Gå til innhold

Hvor arvelig er autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg fikk et barn med autisme for mange år siden, opplevde å få skylden for det ( a-typiske trekk ) behandlet som en kriminell og regelrett forfulgt, jeg bor i dag hjemme hos familie, klarte ikke å beholde leiligheten da det stormet som verst. Mitt kjære barn som jeg alltid har vært der for, kjemper for og er mest glad i her på jord klarer seg veldig bra.

Noe rett må vi ha gjort, men livet mitt er totalt ødelagt. Må starte på nytt økonomisk i godt voksen alder, skjuler det for alle og bærer på en stor skam pga det.

Hvor var de som skulle hjelpe oss? Får ikke foreldre som får barn med autisme litt hjelp? Hvorfor skulle de dømme oss så hard liksom, jeg har mange ganger tenkt at jeg ikke er en Gud som har makt over barns utvikling i fosterlivet, jeg spiste sunt, trente, og gjorde alt rett etter boken.

Anonymkode: c0fd8...268

Ja dessverre. 
Derfor var jeg så takknemlig når vi fikk vite at det var en ganske nyoppdaget (og i vårt tilfelle ikke arvet)
genfeil som var årsaken i vårt tilfelle.

Anonymkode: e3d2d...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan da umulig være mange autister som er i stand til å få barn. Autisme er en særdeles sterk funksjonsnedsettelse, især i forhold til mangelen av egenskaper som skal til for å danne en meningsfull relasjon til andre mennesker.

Anonymkode: a89f3...53c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan da umulig være mange autister som er i stand til å få barn. Autisme er en særdeles sterk funksjonsnedsettelse, især i forhold til mangelen av egenskaper som skal til for å danne en meningsfull relasjon til andre mennesker.

Javel ja skal si du er dømmende, ser ut som at du ikke helt vet hva autisme er, bare hva de mente det var i 1980 og 1990. De har kommet mye lenger siden den gang.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja dessverre. 
Derfor var jeg så takknemlig når vi fikk vite at det var en ganske nyoppdaget (og i vårt tilfelle ikke arvet)
genfeil som var årsaken i vårt tilfelle.

Hvordan går man fram for å se om man har genfeil? Fastlegen som henviser videre?

Skrevet

Min eks har et barn med asperger og et barn med barneautisme. Ikke samme mor. Barn nr 3 har ingen diagnose men er 18 mnd stiller leker på rekke, snurrer på hjul og elsker bøker og kan samle 12-15 bøker som skal leses i tur og orden. Men som eks sier så blir det ingen diagnose for problemet er hos de to andre mødrene.

Anonymkode: f7dfa...791

Skrevet

Det er mange voksne som ikke fikk diagnose, og ikke minst voksne i besteforeldregenerasjonen.

Kjenner flere foreldre som selv tror de er normale som fremstår med tydelige autistiske trekk.

Kjenner også til andre foreldre som kjente igjen trekk i seg selv etter at de har fått autistiske barn.

Anonymkode: 90eb4...951

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min eks har et barn med asperger og et barn med barneautisme. Ikke samme mor. Barn nr 3 har ingen diagnose men er 18 mnd stiller leker på rekke, snurrer på hjul og elsker bøker og kan samle 12-15 bøker som skal leses i tur og orden. Men som eks sier så blir det ingen diagnose for problemet er hos de to andre mødrene.

Men har det 3. barnet noen problemer med sosial kommunikasjon? Fordi det er det autisme er.

Anonymkode: 34cd5...f17

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 22.04):

Mannen min har en nevø som har autisme, men INGEN andre i familien har det. Da tenker jeg på tanter, onkler, søsken, foreldre, søskenbarn etc, men nå har de fått bekreftet at nevøen har autisme. Da begynner jeg selvføgelig å tenke på datteren min 10 mnd. Hvor stor er sjansen for at hun også kan være det?

Anonymkode: 25b99...451

Din nevø «har ikke» autisme. Han er i autismespekteret, eller har autismespekterforstyrrelser. Ord betyr noe, ts, så bruk riktig ord. Presis hvor mange som har det vet ingen, både fordi man for så kort tid som 30 år siden ikke viet diagnosen særlig mye tankevirksomhet og fordi man selv i 2023 kun søker utrede de personer som med all tydelighet har utfordringer med å fungere i hverdagen.

Er din mann sine ikke-diagnostiserte slektninger enten ok fungerende eller over 25-30 er det en helt grei sannsynlighet for at flere av dem har autismespekterforstyrrelser. Nettopp fordi vi ikke vet hvor mange velfungerende mennesker som har det. Det kan dermed være noe store andeler av befolkningen har, eller små. Ingen data på det.

Det vi vet er at dette antas arvelig, og i min familie gjelder det primært til gutter/menn. Og, ja, «ingen» over 25 har diagnosen i min familie heller. Jeg er likevel absolutt sikker på at de fleste menn over 30 ville fått diagnosen ved en utredning, og en ok andel av kvinnene.

Dette - det at folk som mestrer livet med en ukjent diagnose nettopp ikke får diagnosen - forvrenger vårt syn på slike diagnoser i negativ retning. Men det er likevel slik at det å få en diagnose og samtidig vokse opp i et hjelm med foreldre som evner og ønsker å tilrettelegge er til massivt hjelp for barn. (Får man diagnosen og er barn av de mange foreldre som ikke tilrettelegger? Da har man trukket det korteste strå, men det er ikke diagnosen som ødelegger - det er ens uflaks med sine foreldre)

Anonymkode: 04fd6...c91

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan går man fram for å se om man har genfeil? Fastlegen som henviser videre?

Vårt barn har veldig mange flere utfordringer enn bare autisme så det kom som ein del av det å finne ut av årsaken.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sier seg selv at det kommer fra faren.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er likevel absolutt sikker på at de fleste menn over 30 ville fått diagnosen ved en utredning, og en ok andel av kvinnene.

Anonymkode: 04fd6...c91

Dummeste jeg har lest.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javel? Da vet du ingenting om autisme. Elon Musk har autisme, han har vel 11 barn nå.

Spekteret er stort og for de på den usynlige enden av skalaen, så er det nettopp usynlig.

Tony Attwood er en av verdens fremste autismeforskere, og selv han forstod ikke at sønnen hadde autisme før han var voksen og fikk et rusproblem.

Anonymkode: 255a7...5fb

• Liker 4
Skrevet

Vet du i det hele tatt hva autisme? 
Har du hørt om autismespekteret ? 

Anonymkode: 8f5d5...6af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men har det 3. barnet noen problemer med sosial kommunikasjon? Fordi det er det autisme er.

Det 3. barnet er så lite at det ikke er noen grunn til å utrede for noe som helst. Det var ingenting som sa autisme hos søsknene før de var 2 1/2 til 3 år så det kan hende det er ingenting. Kanskje bare adhd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det 3. barnet er så lite at det ikke er noen grunn til å utrede for noe som helst. Det var ingenting som sa autisme hos søsknene før de var 2 1/2 til 3 år så det kan hende det er ingenting. Kanskje bare adhd. 

Hm. Ved 18 mnd er det som regel mulig å se etter tegn selv om det er for tidlig med diagnose. Og da tenker jeg på f.eks manglende peking og felles oppmerksomhet. Snurre på hjul og lese bøker er det mange barn som gjør uten å ha en diagnose. Her kommer det vel også litt an på hyppigheten.
Disse søsknene hadde ingen forsinkelser i sosial kommunikasjon?

Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja dvs at det er for tidlig å utrede enda men her er det faren som er fellesnevneren dvs at det er han som er bærer av autisme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm. Ved 18 mnd er det som regel mulig å se etter tegn selv om det er for tidlig med diagnose. Og da tenker jeg på f.eks manglende peking og felles oppmerksomhet. Snurre på hjul og lese bøker er det mange barn som gjør uten å ha en diagnose. Her kommer det vel også litt an på hyppigheten.
Disse søsknene hadde ingen forsinkelser i sosial kommunikasjon?

Søsknene er på hver sin ende av spekteret. Dvs det ene var besatt av bøker, snakket tidlig og pekte og kommuniserte sosialt og ingen tenkte autisme og var i tenårene da diagnosen ble satt. Hadde venner men kræsjet fullstendig på ungdomsskolen. Det andre barnet kommuniserte sosialt med de det kjente og virket mer sjenert mot fremmede helt til andre ting ble mer tydelig når det nærmet seg 3 år. 

• Nyttig 1
Skrevet

Husk at før ble ingen diagnostisert med mindre det var store problemer og avvik så hva som har vært i tidligere ledd vet man ikke. 

Det sagt så var det kanskje like greit. Å få en liste over sine begrensninger kan bli en hvilepute og sykeliggjøring. Før gikk det ann å jobbe uten at alle skulle være så A4. Jeg kjente en svært intelligent mann som trengte et stille rom å jobbe i, og som ikke kommuniserte bra med andre mennesker. I dag hadde han sikkert fått trygd om han var ung. Mannen har laget en del av teknikken vi bruker hver dag i dag og jobben var hans liv og fokus. Jobbet sent og tidlig. Han døde som en rik, men ensom mann. Bedre ensom og rik enn ensom og fattig. 

Anonymkode: 77665...f28

• Liker 2
Skrevet

Vi har et barn på 8 år med autisme. Vært til utredning hos genetiker. De har sjekket om det er meg eller barnefar det kommer fra. Fant ut at det er nyoppstått. Fikk beskjed at det er 50/50 sjanse for at hans barn vil arve samme genfeil. 

Skrevet
V.S. skrev (På 26.11.2023 den 20.49):

Vi har et barn på 8 år med autisme. Vært til utredning hos genetiker. De har sjekket om det er meg eller barnefar det kommer fra. Fant ut at det er nyoppstått. Fikk beskjed at det er 50/50 sjanse for at hans barn vil arve samme genfeil. 

Ah ja din og har en nyoppstått genfeil som er assosiert med autisme? Er det samme som vår mon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...