Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

Gjest5656 skrev (1 time siden):

Det han får i uføretrygd er jo veldig bra i Fillipinene. Han får like mye som to sykepleiere får. Dessuten er privatskole veldig billig i Fillipinene, og offentlig skole er gratis, så jeg skjønner ikke hvorfor barnet ikke får på skole? De har lov til å ta barnet ut av skolen, og det er tragisk for barnet.

42 900 kr - Gjennomsnittslønn Fillipinene

166 800 kr - Uføretrygd Jan-Egil Granfoss

Dette er nesten 4 ganger mer enn en gjennomsnittslønn.

Jeg tror Bamsemann bare legger skylda på at de ikke har råd til skole for barnet når sannheten er at mor må jobbe så skrukkefar kan sitte 24-7 foran pcen og gjøre gudvethva. Å følge opp sitt eget barn er verken noe han evner å gjøre eller har noe interesse av.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva-Lena skrev (17 minutter siden):

Jeg har skrevet tidligere at jeg trur han skrev livet ut i drittsinne og flyttet på pur F pga BV var kommet på banen. Jeg mener det fremdeles. Han visste hva han gjorde ved å skrive «livet ut» 2 ganger.

Av en eller flere årsaker vi mest sannsynlig ikke vet så vil han hjem til Norge nå og har ikke penger til det. Hva han bruker alle pengene sine til aner jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det er en del sløsing med tanke på hvor «godt» han tjener. Han tjener svært godt til å leve i Filippinene.

At han ikke har lært sønnen sin norsk tilsier også at meningen var å bli der livet ut, mener jeg. Sønnen får ikke gå på skole engang enda den er gratis. Noe ugler i mosen er det lov å mistenke når det gjelder dette også.

Å gi Denne mannen 4 mill kroner kommer til å gå over styr. At en advokat skal forvalte de er nok det mest fornuftige, men hva om han sparker advokaten sin? Det må komme en klausul vedr de pengene som gjør så en eller annen offentlig verge styrer detre frem til siste krone.

Noe av pengene synes jeg bør øremerkes sønnen hans så han får lært norsk og får den utdanningen han ønsker seg - elektroingeniør. 

Jeg synes synd på mannen for hans oppvekst, men det unnskylder fremdeles ikke hans seksuelle forbrytelser mot disse 6 barna. Ei heller at han nå idag sier han ikke visste hva han svarte på vedrørende  lengden på oppholdet i Filippinene.

For min del kan han bli boende pp Filippinene, men få sønnen hjem så det blir noe ut av han. Øremerk gjerne en god sum til kona hans også, så hun også vil klare seg økonomisk livet ut.

Det er ikke kommet frem noe sted at Bamsegutt har verge (privat eller offentlig) så at det er advokaten som mottar pengene er jo ikke til noe hinder for at han bruker de på hva han vil. Eller når han vil. Advokaten er ikke offentlig oppnevnt så den betalende kunden her er jo Bamsegutt - hvorfor skulle da ikke advokaten gi han penger når han ber om det?

Det er en sånn detalj med historien som jeg tror folk biter på av ren naivitet når de hører ordet «advokat». Og da er det trygt å støtte spleisen. «Hvorfor unner vi han ikke det?».

Og gjør ikke advokaten som han vil er det bare å avslutte oppdraget for Bamsegutt. Advokaten kan da ikke sitte med pengene.

Så kan en kanskje argumentere med at Spleis formålet skal følges ellers er det brudd på vilkårene. Ja det er det nok, men pengene er på det tidspunktet det oppdages enten brukt opp eller ute av landet. Eller begge deler. Og Spleis sin holdning etter det er at det er opp til alle andre å anmelde om en mener formålet ikke er fulgt. Det er det få som gidder. Hos Bamsegutt er det uansett lite å hente. Men kanskje en da kan anmelde hun som startet spleisen? Hun er ikke uten ansvar selv om det ikke er hun som får pengene…

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Solvang mener Tore Strømøy er utsatt for heksejakt: – En kollega jeg setter veldig høyt (journalisten.no)

Sitat Solvang: 

Jeg har lyst til å gjenta denne oppfordringen: Vær så snill, vi må besinne oss på sosiale medier, for det kan gå på livet løs.

Endret av Capazitet
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (5 timer siden):

dette svaret ditt er jo et klassisk eksempel i grunnen på det jeg forsøker få frem mtp meninger i "hytt og pine" og helt bortkastet bruk av energi å svare på i grunnen.. 

Men siden du spør, hjelp til å rette opp i feilen han gjorde overfor et skjema i NAV sine systemer som førte til at han havnet i en situasjon hvor han ble "david mot goliat" og den lille mann i gata.. ganske hjelpeløs - som mange mange andre mennesker blir i møte med NAV

Nei, "feilen" at han meldte flytting i 2012 seks år etter at han de facto hadde flyttet som medførte avkortning i trygdeytelsene hans, førte IKKE til at han "havnet i en situasjon hvor han ble "david mot goliat" og den lille mann i gata" (det er IKKE feil å melde flytting når man har flyttet; det er lovpålagt). Det førte til noe mindre penger på konto hver måned, noe som han så ble veiledet på at han måtte melde flytting tilbake til Norge hvis han ville endre på - og det må skje ved fysisk oppmøte. Det fordrer jo at man forflytter seg tilbake til Norge, noe han har klart mange ganger før siden 2006. Han kunne tatt seg en svipptur til Norge for å ordne dette, men ja - familien måtte prioritert pengene sine slik at han fikk kjøpt billett da (sånn alle må hvis man vil reise). Det er belyst til det kjedsommelige hvor mye han har tjent ift livsoppholdsbehov i Cebu, så ikke kom med at det var økonomisk uoverkommelig (kona som skrøt av hans kvaliteter som livsforsørger i dokumentaren, hadde også noe egen inntekt, så her står det på familiens vilje og ikke evne). 

Men så er det sånn at som folkeregistrert i Norge, kan man ikke oppholde seg mer enn 6 måneder i utlandet pr år, så er har han jo hatt et problem. For å få full trygd, kunne han ikke oppholde seg så lenge på Filippinene som han ønsket. I tillegg har han overskridt visumperioden sin der med mange år og har ikke sett verdien i å ha en helseforsikring i tilfelle noe skulle dukke opp, så ja... det er en del ting han har å stri med der. Som ikke har noe som helst å gjøre med "feilen han gjorde overfor et skjema", eller den senere fremkomne dommen fra 1991 for den saks skyld. Denne saken og hele dokusåpa er så proppfull av skurr og kaos som det kan få blitt. Sleng på føleri av type ovenstående og et hylekor av nordmenn med selvpåtatt empatiiii og vaaarme som er langt hevet over rasjonelle argumenter, så får man.... ja, dette. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke at dere gidder å bruke så mye tid på denne diskusjonen. Dere er jo alle enig uansett ha ha ha.. faan så komisk. 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å holde koken i en debatt der man er i mindretall og helst hadde sett at man fikk mer medhold i det man skriver, men dette blir for dumt.

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Capazitet skrev (12 minutter siden):

Det er så drøyt. På samme måte som han gjorde Bamsegutt til offer, sitter han nå og synes synd på seg selv. «Ikke sovet på fem dager». 

Han er skyld i dette selv. Først ved å lage en ensidig og manipulativ fortelling, så ved å skrive en selvrettferdig forsvarskronikk, deretter ved å minimerere overgrepene, og så på Facebook skyte seg selv i foten på nytt ved å synes synd på seg selv. 

At det går an, han viser jo igjen ig igjen at han er totalt følelsesstyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (Akkurat nå):

Det er så drøyt. På samme måte som han gjorde Bamsegutt til offer, sitter han nå og synes synd på seg selv. «Ikke sovet på fem dager». 

Han er skyld i dette selv. Først ved å lage en ensidig og manipulativ fortelling, så ved å skrive en selvrettferdig forsvarskronikk, deretter ved å minimerere overgrepene, og så på Facebook skyte seg selv i foten på nytt ved å synes synd på seg selv. 

At det går an, han viser jo igjen ig igjen at han er totalt følelsesstyrt. 

Det syner jo at Solvang har rett. Der er ein heksejakt på Strømøy no

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (3 timer siden):

Riktig. Han har sagt til en nav saksbehandler at han skal knuse henne og vet hvor hun bor, så denne mannen er farlig. 

Nei, nei, nei! Både Tore Strømøy og noen han kjente i gamledager, sier det ikke er reelt og at han er kjempegrei, så alt er i orden 👏

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda håp for de som ønsker å se dokumentar om Granfoss:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q1oxPe/nrk-aktuelt-med-ny-bamsegutt-serie

Blir interessant hvordan de vinkler en eventuelt ny dokumentar, hva de tar med, hva de endrer på og hva de beholder. Jeg håper i hvertfall at det settes lys på den økonomiske situasjonen hans. Hvis det skal være fokus på hvor fattig de er og hvor forferdelige kår de lever under, så er det også viktig å komme til bunns i hva det er som gjør at trygda blir borte før de rekker å spare til flybillett til Norge. Det er kanskje enda viktigere siden Granfoss anses for å være i dårlig stand til å ta gode avgjørelser for seg selv. De burde ha litt av samme synsvinkel som Luksusfellen; hjelp til selvhjelp.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (3 minutter siden):

Det er enda håp for de som ønsker å se dokumentar om Granfoss:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q1oxPe/nrk-aktuelt-med-ny-bamsegutt-serie

Blir interessant hvordan de vinkler en eventuelt ny dokumentar, hva de tar med, hva de endrer på og hva de beholder. Jeg håper i hvertfall at det settes lys på den økonomiske situasjonen hans. Hvis det skal være fokus på hvor fattig de er og hvor forferdelige kår de lever under, så er det også viktig å komme til bunns i hva det er som gjør at trygda blir borte før de rekker å spare til flybillett til Norge. Det er kanskje enda viktigere siden Granfoss anses for å være i dårlig stand til å ta gode avgjørelser for seg selv. De burde ha litt av samme synsvinkel som Luksusfellen; hjelp til selvhjelp.

Nrk seier jo at dokumentarserien er trukke tilbake. Den kjem ikkje i noko ny og oppdatert versjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capazitet skrev (1 minutt siden):

Nrk seier jo at dokumentarserien er trukke tilbake. Den kjem ikkje i noko ny og oppdatert versjon

Nei, de skal lage en helt ny versjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (2 minutter siden):

IMG_4441.jpeg

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (2 minutter siden):

Det syner jo at Solvang har rett. Der er ein heksejakt på Strømøy no

Sitat

Heksejakt betydning

Overført: forfølgelse av mennesker som gjøres til syndebukker eller (feilaktig) påstås å utgjøre en trussel

kilde: https://naob.no/ordbok/heksejakt

Strømøy er ikke gjort til syndebukk, han mottar kritikk for et produkt han selv står bak. Ingen beskylder han (feilaktig) for å utgjøre en trussel heller.
Så nei, det er ingen heksejakt på Strømøy. At noen individer velger å sende ham stygge meldinger som går på person, er selvsagt ikke ok. Men at han mottar kritikk for en dokumentar som har mange feil, er altså ikke heksejakt.

Capazitet skrev (3 minutter siden):

Leste du i linken?

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra https://www.aftenposten.no/kultur/i/3EaeKX/tore-stroemoey-ikke-mitt-ansvar-at-bamsegutt-dommen-ble-utelatt

"Onsdag kveld tar programleder Tore Strømøy bladet fra munnen på sin egen Facebook-side.

– Jeg er usikker på om ledelsens beslutning er riktig, skriver Tore Strømøy i innlegget".

Jeg er usikker på om han har skjønt at der er mange sider ved serien som er kritikkverdig, og som forhåpentligvis også NRK etter hvert har fått med seg.  Eksempelvis:

- Brudd på Vær Varsom plakaten, jfr. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnJWmE/pfu-har-mottatt-bamsegutt-klage

-  Uklart hva som var feil ved flyttemeldingen - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1726868-ingen-elsker-bamsegutt/?do=findComment&comment=33322091

- Uklarheter rundt økonomi - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1726868-ingen-elsker-bamsegutt/?do=findComment&comment=33321412

- NAV som har tatt kontakt med NRK pga de mener at saken ikke er korrekt fremstilt - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1726868-ingen-elsker-bamsegutt/?do=findComment&comment=33322599

- Sjefsredaktør i Nettavisen stiller spørsmål ved sannferdigheten bak dokumentaren - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1726868-ingen-elsker-bamsegutt/?do=findComment&comment=33324514

Til slutt vil jeg påpeke at jeg reagerer på de uprofesjonelle svarene  til Strømøy,  der han forsøker å spille på folk sine følelser. Jeg opplever det som forsøk på å manipulasjon, når han ikke svarer på kritikk, men trekker inn føleri og setter seg selv "over andre" (å kjempe mot urett, betyr ikke at man kan "gjøre som man vil"), jfr. https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-sovet-pa-fem-dager/80560823 og https://kampanje.com/medier/2023/11/slar-tilbake-mot-bamsegutt-kritikk---som-journalist-taler-jeg-de-svakes-sak/

Strømøy er ikke offer I denne saken. Han har derimot aldri tatt til seg berettiget kritikk, og har forsatt med sin dårlige uetiske journalistikk,  som man i dag ser tydelig konsekvensene av - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1726868-ingen-elsker-bamsegutt/page/56/#comment-33322427 . Når han har valgt å fortsette slik han tidligere har gjort (gitt blaffen i Vær Varsom plakaten) er det helt på sin plass å kritisere journalismen han står for. Merk jeg kritiserer jobben han har gjort. Ikke han som privatperson. 

Endret av Vanedis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alivamale skrev (16 minutter siden):

IMG_4441.jpeg

Å lage en «metadokumentar» om den jounalistiske skandalen «Bamsegutt» kunne forsåvidt ha vært en interessant tanke, men det må i tilfelle bli uten deltakelse fra bamsebrødrene Tore og Jan E.

Endret av Caniggia
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (44 minutter siden):

Denne saken og hele dokusåpa er så proppfull av skurr og kaos som det kan få blitt. Sleng på føleri av type ovenstående og et hylekor av nordmenn med selvpåtatt empatiiii og vaaarme som er langt hevet over rasjonelle argumenter, så får man.... ja, dette

Jeg er litt skremt over at enkelte åpenbart mener at ytelser og stønader fra NAV i større grad skal baseres på individuelle vurderinger og trynefaktor.

Det ville raskt føre til en umulig jobb for NAV-ansatte hvis størrelsen på stønader blir fastsatt på grunnlag av hvem saksbehandleren synes mest synd på og hvem som forteller de tristeste historiene. For ikke å snakke om hvor utrolig urettferdig det ville være at Hansen får større ytelser enn Olsen bare fordi han er en bedre historieforteller og fordi hun har større sympati for Hansen fordi han (ubevisst) minner saksbehandleren litt om favorittfetteren hennes. 

• Liker 32
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kringkastningssjefen forklarer seg grundig 😂 

Fra Aftenposten: 

NRK-sjefen informert

Kringkastingssjefen skal ha vært orientert om at dommen mot Bamsegutt ble utelatt allerede før serien ble publisert. Det sa etikkredaktøren i NRK i tirsdagens TV-sendte debatt om saken. Det bekreftet også Fürst Haugen på pressekonferansen.

Men hun sa videre at hun ikke hadde «hele bildet» da hun tok avgjørelsen.

Det viser seg at jeg ikke hadde hele bildet. Det skulle jeg sørget for å få, og jeg skulle grepet inn. Dagens beslutning er tatt etter en grundig gjennomgang av saken, sier Fürst Haugen.

Da Aftenposten presset Fürst Haugen på dette spørsmålet, svarte hun ikke på hva som manglet da hun tok avgjørelsen.

– Jeg kjente ikke godt nok til serien og seriens oppbygging. De forskjellige sidene av saken. Jeg hadde ikke helt bildet, og det skulle jeg skaffet meg.

– Hvilken forskjell hadde det gjort?

– Hvis vi hadde brukt mer tid, og jeg hadde skaffet meg et større bilde, så kunne vi hatt diskusjoner vi ikke hadde. Jeg skulle skaffet meg den informasjonen, og grepet inn. Det er mitt ansvar.

– Pleier du å be om det større bildet? Hvordan fungerer det?

– Vanligvis blir en del prosjekter «løftet i linjen» hvor vi gjør noen større vurderinger. Denne gangen gjorde vi ikke det, og det burde jeg sørget for, sier Fürst Haugen.

– Men du sier jo det ble løftet opp til deg?

– Jeg hadde ikke hele bildet, og vi gjorde en feilvurdering. Derfor er vi her i dag.

– Var det kun du som manglet hele bildet? Det er flere redaktører under deg.

– Det er flere nivåer. Beslutninger tas på flere nivåer. Jeg hadde ikke hele bildet, det burde jeg skaffet meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...