Gå til innhold

Barn på skolen med vannkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når hele klassen har hatt/har vannkopper (2 klasse)  og mitt barn nå er sistemann som får det, er det ok å sende på skolen? Helt fin allmenntilstand og null feber. Kun kroppen full av prikker. Hadde feber en dag for et par dager siden hvor han var hjemme. Lurer på om det da er greit å sende på skolen i morgen siden han har vært feberfri i to dager? 

Anonymkode: c3b57...63c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefalingene fra FHI er at barnet skal holdes hjemme til utslettet har begynt å tørke inn. Barnet er smittsomt selv om det er feberfri. 

Selv om de andre barna i klassen har hatt vannkopper, kan ansatte på skolen, vikarer, foreldre som kommer innom skolen, gjerne med småsøsken, osv, ikke ha hatt det, og også være sårbare for det. 

Du vet jo ikke om en lærer/vikar er ny-gravid eller ei...

Så nei, hold barnet hjemme så lenge det er smittsomt. 

Anonymkode: 3ed93...3e3

• Liker 46
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, barnet skal være hjemme til siste vannkopp er tørket inn. Det er ikke bare i barnets klasse dette kan smitte. 

Her er anbefalingene veldig tydelig, da dette er svært smittsomt. 

Anonymkode: 7969e...7da

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Nope, nix og nei. God bedring, hold barnet hjemme.

Anonymkode: 28919...05a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, barnet skal være hjemme til siste vannkopp er tørket inn. Det er ikke bare i barnets klasse dette kan smitte. 

Her er anbefalingene veldig tydelig, da dette er svært smittsomt. 

Det er mer enn det FHI sier. 

Anonymkode: 2a219...310

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mer enn det FHI sier. 

Det er en helt vanlig anbefaling. Så lenge det er blemmer er det smittsomt. Og det er ikke som om det sitter en blemme igjen flere dager etter at de andre har tørket. 

Hvor lenge er man smittsom ved vannkopper?

Man er smittefarlig så lenge man får nye blemmer. Når alle blemmene er tørre og dekket av skorper er smittefaren over.

Kan barn med vannkopper være ute?

Har man vannkopper bør man holde seg hjemme inntil det har kommet skorpe på alle blemmene.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Såklart ikke. Det er jo flere på skolen enn kun barna i klassen. Det er også noe annet å være på skolen en hel dag enn å få være hjemme å slappe av når man er syk. Når man er syk har man også lavere immunforsvar og er lettere mottakelig for smitte av andre sykdommer.

Anonymkode: 5c829...6fd

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Såklart ikke. Det er jo flere på skolen enn kun barna i klassen. Det er også noe annet å være på skolen en hel dag enn å få være hjemme å slappe av når man er syk. Når man er syk har man også lavere immunforsvar og er lettere mottakelig for smitte av andre sykdommer.

Anonymkode: 5c829...6fd

Og disse barna har andre de treffer. Om det blir vannkopper i klassen til mine friske barn, må dr friske være hjemme for å ikke smitte den syke hjemme 

Anonymkode: 3dd04...81f

• Hjerte 3
Skrevet

Ang sykdom, er ikke barnet syk. Ikke et fnugg. Så da er det isåfall for å unngå smitte til andre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ang sykdom, er ikke barnet syk. Ikke et fnugg. Så da er det isåfall for å unngå smitte til andre 

Ja? Det er jo det anbefalingen fra FHI (og alle som svarer deg her) sier: barnet må holdes hjemme til blemmene er tørket inn, fordi det er smittsomt!

Tenk litt lengre enn egen nese nå... 

Anonymkode: 3ed93...3e3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hold barnet hjemme til det ikke er smittsomt lengre. Noen kan faktisk oppleve at vannkoppeviruset reaktiveres og man kan få feks Ramsay Hunt syndrom eller helvetesild.

Anonymkode: e9c42...d5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er en helt vanlig anbefaling. Så lenge det er blemmer er det smittsomt. Og det er ikke som om det sitter en blemme igjen flere dager etter at de andre har tørket. 

Hvor lenge er man smittsom ved vannkopper?

Man er smittefarlig så lenge man får nye blemmer. Når alle blemmene er tørre og dekket av skorper er smittefaren over.

Kan barn med vannkopper være ute?

Har man vannkopper bør man holde seg hjemme inntil det har kommet skorpe på alle blemmene.

Nei det er det ikke. Dette er FHIs anbefaling: Barn med varicella holdes borte fra barnehage/skole til utslettet har begynt å tørke inn.

https://www.fhi.no/sm/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/varicella-vannkopper-og-herpes-zoster/?term=#smittemte-og-smittefrende-periode

Det holder at de har begynt å tørke inn, man trenger ikke vente til absolutt alle er HELT tørket inn. 

• Liker 2
Skrevet

Er det ingen rundt dere som gjerne skulle hatt vannkopper overstått i god tid før jul, og kan komme på besøk til dere? Sagt med litt skråblikk, men hørt om flere som har hatt «vannkoppeparty» fordi foreldrene bare ville ha det overstått i en tid det passer bedre for dem. Om det er anbefalt er noe annet altså, men hørt folk gjør det. 

Håper dagene går fort, og dere får noen fine dager hjemme sammen 💚

Anonymkode: dee62...4a2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei det er det ikke. Dette er FHIs anbefaling: Barn med varicella holdes borte fra barnehage/skole til utslettet har begynt å tørke inn.

https://www.fhi.no/sm/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/varicella-vannkopper-og-herpes-zoster/?term=#smittemte-og-smittefrende-periode

Det holder at de har begynt å tørke inn, man trenger ikke vente til absolutt alle er HELT tørket inn. 

Du henger deg opp i en setning fra FHI ser jeg. 

Men siden du helst holder det til FHI, så kan du se at de i en annen veileder skriver dette: 

Vannkopper (varicella)

Barnet kan vende tilbake til barnehagen når det er skorper på alt utslett og allmenntilstanden er god.

https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/#vannkopper-varicella

Så lenge man har blemmer er man smittsom. Det er ikke akkurat noe å kverulere på. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Sånne tråder 😝 Me slike holdninger så vet vi hvorfor det smittes så sinnsykt lett med omgangssyke, influensa og andre luftveisinfeksjoner. Bare la unge gå på skolen. Hvem bryr seg liksom? Ungen føler seg jo helt fin 🤷‍♀️ Drit i om andre får et alvorligere forløp enn din familie. Meg, meg selv og jeg og sånn. 

Anonymkode: bf7c8...722

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Hvordan kan du vite at absolutt alle andre har hatt det allerede? Det synes jeg var overraskende mye informasjon å ha om andre barn. Men uansett så skal barnet ditt omgås andre enn sine klassekamerater. Det skal omgås lærere og assistenter og barn fra andre klasser når det er ute i friminuttene eller går gjennom gangene på skolen eller på SFO. Man sender ikke et smittsomt barn på skolen. 

Endret av Arkana
  • Liker 6
Skrevet

I Norge har vi den tanken at de fleste tåler å bli smittet av vannkopper, og at de som ikke tåler det må ta sine forholdsregler. I flere andre land vaksinerer man barn mot dette viruset for å beskytte de som ikke tåler denne sykdommen. I Norge baserer man seg delvis på at folk følger råd for å begrense smitte. Og så er det mange som ønsker at barna skal bli smittet (tidlig) for å unngå et mer alvorlig forløp senere, men det må være et valg hver familie må få ta.

Noen barn får livene sine begrenset fordi andre tar lett på smitteregler. Jeg har vært i den situasjonen selv, med et av mine barn, som ikke kunne utsettes for smitte fra vannkopper og noen andre virus. En periode måtte vi ta barnets (friske) søsken ut av skolen fordi andre ikke fulgte anbefalinger rundt smitte. Man kan jo vurdere om det er mer rimelig at mitt friske barn måtte være borte fra skolen i flere uker eller om andre kunne ha sine syke barn hjemme noen få dager ekstra, i tråd med anbefalingene...

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Med tankegangen din så skjønner jeg jo hvorfor skoler sliter med omgangssyke!!

Slutt å vær egoistisk, ta vare på det syke barnet ditt!!!!

Anonymkode: f1668...910

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du henger deg opp i en setning fra FHI ser jeg. 

Men siden du helst holder det til FHI, så kan du se at de i en annen veileder skriver dette: 

Vannkopper (varicella)

Barnet kan vende tilbake til barnehagen når det er skorper på alt utslett og allmenntilstanden er god.

https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/#vannkopper-varicella

Så lenge man har blemmer er man smittsom. Det er ikke akkurat noe å kverulere på. 

Jo, det er absolutt noe å kverulere på, jeg har brukt opp alle sykt barn dagene jeg har for i år, og mange med meg. Får vi vannkopper nå, så blir vi hjemme til de har begynt å tørke inn, med god samvittighet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han er jo syk; han har vannkopper. Å være syk er ikke bare feber, snørr, hoste og nedsatt allmenntilstand. Og selvfølgelig holder man barnet hjemme for å unngå å smitte andre. Lærte vi ingenting under korona?

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...