Carrot Skrevet 22. november 2023 #1161 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Alivamale skrev (11 minutter siden): Hva mer skulle NAV bidratt med, tenker du? Skulle NAV gjort et unntak bare for ham, og latt ham beholde ung ufør-tillegget? Jeg tenker at NAV burde behandlet han på linje med alle andre som emigrerer til eksempelvis Spania og lever godt der på støtte fra NAV nettopp fordi reglene burde gjelde alle, ikke bare luke ut de som gjør en feil eller tillate at noen får hjelp mens andre ikke får det osv osv osv - men måten du formulerer svaret ditt på sier meg at du mener han har levd i overflod osv så 🙅♀️ jeg går ut fra at fornuften er farget av meningen din og derfor ikke i stand til å se at NAV i seg selv et et meget innvilket system å navigere selv for mennesker med høy funksjonsevne og store ressurser.. Endret 22. november 2023 av Carrot 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1162 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at NAV burde behandlet han på linje med alle andre som emigrerer til eksempelvis Spania og lever godt der på støtte fra NAV nettopp fordi reglene burde gjelde alle, ikke bare de som gjølr en feil - men måten du formulerer svaret ditt på sier meg at du mener han har levd i overflod osv så 🙅♀️ jeg går ut fra at fornuften er farget av meningen din og derfor ikke i stand til å se at NAV i seg selv et et meget innvilket system å navigere selv for mennesker med høy funksjonsevne og store ressurser.. Hvilken feil er det egentlig han har gjort? Jeg spør genuint for jeg klarer ikke helt å plukke opp den detaljen. Har heller ikke sett dokumentaren før den ble trukket. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 22. november 2023 #1163 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Hvilken feil er det egentlig han har gjort? Jeg spør genuint for jeg klarer ikke helt å plukke opp den detaljen. Har heller ikke sett dokumentaren før den ble trukket. Mimir Kristjansson, Ingen elsker Bamsegutt | Rødt-topp freser av NRKs «Bamsegutt»-serie: – Blir skamfull (nettavisen.no) Sitat Granfoss har nemlig underskrevet et skjema hos Nav, der han oppgir at han har planlagt å flytte fra Norge for godt, som gjør at trygdeytelsene hans er blitt redusert. Granfoss mener imidlertid at han ikke visste hva han skrev under på, og for å få omgjort vedtaket må han dra til Norge. Stortingsrepresentanten kaller systemet for firkantet og lite menneskelig. Han mener det politisk må åpnes opp for at Nav kan bruke mer skjønn i enkeltsaker, og sier man nærmest har vært villig til å la Granfoss, som lenge har bedt om hjelp, gå til grunne. denne forklarer kanskje litt? Endret 22. november 2023 av Carrot 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1164 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Mimir Kristjansson, Ingen elsker Bamsegutt | Rødt-topp freser av NRKs «Bamsegutt»-serie: – Blir skamfull (nettavisen.no) Takk. Men hva er feilen? Flyttet han ikke for godt? Er det ikke det som er normalt når en flytter? Dvs en flytter for godt, inntil noe annet er bestemt? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 22. november 2023 #1165 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Takk. Men hva er feilen? Flyttet han ikke for godt? Er det ikke det som er normalt når en flytter? Dvs en flytter for godt, inntil noe annet er bestemt? Er du der lengre enn 6 mnd, så skal du vel melde flytting. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1166 Del Skrevet 22. november 2023 tonebelinda skrev (Akkurat nå): Er du der lengre enn 6 mnd, så skal du vel melde flytting. Ja, og det har han jo gjort. For godt. Hvorfor er det feil? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 22. november 2023 #1167 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Takk. Men hva er feilen? Flyttet han ikke for godt? Er det ikke det som er normalt når en flytter? Dvs en flytter for godt, inntil noe annet er bestemt? Det er vel spørsmålets kjærne i grunnen, om han faktisk melte flytting eller om NAV bare fikk denne signaturen og om han var i stand til å skjønne hva han skev under på osv. og for å få ordnet opp eller få hjelp overhode må han og familien reise til Norge.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 22. november 2023 #1168 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Ja, og det har han jo gjort. For godt. Hvorfor er det feil? Jeg kan ikke se at det er en feil. Det er jo fakta det, at han har vært der så lenge at han selvfølgelig skal melde flytting. 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 22. november 2023 #1169 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Det er vel spørsmålets kjærne i grunnen, om han faktisk melte flytting eller om NAV bare fikk denne signaturen og om han var i stand til å skjønne hva han skev under på osv. og for å få ordnet opp eller få hjelp overhode må han og familien reise til Norge.. Han hadde jo vært der nede såpass lenge at han måtte melde flytting. Du kan ikke bo i et annet land i mange år, uten å melde flytting? 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 22. november 2023 #1170 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Det er vel spørsmålets kjærne i grunnen, om han faktisk melte flytting eller om NAV bare fikk denne signaturen og om han var i stand til å skjønne hva han skev under på osv. og for å få ordnet opp eller få hjelp overhode må han og familien reise til Norge.. Men det betyr jo ingen ting om han forsto hva han skrev under på. Etter 6 mndr+ ville han uansett mistet ekstrastønadene. Den regelen er lik for alle. 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 22. november 2023 #1171 Del Skrevet 22. november 2023 23 minutter siden, Skravlekaspar said: Tore på Sporet burde vært mer graverende og fått sett kontoutskriften til bamsegutt. Sett hva de 13900,- i mnd gikk til.. Det er smått utrolig å ikke kunne leve godt på 13.900,- i måneden på Filippinene. Det er masse penger. Hilsen en som selv har bodd i landet i nesten 10 år. 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1172 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Det er vel spørsmålets kjærne i grunnen, om han faktisk melte flytting eller om NAV bare fikk denne signaturen og om han var i stand til å skjønne hva han skev under på osv. og for å få ordnet opp eller få hjelp overhode må han og familien reise til Norge.. Ja han har meldt flytting, ingen grunn til å trekke det i tvil. I perioden 2003-2013 hadde han også en advokat, som han tidligere hadde rådført seg ang hvor han kunne flytte for å unnslippe bv. Vis han ikke forsto flyttemeldingen eller dens innhold så er det jo underlig at han ikke tok konakt med samme advokat for å rådføre seg videre? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noomie Skrevet 22. november 2023 #1173 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Ja, og det har han jo gjort. For godt. Hvorfor er det feil? Det er det som er opp til diskusjon. Folk (og mannen selv) påstår at han ikke forsto hva han skrev under på. Til tross for at han skrev "Livet ut", to ganger i flyttemeldingen. På to helt enkle spørsmål. Kan du lese og forstår hva du skal svare på, så forstår du også innholdet. Hadde det vært juridisk babbel med store vanskelige ord, så hadde det vært forståelig at man misforstår og ikke vet hva man svarer på. Men de to spørsmålene som han svarte på, får du ikke formulert enklere. Bilde er direktelink fra denne artikkelen: https://www.nrk.no/trondelag/tore-stromoy-sin-vanskeligste-serie-hittil-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16590047 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1174 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): Det er vel spørsmålets kjærne i grunnen, om han faktisk melte flytting eller om NAV bare fikk denne signaturen og om han var i stand til å skjønne hva han skev under på osv. og for å få ordnet opp eller få hjelp overhode må han og familien reise til Norge.. Hva er spørsmålets kjerne? Han hadde jo fysisk flyttet til utlandet og oppholdt seg der over 6 måneder - da må han melde flytting. Det er jo ikke feil uavhengig av hva han forstod eller ikke forstod av skjemaet. Er dette som jeg synes er så uklart i situasjonen. Og jeg synes NRK har gjort en ræva jobb om de faktisk har laget en dokumentar om en som sviktes av systemet og ikke får hjelp til å rette opp i feilen - uten å kunne faktisk forklare det så alle forstår hva denne feilen er. For jeg forstår fortsatt ikke hva feilen er. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noomie Skrevet 22. november 2023 #1175 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Carrot skrev (7 minutter siden): Det er vel spørsmålets kjærne i grunnen, om han faktisk melte flytting eller om NAV bare fikk denne signaturen og om han var i stand til å skjønne hva han skev under på osv. og for å få ordnet opp eller få hjelp overhode må han og familien reise til Norge.. Det var ikke et digitalt skjema, men fysisk papirkopi. Han skrev ikke bare under. Edit: tilleggsinformasjon; i artikkelen så sier han at han var på reise og hadde ingen intensjoner om å flytte. "– Vi måtte forlenge reisen vår med to måneder for å vente på at kona skulle få nytt visum. Og da ba Nav meg om å fylle ut dette skjemaet, sier Granfoss." Allikevel så skrev han "livet ut" på skjemaet, to ganger. Det er ikke til å misforstå, det er ikke mulig samme hvor mye du vrir og vender på det. Da må du ha en så kognitiv svikt at du ikke en gang er i stand til å lese og skrive. Han sier selv at de trengte 2 måneder ekstra, ikke "livet ut" som han selv skrev, igjen TO ganger. https://www.nrk.no/trondelag/tore-stromoy-sin-vanskeligste-serie-hittil-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16590047 Endret 22. november 2023 av Noomie 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 22. november 2023 #1176 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Hva er spørsmålets kjerne? Han hadde jo fysisk flyttet til utlandet og oppholdt seg der over 6 måneder - da må han melde flytting. Det er jo ikke feil uavhengig av hva han forstod eller ikke forstod av skjemaet. Er dette som jeg synes er så uklart i situasjonen. Og jeg synes NRK har gjort en ræva jobb om de faktisk har laget en dokumentar om en som sviktes av systemet og ikke får hjelp til å rette opp i feilen - uten å kunne faktisk forklare det så alle forstår hva denne feilen er. For jeg forstår fortsatt ikke hva feilen er. Han mener jo at han ikke meldte flytting og derfor fikk problemer, også i fht retur til Norge osv osv. - og hvor får dere 6 mnd fra egentlig? Sitat Når du er medlem av folketrygden som bosatt i Norge, kan du oppholde deg i utlandet i inntil 12 måneder i strekk, og fortsatt være medlem av folketrygden. Men dersom du skal oppholde deg i utlandet i mer enn 12 måneder, mister du medlemskapet ditt i folketrygden.25. nov. 2022 Hvor lenge etter "flyttingen" startet han søke hjelp? Det er mye synsing her, jeg sier bare at mannen på linje med andre bør få samme hjelp og at like regler bør gjelde uten at hele livshistorien skal telle med, noe som tydeligvis er tungt å svelge for flere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 22. november 2023 #1177 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Hvordan "ta ansvar" uten å ta ansvar? Kringkastingssjefen viser hvordan: Sitat – Vi gjorde en alvorlig feilvurdering, hvordan kunne det skjer? NRK er et stort mediehus hvor hundrevis av beslutninger tas hver dag, de aller fleste uten meg. Slik skal det være men - det er likevel mitt ansvar som sjefredaktør at innholdet vi publiserer holder NRK-standard, sier kringkastingssjefen. – Jeg fikk vite hvilke vurderingen som ble lagt til grunn da det ble besluttet å utelate dommen, men det viser seg at jeg ikke hadde det hele bildet, det skulle jeg sørget for at jeg hadde. Jeg skulle grepet inn. https://www.vg.no/nyheter/i/y6oy0e/nrk-moeter-pressen-om-ingen-elsker-bamsegutt Hvilket bilde er det hun ikke har sett? Pinlig. Endret 22. november 2023 av Example 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1178 Del Skrevet 22. november 2023 Noomie skrev (2 minutter siden): Det er det som er opp til diskusjon. Folk (og mannen selv) påstår at han ikke forsto hva han skrev under på. Til tross for at han skrev "Livet ut", to ganger i flyttemeldingen. På to helt enkle spørsmål. Kan du lese og forstår hva du skal svare på, så forstår du også innholdet. Hadde det vært juridisk babbel med store vanskelige ord, så hadde det vært forståelig at man misforstår og ikke vet hva man svarer på. Men de to spørsmålene som han svarte på, får du ikke formulert enklere. Bilde er direktelink fra denne artikkelen: https://www.nrk.no/trondelag/tore-stromoy-sin-vanskeligste-serie-hittil-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16590047 Så feilen her er at han mener å ikke ha forstått at der han har skrevet "0" og "livet ut" så snakkes det om å ikke ha noen kobling til Norge igjen, mens han tror han skriver hvor lenge han skal ha en kobling til Norge? Akkurat det kan jeg forstå at kan være utfordrende om en ikke tar seg tid til å lese det som står eller forstår det som står. Men ok. Så hvorfor har han da ikke klart å rette opp i denne feilen? Det er 12 år siden. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1179 Del Skrevet 22. november 2023 Altså sannsynligvis skulle han meldt flytting mange år før han faktisk gjorde det mtp at han selv omtaler å ha bodd der allerede i 2006. Så kan man jo spørre seg om mange år han fikk div tillegg i trygden fordi han nettopp ikke meldte flytting og om den egentlige feilen her er at nav oppdaget dette sent. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkos Skrevet 22. november 2023 #1180 Del Skrevet 22. november 2023 Noen tilleggsytelser falt vekk da han meldte flytting til utlandet. Han trenger mer penger, og ønsker derfor disse ytelsene tilbake. Men da må han først møte opp fysisk i Norge, og det klarer han ikke spare nok penger til selv. Så passer det vel å lyve og hevde han ikke forsto hva han skrev under på, i håp om å få mer sympati og støtte? 🤷♀️ 19 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg