Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

keops skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du argumenterer som du gjør. Jeg har aldri sagt at jeg mener denne mannen har gjort seg mer fortjent til hjelp enn de mange "hundretusener", i følge deg, andre i samme situasjon.

Jeg er ikke engang sikker på hvor mange, om noen som kan sies å være i lik situasjon.

Du har rett i at dommen mot ham ville vært annerledes i 2023 enn på nittitallet, men jurister jeg har sett uttale seg mener altså at han IKKE ville blitt dømt i dag. Du sier han har frarøvet mange en normal barndom. Veldig sterke ord, som også står i direkte motstrid til hva som er å lese på nett om sedeliggetssaken mot ham.

Nei, vi har ingen garantier for at han faktisk bruker pengene på å reise hjem. Jeg tror de fleste som bidrar på spleis forstår at det alltid vil være noe usikkerhet knyttet til hvordan folk oppfører seg i forhold til det beløpet som kommer inn. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener jeg skal redegjøre for mitt syn på eventuell tvangsbruk for å få Granfoss hjem, en helt absurd og irrelevant problemstilling er mitt svar til dette.

Vi gir jo mennesker støtte til omskolering feks. uten å dermed straffeforfølge eventuelle dumpekandidater på eksamen. 

Du reflekerer svært dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cyndaquil skrev (2 timer siden):

Hvorfor økes bare max summen i spleisen mer og mer? Syns 3 millioner er drøyt og nok uansett men nå er det snart 4 ‘mill . Da har de nok til både billetter hjem og kjøpe hus/leilighet . Unner han penger men ikke 4-5 millioner liksom. Siden han har sine senskader er han ikke så god å budsjettere pengene

Enig. Han hadde vel rundt 750 000,- mellom hendene en kort periode som ble kjapt brukt opp så noe tyder på at han er totalt blottet for konsekvenstekning og impulskontroll.
Noen må forvalte disse pengene for han, og med bakgrunn i hans tidligere sinneutbrudd tror jeg neppe at han takler det så veldig fint at pengene forvaltes av andre når han plutselige vil ha kontroll over dem selv, og da er han like langt; «sulter» og er blakk, men denne gangen i Norge, og ikke Filippinene.

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (6 minutter siden):

Jeg har egentlig ingen ord og svare med. Er egentlig målløs over hvor fæle nordmenn kan være. Denne saken har vist det igjen slik jeg også så det under pandemien.

Hva mener du? 

Det som er trist er noen folks evne til og ikke reflektere litt. Det å basere seg bastant i saker basert på manglende grunnlag og evne eller vilje til å sette seg inn i saker er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig skole i Filippinene koster ingenting. Sjukt at vi tydeligvis har så mange pedofile i Norge! Som støtter han ekle typen her. Jeg blir seriøst flau! 

• Liker 15
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Fordi de er nordmenn og som er grovt sviktet fra norske myndigheter og som har tross alt handicappet skjønt at de må komme seg hjem. Vi har støtte apparat for nordmenn i Norge. Syns Tore har gjort ett kjempe program. All honnør. Og håper de kommer seg hjem. Norge burde ta vare på sine egne. 

Han sitter jo ikke "fast" på  Filippinene, slik flere later til å tro. Ingen som hindrer han i å reise til Norge. 

• Liker 24
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (6 minutter siden):

men jurister jeg har sett uttale seg mener altså at han IKKE ville blitt dømt i dag.

Vi vet nok til å kunne konstatere at han verken var, eller er, i nærheten av å være strafferettslig utilregnelig, eller omfattet av andre straffrihetsgrunner. Dommen var enstemmig, og det er, såvidt jeg kan se, ingen grunn til å anta at det var noe galt med saksbehandlingen, lovanvendelsen eller bevisbedømmelsen. Når man leser dommen, får man tvert om inntrykk av at retten har strukket seg svært langt - selv etter datidens atskillig lavere staffenivå - for å  behandle ham så mildt som overhodet mulig. Jeg tipper at han ville ha fått en lengre, ubetinget fengselsestraff om overgrepene hadde blitt begått og pådømt i dag. 

• Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kendra1985 skrev (Akkurat nå):

Offentlig skole i Filippinene koster ingenting. Sjukt at vi tydeligvis har så mange pedofile i Norge! Som støtter han ekle typen her. Jeg blir seriøst flau! 

Greit nok å finansiere hjemreisen, siden han tydeligvis ikke har vært kapabel til å legge av noen kroner hver måned til sparing. Men å samle inn fire millioner kroner, er unnskyld uttrykket , forbanna galskap. 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kendra1985 skrev (1 minutt siden):

Han her som allerede har fått en stor erstatning fra staten på 700000 , skal vi nå samle inn 3-4 mill til i tillegg . Nærmer seg 5 mill da, for tapt barndom etc. hva fikk ofrene hans da han forgrep seg på dem: 5000 . Bare nevner det. 

• Liker 21
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Greit nok å finansiere hjemreisen, siden han tydeligvis ikke har vært kapabel til å legge av noen kroner hver måned til sparing. Men å samle inn fire millioner kroner, er unnskyld uttrykket , forbanna galskap. 

Ja det er helt sinnsykt! Han fortjener ingenting. Hva f skal vi med han her i Norge? Nei takk! 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Han her som allerede har fått en stor erstatning fra staten på 700000 , skal vi nå samle inn 3-4 mill til i tillegg . Nærmer seg 5 mill da, for tapt barndom etc. hva fikk ofrene hans da han forgrep seg på dem: 5000 . Bare nevner det. 

Det er typisk Norge. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Han sitter jo ikke "fast" på  Filippinene, slik flere later til å tro. Ingen som hindrer han i å reise til Norge. 

Enig . Kunne tatt et vanlig rutefly hjem han , å meldt flytting til Norge igjen , å fått barnetillegg / ektefelle tillegg oppå trygda igjen . Han er egentlig en storsvindler og lurendreier. Han er ikke så dum som vi tror . 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Du har heller ikke skjønt det. Evner ikke å forstå folk som er ressurssvake. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvelous skrev (4 minutter siden):

Enig. Han hadde vel rundt 750 000,- mellom hendene en kort periode som ble kjapt brukt opp så noe tyder på at han er totalt blottet for konsekvenstekning og impulskontroll.
Noen må forvalte disse pengene for han, og med bakgrunn i hans tidligere sinneutbrudd tror jeg neppe at han takler det så veldig fint at pengene forvaltes av andre når han plutselige vil ha kontroll over dem selv, og da er han like langt; «sulter» og er blakk, men denne gangen i Norge, og ikke Filippinene.

This! 

Han er på ingen måte unik heller, en liten runde innom "livets skole" på fb så finner man ekstremt mange mennesker i hans kategori. Enda bedre hvis man våger seg innom grupper som " vi som hater barnevernet" eller aller best hvis man gud forby jobber i en offentlig etat hvor disse menneskene ofte frekventer. 

Skal vi verne alle disse menneskene mot seg selv og sine heller dårlige holdinger/ m mer? 

Og hva skjer når han er blakk og "sulten" neste gang - når 3-4 mil er brent opp? Hvem tar ansvaret da?

Nei det er jo nettopp en av de tingene vi har kjempet for i Norge og som vi som samfunn setter høyt og unngå. Og samtlige i den kategorien som er i opposisjon mot satlige etater er jo ikke akkurat mottagelig for hjelp eller veiledning, roter man inn tvangsbruk i det så har man jo ei røre uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde noe jeg angret på her om dagen...brukte en hel time av livet mitt for å se en episode av serien....akkja får aldri igjen den timen....

Ikke skjønner jeg hva vi skal med den fyren i norge og ikke skjønner jeg hvorfor folk samler inn millioner til dømte pedofile ...?

Er det å være hjernedød... uansvarlig ... trygdet og kriminell sett på som noe positivt her i landet ?🤔

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Jeg rakk ikke se dokumentarepisodene før de ble tatt vekk, men det lille jeg så av glimt og bilder tilsier i hvert fall ikke at denne mannen har skippet noen måltider noen gang... så sultet på den inntekten har han i hvert fall ikke. Han har hatt nok til å spise seg svær.

I ene episoden laget kona mat, noe makaronigreier tror jeg det var. Hun hadde det på et stort fat og serverte det til mannen sin, mens hun selv satt ved bordet og så på at mannen spiste. Det første min mann sa var "Hæ? Får ikke guttungen og kona mat?!" hvor jeg svarte med at de kanskje ikke likte sånn mat, at de kanskje foretrekker å spise mer krydret mat, eller kanskje de bare har råd til å brødfø han? Både faren og guttungen var ved godt hold, så vi stusset begge på det. Fyren sa han hadde gått ned masse i vekt pga dårlig økonomi, ble lite mat og han satt mest på rommet sitt. Likevel... Idk. 

Enig med mange her. Tore skulle ha faktasjekket mye! Noen spør hvorfor ikke fyren bare kunne dra hjem til Norge, men jeg tror, gitt at det er rett at det er bøter fordi fyren ikke har visum på Fillipinene, at det ikke er så enkelt å bare reise. Vil tro Fillipinske myndigheter har lyst på pengene sine. Dessuten, skulle jo fyren også ha med seg alle tingene sine og bikkja, i tillegg til kone og barn. Det koster mer enn en liten flybillett. Kan ikke være enkelt å få en hund fra Fillipinene og over til Norge 🤷‍♀️ 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at det er hans møte som barn  med Barnevernet og systemet rundt,  som har formet han til den personen han er i dag. Som har skapt enda flere traumatiserte barn.

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Apis skrev (1 minutt siden):

Nå må vi ikke glemme at det er hans møte som barn  med Barnevernet og systemet rundt,  som har formet han til den personen han er i dag. Som har skapt enda flere traumatiserte barn.

Det er jo flere enn han som har opplevd traumatiske ting i livet uten å bli overgriper av den grunn...

• Liker 18
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (Akkurat nå):

Det er jo flere enn han som har opplevd traumatiske ting i livet uten å bli overgriper av den grunn...

Det er det, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford3000 skrev (34 minutter siden):

Dessuten, skulle jo fyren også ha med seg alle tingene sine og bikkja, i tillegg til kone og barn. Det koster mer enn en liten flybillett. Kan ikke være enkelt å få en hund fra Fillipinene og over til Norge 🤷‍♀️ 

Filipinene har rabies, faktisk så dør det hundrevis av mennesker der hvert år av sykdommen! Så det er svært strenge karanteneregler og krav om vaksinering og dokumentasjon for innførsel av dyr derfra til Norge. Og karantenen må foregå hos tolletatens/Mattilsynets eget karanteneanlegg, noe som er enormt dyrt for et tre måneders opphold! Nok en ting Granfoss-mannen ikke vet eller aner noenting om. Tydeligvis. Eller tenker han at med de fire millionene han skal få i hendene så har han råd til karanteneoppholdet og flyreise/import av hunden?

Umulig å vite hva som rører seg i hodet på en sånn mann. Men kona hans må da vite NOE om dette, at Filipinene har rabies og hvor strenge regler det er rundt det?

EDIT;

jeg tror egentlig ikke det er lovlig å importere hund fra Filipinene, fordi det er et av landene i verden med høyest forekomst av rabies. Det står her hos Mattilsynet at import av dyr til Norge kan kun skje fra godkjente land og områder. Og selv om jeg ikke orket å finlese regelverket der, tviler jeg på at et av verdens verste (på fjerdeplass på verdensbasis) land mht en så farlig sykdom som rabies, som også dreper mennesker, vil være lov å importere fra i det hele tatt. Det er nok på listen over land som IKKE er godkjent, men som sagt, jeg har ikke sjekket ang. Filipinene.

EDIT 2:

Allerede den 10. mars i år, skriver denne nyhetskanalen på Filipinene at de har hatt 55 tilfeller av rabies hos mennesker hittil. Og selv om ikke alle 55 var døde på tidspunktet for nyhetsartikkelen, så vet vi jo at alle som er smittet av rabies og ikke vaksinert, vil dø av den.

Endret av Million
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (13 minutter siden):

Gjorde noe jeg angret på her om dagen...brukte en hel time av livet mitt for å se en episode av serien....akkja får aldri igjen den timen....

Ikke skjønner jeg hva vi skal med den fyren i norge og ikke skjønner jeg hvorfor folk samler inn millioner til dømte pedofile ...?

Er det å være hjernedød... uansvarlig ... trygdet og kriminell sett på som noe positivt her i landet ?🤔

Det er vel ikke verre enn å hjelpe leiesoldater, IS-krigere og alle utlendinger som de ikke kjenner historien til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...