AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Del Skrevet 15. november 2023 Fant noe på en slektsside ganske langt tilbake, min tipp x2 oldefar som var født tidlig på 1800-tallet. Det sto noe sånt som dette om ham: "En av mange familier som reiste rundt på søken etter en fast og trygt boplass", "hadde en omflakkende livsstil i mange år" (noe de kunne se ut ifra kirkebøkene/dåp), der de var på et nytt sted hver gang, og de hadde ca. 10 barn. Dette var ikke normalt på mitt hjemsted på den tiden, langt ifra, men det kan likevel se ut som de har holdt seg litt til området (altså ikke vært over hele Norge, men det vet jeg ikke egentlig. De var ikke på legd, hvert fall, men reiste rundt. Synes dette var litt rart funn, og kan høres ut som de hadde en spennende, men også slitsom tilværelse. Er disse å regne som reisende folk? Kan ingenting om dette, så gjerne belær meg/del dine tanker om du kan noe om dette Anonymkode: 1e503...95b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Del Skrevet 15. november 2023 PS: Det kan virke som om foreldrene til disse igjen, var bosatt.. men da begynner man å komme til 1700-tallet, så jeg har absolutt ikke kilder på dette, annet enn at etternavnet deres var gårdsnavn (hvert fall mannens). Ts Anonymkode: 1e503...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Del Skrevet 15. november 2023 Hva het de? Anonymkode: 0c28a...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva het de? Anonymkode: 0c28a...21e Sivertsen, med gårdsnavn/stedsnavn etter (vil ikke røpe det), men Sivert og Sivertsen går igjen som navn og fornavn. De er fra Trøndelag Anonymkode: 1e503...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 15. november 2023 #5 Del Skrevet 15. november 2023 Det var en folkevandring på den tiden, etniske nordmenn forlot gårdene sine i gudbrands-og Østerdalen og vandret nord-og vestover. Årsakene lå i storflommen Stor-Ofsen (1789) og sterk befolkningsvekst i Innlandet. Dvs folk sulta. De beveget seg nærmere kysten. Min slekt på farssiden flyttet seg gradvis fra Gudbrandsdalen til møre/romsdalskysten, mens på morssiden kom de fra Østerdalen til kysten av Trøndelag. Dette gikk sent, kunne ta generasjoner faktisk. Noen ganger satte de igjen er eller flere barn på gårder de passerte (ikke fordi de hadde lyst, det var av nød). Tror ikke vi skjønner hvor godt vi har det nå. Bardu ble «kolonisert» på den tida av innlandsfolk, derfor den spesielle dialekta. Det kunne nok være en slags «utveksling» og glidende overgang mellom bønder som brøt opp for å finne bedre kår og taterfølgene. Eller romaniene, for å være mer korrekt. Taterfolket i Norge stammer fra innvandrede Rom som kom i bølger til landet fra 1500-tallet, og som etterhvert blandet seg mer eller mindre med «innfødte». Ser at Sivertsen står på den lista jeg linker til her: https://j-mydland.net/Register_Reisende_Slekter.htm 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Del Skrevet 16. november 2023 Bacteria skrev (9 timer siden): Det var en folkevandring på den tiden, etniske nordmenn forlot gårdene sine i gudbrands-og Østerdalen og vandret nord-og vestover. Årsakene lå i storflommen Stor-Ofsen (1789) og sterk befolkningsvekst i Innlandet. Dvs folk sulta. De beveget seg nærmere kysten. Min slekt på farssiden flyttet seg gradvis fra Gudbrandsdalen til møre/romsdalskysten, mens på morssiden kom de fra Østerdalen til kysten av Trøndelag. Dette gikk sent, kunne ta generasjoner faktisk. Noen ganger satte de igjen er eller flere barn på gårder de passerte (ikke fordi de hadde lyst, det var av nød). Tror ikke vi skjønner hvor godt vi har det nå. Bardu ble «kolonisert» på den tida av innlandsfolk, derfor den spesielle dialekta. Det kunne nok være en slags «utveksling» og glidende overgang mellom bønder som brøt opp for å finne bedre kår og taterfølgene. Eller romaniene, for å være mer korrekt. Taterfolket i Norge stammer fra innvandrede Rom som kom i bølger til landet fra 1500-tallet, og som etterhvert blandet seg mer eller mindre med «innfødte». Ser at Sivertsen står på den lista jeg linker til her: https://j-mydland.net/Register_Reisende_Slekter.htm Hei Takk for innspill. Ja, jeg vet. Jeg har slektninger som gjorde dette, men ser ikke ut til at de jeg snakker om reiste fra de stedene.. Som sagt virket de å være mer aktivt på reisefot fra sted til sted i mer "nærmiljø", kontra de i familien jeg har som flyttet fra Gudrandsdalen. Klarer ikke å finne disse koblet til disse stedene.. Ts Anonymkode: 1e503...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå