Gå til innhold

Billån som student

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er student å holder på å ta bachelor og er mulig sikret jobb etter skolen. 

Jeg er på utkikk etter en bil til maks 100.000,- og har lest om såkalt billån for unge der de bla skriver om studenter osv. Tror dere jeg kan få lånesøknaden innvilget? Jeg har god økonomi og økonomisk forståelse og har ikke påtratt meg noe annet gjeld og kommer ikke til å gjør det utenom evt boliglån i framtiden. 

Til info så er jeg 23 år. 
Jeg ønsker kun seriøse svar!

Anonymkode: ffdf7...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei trådstarter her. 

Jeg får 11000 i stipend samt et par ekstra tusen fra nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei trådstarter her. 

Stipend? Nei, du får lån fra lånekassen. Og du trenger altså støtte fra NAV.

Skal ikke ha noe billån du da, altså. Vent til du har jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til et billån da? Uten inntekt får du nok ikke dessverre, men skader ikke å søke om du har sett at de kan tilrettelegge for studenter

Anonymkode: d6a2d...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen teller ikke som inntekt. Da må du skaffe deg en jobb ved siden av hvis du vil ha lån. 

Anonymkode: b0bc6...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har god økonomi og økonomisk forståelse, bør du spare opp pengene og kjøpe en billigere bil uten billån.

Å ha og bruke bil koster mye. Med billån på et par tusen i måneden i tillegg, er det kjempedyrt. Har du i det hele tatt økonomi til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei. Jeg er student å holder på å ta bachelor og er mulig sikret jobb etter skolen. 

Jeg er på utkikk etter en bil til maks 100.000,- og har lest om såkalt billån for unge der de bla skriver om studenter osv. Tror dere jeg kan få lånesøknaden innvilget? Jeg har god økonomi og økonomisk forståelse og har ikke påtratt meg noe annet gjeld og kommer ikke til å gjør det utenom evt boliglån i framtiden. 

Til info så er jeg 23 år. 
Jeg ønsker kun seriøse svar!

Ett bilån på 100k er for dyrt på et normalt studielån. ser ikke hvordan du skal få godkjent det da det ikke går opp budsjettmessig. Hvordan får du penger fra NAV samtidig som du får studielån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei trådstarter her. 

Men du vet at en bil koster mye mer enn bare lånet, sant? Forsikring, drivstoff, vedlikehold osv. Jeg har billån som i utgangspunktet var på 150 000 kroner og betaler minst 5000 i måneden med alt inkludert. Om du har 5000 å sette av i måneden ville jeg heller spart i noen få måneder og kjøpt bil for 20-30 000 kontant.

Anonymkode: 09c2f...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du tilskudd fra NAV? Og hva slags boutgifter og andre livskostnader har du? 13k i måneden er ikke spesielt mye om du plutselig skal begynne å betale 3000 i måneden på billån i tillegg til forsikring, trafikkforsikringsavgift, drivstoff, bompenger og vedlikehold av bilen... 

Du har ingen gjeld men får 11'000 i måneden av Lånekassen... Det er gjeld, ihvertfall en del av det. Og virker litt risikofylt ut, siden du "nesten" har jobb. Du burde heller hatt en jobb nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lån til bil, noensinne. Bil er et verditapsprosjekt. Kjøp en bil du har råd til istdf. Skal du ha lån, bruk den til investeringsobjekter, i praksis for folk flest bolig eller, om du allerede har bolig, hytte.

Anonymkode: bc01c...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...