Gå til innhold

Gamle foreldre som er blitt uhygienske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen har tips og erfaringer.

Mine foreldre bor fortsatt hjemme, men de har blitt så lite opptatt av personlig hygiene. Om jeg tar det opp med dem, bagatelliserer de det. Virker f.eks. som de har aversjon mot å dusje. De har enkel tilgang til bad, dusj og toalett - alt på ett plan - så det er ikke noe problem.

Anonymkode: 615aa...e63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det henger kjapt sammen med å

bli eldre og eller dårligere psykisk helse.. ikke god utvikling.. innfør faste rutiner? Så det ikke sklir ut helt?

Anonymkode: 6a029...b85

Skrevet

Slik ble svigers når de nærmet seg 80.

Anonymkode: d318c...fcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 20.34):

Det henger kjapt sammen med å

bli eldre og eller dårligere psykisk helse.. ikke god utvikling.. innfør faste rutiner? Så det ikke sklir ut helt?

Anonymkode: 6a029...b85

Faste rutiner som i dusj en gang i uka og slikt?

TS

Anonymkode: 615aa...e63

Skrevet

Om det kognetive svikter så er gjerne sånne ting det «glipper» på og om man blir konfrontert med det så kommer bortforklaringene.  

Anonymkode: fe7d1...c9e

Skrevet

Det er jo en grunn til at dette ikke er noe uvanlig fenomen hos gamle. Alt mulig er vondt og slitsomt, samtidig svekkes sansene. Tror kanskje at de ikke lukter, ser ikke flekker, plages ikke av det og ser ikke behovet. Når det da i tillegg koster dem mye å få det gjort, så blir det ikke gjort. Egentlig logisk.

Litt ærlighet kan fungere, eventuelt diskusjon om hjemmehjelp eller hjemmesykepleie. De kan ikke utføre mirakler, men det kan hjelpe en god del.

Oldemor luktet vel nesten aldri så godt som de ukene hun var fullstendig sengeliggende og profesjonelle var ansvarlig for hennes hygiene døgnet rundt...

Anonymkode: 6802b...6a8

Skrevet

Hvor gamle er de? 

Anonymkode: d6eb2...480

Skrevet

De sparer penger kanskje, alt er blitt så dyrt.

Anonymkode: 6a61a...53b

Skrevet

Bare husk at selv om hjemmetjenester kan tilby dusj, det er det, de kan kun tilby dusj, de kan ikke tvinge dem å dusje, så det er ikke en mirakel kur.

Prøv å vis bekymring og at dere bryr dere om dem. 

Anonymkode: 6bade...b4e

Skrevet

For det første ; ingen kan tvinges. Hvis de syns dusj er slitsomt og ikke orker så ofte så må det bli slik. Selv om jeg ikke er så gammel så kan det av helsemessige grunner være vanskelig å dusje ofte av og til. Så jeg kjenner til den delen. 

Anonymkode: 3ebe1...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første ; ingen kan tvinges. Hvis de syns dusj er slitsomt og ikke orker så ofte så må det bli slik. Selv om jeg ikke er så gammel så kan det av helsemessige grunner være vanskelig å dusje ofte av og til. Så jeg kjenner til den delen. 

Anonymkode: 3ebe1...514

Jeg kjenner også på det, dusj kan være ett slit og også smertefullt når jeg får vann inn på sår (plaster nytter ikke). Samtidig er jeg mye hjemme alene så det plager ingen om jeg ikke dusjer. Tar alltid en dusj hvis jeg skal ut men.

Anonymkode: 9f27a...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...