Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Når jeg trodde at ingenting overrasket meg lenger, når det gjelder denne saken....

Utrolig spesielt å bli nær venn med en som mentalt er på samme stadie som et barn. 

Meget spesielt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Når jeg trodde at ingenting overrasket meg lenger, når det gjelder denne saken....

Utrolig spesielt å bli nær venn med en som mentalt er på samme stadie som et barn. 

Det som er spesielt her tenker jeg er den manglende objektiviteten Tore viser. Det blir jo et ganske tydelig bilde etterhvert på at Tore ikke har klart å holde tilstrekkelig avstand og forholdt seg objektivt til Jan-Egil. Og det vises egentlig og i ettertid, og er kanskje en av de avgjørende faktorene til at NRK i praksis gav Tore munnkurv kort tid etter skandalen.

Og når vi ser at Tore blant annet har bagatellisert overgrepsdommen fra 1991 som "lek" i en uttalelse så skjønner jo at objektiviteten nå er mangelvare.

Jeg kan godt se for meg at dette er noe som kan skje når man skal gå så tett inn på en person over tid som dette. Men det burde jo kollegaene hennes og redaksjonen ellers være godt kjent med, og burde nok ha stilt noen ekstra kritiske spørsmål til det de gjorde og hvordan det ble gjort - når Tore selv tydelig ikke klarte det.

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nrk sier jo at de nå skal følge opp overgriperen og familien. I uttalelsen nevner de ikke noe om å hjelpe eller følge opp ofrene som de nå har retraumatisert. Kona og sønnen trenger støtte nå, men det gjør da virkelig ofrene også.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (55 minutter siden):

Og når vi ser at Tore blant annet har bagatellisert overgrepsdommen fra 1991 som "lek" i en uttalelse så skjønner jo at objektiviteten nå er mangelvare.

Det har vel sammenheng med det som faktisk står i dommen:

«Forholdene tiltalte dømmes for skjedde i slike forbindelser når barna var på besøk. Retten legger til grunn at det ikke var tale om tvang. De fleste tilfellene synes å ha preg av impulshandlinger, og det lå ingen fast eller langvarig planlegging bak forholdene. Barna har ikke fått spesielle psykiske skader utover det som kan sies å være vanlig i slike tilfeller», står det i dommen.

At dette er tilbake i 1991, der kunnskap om barns følelsesliv var mye lavere enn i dag, noe TS burde ha reflektert over, sier vel også mye om hans evne til å være objektiv. Denne dommen er i seg selv et overgrep mot barna. Trist lesing.

Når så forsvareren fremholder at Granfoss, igjen, mener at han er misforstått og at dommen er feil, så ruller det videre: Jeg er ikke min skyld.

Jeg tviler ikke på at Granfoss har hatt en vond barndom. Men hvordan en vond barndom kan trumfe andres vonde barndom, det kommer jeg aldri til å forstå. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Det som er spesielt her tenker jeg er den manglende objektiviteten Tore viser. Det blir jo et ganske tydelig bilde etterhvert på at Tore ikke har klart å holde tilstrekkelig avstand og forholdt seg objektivt til Jan-Egil. Og det vises egentlig og i ettertid, og er kanskje en av de avgjørende faktorene til at NRK i praksis gav Tore munnkurv kort tid etter skandalen.

Jeg kan godt se for meg at dette er noe som kan skje når man skal gå så tett inn på en person over tid som dette. Men det burde jo kollegaene hennes og redaksjonen ellers være godt kjent med, og burde nok ha stilt noen ekstra kritiske spørsmål til det de gjorde og hvordan det ble gjort - når Tore selv tydelig ikke klarte det.

Medavhengighet kalles det.

Tore viser dette tydlig når Jan-Egil leker med følelsene hans ang. inntak av pillere, mørketanker etc.

Han legger ord i munnen på Jan-Egil for å rasjonalisere sinneutbrudd, dårlige valg etc.

Hvordan han blir tydlig irritert og nesten hever stemmen når han snakker med representantene fra NAV som ikke er enig med han.

Hvordan han poengterer hvor mye bedre barnehageansatte hadde håndtert "systemet" enn de som besitter posisjonene i dag.

Han inkluderer seg selv i oppholdstilatelsesøknaden til konen, og står oppført som kontaktperson.

Og når han diskuterer etikken ved at han selv kan starte en spleis under sitt navn.

At han gruer seg til å avslutte forholdet til Jan Egil.

Han er emosjonelt bundet til personen, og ser kun informasjonen han får fra eksperter i en vinkel av hvordan det kan gagne Jan-Egil sin case.

Endret av LibertyNoCap
  • Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (13 minutter siden):

Det har vel sammenheng med det som faktisk står i dommen:

«Forholdene tiltalte dømmes for skjedde i slike forbindelser når barna var på besøk. Retten legger til grunn at det ikke var tale om tvang. De fleste tilfellene synes å ha preg av impulshandlinger, og det lå ingen fast eller langvarig planlegging bak forholdene. Barna har ikke fått spesielle psykiske skader utover det som kan sies å være vanlig i slike tilfeller», står det i dommen.

At dette er tilbake i 1991, der kunnskap om barns følelsesliv var mye lavere enn i dag, noe TS burde ha reflektert over, sier vel også mye om hans evne til å være objektiv. Denne dommen er i seg selv et overgrep mot barna. Trist lesing.

Når så forsvareren fremholder at Granfoss, igjen, mener at han er misforstått og at dommen er feil, så ruller det videre: Jeg er ikke min skyld.

Jeg tviler ikke på at Granfoss har hatt en vond barndom. Men hvordan en vond barndom kan trumfe andres vonde barndom, det kommer jeg aldri til å forstå. 

Men det som faktisk står i dommen er ikke det du siterer. Det er en tolkning av det som står i dommen. Dommen er derimot vesentlig tydeligere på at det var mer enn lek som Strømøy omtaler det som.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilliii skrev (18 timer siden):

Hvor ofte er det akseptabelt og begå samme feilene? Når kan det forventes at lærdom både tas og tas i bruk? 

Hvis jeg gjør en graverende feil i mitt arbeid så vil det i likhet med denne saken hatt store konsekvenser i enkeltmenneskers liv. Og derfor er det min plikt og min arbeidsgivers plikt å påse at jeg ikke gjør graverende feil. Dette har man jo rutiner og prosedyrer som følger opp samt at strukturen og oppgavefordelingen på arbeidsplassen er lagt opp slik at man fanger opp det som måtte være av feil. 

Jeg gjør feil, hele tiden. Bare ikke graverende. 

Nå har ikke Tore Strømøy tidligere gjort en feil som kan sammenlignes med dette, er nok flere som har tatt lærdom av denne saken vil jeg anta, deriblant han.

Fult klar over at Tore Strømøy har fått noe kritikk tidligere også, som blir hentet frem og som blir satt på spissen debattert nå. Men altså, det er helt usammenlignbart.

Når det er sagt, at noe kritikk har kommet tidligere (som sagt ikke sammenlignbart med dette), synes han har kommet godt ut av det og at programmene har hatt livets rett i større grad enn at kritikken skulle bli tatt til følge...

Er først nå med denne dokumentaren man kan si at han har feilet. Tidligere synes jeg kritikken kunne avfeies og at han bare lukket ørene for kritikken, det går jo ikke denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marvelous said:

Only in Norway. Det er kun her vi finner folk som er forskrudde nok til å forsvare overgripere med nebb og klør, og de ser gjerne rødt hvis man i tillegg kaller overgriperne for pedofile - noe veldig mange av dem er selvom de ikke har en diagnose på papiret.

🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er tydelig at Strømøy ikke har klart å forholde seg objektivt i denne saken. Han var for tett på. Men det er altså en større redaksjon som har vært involvert her, inkludert NRKs etikkredaktør. De har åpenbart ikke gjort jobben sin når de ikke har stilt flere kritiske spørsmål til fremstillingen, gjort faktasjekk og helt nødvendige presseetiske vurderinger. Hele systemet i NRK har sviktet. 

Forferdelig å se hva slags vonde konsekvenser det får for absolutt alle parter i saken. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (4 minutter siden):

https://www.vg.no/sport/i/0Qal2o/uhrenholdt-jacobsen-etter-nrk-beklagelsen-totalt-maktesloes

Nok en sak hvor nrk tolker som de vil..

Altså noe er jo fundamentalt galt med nrks holdinger.

Uenig med deg... For å være media er NRK helt avgjort blandt de beste man finner.

Sammenligner man med andre land så har Norske medier og NRK spesielt høy troverdighet, de er flinke og formidler på en veldig god måte, de trår avgjort veldig riktig.

---

Men som alle medier, de lever av oppmerksomheten de får, alt handler om lesere, seere og klikk. Klart at skal man ha det så må de sette ting på spissen. Klart det ikke alltid er en enkel balansegang. 

Handler mye om forventningene man har, sett gjennom mine øyne så har i alle fall ikke jeg andre forventninger enn at alle kan tråkke feil nå og da, det er tross alt mennesker som jobber i media.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen 40 skrev (21 timer siden):

For en gjeng med hyklere og forståsegpåere nordmenn er. Vi er så langt oppi vår egen ratata at vi «spleiser» over 4 mill. For å «hjelpe» en pedofili dømt hjem landet han forlot etter at han ble dømt for forgripe seg på små barn. Flere-6 tror jeg det var. Det kunne vært meg, deg eller våre barn! Det kunne vært våre barn!!!

Det eneste jeg kan forklare denne fullstendige komplette idiotien med er at det er mange pedofile som ser sitt snitt til å støtte og hjelpe en annen pedofil ut av en vanskelig situasjon i stillhet og vise solidaritet med et individ som er sjukt i hodet som seg selv.

Det som er skremmende, er å se hylekoret på Facebook der Tore Strømøy og Jan Egil er de store heltene til samtlige damer og kanskje litt menn. Kommentarfeltene der koker over av både for både de som er for disse to herrene og i mot disse to herrene.

Det er morsomt å sitte å se på all denne ropingen.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tvertimot skrev (2 minutter siden):

Nå har ikke Tore Strømøy tidligere gjort en feil som kan sammenlignes med dette, er nok flere som har tatt lærdom av denne saken vil jeg anta, deriblant han.

Fult klar over at Tore Strømøy har fått noe kritikk tidligere også, som blir hentet frem og som blir satt på spissen debattert nå. Men altså, det er helt usammenlignbart.

Når det er sagt, at noe kritikk har kommet tidligere (som sagt ikke sammenlignbart med dette), synes han har kommet godt ut av det og at programmene har hatt livets rett i større grad enn at kritikken skulle bli tatt til følge...

Er først nå med denne dokumentaren man kan si at han har feilet. Tidligere synes jeg kritikken kunne avfeies og at han bare lukket ørene for kritikken, det går jo ikke denne gangen...

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skremmende-opplevelse/16234584/

https://www.bt.no/kultur/i/Okdvw/tore-paa-sporet-er-ondskapsfullt

https://www.klikk.no/underholdning/alle-var-sinte-pa-meg-4321840

https://www.p4.no/underholdning/variert-kritikk-av-tore-pa-sporet/artikkel/501549/

https://www.adressa.no/tv/i/k3gOgB/tore-pa-feil-spor

https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2009/10/tv-kjendis-faar-ramsalt-kritikk-igjen

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/1GdqQ/engasjert-tore-paa-sporet-i-kringkastingsraadet

https://www.kk.no/livet/tore-pa-feilsporet/68117287

Ja og sånn kan man fortsette, altså så lenge Tore har holdt på med det han har holdt på med har han også høstet kritikk for akkurat de samme tingene som i denne serien. Det er virkelig intet nytt under solen. Det er absolutt sammenligbart for det er jo essensen i kritikken mot Tore denne gangen også.

Hvis du synes han har kommet godt ut av dette så har du rett på den meningen for all del, men mange er altså uenig. Med god grunn og lik rett. 

Nrk har også et lagt " rulleblad" hva angår vær varsom og etikk. 

Spørsmålet mitt var altså hvor mange ganger må man bli felt i pressens faglige utvalg, eller motta samme type kritikk før man setter seg ned å gjør endringer for hvordan man forholder seg til ting? 

Dette er jo direkte useriøst av både Nrk og Tore. Alle involverte viste bedre og alle hadde ansvar.

Synes du at serien er i samsvar med https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/ ? 

"2.2. Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet." - hvordan står Tore seg her? 

2.3. Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet." 

"3.9. Opptre hensynsfullt i det journalistiske arbeidet. Misbruk ikke andres følelser, manglende medieerfaring, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre." 

" 4.2. Gjør klart hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer." 

" 4.8. Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering. Barns identitet skal som hovedregel ikke røpes i familietvister, barnevernssaker eller rettssaker. " 

Ja og sånn kan vi fortsette for serien er jo brudd på bortimot alle punkter. Dette er også noe Tore må forholde seg til i sin rolle som journalist. 

• Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å forstå en ting her.. flyttet ikke denne bamsegutt til Filippinene allerede i 2006?  Jeg klarer heller ikke å se den store problematikken rundt at han meldte flytting selv. For han viste tydelig at han flyttet til Thailand og skulle bo der når han skrev det i 2012. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (25 minutter siden):

Uenig med deg... For å være media er NRK helt avgjort blandt de beste man finner.

Sammenligner man med andre land så har Norske medier og NRK spesielt høy troverdighet, de er flinke og formidler på en veldig god måte, de trår avgjort veldig riktig.

---

Men som alle medier, de lever av oppmerksomheten de får, alt handler om lesere, seere og klikk. Klart at skal man ha det så må de sette ting på spissen. Klart det ikke alltid er en enkel balansegang. 

Handler mye om forventningene man har, sett gjennom mine øyne så har i alle fall ikke jeg andre forventninger enn at alle kan tråkke feil nå og da, det er tross alt mennesker som jobber i media.

https://www.nrk.no/nyheter/nrk-ble-felt-flest-ganger-i-pfu-i-2022-1.16228389

https://www.nrk.no/norge/nrk-felt-av-pfu-i-atle-antonsen-saken-1.16427420

https://www.nrk.no/nyheter/nrk-felt-i-pfu-for-massasjedokumentar-1.16357194

https://www.nrk.no/norge/pfu_-nrk-brot-god-presseskikk-i-ukraina-reportasje-1.15946069

https://www.m24.no/nrk-pfu/nrk-felt-i-pfu-for-brennpunkt-dokumentar/643617

https://www.journalisten.no/nrk-innrommet-feil-ble-felt-i-pfu/546051

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/x3OXzV/nrk-felt-i-pfu-for-omstridt-folkeopplysningen-episode

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9mJ4El/nrk-felt-i-pfu-for-nav-dokumentar

https://www.dn.no/nrk-felt-flest-ganger-i-pfu-i-2019/2-1-733215

Og sånn kan man fortsette...

Det er merkelig å kalle de for " de beste" når de beviselig er så dårlige. Men du om det. 

Poenget mitt står seg, man skulle jo tro de hadde lært.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Det var ekkelt å se når Tore ringte ham, og var han var redd for at JE hadde gjort noe dumt med seg selv. ( tatt piller)  Tore gikk rundt, engstelig, og  kjeftet etterpå da han fikk tak i JE. Det var som å se en pårørende til en som var litt ustabil. At ikke alarmklokkene ringte for fullt hos NRK er ikke til å forstå. 

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (4 timer siden):

Han reddet livet til familien Granfo$$. En gigatabbe fra Strømøy var det, men han er nok veldig fornøyd med å ha generert 2-3 millioner til familien.

Av alle ting man skal henge seg opp i. Jeg er ikke sikker på om du har rett en gang: 

"Det var i 2012 at den norske familien reiste østover i verden. Men etter få måneder startet de økonomiske problemene. Jan-Egil Granfoss har vært uføretrygdet siden han var 20 år, og trygda ble kraftig redusert fordi Nav raskt registrerte han som utflytter."

"– Vi måtte forlenge reisen vår med to måneder for å vente på at kona skulle få nytt visum. Og da ba Nav meg om å fylle ut dette skjemaet, sier Granfoss."

I følge opplysninger han selv må ha gitt til Stavanger Aftenblad da han ble intervjuet i forbindelse med tyfonen i 2013, har han bodd der siden 2006: 

IMG_4446.jpeg

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvelous skrev (4 timer siden):

Only in Norway. Det er kun her vi finner folk som er forskrudde nok til å forsvare overgripere med nebb og klør, og de ser gjerne rødt hvis man i tillegg kaller overgriperne for pedofile - noe veldig mange av dem er selvom de ikke har en diagnose på papiret.

Å forsvare en overgriper er helt greit og noe enhver burde gjøre, klart at også overgripere skal forsvares mot urett som rammer dem, hva de har gjort endrer ikke det.

Det vil være usivilisert å ikke forsvare overgripere, et slik samfunn vil i alle fall ikke jeg ha...

Ingen er forskrudde fordi de forsvarer overgriperne, at de gjør det er heller ikke ensbetydende med at de forsvarer overgrepene. Overgrepene er det ingen som på noen måte forsvarer, i alle fall ikke som jeg har sett.

Åpenbart at du leser innlegg her og tolker de helt annerledes enn hva jeg gjør, siden du legger noe helt annet i det som skrives enn hva jeg gjør. Synes i så fall du i større grad enn meg, trenger å stoppe litt opp og tenke litt over hva forfatter av teksten du leser, hva vedkommende mener... For ser jo av din reaksjon at du ikke har tatt folks poenger, og da har du feiltolket fatalt.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (5 timer siden):

Han reddet livet til familien Granfo$$. En gigatabbe fra Strømøy var det, men han er nok veldig fornøyd med å ha generert 2-3 millioner til familien.

Av alle ting man skal henge seg opp i. Jeg er ikke sikker på om du har rett en gang: 

"Det var i 2012 at den norske familien reiste østover i verden. Men etter få måneder startet de økonomiske problemene. Jan-Egil Granfoss har vært uføretrygdet siden han var 20 år, og trygda ble kraftig redusert fordi Nav raskt registrerte han som utflytter."

"– Vi måtte forlenge reisen vår med to måneder for å vente på at kona skulle få nytt visum. Og da ba Nav meg om å fylle ut dette skjemaet, sier Granfoss."

Aha, du baserer deg på det pålitelige sannhetsvitnet om eget liv og levnet; Granfoss selv! 😃 Ca på hver eneste side her har noen referert til den gamle nyhetssaken hvor han selv forteller at han har bodd der siden 2006, så. Ja. Jeg vet ikke om det muligens kan være noe i dette (vill tanke), men KAN det være at Granfoss endrer historiene sine til det som passer akkurat der og da??! 😱 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...