Gå til innhold

Jul med svigerfar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg fikk en liten gutt i fjor, og ved juletider var han 5 mnd. Vi feiret med storfamilien, og svigerfar. Som jeg i utgangspunktet ikke har noe i mot. men på julaften i fjor, et øyeblikk da jeg og samboeren var på kjøkkenet og fikset mat, hadde han dyppet fingeren oppi ølen sin, og gitt til minstemann.. Noe jeg ble rimelig forbanna på, og ga beskjed at det der er uaktuelt. 
før denne hendelsen hadde vi også hatt en samtale om at minsten ikke skal ha noe som helst, men alikevell velger han å gi øl til en baby på 5 mnd! 
Han tok meg ikke seriøst i det hele tatt, og bare lo da jeg sa ifra. 

Jeg gruer meg fælt til i år også, fordi vi skal feire sammen igjen, og jeg stoler ikke på han. Han respekterer verken meg eller samboer. Jeg vil gjerne ta en prat om det, men samboeren mener vi bare skal la det være. 

hva tenker dere? 

Anonymkode: da588...4b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud gamle gubber. Lag en god historie ut av det og glem det. 

Anonymkode: 42dbf...684

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff er det mulig?! Tenker gamle gubber som ikke vet bedre. Tror nok han har lært nå!

Anonymkode: 4ed6a...6ae

Skrevet

Tror det går bra. Sønnen til svigerfar har jo overlevd barndommen med ham som far.

En kveld går nok.

Anonymkode: 395a1...925

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet er at han ikke aksepterer grensene dere har satt for dere selv og deres barn. Jeg hadde ikke invitert ham om han han nekter å forholde seg til deres grenser.

Anonymkode: 67d1d...b3f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er klart at han som gjest må respektere deg og samboeren din. Tørr ikke samboeren din å sette grenser for sin egen far? Jeg hadde en sånn eks en gang, som lot faren overstyre fullstendig. Det handlet om en indre frykt som satt i han etter oppveksten med faren.

Uansett, her tenker jeg at dere må være tydelig; skal han komme til dere på julefeiring, må han også respektere deres regler i deres hjem. Og selvsagt er det helt idiotisk å gi øl til en 5 mnd gammel baby, hvorfor tenkte han på gjøre det? Sliter han med impulsivitet, kanskje? 

Anonymkode: 33b44...b16

• Liker 2
Skrevet

Dette var en engangshendelse for snart et år siden. Det går nok bra...

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Personlig tror jeg ikke at et spedbarn tar skade av å få en milliliter øl fra fingeren til noen. Sånn rent teknisk.

Men det at:

Sitat

jeg stoler ikke på han. Han respekterer verken meg eller samboer… Han tok meg ikke seriøst i det hele tatt, og bare lo da jeg sa ifra. 

Er sentralt. Jeg har sånne svigerforeldre. Og jeg gjorde tabben å ikke si ifra fra første forsøk på å ta styringen. Samboer er kuet og sier ikke noe (men elsker å tilbringe tid med dem).

Nå er jeg i en situasjon hvor de halvgamle barna mine elsker svigerforeldrene og kan ta initiativ til å ha samvære på egen hånd, og svigerforeldrene gir bare faen - relasjonen til meg lar seg uansett ikke fikse så de tar bare konfliktene som de kommer.

I etterkant skulle jeg ha tatt med meg barna og gått. Hver jævlige gang de bad meg om å holde munn. Hver gang de motsa meg når jeg gav barna beskjed om å sitte ved bordet eller gå.

Anonymkode: 49936...88c

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Oj! Helt utrolig at sønnen din fortsatt er i live! 

Anonymkode: a07bd...62a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville også blitt sur. Men det er faren til mannen din, det er jo naturlig at han vil feire jul med ham. Bare ikke la ham være alene med barnet og vær litt forut om det virker som at han skal gjøre noe rart. Sannsynligvis går det helt fint, barnet er vel 1,5 år denne julen og skal legge seg ganske tidlig uannsett?

Anonymkode: fed61...329

Skrevet

Jeg er ikke hjernedød, selvfølgelig skjønner jeg også at en baby ikke tar skade av en slikk på en finger med øl.. Selv for fucka det er, syns nå jeg, men anyways.. 

Poenget er uansett ikke det! Det handler om at han ikke tar mor og far seriøst. Vi skal selvfølgelig feire jul med svigerfar, men jeg syns det må være lov å si ifra på en pen måte; at han faktisk må spørre hva minsten spiser, hva han ikke får osv. Uten at det blir dårlig stemning av det. 

Anonymkode: da588...4b7

• Liker 1
Skrevet

Det er sånn gretne gamle gubber gjør... I fjor inviterte vi svigerfar til jul, endte opp med at han kom 13 desember og ble til 10 januar!  Så dette blir bagateller...

Anonymkode: dbbcf...26d

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg godt ts, hadde blitt jævlig forbanna selv! Hva faen tenker han med? 

Ser at mange av kommentarene her er i "du overdriver, ungen lever enda", noe som er skremmende. 

Du har min fulle støtte til å ikke ha han i hus og be han om å dra til helvette. Om han bryter loven, sosiale normer, driter i deres ganske milde og fornuftige grenser og gir ungen på 5 mnd (!) Øl, hva annet kan han finne på? Hva var poenget hans med å gi babyen øl? Få den beruset? Det var jo bare en dråpe, så det vet vi ikke skjer, så hva var poenget? 

Anonymkode: 9a0ac...d45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes du skal slappe godt av og tenke på noe hyggelig. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde selv blitt forbanna.  
Har opplevd det samme med jentungen og eks svigers. 
Men. 
Du vet aldri når det blir den siste julen med dem. 
I fjor ble det siste jul med eks svigerfar. 
Da han døde på nyttårs aften. 
Bare ha et ekstra godt øye md ungen. 

Anonymkode: 30cf1...9a8

Skrevet

Jeg synes det er mye verre at han puttet fingeren sin i munnen på baby, helt uavhengig om det var øl på den eller ikke, ÆSJ

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Personlig tror jeg ikke at et spedbarn tar skade av å få en milliliter øl fra fingeren til noen. Sånn rent teknisk.

Men det at: 

jeg stoler ikke på han. Han respekterer verken meg eller samboer… Han tok meg ikke seriøst i det hele tatt, og bare lo da jeg sa ifra. 
11 hours ago, AnonymBruker said:

Er sentralt. Jeg har sånne svigerforeldre. Og jeg gjorde tabben å ikke si ifra fra første forsøk på å ta styringen. Samboer er kuet og sier ikke noe (men elsker å tilbringe tid med dem).

Anonymkode: 49936...88c

Dette. 

Anonymkode: 05bd1...260

Skrevet

Stapp fingeren inn i munnen hans og se hvor godt han liker det…?!

Skrevet

Det handler kanskje ikke bare om det med øl og finger, men man skjønner jo typen person TS beskriver her.

Hadde selv en liknende svigerfar, han prompet høyt i alles nærvær på julaften fordi «det er jo bare oss». Sånne folk som ikke bryr seg om hva andre sier, og tar seg til rette og er altfor bekvemme. Uten vanlig dannelse og antenner. Man er jo selvfølgelig fullstendig håpløs, og egostyrt, når man gir øl på fingeren til en 5 mnd gammel baby! Det er IKKE en morsom spøk, selv om det overhodet ikke er farlig. Han skal bare ikke gjøre det, og han skal oppføre seg ordentlig.

Løsningen er ikke å kutte ham ut i julen, men tydelig bli stille hvis han gjør tilsvarende «morsomme» ting, eller ikke svare ham hvis han kommer med ufine kommentarer. La han kjenne på den formen for «sosiale sanksjoner». Men dessverre er familie som regel noe vi er stuck med og så lenge han ikke mishandler dere eller er farlig må man holde ut, mener jeg.

Anonymkode: c6463...b20

Skrevet

Ok, han burde ikke gjort det, men du overdriver skikkelig når du får en sånn bagatell til å ødelegge julen. Det er din manns far og ditt barns bestefar. Ta deg sammen og la det gå. 

Anonymkode: 33cc7...127

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...