Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb ved depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er deprimert og har problemer med å starte og fullføre oppgaver, at jeg plutselig bryter ut i gråt, at jeg føler meg mislykket og verdiløs og at jeg ikke strekker til, lite energi osv. I tillegg er det nesten umulig å ta avgjørelser, å holde blikkontakt og delta sosialt. Hvordan kan jobben tilrettelegge for at jeg skal kunne være i arbeid? Jeg er lærer. 

Anonymkode: 13f79...178

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du hjelp rundt depresjonen? Sykemelding? Hva sier evnt arbeidsgiver de kan tilrettelegge med? Tilrettelegging er et krav en har i lovverket med en del forutsetninger, og det handler i stor grad om dialog.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig med depresjon i en jobb som krever så mye av deg. Å være veldig deprimert når man skal lede en klasse kan bidra til negativ utvikling for deg og din relasjon til klassen. Tilrettelegging blir nok her at du gjør for og etterarbeid men ikke være direkte med elevene? Eller hva tenker du selv? Føler du egentlig at alt er for mye nå?

Anonymkode: b8dab...298

Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Får du hjelp rundt depresjonen? Sykemelding? Hva sier evnt arbeidsgiver de kan tilrettelegge med? Tilrettelegging er et krav en har i lovverket med en del forutsetninger, og det handler i stor grad om dialog.

De spør meg hva jeg trenger, men jeg vet ikke hva jeg trenger. Jeg klarer ikke stille krav, ta avgjørelser eller be om noe. Jeg har heller ikke lyst til å si at jeg er deprimert. 

• Hjerte 1
Skrevet

Får du hjelp? Har depresjonen kommet pga noe? 

Anonymkode: 83a3f...4eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De spør meg hva jeg trenger, men jeg vet ikke hva jeg trenger. Jeg klarer ikke stille krav, ta avgjørelser eller be om noe. Jeg har heller ikke lyst til å si at jeg er deprimert. 

Du trenger sånn sett ikke si at du er deprimert, men skal de tilrettelegge så må de jo ha en dialog med deg rundt hva de skal tilrettelegge. Det er vanskelig uten.

Får du hjelp til å håndtere dette? Altså, er det en diagnose noen andre har stilt eller har du stilt den selv? Er du i et sykemeldingsforløp nå?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tilrettelegging blir nok her at du gjør for og etterarbeid men ikke være direkte med elevene? Eller hva tenker du selv? Føler du egentlig at alt er for mye nå?

Ja, det er mye. Jeg klarer ikke gjøre for og etterarbeid. Jeg prøver å avgjøre hva som er lurt å jobbe med og hvordan, men får det ikke til. Samme med å rette, jeg klarer det ikke. Å være med elevene er faktisk det letteste akkurat nå, da kan jeg spille skuespill til en viss grad. 

Å være med kollegaer er krevende, føler at alle ser på meg hvor mislykket jeg er og tar ting de sier i verste mening, tar på vei for bagateller og siden jeg merker selv hvor ustabil jeg er, trekker jeg meg unna og er alene så mye jeg kan. 

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du hvilke krav du kunne tenke deg å be om? Vet du hva du har rett på?

Hvis du prøver å se det for deg, kommer det noe som helst tanker/forslag om hva som ville hjulpet deg til å ha det bedre på jobb? Kanskje du kan lufte det med oss først.

Hvorfor vil du ikke si du er deprimert? Du trenger selvsagt ikke det, men det vil gjøre det vesentlig enklere for arb.giver å forstå, og tilrettelegge.

Anonymkode: affed...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du hjelp? Har depresjonen kommet pga noe? 

Anonymkode: 83a3f...4eb

Ønsker ikke å utlevere ytterligere detaljer omkring depresjonen. Får oppfølging av psykolog. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke gjøre for og etterarbeid. Jeg prøver å avgjøre hva som er lurt å jobbe med og hvordan, men får det ikke til. Samme med å rette, jeg klarer det ikke. Å være med elevene er faktisk det letteste akkurat nå, da kan jeg spille skuespill til en viss grad. 

Helt ærlig, det høres ut som behandling, støtte og hvile er det som er viktig for deg nå.

• Liker 6
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Du trenger sånn sett ikke si at du er deprimert, men skal de tilrettelegge så må de jo ha en dialog med deg rundt hva de skal tilrettelegge. Det er vanskelig uten.

Får du hjelp til å håndtere dette? Altså, er det en diagnose noen andre har stilt eller har du stilt den selv? Er du i et sykemeldingsforløp nå?

Diagnosen er stilt av fagperson. 

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig, det høres ut som behandling, støtte og hvile er det som er viktig for deg nå.

Altså ikke jobbe?

Skrevet

Ønsker ikke å utlevere ytterligere detaljer omkring depresjonen. Får oppfølging av psykolog. 

Har du drøftet dette med psykologen din, eller andre i helseapparatet? Noen som står situasjonen nærmere kan sannsynlig veilede mye bedre :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, er det så ille som du beskriver så bør legen din sykemelde deg. 

Det kan umulig tilrettelegges så bra at du fremdeles vil være en god lærer. Her er det ganske mange å ta hensyn til, ikke bare at du skal få en grei dag, men også barna som skal ha utbytte av læringen.

Et alternativ kunne være at andre lærere tar dine undervisningstimer, og du tar kontorarbeid for dem.

Anonymkode: 4597b...1c0

• Liker 1
Skrevet

Altså ikke jobbe?

Ja, være sykemeldt.

Skrevet

Diagnosen er stilt av fagperson. 

Flott.

Men får du hjelp nå? Og hva med sykemelding - kan det være aktuelt eller er du i det allerede?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hvilke krav du kunne tenke deg å be om? Vet du hva du har rett på?

Hvis du prøver å se det for deg, kommer det noe som helst tanker/forslag om hva som ville hjulpet deg til å ha det bedre på jobb? Kanskje du kan lufte det med oss først.

Hvorfor vil du ikke si du er deprimert? Du trenger selvsagt ikke det, men det vil gjøre det vesentlig enklere for arb.giver å forstå, og tilrettelegge.

Jeg har erfaring med at jeg utleverte mye personlig informasjon, var konkret om behov, men fikk likevel ingen hjelp, støtte eller tilrettelegging. Derfor vil jeg ikke utlevere noe nå. Minst mulig personlig. 

Jeg hadde hatt det bedre på jobb om jeg slapp ansvar, kunne komme og gå litt, delta i timene uten å ha noe ansvar for dem og hvis de andre faktorene lå til rette (at jeg slapp å bruke mye energi på å få pc til å virke, lagre dokumenter, kalle inn til møter osv) Tror jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du drøftet dette med psykologen din, eller andre i helseapparatet? Noen som står situasjonen nærmere kan sannsynlig veilede mye bedre :) 

Ja. Psykologen anbefaler full sykemelding. Legen min er negativ. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja. Psykologen anbefaler full sykemelding. Legen min er negativ. 

Offentlig psykolog?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et alternativ kunne være at andre lærere tar dine undervisningstimer, og du tar kontorarbeid for dem.

Hva slags kontorarbeid? Jeg kunne sikkert ha sortert binders, hvis jeg fikk konkret beskjed om hvor de skulle være. Men å forberede undervisning eller rette er umulig. Det blir bare sånn «jobb i boka i det kapitlet». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...