Gå til innhold

Hvordan "forskyve" ribbestrikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker en lue og i oppskriften står det at jeg skal bytte til tykkere pinner og fortsette å strikke ribbestrikk, men forskyve ribben med 1 maske mot venstre på hver omgang i 25 cm. 

Jeg forstår ikke helt dette. Ribben er 2 rette og 2 vrange. Kan noen gi meg dette inn med teskje? Skal jeg legge til en maske eller skal jeg på starten av hver omgang strikke en ekstra rett (3 rett, 2 vrang, 2 rett) og så gjøre det samme igjen på neste? 

Min første lue og nybegynner, så vil få dette til! :) 

Anonymkode: 38e6c...3ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sitter fast, kan det av og til være lurt å tegne mønsteret. Da blir det gjerne raskt klart hva du skal gjøre. 

1. omgang: - - v v - - v v - - v v
2. omgang: v - - v v - - v v - - v
3. omgang: v v - - v v - - v v - - 
4. omgang : - v v - - v v - - v v -

(v = rettmaske; - = vrangmaske)

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange masker har du i omgangen?  Jeg ville antatt at det skal forskyve seg "automatisk". 

Som et eksempel, om du har 59 masker i omgangen, da avsluttes første omgang ved 1 vrang og  du skal da starte andre omgang med 1 vrang før du fortsetter med 2 rette 2 vrange.

Står det noe om å endre maskeantallet når du skal endre til tykkere pinner? Om jeg klarer å tenke klart her på morgenkvisten vil en ekstra maske gjøre at ribben da vil forskyves til høyre, hver omgang. En maske mindre vil  gi en helling mot venstre.

Siden du skriver at det skal forskyves til venstre ville jeg strikket  de 2 siste maskene i første omgang på tykkere pinner sammen  for å redusere antall masker i omgangen med en. 

Anonymkode: 379b6...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (9 timer siden):

Når du sitter fast, kan det av og til være lurt å tegne mønsteret. Da blir det gjerne raskt klart hva du skal gjøre. 

1. omgang: - - v v - - v v - - v v
2. omgang: v - - v v - - v v - - v
3. omgang: v v - - v v - - v v - - 
4. omgang : - v v - - v v - - v v -

(v = rettmaske; - = vrangmaske)

Dette var kanskje ikke så dumt. Skal prøve dette. Takk! 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mange masker har du i omgangen?  Jeg ville antatt at det skal forskyve seg "automatisk". 

Som et eksempel, om du har 59 masker i omgangen, da avsluttes første omgang ved 1 vrang og  du skal da starte andre omgang med 1 vrang før du fortsetter med 2 rette 2 vrange.

Står det noe om å endre maskeantallet når du skal endre til tykkere pinner? Om jeg klarer å tenke klart her på morgenkvisten vil en ekstra maske gjøre at ribben da vil forskyves til høyre, hver omgang. En maske mindre vil  gi en helling mot venstre.

Siden du skriver at det skal forskyves til venstre ville jeg strikket  de 2 siste maskene i første omgang på tykkere pinner sammen  for å redusere antall masker i omgangen med en. 

Anonymkode: 379b6...141

Jeg skulle egentlig ha 70 masker, men nå telte jeg over to ganger og ser ut som det er 69 masker. Har slurvet litt når jeg la opp da. Det gir mening også, for syntes det var rart at på starten/slutten av hver omgang er det tre rette masker i stedet for to. Vet ikke hva jeg har tenkt, men ble jo sånn og basert på det du skriver kan det hende det er en fordel? Det jeg ikke forstår er hvordan mønsteret skal "gå opp" når bare èn maske forskyves, men jeg skal prøve å tegne det opp slik hun over deg skrev, kanskje det gir mer mening for meg da. 

Det står ingenting om å endre maskeantallet, felle av eller noe sånt. Det står kun det som jeg skrev i hovedinnlegget. Takk for svar!! :) 

Anonymkode: 38e6c...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette var kanskje ikke så dumt. Skal prøve dette. Takk! 

Jeg skulle egentlig ha 70 masker, men nå telte jeg over to ganger og ser ut som det er 69 masker. Har slurvet litt når jeg la opp da. Det gir mening også, for syntes det var rart at på starten/slutten av hver omgang er det tre rette masker i stedet for to. Vet ikke hva jeg har tenkt, men ble jo sånn og basert på det du skriver kan det hende det er en fordel? Det jeg ikke forstår er hvordan mønsteret skal "gå opp" når bare èn maske forskyves, men jeg skal prøve å tegne det opp slik hun over deg skrev, kanskje det gir mer mening for meg da. 

Det står ingenting om å endre maskeantallet, felle av eller noe sånt. Det står kun det som jeg skrev i hovedinnlegget. Takk for svar!! :) 

Anonymkode: 38e6c...3ec

Dette kommer du til å få til :duskedame: Prøving og feiling er helt normalt, men det ekstra fine med strikking, er at det i de fleste tilfeller bare er å rekke opp og starte på nytt. 

Jeg har strikket i maaange år, men fortsatt hender det at jeg må tegne opp mønster-rapporter og slikt for å egentlig forstå hva jeg skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...