Gå til innhold

Nye kostholdsråd: bla null alkohol🤷‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.ba.no/nye-referanseverdier-i-kostholdet-null-alkohol-anbefales/s/5-8-2449916

"Det blir en del endringer, noen nye elementer nevnes og noen som anbefales å avstå fra. Som alkohol.

– Vi har med alkohol, fordi det er et næringsstoff, fordi det gir energi og kalorier. Men det har ingen kjente, gunstige effekter, og det er giftig for alle kroppens organer. Man får ingen mangelsykdommer av å unngå dette næringsstoffet, så der anbefales nå avholdenhet, sier Erik Arnesen til NTB."

Så, hva tenker alle dere som trenger alkohol for å kose seg, og nyte maten?

Anonymkode: e8cf8...813

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de færreste av oss tror at alkohol er sunt. Så at det anbefales nullforbruk er jo bare logisk og korrekt? Ville vært rart å anbefale noe annet enn null.

Så er der opp til oss forbrukere å balansere våres liv mellom det anbefalte og foretrukne. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://www.ba.no/nye-referanseverdier-i-kostholdet-null-alkohol-anbefales/s/5-8-2449916

"Det blir en del endringer, noen nye elementer nevnes og noen som anbefales å avstå fra. Som alkohol.

– Vi har med alkohol, fordi det er et næringsstoff, fordi det gir energi og kalorier. Men det har ingen kjente, gunstige effekter, og det er giftig for alle kroppens organer. Man får ingen mangelsykdommer av å unngå dette næringsstoffet, så der anbefales nå avholdenhet, sier Erik Arnesen til NTB."

KostholdsRÅD - ikke kostholdsregler. 

Det er ingen som tror at alkohol er sundt for noen verdens ting, annet enn at man kan kose seg med det. Selvfølgelig kan man ikke anbefale befolkningen å innta et giftig stoff som ikke inneholder noe som helst av hva kroppen trenger, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt om man ønsker å følge dette rådet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok for meg. Jeg drikker ikke alkohol pga medisiner og dårlig helse som blir verre. Har kanskje et glass vin i kvartalet liksom.

Folk kommer til å gjøre som de vil uansett, men jeg er spent på om dette vil påvirke f.eks forsikringer.

Anonymkode: 42ea7...21a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trenger alkohol, heller ikke for å kose seg. Men vi mennesker spiser og drikker mye vi ikke trenger. 

Jeg tror ikke det ene glasset vin i måneden gjør så mye mer ugagn enn alt det sukkeret jeg har i meg hver lørdag. Jeg må vel fokusere på å redusere sukkermengden først og fremst.

Anonymkode: ab386...768

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

men jeg er spent på om dette vil påvirke f.eks forsikringer.

Anonymkode: 42ea7...21a

Det kan umulig ha noe innvirkning på det.

Anonymkode: 87701...2f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ingen trenger alkohol, heller ikke for å kose seg. Men vi mennesker spiser og drikker mye vi ikke trenger. 

Jeg tror ikke det ene glasset vin i måneden gjør så mye mer ugagn enn alt det sukkeret jeg har i meg hver lørdag. Jeg må vel fokusere på å redusere sukkermengden først og fremst.

Anonymkode: ab386...768

Hvor mange ganger har man ikke lest her inne at folk må ha det for å kose seg?🤷‍♀️🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. Så blir det vanskeligere for de som er avhengig å avfeie bekymring om daglig drikking med at «et glass er bare sunt».

Anonymkode: 442e5...313

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som TRENGER alkohol for å kose seg eller nyte maten. Ingen blir født med behov for alkohol som kos eller mat. Det er et innlært "behov", som kan avlæres like fort.

Anonymkode: 0a1ea...e9f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig bra. Så blir det vanskeligere for de som er avhengig å avfeie bekymring om daglig drikking med at «et glass er bare sunt».

Anonymkode: 442e5...313

Og jeg håper at vi som er avholds, slipper nå å forklare oss hver gang vi takker nei til et glass i sosiale sammenhenger. Nå kan vi bare si at vi følger de nordiske kostholdsrådene.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Fra før er miljøbelastning baket inn i kostholdsråd. Usikker på hvor mye vekt det er lagt på nettopp det?

Antar at hvis rådet er 300g kjøtt i uka, så er det egentlig 400g best for kroppen med fratrekk på 100g for CO2 belastningen for miljøet.

Så har miljøvernere fått påvirket noe.

Her har vel de religiøse fått kranglet inn et par setninger i sluttdokumentet.

Ikke glem at avgifter skal inn og avgifts hungrige politikere kommer til kreve inn milliarder  med henvisning til de setningene. Gull verdt i debatter om alkoholavgifter.

Alle skal få påvirke litt. Og med mange interessegrupper og politikere som ekstrem glad i formynderi så tar jeg dette med en klype salt. Da altså ikke mer salt en tilrådelig. Når det gjelder salt råd har jeg tillit.

Men kjøtt og alkohol er så politisk betent i Norge at jeg nekter å tro at interessegrupper klarer å holde fingra av fatet.

OT: Trudde vi fikk for få barn her i landet og alt for mange levde alene. Ta bort alkoholen og introverte nordmenn vil jo aldri danne par😉

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ingen som TRENGER alkohol for å kose seg eller nyte maten. Ingen blir født med behov for alkohol som kos eller mat. Det er et innlært "behov", som kan avlæres like fort.

Nei, ingen ble født med det behovet, men mange har et "behov" for å lære barna sine at man må drikke alkohol for å kose seg.

Og avlæres fort? Hvor mange her i landet sliter med alkoholavhengighet? Hadde det vært så lett, så hadde det ikke fantes mange, mange klinikker for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser godteri på lørdagen og koser meg med et glass innimellom. Burde sittet mindre, spist mindre sukker, enda mer frukt og grønt og droppet alkohol. Men noen laster gir også bedre livskvalitet 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange ganger har man ikke lest her inne at folk må ha det for å kose seg?🤷‍♀️🤔

Man TRENGER det ikke , men det hjelper. Om et voksent ektepar deler en flaske rødvin på fredag kveld etter en lang arbeidsuke  så kommer de selvutnevnte "ikke en menneskerett" moralske menneske løpende.

Noen bør seriøst fylle sitt liv med nytt innhold og ikke plage andre.

Minner om at Adolf Hitler var avholdsmann og ikke røyker, uten at det gjorde han til et mønstermenneske. Feie for sin egen dør VAR det noe som het.

Dere får heller stille dere skulder mot skulder med Taliban, dere har noe til felles. 

Anonymkode: 581a1...95a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare første skritt på forbud av salg av alkohol på spisesteder/utesteder osv. og kanskje senere et totalforbud av alkohol. 

Anonymkode: ced4b...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en bombe akkurat. Godteri er heller ikke anbefalt. Verken alkohol eller godteri er jo livsfarlig, men usunt. Og jo mer, jo verre. Jo mindre, jo mindre skadelig 

Anonymkode: ef7c4...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At kostholdsrådene blir idealiserte og derfor ikke betyr noe lenger.

Vi ser det gjennomgående at de ikke har noen reell tilknytning til hva man kan forvente av et norskt kosthold, så da vil man ikke kunne bruke dem til noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, ingen ble født med det behovet, men mange har et "behov" for å lære barna sine at man må drikke alkohol for å kose seg.

Og avlæres fort? Hvor mange her i landet sliter med alkoholavhengighet? Hadde det vært så lett, så hadde det ikke fantes mange, mange klinikker for dette.

Nettopp. Det går i generasjoner som tradisjon og indoktrinering. Og ja, det kan avlæres fort så lenge man ikke har utviklet alvorlig avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 minutter siden):

At kostholdsrådene blir idealiserte og derfor ikke betyr noe lenger.

Vi ser det gjennomgående at de ikke har noen reell tilknytning til hva man kan forvente av et norskt kosthold, så da vil man ikke kunne bruke dem til noe.

Alkohol er ikke kosthold.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alkohol er ikke kosthold.

Hvis det ikke var det, ville det ikke hatt en anbefaling her. 

Og jeg har større utfordringer med kjøtt og egg; jeg vet jeg har et usunt alkoholforbruk; den delen ignorerer jeg i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...