Million Skrevet 21. november 2023 #41 Del Skrevet 21. november 2023 Nei, det prøvde vi ikke på. Han lærte engelsk på egenhånd veldig tidlig, og i dag snakker han flytende engelsk med amerikansk aksent, så pass godt at de amerikanerne han spiller med online, spør hvor i USA han kommer fra. Han har aldri vært i statene. Han er i tjueårene nå, men han begynte allerede som femåring å ytre en del ting på engelsk. I dagens verden med internett og tv på engelsk, tror jeg ikke man skal undervurdere hva selv småbarn snapper opp av språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #42 Del Skrevet 21. november 2023 Engelsk lærte de tidlig, så vi bruker kodespråk. Husker mamma og pappa snakket tysk😅 jeg skjønte ikke bæret, men jeg skjønte jo at de gjorde det fordi det var noe vi barna ikke skulle høre. Har ikke tatt skade av det. Bare et godt barndomsminne🥰 Anonymkode: 5ae23...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #43 Del Skrevet 21. november 2023 Funker bare en veldig kort stund. 🤣 Anonymkode: 81a62...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #44 Del Skrevet 21. november 2023 Røverspråk. Det gidder de aldri å lære seg uansett. Anonymkode: dd071...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 21. november 2023 #45 Del Skrevet 21. november 2023 Ja, det har vi gjort en del ganger. Ikke mye, men hvis det er korte beskjeder som vi ikke vil at barna skal få med seg og som ikke kan vente. Som å be den andre skru av TV-en hvis det kommer noe på nyhetene/radio som barna ikke bør se/høre. Eller en kort beskjed om at den ene har kjøpt bursdagsgave til et av barna. Den type ting. Ikke lengre samtaler. Jeg skjønner ikke helt dere som sier at 4-5-åringene deres forstår hva dere sier. Hvor eksponeres de for engelsk, hvis begge foreldre er norske? YouTube? Det er uansett forskjell på å forstå noen ord å forstå hva foreldrene sier i en setning eller flere, særlig hvis man snakker fort og de uansett ikke skjønner konteksten. Men for de to skolebarna våre er det jo vanskelig nå, og vi vurderer å gå over til fransk hvis det virkelig er hemmelig. Jeg tenker ikke det er skadelig for barna, hvis det bare er litt. Lengre samtaler bør man så klart vente med til de ikke er der. Å bli aktivt holdt utenfor i en hel samtale er noe ganske annet enn en kort beskjed her og der, en gang i blant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #46 Del Skrevet 21. november 2023 Ser ikke behovet. Kan ikke komme på én eneste situasjon der jeg har hatt et akutt behov for å fortelle noe hemmelig til en annen voksen og ikke har hatt mulighet til å gå inn i et annet rom. Anonymkode: 845be...f5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 21. november 2023 #47 Del Skrevet 21. november 2023 Jeg vet ikke om det er skadelig, og har ikke egne barn. Men tenker på om det ikke på en måte lærer dem at det er greit å holde folk utenfor? For de skjønner vel hvorfor dere snakker et annet språk? Blant voksne er det jo ansett som vanlig høflighet at man snakker et språk alle forstår, og motsatt unngår å snakke et språk bare noen i gruppa kan. Hvorfor gjelder ikke det overfor barn? Jeg skjønner selvsagt at intensjonen er god altså, og er helt med på at det er mye barn ikke trenger å høre... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 21. november 2023 #48 Del Skrevet 21. november 2023 Det går jo i anglo-norsk i barnehagen fra 4-5 årsalder her i alle tilfelle så det ville funket rimelig dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå