Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden):

Du har heller ikke skjønt det. Evner ikke å forstå folk som er ressurssvake. 

Nå er det noen dager siden jeg så dokumentaren, men slik jeg husker det, hadde han reist opptil flere ganger frem og tilbake mellom Norge og Filippinene, før han altså reiste, meldt flytting "ut livet", og oppdaget at det ikke var så lurt, siden han da mistet ung ufør tillegget.

Hadde Tore Strømøy virkelig ønsket denne mannen og hans familie vel, hadde han satt seg ned og vist han hvordan han kunne bruke trygden sin bedre og spare seg opp de tusenlappene som måtte til for å kjøpe en flybillett. Istedenfor lage TS en suppehistorie, som ender med en spleis, der store deler av giverne mest sannsynlig også er såkalt ressurssvake mennesker som egentlig trenger pengene selv.

Hele dokumentaren er så moralsk forkastelig som det er mulig å bli. NRK bør snarest ansette noen med bedre moralsk kompass.

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (29 minutter siden):

Du har heller ikke skjønt det. Evner ikke å forstå folk som er ressurssvake. 

Selvfølgelig forstår jeg det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (10 minutter siden):

Hele dokumentaren er så moralsk forkastelig som det er mulig å bli. NRK bør snarest ansette noen med bedre moralsk kompass.

Enig i alt du skriver, spesielt det uthevede. Jeg så èn episode, og så måtte jeg skru av. Forferdelig utleverende, og pinlig å være vitne til. Og jeg kjøpte rett og slett ikke historien. For meg så fremsto denne "bamsegutten" kalkulerende. Syns det var vanskelig å føle sympati med han. Men barnet som han èn gang var, føler jeg stor medfølelse for. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (17 minutter siden):

Det er vel ikke verre enn å hjelpe leiesoldater, IS-krigere og alle utlendinger som de ikke kjenner historien til.

Selvsagt ikke.

Men når man går inn på spleisen og ser at folk gir opp i flere tusen til en sak som er illustrert med en overvektig fyr som sitter i et overfylt rom med blant annet en stabel med brus, pc med x antall tastatur, esker fra netthandel (?) osv, da må det være lov å spørre hvilke tanker som ligger bak giverlysten.

Mon tro om den advokaten får dekket noen av sine utgifter fra denne spleisen?

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (10 minutter siden):

Enig i alt du skriver, spesielt det uthevede. Jeg så èn episode, og så måtte jeg skru av. Forferdelig utleverende, og pinlig å være vitne til. Og jeg kjøpte rett og slett ikke historien. For meg så fremsto denne "bamsegutten" kalkulerende. Syns det var vanskelig å føle sympati med han. Men barnet som han èn gang var, føler jeg stor medfølelse for. 

Og det er vel barnet i dokumentaren mange ønsker å hjelpe. Nemlig sønnen hans. Men med de evnene han har vist så langt til økonomistyring og å ha foreldreomsorg for denne sønnen, så har jeg mine tvil om de snart oppnådde 4,5 millionene kommer gutten til nytte i særlig grad.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (17 minutter siden):

Selvsagt ikke.

Men når man går inn på spleisen og ser at folk gir opp i flere tusen til en sak som er illustrert med en overvektig fyr som sitter i et overfylt rom med blant annet en stabel med brus, pc med x antall tastatur, esker fra netthandel (?) osv, da må det være lov å spørre hvilke tanker som ligger bak giverlysten.

Mon tro om den advokaten får dekket noen av sine utgifter fra denne spleisen?

Han er ikke lett å like, nei. Men det er vel egentlig ikke poenget,  Det skrives mye nå, forståelig nok. Jeg synes denne artikkelen har gode poeng:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/11/21/195963593/sivilombud-hanne-harlem-all-forvaltning-skal-bruke-et-sprak-som-mottakeren-forstar

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (31 minutter siden):

Filipinene har rabies, faktisk så dør det hundrevis av mennesker der hvert år av sykdommen! Så det er svært strenge karanteneregler og krav om vaksinering og dokumentasjon for innførsel av dyr derfra til Norge. Og karantenen må foregå hos tolletatens/Mattilsynets eget karanteneanlegg, noe som er enormt dyrt for et tre måneders opphold! Nok en ting Granfoss-mannen ikke vet eller aner noenting om. Tydeligvis. Eller tenker han at med de fire millionene han skal få i hendene så har han råd til karanteneoppholdet og flyreise/import av hunden?

Umulig å vite hva som rører seg i hodet på en sånn mann. Men kona hans må da vite NOE om dette, at Filipinene har rabies og hvor strenge regler det er rundt det?

EDIT;

jeg tror egentlig ikke det er lovlig å importere hund fra Filipinene, fordi det er et av landene i verden med høyest forekomst av rabies. Det står her hos Mattilsynet at import av dyr til Norge kan kun skje fra godkjente land og områder. Og selv om jeg ikke orket å finlese regelverket der, tviler jeg på at et av verdens verste (på fjerdeplass på verdensbasis) land mht en så farlig sykdom som rabies, som også dreper mennesker, vil være lov å importere fra i det hele tatt. Det er nok på listen over land som IKKE er godkjent, men som sagt, jeg har ikke sjekket ang. Filipinene.

Karantene er ikke nødvendig når dyret er rabiesvaksinert, titertest er utført etter gjeldende regler, hunden har pass/helsesertifikat, er id-merket og har fått kur mot revens dvergbendelorm. Dersom en eller flere av disse ovenfor ikke er oppfylt, må hunden i karantene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alivamale skrev (2 minutter siden):

Karantene er ikke nødvendig når dyret er rabiesvaksinert, titertest er utført etter gjeldende regler, hunden har pass/helsesertifikat, er id-merket og har fått kur mot revens dvergbendelorm. Dersom en eller flere av disse ovenfor ikke er oppfylt, må hunden i karantene.

Greit.

Alt dette er mye å holde orden på og sørge for selv for normalt mentalt utrustede mennesker, så jeg tviler på at denne mannen ville klart å få gjennomført alle punktene før han dro med seg dyret mot Norges grenser. Tviler sterkt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 minutter siden):

Han er ikke lett å like, nei. Men det er vel egentlig ikke poenget,  Det skrives mye nå, forståelig nok. Jeg synes denne artikkelen har gode poeng:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/11/21/195963593/sivilombud-hanne-harlem-all-forvaltning-skal-bruke-et-sprak-som-mottakeren-forstar

Virket jo som han forsto spørsmålene. Ene spørsmålet om hvor lenge han hadde tenkt å bo i utlandet, så svarte han "livet ut". Hva er det han liksom har misforstått her? 🤔

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (8 minutter siden):

Joda, men dersom han er så kognitivt utfordret at han beskrives som et barn, spiller det nesten ingen rolle hvordan dette hadde blitt formulert for ham.

Det største problemet her er jo i så tilfelle at mannen ikke var satt under vergemål lenge før han dro til Filippinene og giftet seg i utgangspunktet.

Endret av Alivamale
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (5 minutter siden):

Han er ikke lett å like, nei. Men det er vel egentlig ikke poenget,  Det skrives mye nå, forståelig nok. Jeg synes denne artikkelen har gode poenger 

Som uføretrygdet selv, kan jeg skrive under på at noen av brevene man får ikke er enkle å forstå. Men i tilfellet Granfoss har det tross alt gått 11 år og, ifølge NAV, flerfoldige forsøk på å forklare. Det er vanskelig å nå igjennom til noen som kanskje rett og slett ikke ønsker å forstå, eller som forstår, men ikke ønsker å forholde seg til konsekvensen av kunnskapen.

Slik jeg oppfattet det, forsto han at han måtte hjem, møte på skatteetaten og slik melde at han flyttet tilbake til Norge. Når han iløpet av 11 år ikke har klart å spare opp nok til en flybillett hjem, så tenker jeg at det er noe annet som hindrer han enn kunnskap om hva han er blitt fortalt.

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Virket jo som han forsto spørsmålene. Ene spørsmålet om hvor lenge han hadde tenkt å bo i utlandet, så svarte han "livet ut". Hva er det han liksom har misforstått her? 🤔

Han hadde ikke fått med seg at trygden ville bli redusert ved utflytting. Kanskje det har betydning hvilke land man flytter til, mener jeg har lest noe om samarbeidsavtaler osv med visse land man kan emigrere til og likevel beholde hele trygden. Filipinene er åpenbart ikke et slikt land, flytter man dit, beskjæres trygdeytelsene. Bl.a. tillegget han hadde hatt siden han var ung ufør.

I etterkant prøver han derfor nå å si at han "ikke forsto" at han svarte på hvor lenge utflyttingen skulle vare... at "livet ut" var feil, han skulle ikke det liksom. Det er jo bare løgn, fordi han oppdaget at inntekten ble beskåret. Han så for seg 100% av inntekten på Filipinene resten av livet.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (10 minutter siden):

Det er greit å notere seg at hun ikke uttaler seg om denne saken ei heller kan det, i likhet med samtlige offentlige etater. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (8 minutter siden):

Han forsto ikke det og det forklarte de i dokumentaren 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lynsje stemninga her inne og misunnelsen over spleisen gjør at jeg er ferdig med å diskutere her. Blir kvalm🤮

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (55 minutter siden):

Filipinene har rabies, faktisk så dør det hundrevis av mennesker der hvert år av sykdommen! Så det er svært strenge karanteneregler og krav om vaksinering og dokumentasjon for innførsel av dyr derfra til Norge. Og karantenen må foregå hos tolletatens/Mattilsynets eget karanteneanlegg, noe som er enormt dyrt for et tre måneders opphold! Nok en ting Granfoss-mannen ikke vet eller aner noenting om. Tydeligvis. Eller tenker han at med de fire millionene han skal få i hendene så har han råd til karanteneoppholdet og flyreise/import av hunden?

Umulig å vite hva som rører seg i hodet på en sånn mann. Men kona hans må da vite NOE om dette, at Filipinene har rabies og hvor strenge regler det er rundt det?

EDIT;

jeg tror egentlig ikke det er lovlig å importere hund fra Filipinene, fordi det er et av landene i verden med høyest forekomst av rabies. Det står her hos Mattilsynet at import av dyr til Norge kan kun skje fra godkjente land og områder. Og selv om jeg ikke orket å finlese regelverket der, tviler jeg på at et av verdens verste (på fjerdeplass på verdensbasis) land mht en så farlig sykdom som rabies, som også dreper mennesker, vil være lov å importere fra i det hele tatt. Det er nok på listen over land som IKKE er godkjent, men som sagt, jeg har ikke sjekket ang. Filipinene.

EDIT 2:

Allerede den 10. mars i år, skriver denne nyhetskanalen på Filipinene at de har hatt 55 tilfeller av rabies hos mennesker hittil. Og selv om ikke alle 55 var døde på tidspunktet for nyhetsartikkelen, så vet vi jo at alle som er smittet av rabies og ikke vaksinert, vil dø av den.

Til tross for at du ikke orker å finlese regler syns jeg du har skrevet mye og bra om temaet, til og med satt inn gode linker. Burde nok ha faktasjekket det du har skrevet, men har ikke overskudd nå til å gjøre det. Syns det høres logisk ut, det du sier, og har hørt det samme om karanteneopphold hos Mattilsynet. 

Mannen vil nok bare at ting skal fikse seg på magisk vis, det er jo ikke egentlig hans penger. Det er folk som er mer naive enn meg som har kastet penger inn på spleisen som fikser dette for han.  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Jeg kan også i ettertid påstå at jeg ikke forsto noe, hvis det passer seg sånn. Spørsmålet er om f.eks Skatteetaten tror meg hvis jeg sier at jeg ikke «forsto» at jeg skulle opplyse om alle bankkontoene i utlandet i Skattemeldingen.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Selv om han sa det, så betyr ikke det at det er sant. Som sagt, så kjøper jeg ikke alt det denne mannen sier. 

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

Den lynsje stemninga her inne og misunnelsen over spleisen gjør at jeg er ferdig med å diskutere her. Blir kvalm🤮

Han er en pedofil mann, det er kvalmt. Ikke at noen missliker han for det.

Bryr du seg ikke om barn? 

Han er ingen mann å være sjalu på, det er absolutt ingenting med hans liv som er positivt annet enn at han er i live, så tragisk er det, spesielt det han har gjort. Penger er ingenting i den situasjonen, foruten at folk er lurt til å gi det til noen de sikkert ikke hadde ønske å støtte på noe vis, om de visste sannheten. 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (6 minutter siden):

Godt sagt. "Trøsten får være" at dette på ingen måte er representativt for befolkningen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...