Gå til innhold

Hva er puff piece på norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er puff piece på norsk? Puff piece er: 

an article or story in the media that is excessively complimentary about a person, product, event, etc.

 

Anonymkode: 20462...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/21/2023 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Kan hederstale dekke det? 

Anonymkode: a48cc...994

Takk,  men dekker ikke hederstaler kun taler? Man ville vel ikke kalt en avisartikkel for en hederstale?

I tillegg føler jeg at hederstale er litt mer positivt enn puff piece. Hederstale er vel noe man f.eks gir i en bursdag? Og da er det jo meningen at talen skal være svært flatterende.  Det er ingen som forventer eller ønsker at en slik tale skal være objektiv. En avisartikkel derimot ønsker man som regel skal være objektiv og  ofte vil de som lager en puff piece prøve å fremstille artikkelen som objektiv. Det er sjeldent noen sier de skriver en puff piece, det er som regel leserne som mener at artikkelen er en puff piece.   

TS

Anonymkode: 20462...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Pringle said:

Jeg tror ikke det har noen norsk oversettelse. Jeg foreslår, og stemmer for, "smigertale".

Takk og godt forslag!

TS

Anonymkode: 20462...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puff piece er bare reklame pakket inn som kvasi-journalistikk. De fleste puff pieces er betalt dirkte eller indirekte av bedriften/personen som omtales. Dette er mye vanligere i USA der slike ordninger ikke må merkes som reklame slik de må i EU.

Så puff pieces er bare reklameartikler.

Anonymkode: c7db1...959

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Puff piece er bare reklame pakket inn som kvasi-journalistikk. De fleste puff pieces er betalt dirkte eller indirekte av bedriften/personen som omtales. Dette er mye vanligere i USA der slike ordninger ikke må merkes som reklame slik de må i EU.

Så puff pieces er bare reklameartikler.

Anonymkode: c7db1...959

Ofte er det vel en slags byttehandel hvor avisen får intervjue personen og dermed får klikk og intervjuobjektet får gratis reklame. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det. 

Anonymkode: 20462...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...