Gå til innhold

"Den som dreper", dansk serie. Anbefales!


Amossa

Anbefalte innlegg

Spennende og psykologisk tenkende.  Jeg er fortsatt på sesong 1, og så langt synes jeg at dette er en type krim som jeg har sans for.  Har andre sett den, og hva synes dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk serie, digger den! Norske Tobias Santelmann med som creepy nordmann i sesong 2! 
 

Men er jo en fiksjon tv-serie, ikke reality eller dokumentar så litt feil underforum. 

Endret av mammams
Tilleggsinfo
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den!! Har plutselig begynt å like krim; noe jeg aldri har hatt noe som helst interesse for før!! 😅

Mye bra svensk og dansk krim har jeg funnet ut! 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så akkurat ferdig første sesong. Veldig bra, selv om jeg reagerer litt på politiets mangel på profesjonalitet mot slutten. På den annen side er det et helt riktig dramaturgisk grep, så jeg skal ikke klage. Og kanskje er det ikke helt urealistisk at politiet begår slike tabber?

Spoiler

1. De bruker en sivil lokkedue. Ikke helt trygt, og det fører til at Anders bortfører Louise.

2. Stine klarer å stjele pistolen til en av politimennene og flykte. Snakk om tabbe! Deretter bruker hun pistolen til å drepe Anders og få med seg Emma som gissel.

3. Politiet får Stines foreldre og bror i sikkerhet, men glemmer utrolig nok kona og døtrene til Mikkel. Dermed finner Stine ut hvor de er. Resultatet er at to politifolk pluss Mikkel blir drept, og det er bare flaks at ikke Emma, Jan og Stines far stryker med i samme slengen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må kanskje se den. Har sett en dansk film som heter "kjærlighet for voksne". Den var veldig god!  Jeg vil gjerne se en dansk god serie eller film igjen. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte godt den aller første sesongen som kom for mange år siden.

Så kom "Den som Dreper - Mørket", har sett alt av det også. Men den intense uhyggen fra den gamle serien er ikke like tilstedeværende i den nye serien. Har prøvd å finne igjen den første serien, men ser at det er en hel drøss av Den som dreper-filmer og lignende utgitt i Danmark, så det ble litt komplisert... :)

Har sett DNA nå, og det var en serie både jeg og mannen min likte kjempegodt - jeg likte den bedre enn Den som dreper - Mørket. Spennende og godt laget.

Anonymkode: bad46...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg likte godt den aller første sesongen som kom for mange år siden.

Så kom "Den som Dreper - Mørket", har sett alt av det også. Men den intense uhyggen fra den gamle serien er ikke like tilstedeværende i den nye serien. Har prøvd å finne igjen den første serien, men ser at det er en hel drøss av Den som dreper-filmer og lignende utgitt i Danmark, så det ble litt komplisert... :)

Har sett DNA nå, og det var en serie både jeg og mannen min likte kjempegodt - jeg likte den bedre enn Den som dreper - Mørket. Spennende og godt laget.

Anonymkode: bad46...0e8

Har sett begge seriene jeg også, og likte begge to. DNA binget vi begge sesongene denne måneden, og den var om mulig enda bedre som du sier.

 

Manna skrev (På 27.11.2023 den 16.28):

Veldig god serie!
Danskene er flinke, det må jeg si.

Kan også anbefale danske «Forhøret» på det varmeste. Enormt engasjerende, en ordentlig psykologisk thriller.

 

https://tv.nrk.no/se?v=KOIF11008322

Takk for tips! Denne tror jeg at jeg kan like :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så andre sesong for Tobias Santelmann, og det skuffet ikke😍

Anonymkode: 61977...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 13.37):

Jeg likte godt den aller første sesongen som kom for mange år siden.

Så kom "Den som Dreper - Mørket", har sett alt av det også. Men den intense uhyggen fra den gamle serien er ikke like tilstedeværende i den nye serien. Har prøvd å finne igjen den første serien, men ser at det er en hel drøss av Den som dreper-filmer og lignende utgitt i Danmark, så det ble litt komplisert... :)

Har sett DNA nå, og det var en serie både jeg og mannen min likte kjempegodt - jeg likte den bedre enn Den som dreper - Mørket. Spennende og godt laget.

Anonymkode: bad46...0e8

Jeg har også sett DNA.  Veldig bra, og jeg anbefaler den også til andre :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 21.04):

Så andre sesong for Tobias Santelmann, og det skuffet ikke😍

Anonymkode: 61977...c09

Er midt i ses 2 nå. Mannen er kjekk, men hva er det med norske skuespillere som høres ut som teaterskuespillere?? 😫 mister all troverdighet for meg. 

Anonymkode: 7cbd9...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 16.00):

Hvide sande på NRK. Veldig bra den også! 

Anonymkode: 7cbd9...1df

Jeg har sett den også.  Likte den veldig godt.  Har alltid hatt sans for britisk krim, men danskene imponerer nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er midt i ses 2 nå. Mannen er kjekk, men hva er det med norske skuespillere som høres ut som teaterskuespillere?? 😫 mister all troverdighet for meg. 

Anonymkode: 7cbd9...1df

Jeg vet ikke hvem han er IRL.  For meg er det nettopp det motstridene som gir spenning i krim.  At han er en kjærlig og omsorgsfull far, men altså viser det seg at han er en bestialsk morder.  
I "den som dreper" er den kvinnelige hovedpersonen psykolog.  Det gir litt mer innsikt og forklaring, synes jeg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt på sidelinjen:

I sesong 2 har de slurvet med detaljene. Hver gang vi får se tekstmeldinger på en av karakterenes mobiltelefon stemmer ikke måned/dato med kronologien i historien. Du kan få to-tre scener i en episode hvor den ene datoen på mobilskjermen viser at man er i juni og den neste er i august, og deretter hopper det tilbake i juni igjen. Man får jo et lite innblikk i skyteskjema deres for de som er interessert i slikt (så sant de ikke bruker props-telefoner de ikke har giddet syncet tiden på da).🤓

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sesong 1 var helt grei. Gir den 6/10.

Sesong 2 gadd jeg ikke å se ferdig. Det var så mye slurvete politi arbeid og usannsynlige handlingsmønster at jeg gav opp.

Jeg elsker krim, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 461ee...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...