Gå til innhold

Alternativer til glukosebelastningstest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk som skriver deg ikke er noe big deal, emetofobi er noe som kan være ekstremt hemmende i hverdagen for noen mennesker. Angst er ikke bare bare. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 37 år og har nettopp født, og gav klar beskjed om at det ikke var aktuelt for meg å ta den testen. Å drikke det skvipet hadde vært uaktuelt når jeg ikke var gravid, men ihvertfall ikke i graviditeten! Den drikken inneholder mer sukker enn jeg hadde i meg totalt i hele svangerskapet, og jeg hadde ingen symptomer på diabetes (som er selvsagt med mitt kosthold). 

Jeg nektet. Det skjedde ingenting. Fødselen var rask og enkel, babyen var frisk og perfekt, og jeg er tilbake på normalvekt 6 uker etter fødsel. 🤷

Anonymkode: 68111...67c

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er 37 år og har nettopp født, og gav klar beskjed om at det ikke var aktuelt for meg å ta den testen. Å drikke det skvipet hadde vært uaktuelt når jeg ikke var gravid, men ihvertfall ikke i graviditeten! Den drikken inneholder mer sukker enn jeg hadde i meg totalt i hele svangerskapet, og jeg hadde ingen symptomer på diabetes (som er selvsagt med mitt kosthold). 

Jeg nektet. Det skjedde ingenting. Fødselen var rask og enkel, babyen var frisk og perfekt, og jeg er tilbake på normalvekt 6 uker etter fødsel. 🤷

Men herrejesus da, mener du at ts skal rette seg etter dette? Fordi det gikk bra med deg, som tydeligvis har et strengt kosthold fra før? Jess folkens, bare hør på en random på kg fremfor eksperter og forskning! Kjempegreier!!

Anonymkode: 440a9...a58

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke uansvarlig å ikke ta den. Retningslinjene for hvem som skal ta testen er relativt nylig endret, og mange fagfolk er uenig slik de er nå. Hør med fastlegen om hva han eller hun mener, om du virkelig behøver testen.

Anonymkode: dfed6...9e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke symptomer på svangerskapsdiabetes, før eventuelt svangerskapsforgiftning eller andre komplikasjoner oppstår.. noe som gjerne kommer (for) sent i svangerskapet til å behandle, da må ungen ut, ene eller andre veien… At du tok risikoen er på din kappe, men du burde virkelig ikke anbefale andre å droppe den testen bare fordi det gikk bra med deg og ditt barn. 

Jeg skulle gjerne sluppet alt styret med stikking i forbindelse med blodsukkermålinger , insulin, ekstra kontroller, innleggelse, tidlig keisersnitt , unge med lavt blodsukker som ikke kunne ammes, gulsott osv. Men fy fader jeg er glad jeg tok den belastningstesten og fikk oppfølging så barnet (og jeg) hadde best mulig utgangspunkt. Risikoen ved å ikke gjøre det kan i værste fall være katastrofal (svangerskapsdiabetes, Hellp syndrom, at ungen er for stor og blir sittende fast i bekkenet og kan dø)… Ja, for det skjer faktisk! 

Jeg veide forresten 58 kilo før svangerskapet, var aktiv, spiste sunt og varierende, hadde ingen andre risikoer enn alderen min (under 30 år, så fortsatt ganske ung)…. 

Anonymkode: 01fc7...2ad

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oh lord.. regner med du da er av den type foreldre som ikke gir barna dine sukker? 

Anonymkode: 7070c...784

• Liker 1
Skrevet

Gikk så fint, var masse kvalm i graviditeten og det gikk fint med testen. Litt ekkelt å tvinge i seg så mye søt drikke innen en viss tid. Men bare ikke smak og tenk så mye. Men etter det var det bare å sette på musikk og lukke øynene for en liten hvil. Spør om du kan få et rom å sitte på slik at du slipper sitte på noe venterom. I Oslo var det deilig stoler man kunne ta ryggen bakover på og en liten puff ☺️

Anonymkode: 3c594...df5

Skrevet

Jeg har emetofobi og gruet meg også mer til den testen enn til fødsel.

Vettu, det gikk så fint!! Tok den på furst, de har egen «chill avdeling» med små avlukker til de som venter på den testen. Sykt deilig godstol som kunne lenes helt tilbake. Satt der i tussmørket og halvsov. Ble ikke kvalm i det hele tatt, og den drikken smaker ikke så ille som folk sier. Hiv den nedpå i to slurker, er ikke store mengden du skal ha i deg!

Heier på deg 😄

Anonymkode: 14d69...c52

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er gravid over 25 år, og skal derfor etter planen ta glukosebelastningstest i uke 24. Jeg gruer meg mer til dette enn til fødselen, fordi jeg har ekstrem angst for kvalme og å kaste opp. I tillegg må man sitte på legekontoret, blant andre, i to timer, mens man sannsynligvis er kvalm. Finnes det noen alternativer til denne testen? Jeg har ingen andre risikofaktorer for svangerskapsdiabetes, er det veldig uansvarlig for meg å nekte å ta den? 

Anonymkode: 043de...927

Det kommer til å gå helt fint!❤️jeg har også angst for å kaste opp, angst for å kaste opp blant andre folk.  Gruet meg noe helt ekstremt. Men det var jo null problem! Ikke les om hva andre skriver om det. Det gjorde jeg og ble skremt av det! Men synes ikke den drikken var ekkel, gikk helt fint. Ble ikke dårlig, kastet ikke opp. Tenkte etterpå «har jeg virkelig gruet meg så lenge for dette?!»  

Lykke til, du klarer det:) husk at du gjør det for babyen også❤️

Anonymkode: 124c0...0fc

Skrevet

Jeg ble helt slått ut av testen. Drikken var null problem, men jeg ble kvalm, svimmel og kraftig hodeverk i de to timene. Hadde ikke eget rom å sitte på så satt å kaldsvetta og skalv på venterommet hos legen. For meg var den testen 100 ganger verre enn fødsel. 

da jeg skulle ta den med nr 2 så sa legen at det var frivillig, og at han ikke nødvendigvis ville anbefale den. Målte selv hjemme en periode i stedet for. 

hadde ikke diabetes med noen av dem

Anonymkode: 095a8...caa

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke uansvarlig å ikke ta den. Retningslinjene for hvem som skal ta testen er relativt nylig endret, og mange fagfolk er uenig slik de er nå. Hør med fastlegen om hva han eller hun mener, om du virkelig behøver testen.

Anonymkode: dfed6...9e4

Det var dette min fastlege sa til meg også. 

Jeg var 34 år da jeg var gravid med første, og tok ikke glukosebelastningstesten. Utover alder hadde jeg ikke andre risikofaktorer. Årsaken til at jeg ikke tok den, var at jeg var veldig plaget med kvalme og oppkast. Jeg prøvde ikke, men tror jeg ville hatt store problemer med å holde væsken nede lenge nok. Jeg var ikke redd for å kaste opp, og gruet meg ikke utover at jeg ikke ville sitte et sted hvor andre så at jeg brakk meg og kastet opp. Legen visste jo hvor plaget jeg var med oppkast, spurte om jeg trodde at jeg kunne holde sukkervæsken nede. Jeg sa at jeg kanskje trengte flere forsøk, og hun sa at da skulle jeg ikke ta den testen. 

Snakk med legen din om dette, TS :) 

Anonymkode: e6791...e9b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...