Gå til innhold

Båndtvang for katter?

AnonymBruker

Båndtvang for katter?  

105 stemmer

1. 1. Båndtvang for katter?

• Ja
      41
    • Nei
      57
    • Vet ikke
      7
  2. 2. Har hund og/eller katt?

• Hund
      18
    • Katt
      41
    • Hund og katt
      25
    • Har ikke hund eller katt
      21

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes et gammelt ordtak; "blind høne finner også korn". Endelig kom det noe fornuftig fra denne mannen og :) Godt argumentert var det og. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du kan prøve å sette på bånd på min 5 åring katt...da skal jeg love deg det blir mange plaster etterpå 🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det først blir krav om chipmerking med krav om registrering av denne, samt kastrering av alle huskatter, kan jeg støtte forslaget. Men da må det også settes en fra og med dato for alle katter født etter den datoen. Da kan alle katter født før den datoen få lov å være løs resten av sin levetid. Det må også settes krav til store nok luftegårder med nok av klatrestativer osv. 

Klippet fra lov om dyrevelferd: "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sofakona said:

Vel du kan prøve å sette på bånd på min 5 åring katt...da skal jeg love deg det blir mange plaster etterpå 🤣

Det skal vi klare glatt, har sveisehansker og hjelm med visir. Men strengt tatt ville det vært ditt ansvar dersom båndtvang ble innført for alle katter, forslaget i artikkelen var "alle katter født etter 2023". 

Hvorfor er det greit at katten din går rundt i nabolaget å vekselvis dreper og driter i hagene til folk, men ikke at min hund gjør det samme? Hunden er ikke akkurat glad i å gå pent i bånd den heller. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. En må få slutt på at disse dreper millioner av småfugler for moro skyld.

Anonymkode: f826f...8fe

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (8 minutter siden):

Bånd må du få på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Det samme skjer om man prøver å sette bånd på en 5 år gammel hund som aldri har gått i bånd. Om ikke den klorer og biter, så vil den i hvertfall gjøre alt den kan for å slippe. Hunder liker ikke å gå i bånd de heller.

Jeg har katter som luftes i sele, og kan godt være enig i at katter like gjerne kan gå i sele som hunder kan. Ene katten min var kjempelett å lære opp til å ha på sele, han godtok den fra første stund. Den andre katten protesterte de første gangene ved å bare legge seg ned og nekte å røre på seg. Trikset med den var å ta selen på i yttergangen, og når hun la seg ned med selen på, så åpnet jeg ytterdøra. Da ble katta så nysgjerrig at hun reiste seg tvert og snuste ut døren. Kort tid etterpå gikk hun tur i sele som om hun aldri hadde gjort noe annet. I ettertid har det vært null problem, for nå forbinder hun selen med tur ut.

Jeg tenker ikke bare på dyrelivet, men også på naboer. Hvorfor skal mitt valg om å ha katt gå ut over naboer som ikke vil ha katt på eiendommen sin?

Anonymkode: 39ac1...031

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (5 minutter siden):

Det skal vi klare glatt, har sveisehansker og hjelm med visir. Men strengt tatt ville det vært ditt ansvar dersom båndtvang ble innført for alle katter, forslaget i artikkelen var "alle katter født etter 2023". 

Hvorfor er det greit at katten din går rundt i nabolaget å vekselvis dreper og driter i hagene til folk, men ikke at min hund gjør det samme? Hunden er ikke akkurat glad i å gå pent i bånd den heller. 

Vel min er født før 2023 så hun får gå fritt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Vel min er født før 2023 så hun får gå fritt:) 

Ikke på min eiendom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker med gru på hvor mye rotter og mus det hadde vært rundt omkring, om det ikke var for kattene som går løse og jakter på disse...

Anonymkode: 8c6a5...b78

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at katter dreper så mye småfugl er noe jeg alltid har lurt på hva de baserer disse tallene på. 🤷‍♀️ Det er jo egentlig bare et ganske grovt anslag basert på minimal data. De fleste huskatter tar ikke særlig med fugl og småfuglene er ikke så hjernedød dumme at de ikke passer seg for katta heller hvis jeg skal vurder det ut fra bestanden av fugl i egen hage. Det finnes enklere bytte, for å si det sånn. 

Anonymkode: 393da...77f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (3 timer siden):

Klippet fra lov om dyrevelferd: "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

Snakk om oppblåst politiker språk. Teoretisk vrøvl som forfatter av ordene garantert ikke tror på selv.

Og apropos dyrevelferd. Det er i hvert fall mer teori enn praksis. Dessverre...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det at katter dreper så mye småfugl er noe jeg alltid har lurt på hva de baserer disse tallene på. 🤷‍♀️ Det er jo egentlig bare et ganske grovt anslag basert på minimal data. De fleste huskatter tar ikke særlig med fugl og småfuglene er ikke så hjernedød dumme at de ikke passer seg for katta heller hvis jeg skal vurder det ut fra bestanden av fugl i egen hage. Det finnes enklere bytte, for å si det sånn. 

Anonymkode: 393da...77f

Nei, da blir det jo dine følerier mor forskerens... Du har nok mest rett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnkurv på Hansson hadde vært no :D har innepuser så trenger ikke bånd :D :katt2: ønsker også ett regnskap på hvor mange fugler som blir drept av vindmøller (fuglekværnere) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra. En må få slutt på at disse dreper millioner av småfugler for moro skyld.

Kanskje få slutt på at mennesker går ut i naturen og dreper for moro skyld får vi begynner å holde katter i bånd.......

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Topsi said:

Kanskje få slutt på at mennesker går ut i naturen og dreper for moro skyld får vi begynner å holde katter i bånd.......

Mennesker som dreper "for moro skyld", antar du mener jegere, gjør dette ut fra en forvaltningsplan. Katter driter(!) i om det er en rødlistet art eller en pølsebit de setter tenna i. 

Og har du katt så kan du ikke mislike jegere.... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (Akkurat nå):

Mennesker som dreper "for moro skyld", antar du mener jegere, gjør dette ut fra en forvaltningsplan. Katter driter(!) i om det er en rødlistet art eller en pølsebit de setter tenna i. 

Og har du katt så kan du ikke mislike jegere.... 

Å joda, visst kan jeg det, de dreper fordi de synes det er artig, til og med nesten truede arter dreper de, og blir sure når det innføres begrensinger. Kattene vet ikke bedre, folk som skyter ekorn, hva f feiler det folk`?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes artikkelen har mange gode poeng.

Det er også et problem med katter som driter ned lekeplasser og hagene til naboene. 

hilsen katteeier

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...