Gå til innhold

Av proteinkilder til middag, er kyllingfilet fortsatt mest protein per krone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bygge muskler. Bli schvær. Men proteinkilder til middag er så jævla dyrt alt sammen.

Anonymkode: bd0e1...a6b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal bygge muskler. Bli schvær. Men proteinkilder til middag er så jævla dyrt alt sammen.

Anonymkode: bd0e1...a6b

Egg

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Bønner og kikerter er mye billigere, nesten like mye proteiner. 

Anonymkode: 21780...69e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bygger muskler selv, jeg spiser mye tofu, kikerter, linser, bønner og spesielt seitan pr 100g er det 75 g protein, anbefales. Tar litt tid å lage, jeg lærte oppsrkiften på Youtube

Mann 33 år 

Anonymkode: 775a2...3ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Bønner og kikerter er mye billigere, nesten like mye proteiner. 

Men ikke fullverdige proteiner. Man må se på type protein og ikke bare mengde. 

Anonymkode: cd345...60e

• Liker 1
  • Nyttig 15
Skrevet

Det er en liste i denne tråden:

Anonymkode: 33d53...9b6

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 10.15):

Nettopp.

Skrevet

En flaske med eggehvite er jo ganske billig for å sprite opp proteinmengden med fullverdige proteiner.

Anonymkode: cc84e...621

• Nyttig 5
Skrevet

Sei

Anonymkode: 635ae...abf

• Nyttig 5
Skrevet
On 11/17/2023 at 10:15 AM, AnonymBruker said:

Man spiser vel oftest ikke bare et måltid hver dag. Så lenge helheten er god og man får i seg alle de essensielle aminosyrene man trenger har det jo ingen betydning at akkurat middag foreks ikke har det. Man må jo se på helheten. Her var spørsmålet utelukkende økonomisk. 

• Liker 4
Skrevet

Man må ikke spise fullverdig protein til hvert måltid. Det er summen på slutten av dagen om teller.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

• Liker 2
Skrevet

Sant nok, men der hjelper det med litt kunnskap - og det finner en masse av på vegetarsider :)

Ertesuppe med rug knekkebrød gir f.eks fullverdig protein tilsammen.

Anonymkode: 076ed...2c5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Man finner mye billig frossen fisk. Ofte er storfekjøtt på tilbud når det nærmer seg utløpsdato, så følg litt med i butikken. Ellers spiser jeg mye egg. Drikker også melk daglig. Tine lettmelk med sjokolade er nesten alltid på tilbud 3 for 2. Jeg bygger ikke muskler, men er opptatt av å få i meg mye protein.

Anonymkode: 37175...c55

• Nyttig 5
Skrevet

Mye proteiner i tørrfisk og tørket kjøtt. Som snacks :) 

Anonymkode: 3d757...386

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man finner mye billig frossen fisk. Ofte er storfekjøtt på tilbud når det nærmer seg utløpsdato, så følg litt med i butikken. Ellers spiser jeg mye egg. Drikker også melk daglig. Tine lettmelk med sjokolade er nesten alltid på tilbud 3 for 2. Jeg bygger ikke muskler, men er opptatt av å få i meg mye protein.

Anonymkode: 37175...c55

Spiste nesten ingenting av dette i oppveksten . Var slapp og sulten hele tiden men fikk ikke mer mat.

Anonymkode: 76de1...11c

• Hjerte 3
Skrevet
On 11/21/2023 at 5:54 PM, AnonymBruker said:

Mye proteiner i tørrfisk og tørket kjøtt. Som snacks :) 

Anonymkode: 3d757...386

Ubrukelig protein i tørrfisk. Disse varene er også svindyre.

Anonymkode: 20503...13d

• Nyttig 2
Skrevet

Til dere so nevner bønner og linser: mengdene er mindre enn i kjøtt, og proteinkvaliteten kan heller ikke måle seg med den av kjøtt ettersom de fleste veganske ikke er komplette proteiner (de inneholder ikke alle de essensielle aminosyrene).

egg er gull, men mengden protein per stykk er ikke veldig stor. Kombiner gjerne egg med annen proteinkilde i måltidet (ost, skinke, i en omelett f.eks)

renskåret kjøtt og fisk er det beste, både mtp mengde og kvalitet. Se etter,økonomipakker kylling (ofte da 160-180,- per kilo), fryst seiblokk, tilbud

• Nyttig 3
Skrevet
53 minutter siden, Lill3My said:

Til dere so nevner bønner og linser: mengdene er mindre enn i kjøtt, og proteinkvaliteten kan heller ikke måle seg med den av kjøtt ettersom de fleste veganske ikke er komplette proteiner (de inneholder ikke alle de essensielle aminosyrene).

egg er gull, men mengden protein per stykk er ikke veldig stor. Kombiner gjerne egg med annen proteinkilde i måltidet (ost, skinke, i en omelett f.eks)

renskåret kjøtt og fisk er det beste, både mtp mengde og kvalitet. Se etter,økonomipakker kylling (ofte da 160-180,- per kilo), fryst seiblokk, tilbud

Veldig riktig, belgfrukter er ikke gode kilder til protein. Plantebaserte kilder mangler også bl.a kreatin og kollagen. 
Ønsker man billigere type protein, så kjøp fra frysa og følg med på tilbud. 

Ingenting i veien for å spise plantkilder i tillegg, men hovedtyngde bør være animalsk. 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...