Gå til innhold

Barnehage start i desember, HJELP

Fremhevede innlegg

Skrevet

Førstegangsmor/alene mor her, lille begynner på barnehagen 2 uker før han blir 1 år. Han kan stå og krabbe men ikke gå enda. 

mitt spørsmål er da, hva burde han ha på seg på vei til barnehagen?

tenkte å la vinter posen være igjen i barnehagen når han har fulle dager der, så har han sikkert på seg et mellom lag og klær under når han sover der. Men passer det å ha saue skinn i vogn, dress, fleece eller heldress i ull også klær til og fra barnehage? 
 Og hva bør han ha på av sko eller sånne ute tøfler, føler at jeg fikk litt for lite tid til å tenke på alt som må kjøpes inn og hva de har på seg nå er jo anerledes fra forrige vinter da han ble født så er så fortvila at jeg ikke har alt han trenger til barnehagen… føler også at når de sier ha med skift i barnehagen, foreks fleece sett/ ull sett, hvor mange bør man ha hjemme itillegg til det man har i barnehagen, beklager for rotete innlegg, litt stressa mamma her so best with me 😆 tar alt av tips, takk på forhånd

Anonymkode: 8ea45...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker å trille til/fra barnehagen hver dag, ville jeg vurdert å bruke vinterposen til og fra også, og la den ligge i barnehagen til sovingen.

Sko: Føler du at det er lenge til barnet ditt begynner å gå eller ikke? Mitt barn gikk ikke hele første vinteren i barnehagen. Jeg hadde derfor et par stonz fotposer med ullfôr, det var jeg veldig fornøyd med. Hvis det er sånn at gåing er rett rundt hjørnet, ville jeg kanskje vurdert å kjøpe et par vintersko/støvler med fôr (litt avhengig av klima der du bor). Men her er det rom for å endre planer underveis også 😉

Klær: Nok skift var det jeg kom frem til, spesielt av de klærne som brukes inne. Jeg hadde 2-3 skift av hvert plagg (body, bukse/strømpebukse etc) liggende.

Av uteklær var det litt annerledes, men greit å ha et alternativ hvis det blir megalekkasje i dressen eller at det er klissvått ute. Her er klima og hvert barn så forskjellige, så her må du nesten prøve deg frem litt. Jeg oppfordrer til å ha god dialog med barnehagen, de ser barnet gjennom dagen og kan gi deg noen gode råd underveis.

Så har vi alle vært nye i dette, og feilet litt underveis. Men dette fikser du! Lykke til 🙂 

Anonymkode: 237a0...9e1

Skrevet

De trenger jo ikke sååå mye mer ved barnehagestart, dere har vel det meste fra før? Dere er vel ute og vet hva dere foretrekker/liker å bruke?

På vei til barnehagen bruker dere det samme som dere gjør nå når dere er ute. Vi leverte og hentet i vogna som vi satte i vognskjulet, med varmeflaske liggende i vognposen. Hadde lammeskinnet i vognposen.

Får ofte en liste over hva de ønsker at de har i barnehagen, og så supplerer du hvis du ser dere trenger mer. Med mindre dere kun har akkurat fra før så har dere nok det meste av klær. 

Anonymkode: ea6bf...834

Skrevet

Skal du trille til og fra barnehagen? Da ville jeg bare brukt vinterposen og ellers kledd han som du pleier i den. Vi har to vogner og to poser, men det er fordi vi ikke triller til barnehagen, og dermed ikke tar med vognen hjem.

Angående tøfler og sko så ble vi anbefalt sånne tykke tøfler/poser over vintersko på de som krabbet, da de skulle sitte bedre. Det fungerte fint det altså, men vi opplevde også at de litt høye vinterskoene satt like godt. Skulle han plutselig begynne å gå så må han jo også ha sko, så ville kjøpt bare sko hvis jeg bare kunne valgt en.

Anonymkode: 27a1a...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...