Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært flere dager med massive opptøyer i Irland. Helt uakseptabel vold og hærverk.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/11/24/195964172/opptoyer-i-dublin-etter-at-tre-barn-ble-knivstukket-utenfor-en-skole

https://www.nrk.no/nyheter/irsk-politi_-34-pagrepet-etter-opptoyer-i-dublin-1.16651028

Dette skjedde etter at flere barn og en kvinne ble knivstukket. Gjerningsmannens opphav er ikke nevnt i «mainstream media» men det skal dreie seg om en mann i slutten av 40årene opprinnelig fra Algeri. 

Den irske regjeringen har gått hardt ut i mot demonstrantene og kaller de høyreekstreme bøller. De sier også at gjerningsmannen trolig er psykisk syk. Når jeg prøver å lese litt mer i dybden sier Irsk politi likevel at terror ikke kan utelukkes. 

Jeg ser noen steder at det blir påstått at det har vært flere alvorlige voldtekt og drapssaker i mot irske kvinner. Ikke lett å vite omfanget.  Ikke noe av dette er nevnt på Nrk. Derimot er det en sak som har skapt raseri i Irland. Saken er drapet på Ashling Brown, hvor rettssaken var nå i oktober.

https://www.todayfm.com/news/trial-of-man-accused-of-ashling-murphys-murder-to-open-in-two-weeks-1511156

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kat-e skrev (1 minutt siden):

Det har vært flere dager med massive opptøyer i Irland. Helt uakseptabel vold og hærverk.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/11/24/195964172/opptoyer-i-dublin-etter-at-tre-barn-ble-knivstukket-utenfor-en-skole

https://www.nrk.no/nyheter/irsk-politi_-34-pagrepet-etter-opptoyer-i-dublin-1.16651028

Dette skjedde etter at flere barn og en kvinne ble knivstukket. Gjerningsmannens opphav er ikke nevnt i «mainstream media» men det skal dreie seg om en mann i slutten av 40årene opprinnelig fra Algeri. 

Den irske regjeringen har gått hardt ut i mot demonstrantene og kaller de høyreekstreme bøller. De sier også at gjerningsmannen trolig er psykisk syk. Når jeg prøver å lese litt mer i dybden sier Irsk politi likevel at terror ikke kan utelukkes. 

Jeg ser noen steder at det blir påstått at det har vært flere alvorlige voldtekt og drapssaker i mot irske kvinner. Ikke lett å vite omfanget.  Ikke noe av dette er nevnt på Nrk. Derimot er det en sak som har skapt raseri i Irland. Saken er drapet på Ashling Brown, hvor rettssaken var nå i oktober.

https://www.todayfm.com/news/trial-of-man-accused-of-ashling-murphys-murder-to-open-in-two-weeks-1511156

Helten som brukte sin MC-hjelm som våpen når han overmannet gjerningspersonen var invandrer.

Er økende sosial misnøye på Irland nå, med bland annet boligkrise, og for eksempel store hull i det psykiske helsevernet. Er mange som opplever at staten ikke er til for dem. 

Perfekte forutsetninger for dem som kaster seg over slikt for å fremme sin høyreekstreme ideologi. Var det Hitler gjorde, og er det vi ser på Irland nå. 

Heldigvis møter disse kraftene sterk motstand. Irland har en historie der man har kjent på fortrykk, og der irer har fått mulighet til et bedre liv ved å flykte fra det fortrykket til andre land. 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, kat-e said:

Den irske regjeringen har gått hardt ut i mot demonstrantene og kaller de høyreekstreme bøller. De sier også at gjerningsmannen trolig er psykisk syk.

ja ja, de er alltid "psykist syk" og de som tåler ikke mer av dette tullet er alltid "høyre ekstreme bøller" 🙃

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (39 minutter siden):

Helten som brukte sin MC-hjelm som våpen når han overmannet gjerningspersonen var invandrer.

Ja, hadde han ikke vært der kunne omfanget vært mye større, han var modig.

Synes likevel om det er tilfelle at det har vært en betydelig økning i gjeng kriminalitet,  overfallsvoldtekter og drap i mot kvinner hadde vært interessant å vite. Er dette spesielt for Irland, eller er Dublin fortsatt en trygg by?

Skrevet

Den største trusslen mot kvinner og skeive i Irland har vært katolisismen og ikke utlendinger.

• Liker 3
Skrevet

Tipper dette oppsummerer det hele :

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, bysummerfall said:

Den største trusslen mot kvinner og skeive i Irland har vært katolisismen og ikke utlendinger.

ja og  nå de har fått selskap, 🫤 hvis jeg følger riktig, i følge deg, katolikker : dårlig Muslimer : bra ???

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Paradoks i Irland:

Irene har alltid vært veldig positive til palestinernes sak, men med en gang noen forsøker seg på en miniversjon av 7.10 i Dublin, mayhem braker løs…

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
23 hours ago, NatNat said:

ja og  nå de har fått selskap, 🫤 hvis jeg følger riktig, i følge deg, katolikker : dårlig Muslimer : bra ???

Jeg liker ikke sånne forenklinger som katolikker dårlig, muslimer bra. Det finnes både gode og dårlige katolikker/muslimer.

Skrevet
1 minutt siden, bysummerfall said:

Jeg liker ikke sånne forenklinger som katolikker dårlig, muslimer bra. Det finnes både gode og dårlige katolikker/muslimer.

jeg bare quoterer det du skrev : Den største trusslen mot kvinner og skeive i Irland har vært katolisismen og ikke utlendinger.

• Liker 2
Skrevet
On 11/25/2023 at 1:41 PM, Fremmed fugl said:

Ja, fra Brazil :)
gjerningsmannen var fra Algerie....

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
On 11/25/2023 at 6:35 PM, kat-e said:

Tipper dette oppsummerer det hele :

GB news er jo det mest ekstreme nyhetsstedet i England på høyre-siden, samme som The Canary på venstre. Fra dem får du kun brunt oppgulp. De er ikke verdt å høre på når det gjelder noe som helst.

Endret av Anonio
Skrevet
Anonio skrev (5 timer siden):

GB news er jo det mest ekstreme nyhetsstedet i England på høyre-siden, samme som The Canary på venstre. Fra dem får du kun brunt oppgulp. De er ikke verdt å høre på når det gjelder noe som helst.

Det kan du nok ha rett i, men det han sier at Sverige og Irland er de land i Europa med raskest voksende innvandrer befolkning er nok likevel riktig. For håpe Irland er bedre en Sverige på integrering.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
NatNat skrev (7 timer siden):

Ja, fra Brazil :)
gjerningsmannen var fra Algerie....

Invandrer begge to. Han ABB var vel fra Norge? Eller husker jeg galt? 

Skrevet

Jeg tror denne oppsummerer det best, det er riktig nok snakk om Sverige, jeg tror likevel Irland vil greie seg bedre, de er mer inkluderende og har en bedre integreringspolitikk en Sverige, til tross for en svakere økonomi.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
On 11/25/2023 at 1:41 PM, Fremmed fugl said:

Brasil var det han kom fra? Eller et annet land i Sør-Amerika?

Endret av Madame Butterfly
Ser det allerede var besvart 😉
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hørt om dette i utanlandske fora, men ikkje fått ordentlig tak i kva det gjekk i

Skrevet
10 hours ago, Anonio said:

Jeg liker GB news jeg. Er noen programledere jeg ikke liker så godt, men de er både fra høyre og venstre siden i politikken.

Leo Varadkar, statsministeren i Irland, er jo unektelig litt spesiell. Det så vi jo med hans kommentar om den lille jenten som «hadde gått seg vill» nå var funnet 🤯 Den vesle irske jenta han snakket om var løslatt Hamas gissel fra Gaza. 

Han ble møtt med at han måtte forholde seg til den virkelige verden.

Vel, så går det en dag, så kommer han med enda noe virkelighetsfjernt. Hva med å ta til seg kritikken? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
34 minutter siden, Madame Butterfly said:

en lille jenten som «hadde gått seg vill» nå var funnet 🤯 Den vesle irske jenta han snakket om var løslatt Hamas gissel fra Gaza. 

😅😄ærlig talt....

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Madame Butterfly said:

Brasil var det han kom fra? Eller et annet land i Sør-Amerika?

ja, Brasil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...