på 12 barn som er 1 og 2 år. Det er 6 barn mer en hva barnehageloven krever det skal være. Alle barna ble levert som perler på snor, vi tar imot og setter i stolen rundt bordet, noen gråter, de skulle gjerne hatt en roligere start og mer oppmerksomhet når mamma går. Vi har ikke tid. - Vi er 5 ansatte på avdelingen, kl 16 går ansatt nr 4 og det er 2 ansatte igjen. Fremdeles er det 10 barn som ikke er hentet, vi har 4 barn mer en hva barnehageloven krever det skal være i 30 min før fler blir hentet, men egentlig er det 1 ansatt på 9 små barn fordi den andre ansatte tar en runde med bleier. Mange er slitne og trenger et fang å sitte på. Det er ikke plass til fler en 2 på fanget mitt. Resten søker min kontakt, jeg får ikke gjort annet en å betrygge dem med ord. Det er ofte ikke nok. - Vi er 5 ansatte på 15 små, noe som barnehageloven sier at vi skal være. Dette er vi fra 9.30 da det er da senvakten kommer, til 14.15 da det er da tidligvakta går hjem. 5,45 timer er vi alle ansatte og opprettholder barnehageloven. Men så skal alle ha 30 min pause som utgjør at vi er 4 ansatte i 2,5t av de 5,45t, så da sitter vi igjen med 3t15min vi opprettholder barnehageloven av 10,15 timer som er barnehagens åpningstid. -Det er svært vanskelig og krevende å gjennomføre pedagogisk opplegg da det er for få ansatte, det er konstant bleieskift, noen som gråter og noen som krangler. Vi driver bare med brannslukking. Fra den ene konflikten til den andre. - Et barn gråter, han datt litt hardt da han snublet i noen leker, jeg trøster men må fort sette han fra meg da jeg må løpe bort til en konflikt. Barnet sitter på gulvet å gråter. Han må bare vente til konflikten er løst. De andre ansatte er opptatt med lunsj laging, bleieskift og har allerede fangene fulle - Jeg ser barn som ønsker å prøve ta på skoene selv, det har ikke vi tid til. Jeg må ta de på for den ansatte ute har for mange barn å passe på for vi må skynde oss ut å hjelpe til. Dette er bare noe av det jeg kommer på fra sist uke på jobb, for å ikke nevne at når en ansatt har ferie får vi ikke sette inn vikar. Da må vi gå en mindre ansatt i en uke. Og det er da greit å bryte barnehageloven hele uken. Barnehage ansatte har høyt sykefravær og det er det ikke så rart i. Jeg går altid hjem med tanker om alle jeg ikke fikk sett i dag. Det stille barnet som kanskje ingen hadde på fanget eller lekte med i dag.. Foreldre! Vi trenger dere.. selv om alt ser bra ut, og vi smiler og sier dagen har vært bra. Vit at dette ligger bak smilet. Anonymkode: b8bc0...e38 Jeg er pensjonert førskolelærer og kjenner meg igjen i det du skriver, men jeg har kun jobbet på avdeling med eldre barn. Lærerne og sykepleierne er veldig tydelige i lønnskampen gjennom streiker og media, barnehagepersonalet ikke. Barnehagepersonalet burde også streike, stå opp for seg selv og ikke være så usynlige, så ser politikere så viktige dere er for å få samfunnet til å gå rundt. Anonymkode: 2a36a...c4a 11 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje dere ikke skal ha betalt lunsj da? Jobb 8 timer dag, med 30 min pause sånn som de fleste andre gjør. Anonymkode: 9e251...c5e Hvordan vil det hjelpe. Da er det jo enda færre på jobb rundt lunsj Anonymkode: 884d1...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er pensjonert førskolelærer og kjenner meg igjen i det du skriver, men jeg har kun jobbet på avdeling med eldre barn. Lærerne og sykepleierne er veldig tydelige i lønnskampen gjennom streiker og media, barnehagepersonalet ikke. Barnehagepersonalet burde også streike, stå opp for seg selv og ikke være så usynlige, så ser politikere så viktige dere er for å få samfunnet til å gå rundt. Anonymkode: 2a36a...c4a Det streikes jo nesten årlig Anonymkode: 884d1...7f1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå