AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Da mener jeg at ingen kunne vekket et sovende menneske. Alle våknet når de våknet. Ville vi hatt et helt annerledes samfunn? Verre? Bedre? Annerledes? Hvem hadde tapt på dette? Vunnet på det? Dyr har ingen vekkerklokke. Men, har de en vekkerfunskjon seg i mellom!? Anonymkode: c42a7...02e 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Maskinfører skrev (7 minutter siden): Som vi gjorde i gamle dager 😀 I gamle dager vekket vi hverabdre hvis ingen vekket opp noen Anonymkode: c42a7...02e 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Ts her husk i gamle dager hadde vi ikke teknilogi smdet har vi nå h or lenge hadde vi sittet pp mobil hvem kveld npr vi vet at ingen vekker oss dagen etter INGEN forpliktelser dagen dggee helr nytt danfunn Anonymkode: c42a7...02e
Maskinfører Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I gamle dager vekket vi hverabdre hvis ingen vekket opp noen Anonymkode: c42a7...02e ja muligens når jeg tenker gamledager tenker jeg 1700-1800 tallet tidlig 1900 😀
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 Maskinfører skrev (Akkurat nå): ja muligens når jeg tenker gamledager tenker jeg 1700-1800 tallet tidlig 1900 😀 De vekket jo hverandre da også Jeg tenker hypotetisk Hbwrt eneste menneske står opp akkurat når det passer de Hvordan ville samfunnet sett ut? Inhen fast arbeidstid, skole, butikker, arbeid, sykehus, jeg er beruset Anonymkode: c42a7...02e 2
Maskinfører Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De vekket jo hverandre da også Jeg tenker hypotetisk Hbwrt eneste menneske står opp akkurat når det passer de Hvordan ville samfunnet sett ut? Inhen fast arbeidstid, skole, butikker, arbeid, sykehus, jeg er beruset Anonymkode: c42a7...02e Nei si det de fleste liker jo og ta ting på sparket og før tok man jo ting som det kom mange lengter jo etter den tiden tidsklemme kaller de det idag 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Maskinfører skrev (27 minutter siden): Nei si det de fleste liker jo og ta ting på sparket og før tok man jo ting som det kom mange lengter jo etter den tiden tidsklemme kaller de det idag Du er jo ikke med i det hele tatt? Tidsklemmen er noe annet enn det jeg hypotetisk spør om Anonymkode: c42a7...02e 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 Gamledager hadde man blant annet hanegal, spiker satt i et brennende lys, folk holdt vakt ved ildsted mm. Likevel hadde nok folk en bedre indre døgn også. Med ikke like mye kunstig lys, duppedingser som holder oss våkne, hardt arbeid mm. Anonymkode: fed42...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 Diafragma skrev (Akkurat nå): Haha. Denne var fin Takker. Ble imponert selv. Ts Anonymkode: c42a7...02e 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Din hypotetiske verden hadde fort sluttet å fungere. Anonymkode: 227e9...d48 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 Vi hadde sovet på skift. Hele samfunnet hadde sovet på skift og blitt vekket når det var vår tur til å ta over skiftet. Skulle man hadd den samme levestandarden som vi har i dag hadde det vært preget av mer stress tror jeg siden vekkingen av folk måtte ha vært organisert. Anonymkode: af1dc...362
Bælfeit Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 Tror vi hadde stått opp når vi våknet jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi hadde sovet på skift. Hele samfunnet hadde sovet på skift og blitt vekket når det var vår tur til å ta over skiftet. Skulle man hadd den samme levestandarden som vi har i dag hadde det vært preget av mer stress tror jeg siden vekkingen av folk måtte ha vært organisert. Anonymkode: af1dc...362 Poenget med spm er at ingen skal vekke hverandre. Alle sover til de våkner av seg selv. Helt hypotetisk. Anonymkode: c42a7...02e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 Vel, da hadde folk stått opp til alle døgnets tider. Eller en gang mellom 0500 og 1300 i alle fall. Jeg kjenner mennesker som våkner av seg selv grytidlig (og blir tilsvarende tidlig kveldstrøtte) og folk som kan sove til 12-13 om de ikke har forpliktelser (og har sin mest effektive økt i kveldinga). Det er sannsynlig at mennesket i førhistorisk tid benyttet disse forskjellene i indre døgnrytme når det kom til vakthold etc. Anonymkode: dc058...efd 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 Det ville vært rimelig forskjellig, alt etter helse, tid på året og naturlig døgnrytme. Noen mennesker sover bare 4-6 timer og våkner av seg selv, mens de fleste nok ville ligge på ca 7-8 timer. Nå for tiden ville jeg våknet etter 8-8,5 timer, mens for noen år siden ville jeg ofte ikke våknet før det hadde gått 11-12 timer, fordi jeg var utbrent. I gamle dager fikk folk ofte litt mer søvn, fordi de ikke hadde så mye kunstig belysning og det ble naturlig å legge seg litt tidligere enn i dag. Når det blir dunkel belysning, forbereder kroppen seg på at den skal sove. Nå sitter vi med tv, nettbrett og god belysning som gjør at vi både kan lese og gjøre andre ting hele døgnet. Anonymkode: db774...23e 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gamledager hadde man blant annet hanegal, spiker satt i et brennende lys, folk holdt vakt ved ildsted mm. Likevel hadde nok folk en bedre indre døgn også. Med ikke like mye kunstig lys, duppedingser som holder oss våkne, hardt arbeid mm. Anonymkode: fed42...9f6 Spiker i et brennende lys? Anonymkode: 94905...7ca
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spiker i et brennende lys? Anonymkode: 94905...7ca Når lyset brenner ned, ramler spikeren (gjerne ned på et fat) og lager lyd = våken. Anonymkode: e68f4...92c 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Da mener jeg at ingen kunne vekket et sovende menneske. Alle våknet når de våknet. Ville vi hatt et helt annerledes samfunn? Verre? Bedre? Annerledes? Hvem hadde tapt på dette? Vunnet på det? Dyr har ingen vekkerklokke. Men, har de en vekkerfunskjon seg i mellom!? Anonymkode: c42a7...02e 10 hours ago, AnonymBruker said: Ts her husk i gamle dager hadde vi ikke teknilogi smdet har vi nå h or lenge hadde vi sittet pp mobil hvem kveld npr vi vet at ingen vekker oss dagen etter INGEN forpliktelser dagen dggee helr nytt danfunn Anonymkode: c42a7...02e Jeg hadde nok vært mer påvirket av lyset, så senere morgener på vinteren enn ellers. Men ville fulgt døgnet rimelig naturlig, slik vi har gjort i mange år, og fremdeles i stor grad gjør i dag, selv uten forplikelser (vi er mange som har stille dager, uavhengig av grunn, som pensjonist, syk/uføre osv.). For meg blir det naturlig å være våken når det er lyst. Det er også kroppen lagt opp til, mtp. at melatonin produseres best når det skumrer/blir mørkt. Hvis jeg MÅ opp tidlig, så er forresten å drikke mye vann en grei vekkeklokke Anonymkode: 41d69...920
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå