AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #21 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Autisme er arvelig, men da som regel i «rett» linje. Siden ingen andre i familien har autisme er det nok nyopppstått hos nevøen deres, og det veldig liten sjanse for at datteren din også får autisme, ikke noe høyere enn for alle andre. Slik autisme har gått i vår familie så har ene av besteforeldrene mine (ingen av dennes søsken), min far (ingen av hans søsken), meg (ingen av mine søsken) og ene barnet mitt (ingen av hans søsken) autisme. Vi er alle høytfungerende og klarer oss fint med familie, venner og samfunnet 😊 Anonymkode: b640b...f9a Hei, hvordan er det? Tenker sånn er noen av dere non-verbale? Er det veldig synlig? Eller har dere autisme i såpass lav grad at det ikke merkes? Nevøen til mannen min sliter veldig, og sånn det ser ut nå, så kommer han ikke til å ha et «normalt» liv. Derfor jeg er så redd for dattera mi. Er det autisme i lav grad, der det «garanteres» at hun klarer seg fint i livet, og får venner, mann og barn så er det ikke «krise» for meg. Hvis du skjønner?:) Anonymkode: 25b99...451
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #22 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, hvordan er det? Tenker sånn er noen av dere non-verbale? Er det veldig synlig? Eller har dere autisme i såpass lav grad at det ikke merkes? Nevøen til mannen min sliter veldig, og sånn det ser ut nå, så kommer han ikke til å ha et «normalt» liv. Derfor jeg er så redd for dattera mi. Er det autisme i lav grad, der det «garanteres» at hun klarer seg fint i livet, og får venner, mann og barn så er det ikke «krise» for meg. Hvis du skjønner?:) Anonymkode: 25b99...451 Dessverre så vet man ikke hvor "hardt rammet" man blir av en nevroutviklingforstyrrelse. Min mor har adhd og far har autisme, jeg har adhd og barnet mitt har tourettes syndrom + adhd. Vi kjenner ingen andre som har tourettes, men en nevroutviklingsforstyrrelse kan nedarves som alt på spekteret altså man kan få autisme, adhd, tourettes syndrom osv... Det vil også si hvilken grad man blir rammet. Jeg sliter mer enn søstrene mine som har adhd f.eks. Jeg får ikke til å være i jobb, mens mine søsken har utdannelse og fungerer fint nok i arbeidslivet. Anonymkode: f2459...b84 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #23 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og du misset fullstendig poenget mitt, nemlig at folk ikke nødvendigvis "klarer seg fint" selv om de har god utdannelse og gode jobber. Jobb og utdannelse er ETT aspekt av livet. Og ja, mange kan maskere foran partner og barn, og ikke vise hvordan de har det inn i seg. Jeg kjenner folk som "klarer seg fint" i skole og jobb, men som må ha hjelp for få til å dusje. Er det å "klare seg fint"? Det er ikke som om de forteller folk på jobben, venner, svigerinner, at "jeg, et voksent menneske, får ikke til å dusje". Anonymkode: 7a544...a72 Men det er nettopp det som er poenget, sett i kontektst av denne tråden; mennesker som ser vellykkede ut - også nær familie - kan være på autismespekteret selv om de ikke er diagnostisert. De kan ha usynlige utfordringer, eller vært så heldige å finne en plass i livet der utfordringene ikke er til hinder for et godt liv. Eksentriske tante Trude kan være eksentrisk pga en nevroutviklingsforstyrrelse, men aldri bli sett på som noe annet enn eksentrisk og litt småsær nettopp fordi hun lever godt. Anonymkode: 33de6...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #24 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mannen min har en nevø som har autisme, men INGEN andre i familien har det. Da tenker jeg på tanter, onkler, søsken, foreldre, søskenbarn etc, men nå har de fått bekreftet at nevøen har autisme. Da begynner jeg selvføgelig å tenke på datteren min 10 mnd. Hvor stor er sjansen for at hun også kan være det? Anonymkode: 25b99...451 Det spørs hva som er årsaken til autismen, i vårt tilfelle er årsaksdiagnosen en nyoppstått genfeil (dvs ingen andre har den, den kom av seg selv) som drar med seg autisme som en av følgestilstandene. Anonymkode: e3d2d...f93 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #25 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det spørs hva som er årsaken til autismen, i vårt tilfelle er årsaksdiagnosen en nyoppstått genfeil (dvs ingen andre har den, den kom av seg selv) som drar med seg autisme som en av følgestilstandene. Anonymkode: e3d2d...f93 Det er nesten trist å si, men håper virkelig dette er tilfellet. Anonymkode: 25b99...451
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #26 Skrevet 24. november 2023 I vår familie har ingen arvet autisme i rett linje, og det er kun menn som har arvet det. I vårt tilfelle er det snakk om høytfungerende autisme. Min mormor hadde en bror med autisme, min mor har en bror med autisme, jeg har en bror med autisme og min sønn har nylig fått autismediagnose. I eldre generasjoner vet jeg ikke mer, men i de generasjonene jeg nevner har flertallet IKKE autisme, og ingen jenter/kvinner har det. Anonymkode: ef8e1...117 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #27 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det spørs hva som er årsaken til autismen, i vårt tilfelle er årsaksdiagnosen en nyoppstått genfeil (dvs ingen andre har den, den kom av seg selv) som drar med seg autisme som en av følgestilstandene. Anonymkode: e3d2d...f93 Ja det er 100% garantert, den genfeilen er en av de kromosomforandringene som er mest assosierte med autismespekterforstyrrelser pga de påvirker gener som er viktige for hjernens utvikling. Det er lagt ned store forskningsarbeid på det både i norge, i usa i en rekke andre land og det er masse faglig forsknings snakk om emnet. At den er nyoppstått vet vi for vi har testet oss selv på seksjon for klinisk genetikk ved Haukeland og ingen av oss er bærere den genfeilen. Det er også både et norsk kompetansesenter på den spesifikke tilstanden, og alle disse HABU, BUP osv inni bildet og full enighet rundt hvor autismen kommer fra. Anonymkode: e3d2d...f93
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #28 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I vår familie har ingen arvet autisme i rett linje, og det er kun menn som har arvet det. I vårt tilfelle er det snakk om høytfungerende autisme. Min mormor hadde en bror med autisme, min mor har en bror med autisme, jeg har en bror med autisme og min sønn har nylig fått autismediagnose. I eldre generasjoner vet jeg ikke mer, men i de generasjonene jeg nevner har flertallet IKKE autisme, og ingen jenter/kvinner har det. Anonymkode: ef8e1...117 Japp.. Det er fordi de gjør det samme som med alle andre tilstander inkludert hjerteinfarkt de bruker symptombildet som er basert på HANNKJØNN. Anonymkode: e3d2d...f93 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #29 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Japp.. Det er fordi de gjør det samme som med alle andre tilstander inkludert hjerteinfarkt de bruker symptombildet som er basert på HANNKJØNN. Anonymkode: e3d2d...f93 Vel, jeg er vel så sikker som jeg kan få blitt på at ingen kvinner i familien har en skjult autismediagnose. Jeg er selv helsepersonell og vet en del om slike diagnoser. Overhodet ingenting som tyder på at noen kvinner i familien har hverken autisme eller lignende. Anonymkode: ef8e1...117
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #30 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vel, jeg er vel så sikker som jeg kan få blitt på at ingen kvinner i familien har en skjult autismediagnose. Jeg er selv helsepersonell og vet en del om slike diagnoser. Overhodet ingenting som tyder på at noen kvinner i familien har hverken autisme eller lignende. Anonymkode: ef8e1...117 Selv om du er helsepersonell så har du nødvendigvis ikke kunnskap om den usynlige enden av autismeskalaen, fordi de vil du ikke møte i helsevesenet. Heller blir det ikke spesielt undervist om. Jenter på den usynlige enden av skalaen er ofte «flinke piker» som er redd for å gjøre feil, er suverene på å immitere og går under raderen. Anonymkode: 255a7...5fb 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #31 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selv om du er helsepersonell så har du nødvendigvis ikke kunnskap om den usynlige enden av autismeskalaen, fordi de vil du ikke møte i helsevesenet. Heller blir det ikke spesielt undervist om. Jenter på den usynlige enden av skalaen er ofte «flinke piker» som er redd for å gjøre feil, er suverene på å immitere og går under raderen. Anonymkode: 255a7...5fb Det blir litt tullete å spekulere i. De som går under radaren, går normalt sett ikke under radaren hos de nærmeste, hvis disse i tillegg har mye innsikt i mennesker. Jeg jobber nært på bl.a PPT og er trent i å se de som går under radaren også. Vi er ikke en familie som bare har overfladiske samtaler om været. Vi er veldig åpne og nære. Hvorfor det bare er menn som er autister i min slekt, vet jeg ikke. Kanskje menn er mer disponert, kanskje det er tilfeldig. Uansett skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig å tro på at det kun er mannlige autister i min slekt. Anonymkode: ef8e1...117 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #32 Skrevet 25. november 2023 Jeg mener jeg har hørt at det er 12% sjans for å få et barn til med autisme, dersom man har et autistisk barn fra før. Har ingen kilder på dette. Jobber i en kommunal avlastningsbolig hvor alle brukerne er på autismespekteret. Vi har familier som har flere barn med autisme, men det er unntaksvis. Anonymkode: d4d2c...736
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #33 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det blir litt tullete å spekulere i. De som går under radaren, går normalt sett ikke under radaren hos de nærmeste, hvis disse i tillegg har mye innsikt i mennesker. Jeg jobber nært på bl.a PPT og er trent i å se de som går under radaren også. Vi er ikke en familie som bare har overfladiske samtaler om været. Vi er veldig åpne og nære. Hvorfor det bare er menn som er autister i min slekt, vet jeg ikke. Kanskje menn er mer disponert, kanskje det er tilfeldig. Uansett skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig å tro på at det kun er mannlige autister i min slekt. Anonymkode: ef8e1...117 Hvis du jobber tett på ppt og er trent på å se de som går under radaren, så burde du visst at det er flere menn med autisme enn damer. Kjønnsratioen er vel 3:1. Så ikke så spesielt at det er flere menn. Anonymkode: fe620...e4d 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #34 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det blir litt tullete å spekulere i. De som går under radaren, går normalt sett ikke under radaren hos de nærmeste, hvis disse i tillegg har mye innsikt i mennesker. Jeg jobber nært på bl.a PPT og er trent i å se de som går under radaren også. Vi er ikke en familie som bare har overfladiske samtaler om været. Vi er veldig åpne og nære. Hvorfor det bare er menn som er autister i min slekt, vet jeg ikke. Kanskje menn er mer disponert, kanskje det er tilfeldig. Uansett skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig å tro på at det kun er mannlige autister i min slekt. Anonymkode: ef8e1...117 Min mor er helsepersonell, hun har faktisk mer enn en utdanning også der den ene har relevant praksis og erfaring rundt temaet, den andre er mer spesialisert mot andre ting men hun har gått kurs for å lære om hvordan man møter pasienter med autisme. Det kom helt utav det blå på henne da jeg ble diagnosert med autisme som 35-åring. Da har jeg en søster som også er autist så vi er altså to jenter med diagnosen. Det er ikke utenkelig overhode at det går under radaren hos nære heller med andre ord, kvinner med autisme blir oftere oversett ganske enkelt. Anonymkode: 21ab2...bda 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #35 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du jobber tett på ppt og er trent på å se de som går under radaren, så burde du visst at det er flere menn med autisme enn damer. Kjønnsratioen er vel 3:1. Så ikke så spesielt at det er flere menn. Anonymkode: fe620...e4d Det er flere diagnoserte menn enn kvinner ja, men det er ikke dermed sagt at det faktisk er flere menn med autisme enn kvinner. Det er et gigantisk problem at mange kvinner går udiagnosert. Majoriteten av kvinner som diagnoseres får diagnosen som voksne. Ofte i forbindelse med utredning av egne barn. Dette kan blant annet komme av diagnoseringsverktøy som er for dårlige til å fange opp kvinner, at samfunnsnormene påvirker hvordan jenter møtes og går gjennom barne og ungdomsåra og at mange feilaktig tror at jenter og kvinner ikke er autister fordi mange tror det er noe som rammer menn. Jeg hadde en fastlege som mente at jeg umulig kunne være autist, han mente jeg kanskje var litt deprimert og burde slanke meg litt. Jeg holdt jo øyekontakt. Legen betvilte altså fagpersonenes arbeid over tid fordi han selv hadde møtt meg i fem minutt. Anonymkode: 21ab2...bda 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #36 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er flere diagnoserte menn enn kvinner ja, men det er ikke dermed sagt at det faktisk er flere menn med autisme enn kvinner. Det er et gigantisk problem at mange kvinner går udiagnosert. Majoriteten av kvinner som diagnoseres får diagnosen som voksne. Ofte i forbindelse med utredning av egne barn. Dette kan blant annet komme av diagnoseringsverktøy som er for dårlige til å fange opp kvinner, at samfunnsnormene påvirker hvordan jenter møtes og går gjennom barne og ungdomsåra og at mange feilaktig tror at jenter og kvinner ikke er autister fordi mange tror det er noe som rammer menn. Jeg hadde en fastlege som mente at jeg umulig kunne være autist, han mente jeg kanskje var litt deprimert og burde slanke meg litt. Jeg holdt jo øyekontakt. Legen betvilte altså fagpersonenes arbeid over tid fordi han selv hadde møtt meg i fem minutt. Anonymkode: 21ab2...bda Som alt annet så er alt lagt opp etter menn. Både fysiske og psykiske sykdommer og også medisiner er testet på menn. Så det er enormt mange damer som går uten diagnoser fordi de ikke fyller kriteriene som er basert på menn sine symptomer. Så at du sier du er trent i å se sånne ting og da kan utelukke damer i din familie faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: fe620...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #37 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som alt annet så er alt lagt opp etter menn. Både fysiske og psykiske sykdommer og også medisiner er testet på menn. Så det er enormt mange damer som går uten diagnoser fordi de ikke fyller kriteriene som er basert på menn sine symptomer. Så at du sier du er trent i å se sånne ting og da kan utelukke damer i din familie faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: fe620...e4d Her siterte du nok feil person. Anonymkode: 21ab2...bda
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #38 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her siterte du nok feil person. Anonymkode: 21ab2...bda Beklager, jeg tenkte ikke på å sjekke koden på innlegget. Anonymkode: fe620...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #39 Skrevet 26. november 2023 Jeg fikk et barn med autisme for mange år siden, opplevde å få skylden for det ( a-typiske trekk ) behandlet som en kriminell og regelrett forfulgt, jeg bor i dag hjemme hos familie, klarte ikke å beholde leiligheten da det stormet som verst. Mitt kjære barn som jeg alltid har vært der for, kjemper for og er mest glad i her på jord klarer seg veldig bra. Noe rett må vi ha gjort, men livet mitt er totalt ødelagt. Må starte på nytt økonomisk i godt voksen alder, skjuler det for alle og bærer på en stor skam pga det. Hvor var de som skulle hjelpe oss? Får ikke foreldre som får barn med autisme litt hjelp? Hvorfor skulle de dømme oss så hard liksom, jeg har mange ganger tenkt at jeg ikke er en Gud som har makt over barns utvikling i fosterlivet, jeg spiste sunt, trente, og gjorde alt rett etter boken. Anonymkode: c0fd8...268 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #40 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 22.04): Mannen min har en nevø som har autisme, men INGEN andre i familien har det. Da tenker jeg på tanter, onkler, søsken, foreldre, søskenbarn etc, men nå har de fått bekreftet at nevøen har autisme. Da begynner jeg selvføgelig å tenke på datteren min 10 mnd. Hvor stor er sjansen for at hun også kan være det? Anonymkode: 25b99...451 Tvilsomt at hun skulle ha det og hvis det skulle vise seg så er det helt ok Anonymkode: e3d2d...f93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå