Gå til innhold

Vedr utleie av hybel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å leie ut en hybel. Nå er det slik at jeg kan ha bruk for litt hjelp i huset og kanskje snømåking etc etter hvert. Er det innafor å leie ut til med avtale om redusert husleie mot litt hjelp med husvask etc. Det er i tilfelle bare snakk om et par timer i uka. Jeg synes det er å slå to fluer i et smekk; jeg får den hjelpen jeg vil ha og leieboeren får en billig boløsning. Er dette greit og er det noe jeg kan skrive i en evt utleieannonse?

Anonymkode: f8485...4b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en klar leieavtale. Si at du går ned på husleien, gi personen 2 timer pr uke hvor denne måker snø eller tar andre nødvendigheter. 
Min x har fått en sånn avtale. Han tar vare på hus utvendig. Han leier hos en eldre dame. Han hjelper til med alt. 

• Hjerte 2
Skrevet

Er dette et forsøk på å få seg en moderne slave?

Jeg tviler på at husleieloven går god for en slik leieavtale.

MEN

Om vedkommende utfører en vaktmestertjeneste og er ansatt for det og får lønn, så er jo det den rette måten å kompensere slik arbeid på.

Ellers hadde jeg satset på et godt forhold til leietaker og frivillighet.

Anonymkode: c8f63...88a

• Nyttig 1
Skrevet

Dette har jeg faktisk vært med på, hadde en avtale om hjelp nå og da, til slutt betalte jeg bare 50% husleie og vasket/handlet/ryddet snø/hage for resten. Gjorde meg ikke noe, og utleier damen var eldre og veldig hyggelig.

Anonymkode: 0775c...83f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette et forsøk på å få seg en moderne slave?

Jeg tviler på at husleieloven går god for en slik leieavtale.

MEN

Om vedkommende utfører en vaktmestertjeneste og er ansatt for det og får lønn, så er jo det den rette måten å kompensere slik arbeid på.

Ellers hadde jeg satset på et godt forhold til leietaker og frivillighet.

Anonymkode: c8f63...88a

Tror du må slå opp 'slave' og finne ut om det samsvarer med å jobbe 2 timer i uken mot rundt 3000 avslag i husleie. Lønnen vil egentlig være  billigere husleie, men du mener altså at jeg må ta full husleie og så betale penger tilbake i form av lønn? Det er da veldig tungvint, men om det er dette som er måten å gjøre det lovlig på så må jeg vurdere det.

Alt selvfølgelig er dette basert på frivillighet. Om du mener at det på noen måte skulle være tvang så kan jeg forstå antydningene dine om å få seg en moderne slave.

Skrevet
Helene skrev (22 minutter siden):

Lag en klar leieavtale. Si at du går ned på husleien, gi personen 2 timer pr uke hvor denne måker snø eller tar andre nødvendigheter. 
Min x har fått en sånn avtale. Han tar vare på hus utvendig. Han leier hos en eldre dame. Han hjelper til med alt. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette har jeg faktisk vært med på, hadde en avtale om hjelp nå og da, til slutt betalte jeg bare 50% husleie og vasket/handlet/ryddet snø/hage for resten. Gjorde meg ikke noe, og utleier damen var eldre og veldig hyggelig.

Anonymkode: 0775c...83f

Det er akkurat slike ting jeg tenker på.

Var dette nevnt i annonsene eller ble det gjort avtale etter at leieforholdet hadde startet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å leie ut en hybel. Nå er det slik at jeg kan ha bruk for litt hjelp i huset og kanskje snømåking etc etter hvert. Er det innafor å leie ut til med avtale om redusert husleie mot litt hjelp med husvask etc. Det er i tilfelle bare snakk om et par timer i uka. Jeg synes det er å slå to fluer i et smekk; jeg får den hjelpen jeg vil ha og leieboeren får en billig boløsning. Er dette greit og er det noe jeg kan skrive i en evt utleieannonse?

Stinker moderne slave nå som aupairordningen fases ut.

Anonymkode: e765e...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Stinker moderne slave nå som aupairordningen fases ut.

Anonymkode: e765e...3fc

Da må du enten

a) lese deg jeg skrev en gang til eller

b) lese deg til hva slave er

• 4 måneder senere...
Skrevet

Nå tenker jeg at noen er forutinntatt. Jeg bare foreslår løsninger for å få ned husleien, samtidig som man hjelper huseier. Selv har jeg hatt utleie i 30 år. Har aldri bedt om noe fra leietakere. Men, har sett meg nødt til å presisere ting i husleiekontrakt. Egne punkt. Du må måke snø foran egen inngang. Du forplikter deg til å sortere søppel, da vi hadde 3 sorteringsdunker. Når jeg foreslår mindre husleie mot hjelp, gjelder det ikke meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 14.16):

Vet naboen min betaler bare 4000 i leie, men hjelper med måking og diverse med huset.

Så ja det er en fin mulighet for begge parter å tjene på det.

Anonymkode: aed81...807

AnonymBruker
Skrevet

Er litt siden jeg leste husleieloven men kan ikke erindre at det står noe der som skulle hindre en sånn avtale.

Men problemet dukker jo opp om leietaker skulle gi blaffen i avtalen. Det er nok neppe saklig oppsigelsesgrunn. Du kan ikke plutselig skru opp leien. Og du kan definitivt ikke holde igjen depositum pga dette. Du kan ende opp i en situasjon der du er stuck med billig leie og ikke får gjort noe med det før leiekontrakten går ut. 

Konfliktrådet finst selvsagt også i sånne saker, men jeg er ikke helt skråsikker på at du ville kommet så langt. 

Oppsummert; Som utleier selv ville jeg aldri gått inn på en sånn avtale. Da ville jeg formulert det på en helt annen måte i alle fall, slik at husleien egentlig ikke var redusert. Men at du heller inngikk en separat avtale der du betalte for arbeid i hjemmet tilsvarende det du tenker er en fornuftig husleiereduksjon. På den måten kommer du bedre ut om den andre part ikke skulle holde sin del av avtalen. 

Anonymkode: 8a2e8...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...