Gå til innhold

Nye ernæringsråd anbefaler null alkohol. Kommer du til å endre dine alkoholvaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nye anbefalinger sier altså at man ikke bør drikke alkohol overhodet. Kommer dette til å påvirke ditt alkoholkonsum?

Jeg er selv avholds i hverdagen, men kan ta et par glass på julebord, i bryllup etc. Gjør meg ingenting å kutte det ut. Tror nok det kommer til å sitte lenger inne å drikke i disse anledningene også. Håper at det blir mer vanlig og akseptert å ikke drikke rett og slett.

Anonymkode: 93253...615

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør meg ingenting. Jeg drikker kanskje 1 sixpack fordelt over 1 måned uansett.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har ingen behov for at myndighetene skal late som om noe som er skadelig ikke er skadelig, så det er helt greit at de sier det som det er.  Det betyr ikke at jeg har tenkt å endre vaner.  Jeg har aldri levd i troen på at nervegift er godt for kroppen uansett liksom.

Det er jo ikke som om jeg tror at sjokolade er bra for meg heller, eller blir sur fordi de sier at mosjon er lurt.

Endret av Elle Melle
  • Liker 13
  • Hjerte 3
Skrevet

Drikker kanskje én enhet i året, så tenker at det er innafor. 

Anonymkode: f0ab2...c26

• Liker 2
Skrevet

Spiller ikke så stor rolle. Vil tro de fleste kommer til å forsette med det forbruket de i dag ligger på.

Regner med at det neste som kommer er anbefaling om nullinntak av ultraprosseserte matvarer.

Anonymkode: 7dabb...fd1

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg drikker ikke uansett. Jeg trodde det var godt kjent at null alkohol er den beste mengden å drikke, jeg tror ikke dette har noe å si for folks vaner. De som drikker mye, er uansett delvis avhengig og vet nok at det ikke er sunt, og de som drikker lite, mener at de drikker så lite at det ikke har noe å si.

Jeg bryr meg ikke om hvor mye folk drikker så lenge de ikke plager meg 😅

Anonymkode: 0fb3f...45f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, så det påvirker ikke meg.

• Liker 1
Skrevet

Drikker kanskje 2-3 enheter i året, så tenker det gjør lite skade å fortsette med det.

Anonymkode: 41f32...d47

Skrevet

Grunnen til at de anbefaler å avstå helt er jo at man ikke aner hvor mye som er en trygg nedre grense. Jeg drikker uansett minimalt, så kommer til å fortsette å ta det vinglasset to-tre ganger per år. 

Anonymkode: 4c9c3...b71

Skrevet

Nei.. jeg drikker kanskje 1 glass vin og 1-2 lettøl (sånne 2,5%) i helga, men de gjør MYE for min sinnstilstand. Så det blir nei. 

Anonymkode: 013ff...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiller ikke så stor rolle. Vil tro de fleste kommer til å forsette med det forbruket de i dag ligger på.

Regner med at det neste som kommer er anbefaling om nullinntak av ultraprosseserte matvarer.

Anonymkode: 7dabb...fd1

Det kan de jo ikke. For 90 % av maten de selger i butikkene er sikkert ultraprodusert. Det kommer til å bli litt av et ramaskrik fra produsentene! (Jeg er ikke noe flink til å unngå ultraprosessert men har fått med meg at det ikke er så bra for kroppen)

Anonymkode: 4c9c3...b71

• Nyttig 4
Skrevet

Nei, noe skal man jo dø av uansett. Og rødvin smaker 1000 ganger bedre en brus. 

Anonymkode: 0def4...14e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nope. Det de kommer med er en anbefaling, og med det gjør man hva man vil. Jeg ønsker å kose meg av og til med alkohol, og da kommer jeg til å gjøre det. Vi skal alle dø uansett. 

Anonymkode: 43e53...fb2

Skrevet

Nei jeg har ikke noe behov for å endre vanene. Drikker en enhet noen få ganger i året og det er et bevisst valg (uten at jeg tror det er sunt, det vet man at det ikke er). 

Anonymkode: 63409...fcc

Skrevet

Drikker sjelden uansett. 

Anonymkode: d496e...84a

Skrevet

Eeeh... Det er vel ingen som tror at alkohol er sunt og derfor tvinger i seg noen enheter? Så dette påvirker nok ingenting. Jeg har dessuten mistet tilliten til ernæringsråd fra det offentlige siden de aller fleste råd er helt på bærtur og ikke basert på vitenskap. Akkurat dette med alkohol er jo et positivt steg videre.

Anonymkode: 7fc1f...9b7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kommer ikke til å endre mine vaner når det gjelder alkoholinntak, for det er så sjeldent uansett. Drikker kanskje to-tre ganger i året. Det blir mindre og mindre med årene. Har opplevd at venninner har blitt litt småmugne eller skuffet om jeg takker nei til vin, og det synes jeg er litt kjedelig. Drikkepress når det kommer til vin blant damer.

Men jeg tar altså de nye "ernæringsrådene" ang. alkohol med knusende ro og forandrer ingenting.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det hadde vært veldig rart å gå fra én enhet annethvert år til å skulle drikke mer på bakgrunn av den anbefalingen 🤔

Anonymkode: f0722...c1c

Skrevet

Kostholdsrådene er sikkert godt ment, men hva slags liv har vi om vi skal følge alle disse rådene? Det er så mye glede, nytelse og gode opplevelser knyttet til "usunn" mat og drikke. Jeg vil mye heller kose meg med gode opplevelser, god mat og god drikke og leve et par år kortere, enn å måtte si nei takk til alt usunt "snadder", bare for å få enda flere år hvor jeg må si nei takk til alt som er usunt og godt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg drikker ett glass vin nesten hver dag og det kommer jeg til å fortsette med. 

Anonymkode: d47c1...f56

• Liker 2
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...