AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #1 Skrevet 19. november 2023 Jeg bor nå i en liten leilighet i et ikke så bra strøk av byen. Jeg har god lønn, men veldig lite egenkapital og mesteparten av den er i leiligheten jeg bor i, som har en gjeldsgrad på ca 80%. Datteren min ønsker at vi flytter til enebolig, men det har jeg ikke råd til pga egenkapitalen. Jeg vurderer derfor å leie en i et år, til hun flytter hjemmefra, for at hun skal få større plass og mer privatliv. Er det en dårlig ide? Vi bor i en mindre by. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #2 Skrevet 19. november 2023 Ja, det er en dårlig idé. Det er snakk om ett år? På tide hun lærer om økonomi. Anonymkode: ebd7e...e83 12 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #3 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er en dårlig idé. Det er snakk om ett år? På tide hun lærer om økonomi. Anonymkode: ebd7e...e83 Ok, hvorfor? Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #4 Skrevet 19. november 2023 Jepp, hun skal ikke bestemme over deres økonomi. Og for bare ett år? Nei, det høres veldig dumt ut. Hvordan skal du få råd til å kjøpe igjen? På tide å sette dere ned og lære henne mer om økonomi. Anonymkode: 8b90c...971 11
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #5 Skrevet 19. november 2023 Tja. Da får du diskutere med henne om hvem skal rydde, vaske, måke snø og klippe plen det året.... Anonymkode: cf732...2c7 10 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #6 Skrevet 19. november 2023 Dårlig ide, med mindre du har mye penger på bok slik at du kan betjene både husleie og huslån dersom leietager av din leilighet ikke betaler leie eller at leiligheten din, av ulike årsaker, blir stående tom. Anonymkode: 3a86d...989 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #7 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp, hun skal ikke bestemme over deres økonomi. Og for bare ett år? Nei, det høres veldig dumt ut. Hvordan skal du få råd til å kjøpe igjen? På tide å sette dere ned og lære henne mer om økonomi. Anonymkode: 8b90c...971 Hva mener du med «Hvordan skal du få råd til å kjøpe igjen»? Kan jeg ikke leie ut leiligheten min det året bare, og spare det jeg kan? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja. Da får du diskutere med henne om hvem skal rydde, vaske, måke snø og klippe plen det året.... Anonymkode: cf732...2c7 Hun og jeg har bodd i enebolig mesteparten av livet, så vi kjenner til det. Helt ok for meg å gjøre det. Må faktisk måke snø her også, pga har ikke garasje. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #8 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dårlig ide, med mindre du har mye penger på bok slik at du kan betjene både husleie og huslån dersom leietager av din leilighet ikke betaler leie eller at leiligheten din, av ulike årsaker, blir stående tom. Anonymkode: 3a86d...989 Nei, har ikke mye penger på bok. Må jo prøve å skaffe ordentlige leietakere her først. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #9 Skrevet 19. november 2023 Jeg hadde mer skjønt det for 3-5 år, men for 1 år? Å leie enebolig er dyrt, strømutgiftene vil bli langt dyrere. Du må nesten ta regnestykket i forhold til leieinntekter/utgifter selv, men for et styr det er å flytte bare for så kort tid, når det strengt tatt ikke er nødvendig. Har ikke datteren din eget soverom nå? Anonymkode: ec39e...bab 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #10 Skrevet 19. november 2023 For bare et år er det virkelig ingen poeng i å flytte. Det koster for mye, både i rene penger og i jobb, til at det har noe for seg. Anonymkode: cd5e1...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #11 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde mer skjønt det for 3-5 år, men for 1 år? Å leie enebolig er dyrt, strømutgiftene vil bli langt dyrere. Du må nesten ta regnestykket i forhold til leieinntekter/utgifter selv, men for et styr det er å flytte bare for så kort tid, når det strengt tatt ikke er nødvendig. Har ikke datteren din eget soverom nå? Anonymkode: ec39e...bab Jo, hun har eget rom, men hun ønsker seg veldig større plass. Både inne og ute. Jeg tenkte at siden det var et år var det positivt, da blir det ikke større utgifter så lenge. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #12 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, har ikke mye penger på bok. Må jo prøve å skaffe ordentlige leietakere her først. Anonymkode: 81edb...01d Du blir skattlagt på utleie. Har du råd til det? Anonymkode: 738be...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #13 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du blir skattlagt på utleie. Har du råd til det? Anonymkode: 738be...4d1 Jeg har som sagt god inntekt. Så ja. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #14 Skrevet 19. november 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, hun har eget rom, men hun ønsker seg veldig større plass. Både inne og ute. Jeg tenkte at siden det var et år var det positivt, da blir det ikke større utgifter så lenge. Anonymkode: 81edb...01d Men hva skal hun med større plass for bare 1 år? Altså 1 år er et så vanvittig lite tidsperspektiv at jeg hadde aldri satt i gang en slik prosess for at datter skal få større plass. Hvordan skal livet hennes endre seg med større soverom og stue? Ha plass til flere venner på en gang? Da kan man møtes hos dem, eller ute. Anonymkode: ec39e...bab 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #15 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hva skal hun med større plass for bare 1 år? Altså 1 år er et så vanvittig lite tidsperspektiv at jeg hadde aldri satt i gang en slik prosess for at datter skal få større plass. Hvordan skal livet hennes endre seg med større soverom og stue? Ha plass til flere venner på en gang? Da kan man møtes hos dem, eller ute. Anonymkode: ec39e...bab Alle vennene hennes bor i eneboliger og alle kan se at vi bor ganske stygt. Så jeg tror hun ønsker et sted hun ikke trenger å skamme seg over, et sted med plass til venner, et sted med mulighet for å være i fred både inne og ute. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #16 Skrevet 19. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Alle vennene hennes bor i eneboliger og alle kan se at vi bor ganske stygt. Så jeg tror hun ønsker et sted hun ikke trenger å skamme seg over, et sted med plass til venner, et sted med mulighet for å være i fred både inne og ute. Anonymkode: 81edb...01d Hva er det som gjør at du mener at dere bor "stygt"? Venner bryr seg ikke om kjøkkenet til sine venner er fra 1980 eller 2023. Dra heller på besøk til venner eller noe du, slik at hun kan ha leiligheten for seg selv noen ganger her og der. Anonymkode: ec39e...bab 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #17 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle vennene hennes bor i eneboliger og alle kan se at vi bor ganske stygt. Så jeg tror hun ønsker et sted hun ikke trenger å skamme seg over, et sted med plass til venner, et sted med mulighet for å være i fred både inne og ute. Anonymkode: 81edb...01d På tide at både mor og datter lærer seg å slutte å bry seg om slike overfladiske saker. Og man behøver ikke å ha det «stygt» hjemme selv om man ikke bor i enebolig. Anonymkode: 2545a...58b 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #18 Skrevet 19. november 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: På tide at både mor og datter lærer seg å slutte å bry seg om slike overfladiske saker. Og man behøver ikke å ha det «stygt» hjemme selv om man ikke bor i enebolig. Anonymkode: 2545a...58b Helt enig. Man kan også med enkle grep fornye hjem til billig penge, hvis man føler man trenger en oppgradering. Jeg malte kjøkkeninnredingen selv og byttet knotter, samt malte fliser. Stor forandring til under 5000 kr. Anonymkode: ec39e...bab
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #19 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som gjør at du mener at dere bor "stygt"? Venner bryr seg ikke om kjøkkenet til sine venner er fra 1980 eller 2023. Dra heller på besøk til venner eller noe du, slik at hun kan ha leiligheten for seg selv noen ganger her og der. Anonymkode: ec39e...bab Det er lite og trangt, dårlig planløsning, lytt, lavt under taket, gammelt, slitt, skjevt og med farger som ikke passer sammen på gulv og vegger feks. Hun har leiligheten for seg selv i flere timer hver dag. Anonymkode: 81edb...01d
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #20 Skrevet 19. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er lite og trangt, dårlig planløsning, lytt, lavt under taket, gammelt, slitt, skjevt og med farger som ikke passer sammen på gulv og vegger feks. Hun har leiligheten for seg selv i flere timer hver dag. Anonymkode: 81edb...01d Men hvorfor gjør du ikke en enkel og rimelig oppgradering? Mal veggene i farger som harmonerer med gulv, bytt ut gardiner og sofaputer, osv. Leiligheten min så ikke ut da jeg flyttet inn. Gul og slitt parkett, stygge vegger. Alle vegger er sparklet og malt i farge som passer parketten, kjøkkeninnredningen er malt, og det har blitt veldig fint her. Finn løsninger der dere er, tenker jeg. Anonymkode: ec39e...bab 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå