AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #1 Skrevet 21. november 2023 Hei! Er det vanlig at 15åringer ikke får ukepenger? Anonymkode: 252ef...86c
Helene Skrevet 21. november 2023 #2 Skrevet 21. november 2023 Jeg håper ikke det. Barnet mitt fikk ukepenger fra ca 10 års alder. Hun gikk ut med søpla og gjorde små oppgaver i huset dengang. Som 15 åring bør man lære litt om penger. Dette er foreldrenes ansvar.
emlia Skrevet 21. november 2023 #3 Skrevet 21. november 2023 Har stedatter i hus, 14 år. Hun får ikke ukepenger av den enkle grunn at hun ikke gjør et slag. Har laget liste over oppgaver som må gjøres, men viser null interesse. Da blir det også null kroner i ukepenger 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #4 Skrevet 21. november 2023 Håper ikke det. Gir ukepenger av den grunn at da har jeg kontroll på hvor tenåringen får penger fra inntil den får seg jobb. At en 14årig jente ikke mottar ukepenger eller viser noe behov for det hadde bekymret meg Anonymkode: 244f3...594 3
emlia Skrevet 21. november 2023 #5 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper ikke det. Gir ukepenger av den grunn at da har jeg kontroll på hvor tenåringen får penger fra inntil den får seg jobb. At en 14årig jente ikke mottar ukepenger eller viser noe behov for det hadde bekymret meg Anonymkode: 244f3...594 Enig. Det bekymrer meg også, men jeg er tydeligvis den eneste. Skal sies at behovet for penger ikke er stort, da hun alltid er hjemme. Lite ute med venner eller jevnaldrende, men foreldrene mener at det går seg til. Så.. Å gi penger uten innsats er uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #6 Skrevet 21. november 2023 Har 3 tenåringer de får mnd penger Anonymkode: b154b...014
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #7 Skrevet 21. november 2023 emlia skrev (26 minutter siden): Enig. Det bekymrer meg også, men jeg er tydeligvis den eneste. Skal sies at behovet for penger ikke er stort, da hun alltid er hjemme. Lite ute med venner eller jevnaldrende, men foreldrene mener at det går seg til. Så.. Å gi penger uten innsats er uaktuelt. Et annen grunn til at unger/ungdom bør få ukepenger/mndpenger enn å lære at man må jobbe for å få penger: å lære seg å spare og prioritere. Avhengig av summen er det da legitimt for foreldrene å si at «nå får du 200 i uka av meg, men da må du betale kinobillett og lignende selv». Eller, nå får du 1000 kr i mnd av meg, men da må du kjøpe klær selv. Da kan ungen spare opp og ha råd til noe dyrt den virkelig ønsker seg, eller sløse opp alt første dagen og ikke ha råd til det den tenker er «nødvendig». For eksempel kino med venner. Her kan man også trekke mange paralleller til voksenlivet. Spør barnet om ekstra som ukepenger blir dette et lån, og trukket fra senere uker frem til det er gjort opp. Anonymkode: 48173...478 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #8 Skrevet 21. november 2023 Våre tre tenåringer får 800 hver i måneden. De trenger ikke å gjøre noe spesielt, men hvis vi spør om noe så gjør de det. Anonymkode: 9a1ff...6d3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #9 Skrevet 21. november 2023 Helene skrev (1 time siden): Jeg håper ikke det. Barnet mitt fikk ukepenger fra ca 10 års alder. Hun gikk ut med søpla og gjorde små oppgaver i huset dengang. Som 15 åring bør man lære litt om penger. Dette er foreldrenes ansvar. Mens vi velger å separere økonomisk informasjon fra oppgaver i huset. Mine barn skal ikke få betalt for å bidra til fellesskapet, like lite som jeg eller pappaen deres får det. Vi er en familie, og vi har alle ansvar for at hus mat og klær er på stell. Anonymkode: 24049...0dd 9 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #10 Skrevet 21. november 2023 Det er alltid noe galt med stebarn. Som regel bruker de for mye penger og er late, rotete og bortskjemte. Du får glede deg over at hun her ikke maser om penger. Selvom hun er avvikende sosialt selvsagt. «Er det vanlig»? Du kjenner jenta og familien hennes, du ER familien hennes. Er det normalt? Min 15-åring får 200,- i uka, og de brenner i lomma. Hun gjør ikke noe for det. Søstra på 13 får 100-, det hoper seg opp på sparekonto. Hvorfor kan hun ikke få så mye som en 50,-lapp til sparing? Hun må gjøre «en innsats» (hva er det?), men det bekymrer deg at hun ikke har noe behov? Foreldrene betaler vel for det hun ønsker seg da. De fleste gjør det. Anonymkode: e1aa9...f7d 2
Ulrikke Skrevet 21. november 2023 #11 Skrevet 21. november 2023 Vi har aldri betalt noen av ungene for normal, dagligdags bidrag hjemme. Sånn er det når man er en del av en husstand, man må bidra. Vet andre gir penger for å tømme oppvaskmaskina, gå med søpla, støvsuge osv, det har vi aldri gjort. Det er ting som bare må gjøres i et hus. Det har hendt at mannen har betalt for rydding av garasje (hans rot), vasking av bil (hans bil) osv, men det er noe annet. Ellers har vi prøvd både faste summer og å gi etter behov. For oss og ungene funket det best å gi etter behov, men det er jo ikke alle det er sånn for. Yngste er 18 nå, og selv om hun har fått penger ved behov av oss, så har hun vært veldig god med penger og sparing, både når det gjelder gavepenger og etter at hun fikk seg jobb ved siden av skolen og tjener penger selv. Så det MÅ ikke bli sånn at de tror penger kommer fra et utømmelig sluk selv om de ikke får faste summer hver uke å forholde seg til. Da hun var 15 var det noen uker/måneder hun knapt trengte penger, mens andre perioder hun trengte mer. Folk må finne ut hva som passer for dem, tenker jeg, både når det gjelder ordninger og summer. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #12 Skrevet 21. november 2023 Har en 14-åring med avtale om å få ukepenger etter å ha gjort et par oppgaver, men det skjer aldri. Da blir det ikke penger, heller. Hadde samme avtale og samme resultat med storesøsken, men hen har nå en jobb ved siden av skolen. Synes ikke de bør kastes penger etter uten grunn, de har godt av å lære at det ikke bare dukker opp penger ut av det blå. Anonymkode: 28032...866 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #13 Skrevet 21. november 2023 Min fikk ikke det da han var 15. Da jobbet han lørdager og sommerferier, og fikk stipend på vgs. Men han fikk selvfølgelig klær, mobilabonnement, heiskort i skibakken, betalt utgifter for hobby og alt nødvendig. Var flink til å spare, og hadde 200.000 på sparekonto da han var ferdig med vgs. Klarte også å spare som student mens han bodde i kollektiv. Veldig økonomisk fyr. Anonymkode: 3def4...23d 1
solsolsol Skrevet 21. november 2023 #14 Skrevet 21. november 2023 Mine har stort sett tjent egne penger på den alderen. Den ene som ikke hadde jobb (eller godt betalt sommerjobb) har fått noen hundrelapper i måneden, men ærlig talt hadde hun ikke trengt det. Det kommer alltid litt penger til jul og bursdag, og det er ikke alle som har så høyt forbruk.
kaarebjarne Skrevet 21. november 2023 #15 Skrevet 21. november 2023 Helene skrev (3 timer siden): Jeg håper ikke det. Barnet mitt fikk ukepenger fra ca 10 års alder. Hun gikk ut med søpla og gjorde små oppgaver i huset dengang. Som 15 åring bør man lære litt om penger. Dette er foreldrenes ansvar. Jeg har aldri fått ukepenger, fikk klærne og ting jeg hadde behov for, og gjorde forventede arbeidsoppgaver i huset etter alder og modenhet. Avtalte summer eller konkrete gjenstander (f.eks. spill) ved større arbeidsoppgaver, slik som å hjelpe til med maling osv. Fikk meg første sommerjobb da jeg var 15, og fast jobb da jeg var 17. Født på slutten av 80-tallet. Jeg er langt bedre enn foreldrene mine når det kommer til å budsjettere økonomi, så det er ingen forutsetning for å "lære litt om penger" at man får ukepenger... 3 1
Kontorotta Skrevet 21. november 2023 #16 Skrevet 21. november 2023 Det spørs vel hvordan man velger å gjøre det innad i familien. Vår 13 åring får 500,- i mnd. Dette brukes til det 13 åringen ønsker. Nå står det over 13 000,- på konto. Basic klær, sko, mobil og liknende blir betalt av oss foreldre. Noen av vennene får 100-200 i uka. Noen får dette, pluss ekstra om de sykler til skolen i stedet for å ta buss. (Vår sykler) Andre igjen får ikke lommepenger, men foreldrene betaler det barna trenger der og da. Være seg klær, sminke, godis, kino, badeland osv.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #17 Skrevet 21. november 2023 Mine barn fikk aldri faste ukepenger, det hadde jeg ikke råd til. Dvs jeg kunne ikke love dem det for plutselig å se at jeg ikke hadde penger til å utbetale. Da fikk de heller penger når de skulle på noe, hvis jeg hadde . Til gjengjeld har jeg hjelpa dem mye i voksen alder da økonomien er en helt annen og bedre nå. Anonymkode: 8ce65...ed0 3
Rotemor Skrevet 21. november 2023 #18 Skrevet 21. november 2023 Ulrikke skrev (1 time siden): Vi har aldri betalt noen av ungene for normal, dagligdags bidrag hjemme. Sånn er det når man er en del av en husstand, man må bidra. Vet andre gir penger for å tømme oppvaskmaskina, gå med søpla, støvsuge osv, det har vi aldri gjort. Det er ting som bare må gjøres i et hus. Det har hendt at mannen har betalt for rydding av garasje (hans rot), vasking av bil (hans bil) osv, men det er noe annet. Ellers har vi prøvd både faste summer og å gi etter behov. For oss og ungene funket det best å gi etter behov, men det er jo ikke alle det er sånn for. Yngste er 18 nå, og selv om hun har fått penger ved behov av oss, så har hun vært veldig god med penger og sparing, både når det gjelder gavepenger og etter at hun fikk seg jobb ved siden av skolen og tjener penger selv. Så det MÅ ikke bli sånn at de tror penger kommer fra et utømmelig sluk selv om de ikke får faste summer hver uke å forholde seg til. Da hun var 15 var det noen uker/måneder hun knapt trengte penger, mens andre perioder hun trengte mer. Folk må finne ut hva som passer for dem, tenker jeg, både når det gjelder ordninger og summer. Enig. Det blir veldig svart/hvitt når ukepenger mot husarbeid er eneste løsningen for at ungdom skal ha egne penger. 1
Sophie-Ann Skrevet 21. november 2023 #19 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Er det vanlig at 15åringer ikke får ukepenger? Anonymkode: 252ef...86c Her gidder hun ikke gjøre en dritt, da får hun heller ikke penger. Hun får busskort, mobil og det hun trenger. Det hun ønsker seg, må hun fikse selv.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #20 Skrevet 21. november 2023 Her har vi tilbydd ukepenger siden barnet var 7, typ 30 kr uken. Vi ville da at barnet skulle være med å bære ut søpla, rydde sko i gangen. Barnet er nå 9, men har ikke vært interessert enda. Så ingen ukepenger er utbetalt her. Oppgaver må gjøres. Helt uaktuelt å betale ukepenger uten at noe arbeid er utført. Ikke mye arbeid vi ønsker heller. Anonymkode: 1d125...65a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå