Gå til innhold

Båndtvang for katter?

Båndtvang for katter?  

106 stemmer

1. 1. Båndtvang for katter?

• Ja
      42
    • Nei
      57
    • Vet ikke
      7
  2. 2. Har hund og/eller katt?

• Hund
      18
    • Katt
      41
    • Hund og katt
      25
    • Har ikke hund eller katt
      22

Fremhevede innlegg

Skrevet
Troyamin skrev (På 24.11.2023 den 19.19):

Dersom det først blir krav om chipmerking med krav om registrering av denne, samt kastrering av alle huskatter, kan jeg støtte forslaget. Men da må det også settes en fra og med dato for alle katter født etter den datoen. Da kan alle katter født før den datoen få lov å være løs resten av sin levetid. Det må også settes krav til store nok luftegårder med nok av klatrestativer osv. 

Klippet fra lov om dyrevelferd: "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

Denne lovbestemmelsen er slik at dyrehold i private hjem mer eller mindre bør forbys.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Denne lovbestemmelsen er slik at dyrehold i private hjem mer eller mindre bør forbys.

Det er jeg helt enig i. Mye stusselig dyrehold der ute som ikke lever opp til forskriftene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har hørt folk si at katter må få lov til å gå fritt ute fordi det ligger i deres natur og det er en del av deres instinkter. Hunder har også det å gå fritt ute i naturen som naturlig for deres art, men allikevel holdes de i bånd.
Hunder er ikke født med bånd på kroppen, det er noe som må læres opp fra liten alder for at det skal fungere. Det samme må katter læres opp til fra liten alder. 

Hadde en omplasseringshund som ikke var blitt trent opp til å gå i bånd. Det var et rent helvete for å si det mildt. Se for deg å skulle legge all kroppsvekt på å lene deg tilbake fordi bikkja dro som en sledehund bortover fortauet og hoppa opp på alt av hunder og mennesker på vår vei (hunden var litt større enn en golden retriver ca). Det samme skjer jo med katter som ikke er vandt til bånd, det blir et lite mareritt å skulle lære de opp når de ikke har fått den opplæringa fra liten alder.

Så dette med at katter må få gå fritt fordi det er i deres natur er for meg bare tull. 

Min mistanke er at veldig mange av de som har katter ikke orker styret det er å ha en innekatt. De orker ikke det ekstra arbeidet som kommer ved å skulle ha kattedo og den ekstra kostnaden med kattesand. Da er det lettere å bare slippe de ut og skylde på "instinkter". 

Anonymkode: 18cf9...334

Det fungerer ikke med løse hunder på samme måte som katter. Det ser man når en hund stikker fra eieren. Virrer rundt i gata og lager kaos. I tillegg har en hund langt større skadepotensial.

Så er jeg helt enig i at det ikke er i katter og hunders natur å være innesperret eller gå i bånd. Kanskje noe å tenke på for alle som har dyr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt dette seriøst om det faktisk hadde blitt strengere regulering på kattehold slik at vi hadde fått slutt på alle katter som dumpes og blir «ville» om de overlever. Kun synsing, men jeg antar problemet hadde gått kraftig ned om det kun fantes huskatter her til lands, da jeg igjen antar kattebestanden hadde gått kraftig ned om det ble satt krav til kattehold.

Vært interessant å se hvor stor andel fugler som antas drept av chippede, kastrerte, velforede huskatter.

Anonymkode: 3addd...0da

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror at en stor del av fugler, og andre smådyr, som blir tatt av katt, er løskatter, altså katter som ikke har et hjem. Det er anslått at det er oppimot 100 000 katter som lever ute. Og det er helt forferdelig! Jeg jobbet som frivillig hos dyrebeskyttelsen for inntil et par år siden, og alle de forferdelige skjebnene der ute er hjerteskjærende. Jeg skal ikke starte med å fortelle om alt det fæle og vonde man ser der ute..

Folk må seriøst begynne å ta ansvar for kattene sine! Folk som driter i katten/e sine er mennesker jeg ikke klarer å ha respekt for, det er mennesker som mangler empati og er hjerteløse og rett og slett dumme!

Når politikerene ikke en gang klarer å bestemme seg for at man skal chippe og kastrere kattene sine, så er det helt hjernedødt å skulle sette igang med båndtvang på katter🤦‍♀️ Man må få ned bestanden av løskatter først og fremst, men det kommer aldri til å bli bedre før folk tar ansvar for egen katt.

Tiuren skrev (På 24.11.2023 den 23.55):

Mennesker som dreper "for moro skyld", antar du mener jegere, gjør dette ut fra en forvaltningsplan. Katter driter(!) i om det er en rødlistet art eller en pølsebit de setter tenna i. 

Og har du katt så kan du ikke mislike jegere.... 

Hva med feks ulv? De vil endel utrydde helt, det er helt sjukt! 

Jeg har katt, og jeg er i mot jakt, det går helt fint å ha to tanker i hodet på en gang. 

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 0.25):

I motsetning til katter? 

Anonymkode: f9195...bb4

Katter blir drevet av instinkt, jegere jakter fordi de liker det. Altså å drepe dyr.

Anonymkode: 4d2e1...9e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med feks ulv? De vil endel utrydde helt, det er helt sjukt! 

Anonymkode: 4d2e1...9e1

Nå har jeg ikke lyst å ta opp ulvedebatten i denne tråden, men det å utrydde ulv og gaupe har vist seg å være umulig. For omtrent en mannsalder siden, når folk bodde i naturen og man kunne jakte, ble dette prøvd uten suksess. 

Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke lyst å ta opp ulvedebatten i denne tråden, men det å utrydde ulv og gaupe har vist seg å være umulig. For omtrent en mannsalder siden, når folk bodde i naturen og man kunne jakte, ble dette prøvd uten suksess. 

Ulven var utryddet i Norge. Det hadde vært ganske enkelt å utrydde hele ulvestammen om vi gikk inn for det.

Skrevet

Syns det er et bra forslag. Folk tar alt for lett på det å skaffe seg katt. Ønsker at katten får en høyere status, mer likt hund, og at folk skjønner at man faktisk må ta en del ansvar med katt også. Ikke bare sette fram litt mat og be naboen gå innom av og til når man er på ferie.

Skrevet
3 hours ago, Brunello said:

Ulven var utryddet i Norge. Det hadde vært ganske enkelt å utrydde hele ulvestammen om vi gikk inn for det.

Vil ikke gå inn i noen ulvedebatt her, men faktum er at selv om vi jaktet alt vi kunne for å utrydde ulven for noen generasjoner siden så har vi fortsatt ulv. 

Skrevet
Tiuren skrev (44 minutter siden):

Vil ikke gå inn i noen ulvedebatt her, men faktum er at selv om vi jaktet alt vi kunne for å utrydde ulven for noen generasjoner siden så har vi fortsatt ulv. 

Det er fordi noen kom på at vi skulle få den tilbake. Grunnen til at all ulv ikke er skutt skyldes at man straffes med fengsel for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 20.25):

Jeg lurer også på hvor mange fugler som blir tatt av fugler. Her i byen jeg bor er de store fuglene veldig aggressive etter småfuglene. Måler og kråkefugler tar livet av de mindre fuglene. Alle snakker om de utrydningstruede måkene, men at de har tatt over småfuglenes habitat snakkes ikke om.

Anonymkode: 2e754...560

Ja det gjør jeg også nei gjør ikke det er trist og skylde på katter 😻☹️

Skrevet
20 hours ago, Brunello said:

Det er fordi noen kom på at vi skulle få den tilbake. Grunnen til at all ulv ikke er skutt skyldes at man straffes med fengsel for det.

Tror muligens vi har ganske sammenfallende syn på dette...

Skrevet

Båndtvang ville nok hatt en fordelaktig konsekvens: mennesker som rett og slett ikke har tid til katt, ville latt være å skaffe seg slik. Og det ville sannsynligvis blitt mer tydelig hvilke katter som er hjemløse. Og det ville bli færre katter født ute, med en vond fremtid i møte.

Personlige hadde jeg ikke hatt noe problem med å forholde meg til valget: ut med katten i bånd eller inne med luftegård. Helt greit og mindre bekymring for både dyre skader.

Anonymkode: 5340f...5c5

• Liker 2
Skrevet

Vi har rasekatter og inngjerdet hage, kattene får kun være løse ute i hagen. Småfugler er det massevis av, og det hender kattene tar de. De få gangene det har vært mus blir alle tatt i løpet av få dager.  

Har de tenkt å forby løse dyr på egen eiendom også da? Katter skal klatre, smyge osv..synes jeg ser naboen på 80 på tur oppi treet med mons i bånd. 

Anonymkode: 5188d...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...