AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Jeg har prøvd å trappe ned på alkohol i tre uker. Før kunne jeg ta alkohol flere dager i uken. Ukedagene går bra nå, men to lørdager på rad har jeg drukket. Nå er det helg igjen og jeg har lyst på vin eller konjak. Men jeg prøver virkelig å stå i mot. Det er alkoholisme i familien og jeg ser selv at jeg er på en farlig vei, hvis jeg fortsetter som jeg gjorde. Kan noen komme med tips til hva jeg kan gjøre for å slutte å drikke? Anonymkode: d8693...8e2 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Å ikke ha det i hus er en ok ting. Anonymkode: 7cfcc...d9f 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 AA-møter? Anonymkode: 9e5c3...b19 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Jeg fant alkoholfrie utgaver som ga meg følelsen av at det var helg og jeg fortjente noe godt. Det hjalp meg å komme over kneika. Anonymkode: 6725b...a08 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Ikke fortell deg selv "nei absolutt ikke." hjernen liker ikke å høre at den absolutt ikke får noe den har lyst på. Du kan lure hjernen til å slutte og mase ved å si "senere". Du kan alltids drikke på mandag, så det er ikke noe stress om du ikke handler inn noe for lørdag. Du har allerede lært deg å ikke drikke i ukedagene, så når mandag kommer tenker du ikke lenger på det. Når neste lørdag kommer gjør du det samme. "Senere". Da utsetter du trangen til senere, som er flott fordi når du kommer til "senere", så er ikke trangen der lenger. Anonymkode: 4552f...c44 1 1
Natta1980 Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Det som hjalp meg var å tenke på hvor vanvittig farlig det er. Vil leve i mange sunne år til. 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Takk for svar. Aa møte og Antabus er ikke aktuelt nå. Jeg er ikke der, og håper jeg ikke kommer dit. Jeg klarte meg i går. 🤗 Å finne alkoholfrie alternativer er nok lurt. Jeg vet at mestringsfølelsen vil være stor når helgen er over og jeg ikke har drukket alkohol. Lurer på om jeg skal sjekke om noen skal ut i kveld, så kan jeg tilby meg å være sjåfør. Anonymkode: d8693...8e2 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Last ned "I am sober" appen. Legg inn hvor mye penger du bruker på alkohol, vær ærlig med deg selv og kanskje ha et mål. Jeg kjøpte meg en fancy kaffemaskin når jeg hadde spart 50 000. Gi deg selv et løfte hver dag på denne appen og evaluer om kvelden. Følg med på hva andre skriver på denne appen, gjerne de som har nådd noen milepæler og vært edru en stund. Finn inspirasjon hos andre. På denne appen kontra AA møter trenger du ikke møte noen fysisk og du kan faktisk være helt anonym. Lag deg mestringsstrategier, helt enkle. MÅ du innom butikken før kl 18 i dag? Aldri ha alkohol i hus. Å gå på butikken å kjøpe noe er en ekstra terskel når alkoholsuget melder seg kontra det å bare ha noe lett tilgjengelig "i tilfelle". Utsett handlingen. Jeg er alkoholiker, men har ikke drukket på 2 år. Men jeg har aldri sagt at jeg skal slutte å drikke, men jeg dksl ikke drikke i dag. Og vips har 2 år gått. Lag deg en liste over grunner til å fortsette med å være edru. Vær så konkret som mulig. Vi har alle våre grunner til hvorfor vi drikker og hvorfor vi ønsker å slutte, du må finne dine. Ha listen godt synlig, enten på mobilen i notater eller heng listen på kjøleskapet. Finn ut hvortid russuget er størst, du nevner helger. Lær deg noen gode rutiner og hold deg til de for allt det er verdt. Ta deg en joggetur, ta 20 knebøy. Lag deg en kopp te og drikk den koppen med oppmerksom nærvær (hvordan kjennes koppen i hånden?, hvordan smaker teen? Hvor kjenner du smaken? Hvilken ettersmak har teen?). Finn lystbetonte rutiner som du ser frem til. Det trenger ikke være noe stort, men det trenger å være noe annet enn alkohol. Husk at det er ikke hver dag en finner motivasjon. Men tenk på viss du bare skulle gått på jobb de dagene du hadde motivasjon. Jeg sier ikke dette for å skremme men fordi du må ha selvdisiplin. Alle har dette til visse grader men du må også ha det her for viss ikke kommer du til å feile. Og viss du gjør det så vit at det er greit å falle så lenge du reiser deg etterpå. Men for hver gang blir det også tyngre å reise seg. Anonymkode: bf832...1b7 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 Last ned en app som teller dagene du er edru, f.eks. "I Am Sober". Der har man delmål og motivasjon, så prøver du å nå så mange edru dager du kan, og hvis du drikker noe som helst, må du starte på nytt. Jeg har vært edru i 723 dager med den appen og har ikke drukket en dråpe fordi jeg ikke vil resette progresjonen min. Mange av dagene jeg har vært edru, har vært utelukkende på grunn av den appen. Så nå at personen over meg anbefaler det samme, så det viser vel hvor bra den er. Andre tips er å aldri ha alkohol i hus og hold deg unna situasjoner der det ville vært typisk for deg å drikke til du er klar til å gjøre det edru. For meg var det ekstremt vanskelig å skulle være sosial uten å bygge opp selvtilliten med alkohol, så jeg måtte virkelig si til meg selv "den fylleselvtilliten kommer bare ikke, du må finne den i deg selv" og bare snakke med fremmede edru. Etter to år går det helt fantastisk. Jeg har vært på to julebord edru nå og er ofte ute med folk, og føler aldri trangen til å drikke. Anonymkode: a32a8...04e 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #11 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 18.12): Jeg fant alkoholfrie utgaver som ga meg følelsen av at det var helg og jeg fortjente noe godt. Det hjalp meg å komme over kneika. Anonymkode: 6725b...a08 Hvorfor fortjener du noe godt bare fordi det er helg? Anonymkode: 6e626...f21
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #12 Skrevet 26. november 2023 Fordelene uten alkohol er så mange og bør være grunn nok. Bedre søvn og andre helsemessige fordeler er grunnen til at jeg er på 3 året som avholds. Savner ikke alkohol i det hele tatt. Nå drakk jeg sjeldent i utgangspunktet, men det er fint å være tilstede 100% Anonymkode: 7fe0d...116 1
Pippi Lotta Skrevet 26. november 2023 #13 Skrevet 26. november 2023 (endret) Hell ut al alkohol du har i huset og ikke kjøp noe nytt. Vær ærlig med menneskene rundt deg om at det er et probleme og at du ikke ønsker å drikke mer. Slik at du slipper at andre oppfordrer deg til å drikke. En slik app som det foreslås her høres veldig lur ut! Det kan også være lurt å forplikte deg til å fortelle noen andre hvordan det går. Om du hvær mandag rapporterer til en venn, terapaut eller i en tråd her på KG hvordan den forje uken gikk, så får du ekstra motivasjon til å ikke sprekke. Så er det lurt å prøve å ungå situasjoner hvor du vanligvis drikker. Pleier du å drikke på fest, så kan du kansje ungå fester en stund. Hør om noen vil gjøre noe annet i stede, spillekveld, filmkveld, kino, felles middag, gå en tur i maturen, bowling, osv. Det er mye gøy man kan gjøre uten alkohol! Så synes jeg du skal vurdere AA, de færreste alkoholikere er uteliggere uten jobb eller rene klær. Når du sliter med å unngå alkohol så kvalifiserer du til AA. Lyke til ❤️ du er tøf som gjør endringer. Endret 26. november 2023 av Pippi Lotta 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor fortjener du noe godt bare fordi det er helg? Anonymkode: 6e626...f21 Fordi det da er lettere å ikke søke alkoholen. Burde være åpenbart. Anonymkode: 7cfcc...d9f 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 Har du sportsklokke? Jeg ble isåfall temmelig skremt over å se på målingene for stressnivå og body battery, etter at jeg var ute tidligere i høst Jeg gikk ut og spiste med med venner, så på bar og drakk tilsammen 5-6 drinker/ øl i løpet av kvelden/ natta. Fra første drink begynte stressnivået i kroppen og øke og body battery hadde faktisk gått ned etter at jeg la meg, fordi kroppen kjempet for å bli kvitt alkoholen. Først rundt klokken 20 neste kveld, hadde stressnivået avtatt ned til normalen og body battery begynte å stige over 5. Eneste gangen jeg har opplevd noe i nærheten, er når jeg har vært febersyk og nede for telling. Da jeg nylig snakket med min eks om dette, fortalte han at han hadde tatt en øl før han la seg. Da han så på klokken dagen etter, ble han såpass skremt over hva den viste om stressnivå og påfølgende dårlig søvnkvalitet , at han ikke har tatt seg en pils til å sove på etter det. Jeg drikker ellers veldig lite, men denne oppdagelsen har gjort at jeg nok kommer til å drikke enda litt mindre i fremtiden. Anonymkode: 5f03b...c25 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi det da er lettere å ikke søke alkoholen. Burde være åpenbart. Anonymkode: 7cfcc...d9f Var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvorfor man fortjener noe godt bare fordi det er helg. Anonymkode: 6e626...f21
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvorfor man fortjener noe godt bare fordi det er helg. Anonymkode: 6e626...f21 Og svar fikk du. Handler litt om hva poenget i tråden er. Anonymkode: 7cfcc...d9f 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og svar fikk du. Handler litt om hva poenget i tråden er. Anonymkode: 7cfcc...d9f Var ingen svar nei Anonymkode: 6e626...f21
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var ingen svar nei Anonymkode: 6e626...f21 Svar fikk du Anonymkode: d2d3a...33c 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor fortjener du noe godt bare fordi det er helg? Anonymkode: 6e626...f21 Fordi jeg ha et behov for å kose meg og slappe av etter en lang uke. Hvordan man gjør det, får være opp til den enkelte. Om du ikke trenger det, vil jeg vel si at du er unntaket hvis man skal vurdere utfra hva folk gjør i helgene, men jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du lever ditt liv 😊 Anonymkode: 6725b...a08 4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå