Gå til innhold

Båndtvang for katter?

AnonymBruker

Båndtvang for katter?  

105 stemmer

1. 1. Båndtvang for katter?

• Ja
      41
    • Nei
      57
    • Vet ikke
      7
  2. 2. Har hund og/eller katt?

• Hund
      18
    • Katt
      41
    • Hund og katt
      25
    • Har ikke hund eller katt
      21

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Topsi said:

Å joda, visst kan jeg det, de dreper fordi de synes det er artig, til og med nesten truede arter dreper de, og blir sure når det innføres begrensinger. Kattene vet ikke bedre, folk som skyter ekorn, hva f feiler det folk`?

Det er utrolig inkonsekvent, men du har jo lov å fremstå slik om du vil. Jegere jakter på arter som tåler beskatning, etter en plan og med regulering, katten dreper det den klarer å drepe og for moro skyld. Og du mener menneskelige jegere er verre en den som får lov å drepe "blindt"... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at noe må gjøres, katter dreper vanvittig mye fugl! Vi har ikke hatt katt på 10 år nå, men den vi hadde kunne komme med 10 fugler om dagen🥹 Spesielt den tiden fugleungene forlot redene og ikke var blitt dyktige flyvere. 

Anonymkode: 26701...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det at katter dreper så mye småfugl er noe jeg alltid har lurt på hva de baserer disse tallene på. 🤷‍♀️ Det er jo egentlig bare et ganske grovt anslag basert på minimal data. De fleste huskatter tar ikke særlig med fugl og småfuglene er ikke så hjernedød dumme at de ikke passer seg for katta heller hvis jeg skal vurder det ut fra bestanden av fugl i egen hage. Det finnes enklere bytte, for å si det sånn. 

Anonymkode: 393da...77f

Er 17 året med to katter (8 av de hadde jeg fire) og så langt har jeg funnet en sleve, to mus og en fugl. Mine ligger gjerne og kikker på fuglene men å få tak i de er uhyre sjeldent.

Anonymkode: fe38b...5ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (13 minutter siden):

Det er utrolig inkonsekvent, men du har jo lov å fremstå slik om du vil. Jegere jakter på arter som tåler beskatning, etter en plan og med regulering, katten dreper det den klarer å drepe og for moro skyld. Og du mener menneskelige jegere er verre en den som får lov å drepe "blindt"... 

Vel, alle de store rovdyrartene er sterkt truet i Norge, men de skytes for fote likevel. men la meg ta et annet eksempel, Denne er svært interessant, og viser de negative effektene av jakt, og ikke minst at jakt langt fra kun handler om bestandskontroll https://www.nrk.no/ytring/stopp-unodvendig-jakt-1.16588575

Og igjen, katten dreper fordi det er dens natur, mennesker dreper fordi vi vil, fordi vi kan, fiordi vi synes det er gøy, uten å tenke på all lidelsen vi forårsaker https://www.ringsaker-blad.no/jakt-er-slakt-som-angar-alle/o/5-79-570903

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det bli båndtvang på katter kan ikke den loven tre i kraft på dagen. Alle katter kan gå i bånd, men er det eldre puser uten erfaring med bånd kan det ta måneder før de vil det.

Min er trent i gå med bånd fra hun var 3 måneder. Hun er nå to år og går som en hund 🙂

Hun kan venstre og høyre, stopper når hun får beskjed og går ikke bort til andre før de hilser på henne. Hun kan gi pote, sitte og flere andre triks.

Huset er lagt opp til at min katt kan klatre og utfolde seg.

Det har tatt tid, men hun er en rase katt som ikke kan gå løs.

Katter kan fint leve et fullverdig liv som innekatt og som bånd katt. Det krever jobbing, men mange som ikke gjør den jobben desverre. 

Katter er smartere enn man tror 🙂

Anonymkode: 35592...020

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Topsi said:

Å joda, visst kan jeg det, de dreper fordi de synes det er artig, til og med nesten truede arter dreper de, og blir sure når det innføres begrensinger. Kattene vet ikke bedre, folk som skyter ekorn, hva f feiler det folk`?

I motsetning til katter? 

Anonymkode: f9195...bb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I motsetning til katter? 

Anonymkode: f9195...bb4

Katter er dyr, de har ikke evnen til å være onde for å være onde, det er naturen. Mitt poeng er at det er hyklerisk å sutre over de fuglene katten tar når vi mennesker bevisst forårsaker så mye lidelse og død, i mange tilfeller som en ren hobby, mange av dyrene kan ikke spises engang, og de utgjør ingen trussel for andre arter.  Vi gjør det fordi vi synes det er gøy.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Katter er dyr, de har ikke evnen til å være onde for å være onde, det er naturen. Mitt poeng er at det er hyklerisk å sutre over de fuglene katten tar når vi mennesker bevisst forårsaker så mye lidelse og død, i mange tilfeller som en ren hobby, mange av dyrene kan ikke spises engang, og de utgjør ingen trussel for andre arter.  Vi gjør det fordi vi synes det er gøy.

Rikmanns hobbyen til flere av oss i vesten er å bli kjørt rundt på steppene i Afrika å skyte løver som er avlet opp i fangenskap, altså tamme løver..   Tøøøftt...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i at noe må gjøres, katter dreper vanvittig mye fugl! Vi har ikke hatt katt på 10 år nå, men den vi hadde kunne komme med 10 fugler om dagen🥹 Spesielt den tiden fugleungene forlot redene og ikke var blitt dyktige flyvere. 

Anonymkode: 26701...07d

Det beste hadde vært om alle holdt kattene inne i hekkesesongen om våren.  Gjør det selv de gangene jeg har katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende mengde de kattene tar, men har noen andre ting som hadde vært interessant om de sjekket ut i tillegg 

De småfuglene jeg har sett familiekattene komme med er merkant mindre enn alle småfugler jeg har sett påkjørt når jeg drev med landeveisykling. 

Husker også mitt søskenbarn fikk luftgevær når han var en liten pjokk. Kunne gå med 50 fugl om dagen. Finnes det en sånn en som han, finnes det flere.

Må jo gå med titalls millioner småfugl hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenker med gru på hvor mye rotter og mus det hadde vært rundt omkring, om det ikke var for kattene som går løse og jakter på disse...

Anonymkode: 8c6a5...b78

«Hunder kan også ta rotter, spesielt terrier-rasen. Katter derimot må være ganske tøffe for å ta en rotte.»

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/06/24/alt-du-lurer-og-ikke-lurer-pa-om-rotter/

Anonymkode: 28ad1...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

«Hunder kan også ta rotter, spesielt terrier-rasen. Katter derimot må være ganske tøffe for å ta en rotte.»

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/06/24/alt-du-lurer-og-ikke-lurer-pa-om-rotter/

Anonymkode: 28ad1...749

Dessverre er det ikke tillatt med "ratting" i Norge. (Takk NOAH😔) Gift er jo såååå mye bedre! 

Men katter har, foreløpig, lov å fange rotter. Blir interessant dersom MDG får igjennom dette, hvis de tar det opp som forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Maskinfører said:

Munnkurv på Hansson hadde vært no :D har innepuser så trenger ikke bånd :D :katt2: ønsker også ett regnskap på hvor mange fugler som blir drept av vindmøller (fuglekværnere) 

image.png.a35f69ab9ee69ad573949d66ff3d13b3.png

Anonymkode: 94bfb...38f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det at katter dreper så mye småfugl er noe jeg alltid har lurt på hva de baserer disse tallene på. 🤷‍♀️ Det er jo egentlig bare et ganske grovt anslag basert på minimal data. De fleste huskatter tar ikke særlig med fugl og småfuglene er ikke så hjernedød dumme at de ikke passer seg for katta heller hvis jeg skal vurder det ut fra bestanden av fugl i egen hage. Det finnes enklere bytte, for å si det sånn. 

Anonymkode: 393da...77f

Ja, det lurer jeg også på. Og det var vel et veldig grovt anslag også, mellom 28 millioner og 60 millioner eller noe? Å ha katter i bånd er dessuten å begynne i helt feil ende, de må jo starte med å innføre obligatorisk sterilisering/kastrering og chipping. 

De fleste huskatter er for bortskjemte og late til å ta fugl, så det må jo være katter uten eier som tar de fleste. 

Anonymkode: 68a20...8cf

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (20 timer siden):

Munnkurv på Hansson hadde vært no :D har innepuser så trenger ikke bånd :D :katt2: ønsker også ett regnskap på hvor mange fugler som blir drept av vindmøller (fuglekværnere) 

Jeg lurer også på hvor mange fugler som blir tatt av fugler. Her i byen jeg bor er de store fuglene veldig aggressive etter småfuglene. Måler og kråkefugler tar livet av de mindre fuglene. Alle snakker om de utrydningstruede måkene, men at de har tatt over småfuglenes habitat snakkes ikke om.

Anonymkode: 2e754...560

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer aldri til å ha bånd på kattene. 🤣

Har det på hunden da. 

Anonymkode: c99f2...c19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt folk si at katter må få lov til å gå fritt ute fordi det ligger i deres natur og det er en del av deres instinkter. Hunder har også det å gå fritt ute i naturen som naturlig for deres art, men allikevel holdes de i bånd.
Hunder er ikke født med bånd på kroppen, det er noe som må læres opp fra liten alder for at det skal fungere. Det samme må katter læres opp til fra liten alder. 

Hadde en omplasseringshund som ikke var blitt trent opp til å gå i bånd. Det var et rent helvete for å si det mildt. Se for deg å skulle legge all kroppsvekt på å lene deg tilbake fordi bikkja dro som en sledehund bortover fortauet og hoppa opp på alt av hunder og mennesker på vår vei (hunden var litt større enn en golden retriver ca). Det samme skjer jo med katter som ikke er vandt til bånd, det blir et lite mareritt å skulle lære de opp når de ikke har fått den opplæringa fra liten alder.

Så dette med at katter må få gå fritt fordi det er i deres natur er for meg bare tull. 

Min mistanke er at veldig mange av de som har katter ikke orker styret det er å ha en innekatt. De orker ikke det ekstra arbeidet som kommer ved å skulle ha kattedo og den ekstra kostnaden med kattesand. Da er det lettere å bare slippe de ut og skylde på "instinkter". 

Anonymkode: 18cf9...334

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at hunder passes på som en gjøk når den er ute. Da snakker vi full kontroll som regel. Vi passer på at den ikke blir påkjørt eller blir borte og ikke finner den igjen. Det er enormt hvor mye folk på generell basis passer på bikkja det sekundet den setter foten utenfor døra.

Med katter så slippes de bare ut. Null kontroll hva som skjer med den. Her er det visst helt "greit" å ta risikoen med at katten både kan bli påkjørt, gå seg bort, få i seg gift, bli innesperret et sted, tatt av rovdyr, slåsskamp med andre katter, møter på mennesker med onde hensikter, stjelt osv. Det er ansvarfraskrivelde de lux og jeg skulle gjerne likt å se en person ha samme holdning ovenfor en hund. 

Folk driter mer i katters sikkerhet dessverre. 

Anonymkode: 18cf9...334

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dreper vel mennesker mere enn 7 millioner fugler i året. (eks fugler som flyver inn i vindu, eller fugleinfluensa som kunne til dels vært unngått ved bedre fuglehold i visse land.) Så vi får se på oss selv først og hva vi kan gjøre før vi sette bånd på katta.

Anonymkode: 25705...66f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...