Gå til innhold

Undervisning for barn med langtidssykdom - hvordan?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en langtidssyk datter som sjeldent greier å være på skolen. Jeg vet hun har rettigheter til fritak for undervisningsplikt, tilpasset undervisning, digital undervisning eller hjemmeundervisning. Hun har dårlig konsentrasjon, så digital undervisning er ikke et alternativ. Men er det noen som vet hvilke metoder som er brukt i slike tilfeller? Jeg er i jobb selv (arkitekt med hjemmekontor), og synes det er vanskelig å kombinere rollen som sykepleier, nærmeste omsorgsperson og lærer. Ikke tror jeg det er heldig heller.  Men hva kan gjøres i slike tilfeller rent praktisk? PPT lirer av seg opplæringsloven og sier de kan skrive sakkyndig utredning. Men det er skolen som skal iverksette tiltakene de anbefaler. Der har halve staben korona og influensa, de er underbemannet og overarbeidet fra før. Så jeg er redd det blir mest unødig tidsbruk til kjøring til og fra utredning og samarbeidsmøter, og få tiltak som styrker min datters læring.  Spesielt når PPT-rådgiveren jeg har konferert med har ekstremt lite kjøtt på beinet når det gjelder praktiske tiltak. Om det kommer et vedtak hvor det står at min datter er syk (det vet vi fra før), trenger hjemmeundervisning (det vet vi fra før) med hjemmel i paragraf bla, bla, bla antar jeg skolen ikke greier å følge opp med noe fornuftig. Ja, de sender nok en ufaglært assisten på de mest ubekvemme tidspunkt etter to måneder sakkyndig utredning hos PPT og to måneder for å områ seg ved skolen. Men hva gir det barnet av merverdi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det optimale er jo å få lærer hjem. Det er nok i praksis svært vanskelig de fleste steder, i hvert fall i et større omfang, selv om det egentlig er en rett.

Femteklassingen min går i klasse med et barn som har langtidsfravær på grunn av sykdom i høst (må være skjermet i hjemmet pga infeksjonsrisiko). De bruker skolerobot - AV1 - i klasserommet, og det fungerer visst overraskende bra. Barna sier de har jobbet sammen med "Ida", lekt med henne etc. Hun har fast plass i klasserommet og det er litt stas å sitte sammen med roboten. "Idas" foreldre gjengir at læringstrykket er høyere enn de fryktet. 

Anonymkode: 26122...472

• Hjerte 2
Skrevet

Alder er jo rimelig relevant å oppgi her, forskjell på en åtteåring og en på seksten. -

Anonymkode: 66797...2bb

• Liker 4
Skrevet

Alder på barnet har en del å si i forhold til hva som er mulig. Dersom barnet ditt er langtidssyk har du vel pleiepenger? I så fall ville jeg ha sjekket mulighetene rundt enten det, eller en BPA. Du kan ikke ha alle rollene selv, men barnet og barnets helse må komme foran eget arbeidsliv. Du må også passe på din egen helse i dette. 

Når det gjeler opplæring så er det kommunen som har ansvar for det. Kan ikke barnet ditt komme på skolen, må skolen komme til barnet. Jeg har flere ganger hatt hjemmeskole med barn som er langvarig syke. Men igjen, alder og funksjonsnivå, har mye å si for utbytte. Det er ikke gitt at ditt barn vil klare å følge samme progresjon som jevnaldrende og må bruke tid på å nå de samme målene. Det vil heller ikke være mulig med full måloppnåelse i alle mål, ved undervisning i hjemmet. Kommunen vil nok uansett ikke godkjenne noe mer en et minimum med timer. Når det gjelder hvem som skal utføre timene står dette i sakkyndig vurdering, står det assistent, blir det dem, står det lærer eller spes.ped, er det de som skal komme. 

Anonymkode: a3572...675

• Nyttig 1
Skrevet

Kan hun få plass på sykehusskolen? Eller gjelder kanskje det bare innlagte barn?

Anonymkode: 2ced8...c6c

Skrevet

Du må nesten oppgi alder hvis det skal komme relevante råd her, tror jeg. Hvis barnet er sykt og trenger å bli ivaretatt, har du antakelig krav på å få pleiepenger. For å kombinere rollen som arbeidstaker, sykepleier og lærer er jo ikke mulig. Og da ser jeg for meg at du enten hjelper henne med det faglige, etter anbefaling fra lærer. Eller at du kjører henne til den undervisningen hun klarer på skolen. Men å ha et sykt barn vil i mange tilfeller kreve at en forelder er tilgjengelig for div tilrettelegging, kjøring, møter osv.

PPT vil uansett være bra å ha med seg dersom hun sliter med å henge med faglig over tid. En sakkyndig vurdering kan styrke rettighetene hennes mtp tilrettelegging.

• Liker 2
Skrevet

Min datter fikk hjemmeundervisning. Dette var på ungdomsskole. Det ble som du sier en assistent, og det var ikke mer enn en times tid. Men her var heller ikke konsentrasjonen på topp, så det holdt. Det hjalp fordi det var en god assistent, og det ble en rutine og et fokus som jeg som mor ikke greide å gi henne på samme måte. Det er liksom begrenset hvor mange roller man kan ha uten at man sliter på hverandre. Det hjelper at det kommer en fra skole innom og at det er noen andre enn deg. 

Gradvis ble det mer skole ettersom hun ble bedre etter ett-to år, og denne kontakten med skole og assistent var faktisk veldig verdifull. Også under en gradvis tilbakeføring. 

Så jeg tenker at det hjalp mye her. Hun gikk ut med 6 i engelsk og norsk fra ungdomsskole feks...og fikk fritak fra noen fag. Det er en flink jente jeg har, men assistenten var gull verd. Jeg tenker at du ikke skal undervurdere folk, og at du skal snakke godt med skole og PPT slik at de gjerne sender noen som er flink. Det er mange dyktige folk uten at de nødvendigvis er lærer. Her gjelder det også at de er dyktige på andre måter enn bare faglig, for det blir tungt for barnet ditt å være hjemme så lenge. Da trenger de ikke bare undervisning, men også rutine, et stort smil, en person de har tillitt til, og mestring. ...

Anonymkode: 63f78...302

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Aurora Cornelia skrev (3 timer siden):

Jeg har en langtidssyk datter som sjeldent greier å være på skolen. Jeg vet hun har rettigheter til fritak for undervisningsplikt, tilpasset undervisning, digital undervisning eller hjemmeundervisning. Hun har dårlig konsentrasjon, så digital undervisning er ikke et alternativ. Men er det noen som vet hvilke metoder som er brukt i slike tilfeller? Jeg er i jobb selv (arkitekt med hjemmekontor), og synes det er vanskelig å kombinere rollen som sykepleier, nærmeste omsorgsperson og lærer. Ikke tror jeg det er heldig heller.  Men hva kan gjøres i slike tilfeller rent praktisk? PPT lirer av seg opplæringsloven og sier de kan skrive sakkyndig utredning. Men det er skolen som skal iverksette tiltakene de anbefaler. Der har halve staben korona og influensa, de er underbemannet og overarbeidet fra før. Så jeg er redd det blir mest unødig tidsbruk til kjøring til og fra utredning og samarbeidsmøter, og få tiltak som styrker min datters læring.  Spesielt når PPT-rådgiveren jeg har konferert med har ekstremt lite kjøtt på beinet når det gjelder praktiske tiltak. Om det kommer et vedtak hvor det står at min datter er syk (det vet vi fra før), trenger hjemmeundervisning (det vet vi fra før) med hjemmel i paragraf bla, bla, bla antar jeg skolen ikke greier å følge opp med noe fornuftig. Ja, de sender nok en ufaglært assisten på de mest ubekvemme tidspunkt etter to måneder sakkyndig utredning hos PPT og to måneder for å områ seg ved skolen. Men hva gir det barnet av merverdi?

Det som skjedde her- og det er vel veldig avhengig av hvor du bor- er at jeg og barnet hadde møte med PPT. Deretter ble det møte med skole og PPT, der vi la en plan. Så ble hjemmeundervisning satt i gang. Det tok ikke mange måneder her, det tok to uker. Her var jo diagnose satt og hun kom fra skolen på sykehuset, slik at det var en veldig klar overgang der med forventning av oppfølging av skole.

Så vil jeg bare si at du må passe deg. Jeg hadde prosjektkjobb, og ble utbrent. Det er vanskelig å være sykepleier, mor og lærer....og det tærer på deg. Så jeg tenker at du må prøve å redusere noe og gjerne søke om pleiepenger. Du trenger ikke 100 %, men det kan være nyttig å roe ned til alt er på plass. Jeg forstår deg slik at dette er i begynnelsen av alt. ...

Nå vet jeg ikke hvilken sykdom ditt barn har, men det er er psykisk veldig belastende å ha et sykt barn. Det er ikke bare bare å kombinere det med press fra jobb osv. 

Husk å ta vare på deg selv i det hele, og skap kos og trygghet i hjemmet. Det er viktig. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som skjedde her- og det er vel veldig avhengig av hvor du bor- er at jeg og barnet hadde møte med PPT. Deretter ble det møte med skole og PPT, der vi la en plan. Så ble hjemmeundervisning satt i gang. Det tok ikke mange måneder her, det tok to uker. Her var jo diagnose satt og hun kom fra skolen på sykehuset, slik at det var en veldig klar overgang der med forventning av oppfølging av skole.

Så vil jeg bare si at du må passe deg. Jeg hadde prosjektkjobb, og ble utbrent. Det er vanskelig å være sykepleier, mor og lærer....og det tærer på deg. Så jeg tenker at du må prøve å redusere noe og gjerne søke om pleiepenger. Du trenger ikke 100 %, men det kan være nyttig å roe ned til alt er på plass. Jeg forstår deg slik at dette er i begynnelsen av alt. ...

Nå vet jeg ikke hvilken sykdom ditt barn har, men det er er psykisk veldig belastende å ha et sykt barn. Det er ikke bare bare å kombinere det med press fra jobb osv. 

Husk å ta vare på deg selv i det hele, og skap kos og trygghet i hjemmet. Det er viktig. 

Takk, for et varmt, omtenksomt og oppmuntrende svar. Barnet går på 4. trinn, så det er et lite barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...