AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Har et barn i småskolealder som blir mobbet av noen få elever i klassen. Dette har den siste tiden eskalert, til tross for oppfølging og nylig 9a vedtak. Det har nå vært en så alvorlig voldshendelse at barnet vårt ikke tørr å gå på skolen, fordi barnet etter eget utsagn «ikke kan stole på hva NN kan finne på å gjøre». Barnet har mange venner både i klassen og i klassene over og under, og har frem til nå syns det har vært greit å gå på skolen til tross for mobbingen. Derfor ønsker vi så egentlig ikke å bytte skole. Vi er veldig fortvilet, men har inntrykk av at rektor og lærer forstår alvoret. Hvilke konkrete tiltak kan vi kreve? Kan vi kreve at det skal settes inn en voksen som fotfølger mobberne til en hver tid? Anonymkode: 70d1e...717 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 Ingen som vet hvilke konkrete tiltak vi kan kreve? ts Anonymkode: 70d1e...717
ESFP Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 Hvis ikke tiltakene i 9a- planen fungerer, så må dere straks kreve et møte med nye tiltak. Et tiltak som kan brukes er at et voksen følger NN til enhver tid for å forhindre flere episoder. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Jeg tror nok ikke det hjelper å kreve noe. Og alle gangene jeg leser om mobbe saker så virker det som at det aldri blir løst og mobbeofferet må bytte skole. Hvorfor i svarte skal dere bytte skole? Ungen din har vell ikke gjort noe feil har han? Selv sa jeg fra til rektor. Dette var første gangen. To ganger til uten relasjoner fra dere så fikser jeg det selv. Skole satt der som noen tafatte idioter, så jeg spurte barnefar om han kunne tenke seg å løse det. Han tok med seg to sketchy kamerater gikk inn i boligen til mobberen og dro faren ut på plenen etter nakkeskinnet. Og lovet at blir det noe mer mobbing så klarer ikke du å gå inn i boligen din igjen. Ble aldri noe mer mobbing gitt, merkelig det greiene der Anonymkode: 48564...d0c 3
RockyRose Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror nok ikke det hjelper å kreve noe. Og alle gangene jeg leser om mobbe saker så virker det som at det aldri blir løst og mobbeofferet må bytte skole. Hvorfor i svarte skal dere bytte skole? Ungen din har vell ikke gjort noe feil har han? Selv sa jeg fra til rektor. Dette var første gangen. To ganger til uten relasjoner fra dere så fikser jeg det selv. Skole satt der som noen tafatte idioter, så jeg spurte barnefar om han kunne tenke seg å løse det. Han tok med seg to sketchy kamerater gikk inn i boligen til mobberen og dro faren ut på plenen etter nakkeskinnet. Og lovet at blir det noe mer mobbing så klarer ikke du å gå inn i boligen din igjen. Ble aldri noe mer mobbing gitt, merkelig det greiene der Anonymkode: 48564...d0c Kanskje litt voldsomt. Men eg forstår deg godt likevel! Eg har alltid tenkt at om mobbing skjer mot borna mine og skulen ikkje klara fikse så hadde eg lett rømt landet til slutt. Alt for mange mobbesaker der offera slit heile livet/ender livet sitt. Tiltak eg etterkvart ville krevd: * Fotfølging av mobbarane (så lenge dei veit kven det er, og skulen veit det). * Omrokkering av elevane i klassene (dei det gjeld sjølvsagt)? * Møte med foreldra til elevane som mobbar, og spør direkte "Kva gjer de for å forhindre at bornet mitt har det jævlig pga dykkar born?" * At mobbarane byttar skule. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 Det beste skolen kan gjøre er å bearbeide mobberen, og være litt på når ting skjer og etterpå. Og forklare at alle har rett til god skolehverdag. Og da må man klare å la være å være kjip mot med elever. For å styrke selvtilitten til barnet ditt, så kjør på med kampsport. Det er det beste jeg gjorde med barnet mitt. Så også andre barn der med la angst ol, som ble absolutt mye bedre, bare på ett år. Anonymkode: c117c...c1c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Har du tatt kontakt med barnas foreldre? Anonymkode: 0efd0...0bd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 Foreldrerådet har fine episoder om mobbing Anonymkode: b5855...1c9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste skolen kan gjøre er å bearbeide mobberen, og være litt på når ting skjer og etterpå. Og forklare at alle har rett til god skolehverdag. Og da må man klare å la være å være kjip mot med elever. For å styrke selvtilitten til barnet ditt, så kjør på med kampsport. Det er det beste jeg gjorde med barnet mitt. Så også andre barn der med la angst ol, som ble absolutt mye bedre, bare på ett år. Anonymkode: c117c...c1c Mobberne har allerede fått beskjed om dette i klare ordlag, men mobbingen har eskalert etter at det ble satt inn tiltak. Kampsport har vi faktisk vurdert. Må sjekke det ut nærmere. Takk for tips. ts Anonymkode: 70d1e...717
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du tatt kontakt med barnas foreldre? Anonymkode: 0efd0...0bd Ja, det har så langt ikke hatt noe virkning. Snarere tvert i mot. Mor til det ene barnet har også deltatt på møte med rektor. ts Anonymkode: 70d1e...717
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 RockyRose skrev (1 time siden): Kanskje litt voldsomt. Men eg forstår deg godt likevel! Eg har alltid tenkt at om mobbing skjer mot borna mine og skulen ikkje klara fikse så hadde eg lett rømt landet til slutt. Alt for mange mobbesaker der offera slit heile livet/ender livet sitt. Tiltak eg etterkvart ville krevd: * Fotfølging av mobbarane (så lenge dei veit kven det er, og skulen veit det). * Omrokkering av elevane i klassene (dei det gjeld sjølvsagt)? * Møte med foreldra til elevane som mobbar, og spør direkte "Kva gjer de for å forhindre at bornet mitt har det jævlig pga dykkar born?" * At mobbarane byttar skule. Pr nå er barnet vårt så redd at barnet nekter å gå på skolen. Det må settes inn kraftige tiltak før barnet tørr å gå tilbake. Derfor seg jeg for meg at det umiddelbare tiltaket må være fotfølging av mobberne. Samtidig må det settes inn tiltak som trygger barnet vårt på at det er trygt på vei til og fra skolen. Men jeg frykter det ikke er ressurser til å gjennomføre dette. ts Anonymkode: 70d1e...717 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 Vært i samme situasjon. Forlangte frimerke på mobberen, og ga beskjed på møte med skolen og foreldrene at jeg fremmet krav om at mobber måtte bytte skole dersom mobbingen ikke opphørte etter møtet. Ba foreldrene gi denne beskjeden til barnet, for tror ingen mobbere på barneskolenivå er klar over den konsekvensen, dette er 7.klasse. Mobbingen sluttet fra den dagen, mobberen er veldig hyggelig mot mitt barn, men jeg har sagt nei til at de får være sammen kun de to på fritiden. Kan legge til at vi da var på plan 4 etter kapittel 9. Anonymkode: 53edf...0bd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #13 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror nok ikke det hjelper å kreve noe. Og alle gangene jeg leser om mobbe saker så virker det som at det aldri blir løst og mobbeofferet må bytte skole. Hvorfor i svarte skal dere bytte skole? Ungen din har vell ikke gjort noe feil har han? Selv sa jeg fra til rektor. Dette var første gangen. To ganger til uten relasjoner fra dere så fikser jeg det selv. Skole satt der som noen tafatte idioter, så jeg spurte barnefar om han kunne tenke seg å løse det. Han tok med seg to sketchy kamerater gikk inn i boligen til mobberen og dro faren ut på plenen etter nakkeskinnet. Og lovet at blir det noe mer mobbing så klarer ikke du å gå inn i boligen din igjen. Ble aldri noe mer mobbing gitt, merkelig det greiene der Anonymkode: 48564...d0c Mamma sa hun skulle bite faren til en som stadig var kjip med meg, han bet han også. Hun hadde sagt tidligere at hun skulle prate med faren. Det virket ikke. Så da sa hun, hvis du plager Kari en gang til, skal jeg gå bort og bite pappaen din. Fikk være i fred , etter det Anonymkode: c117c...c1c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 Det spørs veldig. Er eleven stort sett voldelig eller er det mer utestenging det er snakk om? Høres ut som det er mest vold, og da syns jeg du bør kreve ekstra ressurser. Men som du selv sier, er det nok begrenset med ressurser. Da må skolen ta denne ressursen fra et annet sted, noe som betyr at en annen elev som trenger støtte mister dette. Så dette er jo noe skolen må ta stilling til og gjøre et valg. Brenner det noe jæææævlig i en annen klasse eller det er en elev som er f.eks autist eller handikappet, så vil det jo være dumt å ta ressurser fra den eleven. Andre tiltak kan være tydeligere og faste rutiner i skolehverdagen. At alle elevene må stille opp før de går i klasserommet, læreren må hele tiden ha et øye med *mobber*, plassering i klasserom, arbeid med klassemiljø og øve på god atferd, håndtere følelser og konflikter. Øve på å sitte rolig på plassen sin. Faste og strenge rutiner når barna skal spise, gå ut til friminutt, hente bøker, ha gym, kunst og håndverk og andre situasjoner som kan være "flytende" og uoversiktlige. Anonymkode: 6e072...835
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #15 Skrevet 22. november 2023 Åh jeg er så lei meg for at dere opplever dette, det er min største frykt for egne barn. I mine øyne burde mobberen bli utestengt fra skolen, klarer man ikke oppføre seg bør man heller ikke få priviliegiet med å være blant andre. Dessverre er dette en rett i Norge og mange mobbere skjønner dessverre ikke konsekvensene før de blir voksne. Jeg hadde krevd en egen ansatt på mobberen, selv om jeg skjønner at det i prinsippet blir vanskelig. Anonymkode: 81071...216
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #16 Skrevet 22. november 2023 Jeg hadde forlanget at mobberen skulle fotfølges av assistent på skolen. og at mobberene ble holdt igjen etter skolen, til mitt barn hadde fått gått. Anonymkode: 4d5f1...7c2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå