Gå til innhold

Tvangspreget personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med tvangspreget personlighetsforstyrrelse? Har en venninne jeg mistenker sterkt at har det. Hun har veldig strenge regler for seg selv og barna, og påfører også meg disse reglene som tidvis føles irrasjonelle. Det har vært flere hendelser jeg ikke kan fortelle i detalj, som har vært veldig ubehagelige. Dette har ført til at jeg trekker meg unna henne, for det er ubehagelig å føle seg overvåket og kontrollert. Men er bekymret for barna.

Tror ikke hun er diagnostisert eller klar over at hun har et problem selv. Jeg ble gjort klar over at det kan være det da jeg fortalte om opplevelser til en psykolog, som sa at det hørtes ut som personen har en personlighetsforstyrrelse. Da fikk jeg en aha-opplevelse. Kan ikke ta det opp med vedkommende, Det kommer ikke til å bli tatt godt i mot. Har derfor valgt å holde avstand.

Anonymkode: ce03c...bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje du bør varsle barnevernet? De kan kansje hjelpe venninnen din slik at det ikke går ut over barna. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Kansje du bør varsle barnevernet? De kan kansje hjelpe venninnen din slik at det ikke går ut over barna. 

Tanken har slått meg. Men vil nok være lett å skjønne hvem som rapporterer. De fremstår som en veldig ressurssterk og ordentlig familie i vårt lokalmiljø, og jeg vil tro at det ikke er så mange som har fått med seg denne siden. Barna framstpr også som at de klarer seg bra, selv om de har veldig strengt regime og høye krav hjemme.

Men jeg har barn på samme skole og prøver å følge litt med på avstand, og skal vurdere om jeg bør gjøre det. Takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med tvangspreget personlighetsforstyrrelse? Har en venninne jeg mistenker sterkt at har det. Hun har veldig strenge regler for seg selv og barna, og påfører også meg disse reglene som tidvis føles irrasjonelle. Det har vært flere hendelser jeg ikke kan fortelle i detalj, som har vært veldig ubehagelige. Dette har ført til at jeg trekker meg unna henne, for det er ubehagelig å føle seg overvåket og kontrollert. Men er bekymret for barna.

Tror ikke hun er diagnostisert eller klar over at hun har et problem selv. Jeg ble gjort klar over at det kan være det da jeg fortalte om opplevelser til en psykolog, som sa at det hørtes ut som personen har en personlighetsforstyrrelse. Da fikk jeg en aha-opplevelse. Kan ikke ta det opp med vedkommende, Det kommer ikke til å bli tatt godt i mot. Har derfor valgt å holde avstand.

Nr 1: Psykologen din er ikke se le seriøs om hun sitter og diagnostiserer mennesker hun aldri har møtt.

Nr 2:Hva godt tenker du det skal føre med seg å legge ut om henne på et nettforum?

Anonymkode: 97507...461

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nr 1: Psykologen din er ikke se le seriøs om hun sitter og diagnostiserer mennesker hun aldri har møtt.

Nr 2:Hva godt tenker du det skal føre med seg å legge ut om henne på et nettforum?

Anonymkode: 97507...461

Det var ikke en psykolog jeg går til, men en jeg kjenner. Psykologen diagnostiserte ikke, bare sa at det kunne høres ut som at en personlighetsforstyrrelse lå bak, etter at jeg fortalte om et par veldig drøye hendelser jeg hadde opplevd.

Jeg har  ikke utlevert noe om henne. Har ikke skrevet detaljert om hva hun gjør som gjør at jeg mistenker dette. Har heller ikke skrevet noe som gjør at hun kan identifiseres. Jeg la ut posten fordi jeg ville ha tips om hva jeg skulle gjøre selv, fra mitt ståsted, i møtet med en person som muligens har denne personlighetsforstyrrelsen.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig: Hvorfor ble du så provosert av dette innlegget?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...