Gå til innhold

Mannlig sterilisering

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jep, var akkurat dette jeg tenkte meg. Menn som "ikke vil ha barn" med samboeren sin venter i virkeligheten bare på ei dame som de syns er bedre. Du bekreftet virkelig alle mine fordommer her.  Da kan de jo for svarte f**n gjøre det slutt, og la dama få sjansen til å få barn med en annen mann i stedet, før det er for sent! 

Anonymkode: 7059e...460

Enig, selv om jeg (TS) personlig ikke vil ha barn. Føles som om de vil ha barn med kanskje noen andre, når de liksom er enig med meg om å ikke få barn, men nekter å sterilisere seg 

Anonymkode: f57ee...d3f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig, selv om jeg (TS) personlig ikke vil ha barn. Føles som om de vil ha barn med kanskje noen andre, når de liksom er enig med meg om å ikke få barn, men nekter å sterilisere seg 

Den eneste grunnen til å ikke sterilisere seg, er jo fordi man kanskje vil ha barn likevel. Sier seg jo selv, fint å se at det innrømmes.

Anonymkode: 7059e...460

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke gammel, men ikke ung heller, 39år. Men enten jeg er 39, eller 50år, jeg vet aldri om jeg plutselig blir dumpet neste uke, og treffer en dame om 1mnd som får frem ønsket om barn. Vi menn kan få barn selv når vi blir gamle, så jeg ser ikke at det er noe vits å ta den risikoen, for jeg kan ikke vite sikkert om det forholdet jeg har varer livet ut 

Anonymkode: 49bce...462

Da får du bruke kondom. 

Anonymkode: a3911...aaf

Skrevet

Jeg steriliserte meg en stund etter vi fikk tredje barnet. Da hadde kona gått på prevensjon i mange år + gått gravid og født oss 3 barn. Det var virkelig min tur og var en bagatell i forhold hva kroppen hennes har måtte tåle. 

Anonymkode: 050a4...fc0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mann hadde gjort det før vi traff hverandre. Han var sikker i sitt valg om å aldri få barn og var aldri så veldig keen på verken noe "ulykke" eller bli lurt eller slike ting, og tok en ansvarlig beslutning for seg selv.

Viss ikke han hadde gjort det ville jeg selv ha gjort det i og med at jeg selv også alltid har vært 100% sikker i min sak om å aldri få noen barn. Det er en langt mindre prosedyre når en mann gjør det men jeg hadde ikke hatt noe problemer med det  selv i og med at alternativet er så langt verre (få barn). Veldig glad vi har sluppet å tenke på prevensjonsmidler og det styret der igjennom forholdet.

Skrevet (endret)

Sterlisering er ett av de valgene i livet jeg er mest fornøyd med. Er ferdig med å få barn, de vi har får holde. Uendelig deilig å tenke på at det ikke kan bli fler. Hun slipper å gå på prevensjon, vi slipper kondom... det er virkelig bare å kjøre på.

Selve operasjonen tok vel en times tid totalt, inklusive bedøvelse og la den få tid til å virke. Eneste jeg merket under selve operasjonen var litt kvalme. Selve sårene var selvfølgelig litt ømme, men mindre plagsomme en andre sår man drar på seg gjennom livet.
Var nøye med å ta smertestillende de første 2-3 dagene (lot dem aldri få sjansen til å gå ut ... det kan ha noe med saken å gjøre selvfølgelig). Bare ha på plaster, litt forsiktig med dusjing de første 10 dagene og null sex.

Etter det, kun plusser.

Ingen nedsider når det kommer til sex. Like følsom, like gode orgasmer og null forskjell i mengde, konsistens eller smak når jeg kommer. Sæd er sæd.
Men, det har vært en uendelig befrisele for oss begge å kunne legge prevensjon bak oss. Den tryggheten og frihetsfølelsen har vært en boost i senga. Det var også veldig bra å kunne slutte med kondom, slippe både bruddet med å ta den på og ikke den totale friheten til å komme dypt inni henne uten konsekvenser.

Gir sterlisering terningkast 7.
Anbefales for alle menn som ikke ønsker flere barn.

PS: få henvisning via fastlegen. Da faller du mest sannsynlig under offentlig helsevesen og slipper unna med bare en egenandel. Jeg betalte vel ca 2000-2500kr inkl. togbilletten fram og tilbake. Jævlig god investering.

Endret av Even Tuell
Skrevet
Per_Anders skrev (11 minutter siden):

Det er klart at alle inngrep (selv prevensjonsmidler for kvinner som p-piller

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kombinasjons-p-pille-og-risiko-for-blodpropp

Alvorlige bivirkninger av P-piller

– Økt risiko for livmorhals og brystkreft
– Økt risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag
– Migrene
– Høyere blodtrykk
– Galleblære sykdom
– Infertilitet
– Godartede svulster
– Redusert bentetthet
– Overvekst og infeksjon
– Økt risiko for blodpropp

https://www.hormonfritt.no/farene-enhver-kvinne-trenger-a-vite-om-p-piller/

kan ha bivirkninger. Selv en tannlegetime i narkose kan ha bivirkninger og enorme konsekvenser. Men det reelle antallet som får senskader er likevel svært få uavhengig av inngrep 

sterilisering for kvinner har også hatt mange svært skadelige konsekvenser:

https://www.dagensmedisin.no/spesialisthelsetjeneste/slar-alarm-om-bivirkninger-hos-norske-kvinner-etter-steriliseringsmetode/211181

I tillegg koster det 5 ganger mer for en kvinne å gjøre dette enn for en mann.

Vi bør alle finne ut av hvilken prevensjonsmetode som fungerer best for seg selv men viss en mann ikke ønsker barn på daværende tidspunkt vil alternativet være kondom eller avholdenhet for en bør slutte å legge all ansvar på kvinnen for prevensjon. Spesielt når inngrepet til en mann sin vasektomi er så fort gjort og har så få bivirkninger (ja en og annen vil det være men det forekommer svært skjeldent kroniske smerter). Menn bør i større grad være sitt ansvar bevisst hva prevensjon angår enten det nå enn er midlertidig eller de velger å ta det valget for resten av livet sitt med en sterilisering. Og igjen hormonbaserte prevensjonsmidler for en kvinne er ikke bare bare det heller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 22.52):

Hvorfor er så mange menn redd for å steriliseres? De vil jo ikke ha barn, er redde for å gjøre noen gravide (som ikke vil ta abort) , men å sterilisere seg er sååå grusomt. De vil heller at kvinne gjør det. Som regel har dama i forholdet allerede gått på prevensjon i årevis OG å sterilisere damer er en operasjon, ikke et lite inngrep, som det er på menn. 

Det er så vanskelig å ikke kalle menn det svake kjønn

Stemmer det du sier at mange menn er redd for det? Jeg har gjord det for lenge siden og det er int. Kanskje noen tror at det da ikke spruter, men det er liten forskjell 

Skrevet
1 hour ago, feliek54 said:

Stemmer det du sier at mange menn er redd for det? Jeg har gjord det for lenge siden og det er int. Kanskje noen tror at det da ikke spruter, men det er liten forskjell 

Det er nok mer at man blir redd for å føle seg / bli ansett som noe mindre mann, når man skyter med løskrutt.  En ekte mann er viril og kan gjøre alle kvinner gravide. Oser av liv og alt det der.

En ekte mann skyter med skarpt vettu 🙄

Skrevet

Steriliserte meg for 12 år siden etter 3 barn var født, samme følelse ved sex, samme mengde som kommer ut, litt vondt i 2 -3 dager, men en blir jo dopa ned under inngrepet

Det værste er pinligheten, bli barbert og skåret der nede av vilt  fremmede, som skal hverdagsprate under inngrepet 

Anonymkode: 555bc...e63

Skrevet
Per_Anders skrev (13 timer siden):

Skulle den linken være et slags hammerslag om hvorfor menn generelt skal få slippe og sterilisere seg, mente du?

Vi kan sikkert bla opp noen tusen linker om tilfeller der kvinner har fått farlige bivirkninger som følge av prevensjon...

Anonymkode: da844...d04

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Skulle den linken være et slags hammerslag om hvorfor menn generelt skal få slippe og sterilisere seg, mente du?

Vi kan sikkert bla opp noen tusen linker om tilfeller der kvinner har fått farlige bivirkninger som følge av prevensjon...

Anonymkode: da844...d04

Poenget med å legge den ut var bare å vise at sterilisering av menn kan ha utrolig negative konsekvenser, det også. At prevensjonsmidler for kvinner kan ha kjipe konsekvener, har vi hørt siden 1960-tallet, så det er godt kjent for alle. Men, mange kvinner, også i denne tråden, går nærmest rundt med en oppfatning av at mannlig sterilisering er helt problemfritt, og at menn nesten er egoistiske hvis de ikke går med på det. Det stemmer altså ikke, og det var poenget mitt.

Endret av Per_Anders
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan er det igjen? Kan en mann be om å fryse ned sæd før sterilisering, bare sånn i tilfelle? Hvor mye koster det i så fall?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 15.16):

Wow, det hadde nesten vært skilsmisse-grunn, egoistisk liten dritt.....å

Anonymkode: 2c8ee...4b0

Vi skilte lag, men det var ikke pga dette. Vi hadde i utgangspunktet ikke felles barn. Jeg hadde min, han hadde 2. Alle 3 skulle følges opp. De var alle i tenårene dengang. Vi var enige om at vi ikke trengte flere. Men at han var egoistisk er det overhodet ikke tvil om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...