tonebelinda Skrevet 22. november 2023 #1141 Skrevet 22. november 2023 Thildamor skrev (31 minutter siden): Han bodde der vel ikke fast i 2006, sønnen er da vel født på Lillehammer senere enn det? Er ikke sønnen rundt 15 år? Sønnen er vel født i 2008 - og han var vel rundt 3 når de flyttet ned 1
Thildamor Skrevet 22. november 2023 #1142 Skrevet 22. november 2023 tonebelinda skrev (8 minutter siden): Sønnen er vel født i 2008 - og han var vel rundt 3 når de flyttet ned Ja, det var det jeg trodde.
Gjest Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1143 Skrevet 22. november 2023 Thildamor skrev (4 minutter siden): Så sønnen er altså rundt 17-18 år da? Mener de sa han var 3 år da de stakk fra Barnevernet, men muligens jeg husker feil. Nei sønnen er nok så gammel som det opplyses men at saken er lagt mer kompleks enn hva som fremkommer i Strømøys serie. Bla har hadde jo det tidligere advokat forholdet vart siden 2003. Min personlige tanke er nok at denne familien har beveg seg fra og tilbake over landegrenser der de var mest tjent med å være i deres oppfatning. Men noe rådføring fra tidligere advokat. At historien med de to startet på Filippinene og at de bodde der over tid allerede så tidlig som 06, men at det er jo for eksempel langt gunstigere og føde et barn i Norge kontra Filippinene. Men i Norge har vi barnevernet, så da ble det Filippinene igjen. Og av hva som fremkommer fra deres egen sosiale medier så har de levd godt der med høyt forbruk, tilgang på basseng, spise mye ute osv... altså et langt "bedre" liv en hva de ville fått i Norge med samme ytelse. Så begynner nav og dermed får vi den berømte flyttemeldingen - som jeg stiller meg undrende til at han ikke forsto på tross av at han hadde tidligere fått inngående råd fra advokat ang bv/flytting. Nå er det ikke lengre gunstig for de og oppholde seg på Filippinene så da vil han hjem igjen. Men det blir jo bare synsing, for journalistene glemte og være journalister i denne saken.
Carrot Skrevet 22. november 2023 #1144 Skrevet 22. november 2023 Jeg skjønner meg ikke på mennesker som kaster seg med i et hylekor utenlike og skal ha meninger om ting de ikke har forutsetning for å mene noe om osv basert på et innslag laget av NRK hvor de nå i senere tid har inrømmet at de bevisst holdt tilbake informasjon som personen selv ønsket få med osv osv.. og som overhode ikke endrer faktum i at personen har kjempet mot NAV etter å ha gjort en feil - er det slik at når det gjelder NAV er det ikke lov å gjøre feil, da skal menig mann igata for alltid straffes og det er liksom ingen retur eller hjelp å få? Jeg vil tro mange av de som har svart i de tidligere nsten 1150 svarene her ville satt pris på å få hjel mot et så solid system som NAV selv om de en gang trengte det. 5 1
Thildamor Skrevet 22. november 2023 #1145 Skrevet 22. november 2023 Lilliii skrev (1 minutt siden): Nei sønnen er nok så gammel som det opplyses men at saken er lagt mer kompleks enn hva som fremkommer i Strømøys serie. Bla har hadde jo det tidligere advokat forholdet vart siden 2003. Min personlige tanke er nok at denne familien har beveg seg fra og tilbake over landegrenser der de var mest tjent med å være i deres oppfatning. Men noe rådføring fra tidligere advokat. At historien med de to startet på Filippinene og at de bodde der over tid allerede så tidlig som 06, men at det er jo for eksempel langt gunstigere og føde et barn i Norge kontra Filippinene. Men i Norge har vi barnevernet, så da ble det Filippinene igjen. Og av hva som fremkommer fra deres egen sosiale medier så har de levd godt der med høyt forbruk, tilgang på basseng, spise mye ute osv... altså et langt "bedre" liv en hva de ville fått i Norge med samme ytelse. Så begynner nav og dermed får vi den berømte flyttemeldingen - som jeg stiller meg undrende til at han ikke forsto på tross av at han hadde tidligere fått inngående råd fra advokat ang bv/flytting. Nå er det ikke lengre gunstig for de og oppholde seg på Filippinene så da vil han hjem igjen. Men det blir jo bare synsing, for journalistene glemte og være journalister i denne saken. Det var det som jeg også tenkte at de bodde litt her og litt der, for han er nok ikke så tapt bak ei låvedør som han vil at andre skal tro. 3
parmanoia Skrevet 22. november 2023 #1147 Skrevet 22. november 2023 PallePalle skrev (Akkurat nå): Pressekonferanse kl 14 What??? 1
Gjest Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1148 Skrevet 22. november 2023 PallePalle skrev (1 minutt siden): Pressekonferanse kl 14 Haha se der ja, får håpe de sender noen andre en luringene de hadde på debatten 🙃
Gjest Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1149 Skrevet 22. november 2023 Jeg vil tro nrk/pressen generelt har fått endel henvendelser fra folk som enten har kjent mannen, familie, eller vært i annen kontakt med han opp igjennom. Det i kombinasjon med den relativt massive kritikken fra både vanlige folk, offentlige etater og resten av presse Norge. Og en heller dårlig fremtoning på programmet Debatten. Skjønner at det blir pressekonferanse...
MorTil2 Skrevet 22. november 2023 #1150 Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner meg ikke på mennesker som kaster seg med i et hylekor utenlike og skal ha meninger om ting de ikke har forutsetning for å mene noe om osv basert på et innslag laget av NRK hvor de nå i senere tid har inrømmet at de bevisst holdt tilbake informasjon som personen selv ønsket få med osv osv.. og som overhode ikke endrer faktum i at personen har kjempet mot NAV etter å ha gjort en feil - er det slik at når det gjelder NAV er det ikke lov å gjøre feil, da skal menig mann igata for alltid straffes og det er liksom ingen retur eller hjelp å få? Jeg vil tro mange av de som har svart i de tidligere nsten 1150 svarene her ville satt pris på å få hjel mot et så solid system som NAV selv om de en gang trengte det. Har du egentlig fått med deg hva det dreier seg om? En såkalt dokumentar på 5 deler er litt mer enn et "innslag på NRK". Og kritikken mot NRK går ikke på at de har satt fokus på hvor hjelpeløs man kan føle seg i møtet med NAV, men at de faktisk har vridd det hele til å handle om en persons handlinger og liv før og nå, og fått det til å fremstå som om NAV og barnevernet totalt har unnlatt å prøve å rådgi og hjelpe mannen. Det er jo ikke slik det henger sammen. De har prøvd, uendelig mange ganger. At han har bestemt seg for at reglene ikke skal gjelde for han, det kan man faktisk ikke sympatisere med. Hva med alle andre som må forholde seg til reglene slik de er, og som ikke har en Tore Strømøy å hjelpe seg? 24 4
Million Skrevet 22. november 2023 #1151 Skrevet 22. november 2023 PallePalle skrev (22 minutter siden): Pressekonferanse kl 14 På NRK TV på nett?
Carrot Skrevet 22. november 2023 #1152 Skrevet 22. november 2023 MorTil2 skrev (7 minutter siden): Har du egentlig fått med deg hva det dreier seg om? En såkalt dokumentar på 5 deler er litt mer enn et "innslag på NRK". Og kritikken mot NRK går ikke på at de har satt fokus på hvor hjelpeløs man kan føle seg i møtet med NAV, men at de faktisk har vridd det hele til å handle om en persons handlinger og liv før og nå, og fått det til å fremstå som om NAV og barnevernet totalt har unnlatt å prøve å rådgi og hjelpe mannen. Det er jo ikke slik det henger sammen. De har prøvd, uendelig mange ganger. At han har bestemt seg for at reglene ikke skal gjelde for han, det kan man faktisk ikke sympatisere med. Hva med alle andre som må forholde seg til reglene slik de er, og som ikke har en Tore Strømøy å hjelpe seg? Jeg sier ikke at NRK ikke har gjort feil her - overhode ikke, men jeg påpeker at det er mange som ser ut til å mene mye om alt annet enn sakens kjærne som er "mannen gjorde en feil i fht NAV og nå er han i en situasjon hvor ingen ville hjelpe og trengte hjelp" og at jeg vil tro de aller fleste om de befant seg i en slik sutasjon ville satt pris på å få hjelp. 2
Million Skrevet 22. november 2023 #1153 Skrevet 22. november 2023 (endret) Carrot skrev (2 minutter siden): Jeg sier ikke at NRK ikke har gjort feil her - overhode ikke, men jeg påpeker at det er mange som ser ut til å mene mye om alt annet enn sakens kjærne som er "mannen gjorde en feil i fht NAV og nå er han i en situasjon hvor ingen ville hjelpe og trengte hjelp" og at jeg vil tro de aller fleste om de befant seg i en slik sutasjon ville satt pris på å få hjelp. Hjelp til hva? Å få finansiert hjemreise fra andre siden av kloden med flyttelass og hund, fordi du har sløst bort alle pengene dine i årevis på mat og leker og skrot? Det har han neimen ingen større rett til eller krav på, enn andre turister og utflyttere som ombestemmer seg når helsa skranter og de oppdager at sykehus er dyrt i utlandet men gratis i Norge.... da vil de hjem igjen og helst betalt av staten Norge. Endret 22. november 2023 av Million 31 1
Carrot Skrevet 22. november 2023 #1154 Skrevet 22. november 2023 (endret) Million skrev (9 minutter siden): Hjelp til hva? Å få finansiert hjemreise fra andre siden av kloden med flyttelass og hund, fordi du har sløst bort alle pengene dine i årevis på mat og leker og skrot? Det har han neimen ingen større rett til eller krav på, enn andre turister og utflyttere som ombestemmer seg når helsa skranter og de oppdager at sykehus er dyrt i utlandet men gratis i Norge.... da vil de hjem igjen og helst betalt av staten Norge. dette svaret ditt er jo et klassisk eksempel i grunnen på det jeg forsøker få frem mtp meninger i "hytt og pine" og helt bortkastet bruk av energi å svare på i grunnen.. Men siden du spør, hjelp til å rette opp i feilen han gjorde overfor et skjema i NAV sine systemer som førte til at han havnet i en situasjon hvor han ble "david mot goliat" og den lille mann i gata.. ganske hjelpeløs - som mange mange andre mennesker blir i møte med NAV Endret 22. november 2023 av Carrot 4 2
PallePalle Skrevet 22. november 2023 #1155 Skrevet 22. november 2023 Million skrev (7 minutter siden): På NRK TV på nett? Så det på vg. sjekket igjen nå og ser de har kalt inn til pressebrief, ikke konferanse. Usikker om de betyr at legger restriksjoner på opptak og direktesendinger, innkallingen sier ikke noe om det. Men regner med at de store mediehusene sender hvis det er tillatt
Tabris Skrevet 22. november 2023 #1156 Skrevet 22. november 2023 NRK dropper dokumentaren og kommer ikke til å legge den ut igjen. https://www.nrk.no/norge/nrk-skal-ikkje-republisere-dokumentaren-om-_bamsegutt_-1.16647514 6 5
Alivamale Skrevet 22. november 2023 #1157 Skrevet 22. november 2023 (endret) Carrot skrev (15 minutter siden): dette svaret ditt er jo et klassisk eksempel i grunnen på det jeg forsøker få frem mtp meninger i "hytt og pine" og helt bortkastet bruk av energi å svare på i grunnen.. Men siden du spør, hjelp til å rette opp i feilen han gjorde overfor et skjema i NAV sine systemer som førte til at han havnet i en situasjon hvor han ble "david mot goliat" og den lille mann i gata.. ganske hjelpeløs - som mange mange andre mennesker blir i møte med NAV Han har tross alt mottatt trygd i størrelsesorden tilsvarende en middelklasseinntekt i et lavkostland som Filippinene er, og burde kunne leve og brødfø familien sin på den. Han har mottatt de pengene han har rett på. Hva mer skulle NAV bidratt med, tenker du? Skulle NAV gjort et unntak bare for ham, og latt ham beholde ung ufør-tillegget? Endret 22. november 2023 av Alivamale 14 10
MorTil2 Skrevet 22. november 2023 #1158 Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (5 minutter siden): hjelp til å rette opp i feilen han gjorde overfor et skjema i NAV Og den hjelpen er en flybillett til Norge og finne veien til Skatteetaten sitt kontor for å melde flytting tilbake til Norge. Det mange da reagerer på,er at han, iløpet av alle disse årene, ikke har spart opp de pengene. Tross alt bor han i et meget rimelig land,så til tross for lav utbetaling, burde det latt seg gjøre. Han har tydeligvis klart samme prosessen (billettkjøp) mange ganger før. Hele dokumentaren og spleisen bærer i seg store elementer av stakkersliggjøring av noen som ikke er så stakkerslig når man graver litt dypere i det. Faktum er, at slike dokumentarer lett skaper mistro overfor mennesker som faktisk har det vanskelig. Bare se på alle trådene her på KG om mistro overfor uføre. Derfor burde TS og Nrk brukt mer tid på å vurdere faktagrunnlaget og om den vinklingen de valgte faktisk var til hjelp for de svake i samfunnet. 12 7
Skravlekaspar Skrevet 22. november 2023 #1159 Skrevet 22. november 2023 Tore på Sporet burde vært mer graverende og fått sett kontoutskriften til bamsegutt. Sett hva de 13900,- i mnd gikk til.. 13 1
Caniggia Skrevet 22. november 2023 #1160 Skrevet 22. november 2023 Tabris skrev (7 minutter siden): NRK dropper dokumentaren og kommer ikke til å legge den ut igjen. https://www.nrk.no/norge/nrk-skal-ikkje-republisere-dokumentaren-om-_bamsegutt_-1.16647514 Ja, det var det eneste rette. Dokumentaren er journalistisk feilslått på et så fundamentalt nivå at den er beyond repair. 8 1
Anbefalte innlegg