Gå til innhold

Redd hovedpulsåren skal sprekke

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt fikk jeg litt vondt på ene siden av halsen. Ikke sånn sår hals, vondt inni på en måte. Huden føles litt sår å ta på. Og vondt inni.. ikke rødt eller hovent/ kul, ingenting vises på utsiden. Føler meg ikke noe svimmel, eller annerledes enn jeg pleier. 

Men er livredd hovedpulsåren skal sprekke. Kan det at det er vondt være tegn på det? Veldig redd..

Anonymkode: 06306...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedpulsåren på halsen sprekke? Så mye rart man kan komme på å være redd for. Nei, det gjør den ikke. 

Anonymkode: fd3bf...3c8

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

:paff:

Den gjør nok ikke det

Anonymkode: 17f54...78f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis den sprekker tror jeg du blir betraktelig dårligere enn det du beskriver. Det er nok katastrofetenking du driver med her.

Anonymkode: a38b4...d7a

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hovedpulsåren på halsen sprekke? Så mye rart man kan komme på å være redd for. Nei, det gjør den ikke. 

En av mine brødre døde av at hovedpulsåren i buken sprakk uten forvarsel (abdominalt aortaaneurisme). Han hadde ikke sjanse til å overleve. 

Men risikoen for at det skal skje er heftig liten.

Anonymkode: b17de...fcf

Skrevet

Kan det være muskelstivhet som gjør at det føles ømt? Bekymring og stress fører ofte til anspente nakkemuskler og angst i seg selv kan gi smerter uten at det er noe annet galt.

• Liker 1
Skrevet
Polyester skrev (53 minutter siden):

Kan det være muskelstivhet som gjør at det føles ømt? Bekymring og stress fører ofte til anspente nakkemuskler og angst i seg selv kan gi smerter uten at det er noe annet galt.

Det kan det jo være. Men er ikke på nakken. Liksom på siden foran.

Anonymkode: 06306...b83

Skrevet

Det var da voldsomt til krisemaksimering. Har du helseangst? I så i fall burde du få hjelp til den, for sånn kan du ikke ha det.

Vi har masse muskler i halsen også og de kan også bli stive og såre. Det er veldig lett å stramme disse ved bekymringer og angst. 

Anonymkode: b8017...28e

• Liker 3
Skrevet

Jeezes! 🙄🙈

Anonymkode: 4d00d...91c

Skrevet

Har du sett på Greys Anatomy? 🤣 

Anonymkode: e7006...249

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En av mine brødre døde av at hovedpulsåren i buken sprakk uten forvarsel (abdominalt aortaaneurisme). Han hadde ikke sjanse til å overleve. 

Men risikoen for at det skal skje er heftig liten.

Anonymkode: b17de...fcf

Min mor døde av at hovedpulsåren sprakk. Hun ble kun 61 år. 

Jeg ble derfor sjekket om jeg var i risikosonen. (Scan av årene m.kontrastvæske) Ellers er jeg hverken overvektig og jeg røyker og drikker ikke. Derfor liten sjanse for at jeg tetter årene slik at hovedpulsåren sprekker. 

Anonymkode: 389fe...0b3

Skrevet

Dersom du ikke har påvist en utposning på hovedpulsåren, er sjansen veldig liten. Og like før hovedpulsåren sprekker har man EKSTREMT sterke smerter, er bleik/klam. Tror meg, du kjenner hvis det skjer. Jeg har sett flere pasienter med ruptur på hovedpulsåren, de er steindårlige. Og om den først sprekker er det snakk om et par sekunder før man dør. Og så er det forsåvidt disseksjon på enten en abdominal aortaaneurisme eller thorakal, som vil si at du ikke kjenner smerten i halsen, men enten i magen eller i brystet/rygg.

Anonymkode: c732a...777

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har mest sannsynlig strukket en muskel :) 

Anonymkode: 7a15d...2b6

• Liker 1
Skrevet

Er det rart vi har mange trygda og psykisk syke her i landet? Folk finner jo på alt mulig tull å være redd for.

Anonymkode: b03c7...5a6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dersom du ikke har påvist en utposning på hovedpulsåren, er sjansen veldig liten. Og like før hovedpulsåren sprekker har man EKSTREMT sterke smerter, er bleik/klam. Tror meg, du kjenner hvis det skjer. Jeg har sett flere pasienter med ruptur på hovedpulsåren, de er steindårlige. Og om den først sprekker er det snakk om et par sekunder før man dør. Og så er det forsåvidt disseksjon på enten en abdominal aortaaneurisme eller thorakal, som vil si at du ikke kjenner smerten i halsen, men enten i magen eller i brystet/rygg.

Anonymkode: c732a...777

Min mann fikk akutte smerter i hals når det var utposning på hovedpulsåren i brystet. Samme dag sprakk den. Heldigvis var han på sykehuset når den sprakk, så han klarte seg.

Anonymkode: c39bf...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...