Million Skrevet 20. november 2023 #801 Del Skrevet 20. november 2023 Akryl skrev (6 timer siden): Hvorfor trenger de 70 000? Hva skjuler de? Noen i tråden her nevnte at "Bamsegutt" (fy for et kallenavn på en overgriper i 60 åra...😳) drev og pakket alle mulige ting fra leiligheten på Filipinene for å ta med seg et helt flyttelass derfra og til Norge, da han hørte om innsamlingen og at han skulle få penger. Hvis han tidligere i programmet har sagt til Tore S at han skulle ha med seg et helt flyttelass, så koster det nok en del tusen å få shippet noen kasser jorden rundt, ja. Skulle tro 70 000 ikke holder da heller. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. november 2023 #802 Del Skrevet 20. november 2023 K.B. skrev (På 16.11.2023 den 0.38): Dette er jo en enkel kar. Skjemaet han fylte ut gjør det jo ganske klart at han ønsket å flytte og ikke komme tilbake, men denne fyren skjønner jo ikke konsekvensene av dette. Så sitter det petimetere her i Norge å henviser til regler som går rett over hodet på denne fyren, dette er jo latterlig! Henter vi ikke hjem IS damer og yter masse assistanse til Nordmenn som har driti seg loddrett ut i f.eks Kongo eller Columbia? Systemet må kunne vise litt fleksibilitet, om ikke for bamsegutt, i hvert fall for barnet hans. Skjønte ikke konsekvensene, eller ombestemte seg da han mistet tillegg??🤷🏼♀️ Det vet du ikke. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 20. november 2023 #803 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (13 timer siden): Du vil ikke se det grunnleggende problemet. Det sosiale kontrakt som samfunnet er basert på balanserer friheter mot trygghet. Mer trygghet, vil gi mindre frihet. Du skriver at vi må evnetestes innen vi har lov å melde flytting til utlandet. Tenk om vi ikke skjønner alle konsekvenser av en slik utflytting. Som at man forlater den trygge norske folketrygden. Her er det kanskje overraskende for deg, mange med gode evner som ikke tar seg tid til å skjønne det med hvordan en utflytting påvirker ulike økonomiske rettigheter. Slik at det ikke kun må evnetest men også kunnskapstest til innen man kan melde flytting. Men en flyttemelding er faktisk ikke selve flyttingen. Det er ulovlig å ikke melde flytting, men man kan flytte ut av landet uten å følge loven. Slik at din policy vil kreve utreiseforbud hvis man ikke består evne og kunnskapstest. Du argumenter for: 1. Et samfunn der vi skal miste en grunnleggende menneskelig rettighet, som er bevegelsesfrigheten ELLER 2. Et samfunn der staten godtykkelig skal dele ut fra statskassen etter tryne faktor (stakkers deg, du kan få ekstra penger av fellesskapet) Mannen i serien har helt frivillig flyttet ut fra landet. Det var hans valg. Hvorfor diskutere mot stråmenn? Jeg skriver overhodet ikke dette. Endret 20. november 2023 av Example 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollebolle Skrevet 20. november 2023 #804 Del Skrevet 20. november 2023 Ser mange mener at det skal ses bort fra det som skjedde for 30 år siden. Har han tuklet med så mange småbarn, så skal ikke "vi" stå med åpne armer for å gi han et luksusliv i Norge (sammenligent med Fillipinene). Da mener jeg faktisk at han kan bli væreden der nede. Overgripere kan vi klare oss uten. Nei takk! 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 20. november 2023 #805 Del Skrevet 20. november 2023 Million skrev (35 minutter siden): Noen i tråden her nevnte at "Bamsegutt" (fy for et kallenavn på en overgriper i 60 åra...😳) drev og pakket alle mulige ting fra leiligheten på Filipinene for å ta med seg et helt flyttelass derfra og til Norge, da han hørte om innsamlingen og at han skulle få penger. Hvis han tidligere i programmet har sagt til Tore S at han skulle ha med seg et helt flyttelass, så koster det nok en del tusen å få shippet noen kasser jorden rundt, ja. Skulle tro 70 000 ikke holder da heller. Det kan ha vært jeg som skrev det😆 Man skulle jo tro at et advokatfirma kunne spesifisere hva den summen var til, litt mer detaljert. Uansett tror jeg ikke 70 000 kr holder for tre flybilletter, en stk hund (kom på at han ville ha hunden sin med, han spurte Tore om hunden kunne være med og Tore sa ja) og en haug med store plastkasser pluss søknad om oppholdstillatelsen til kona (10 500 kr). Noen har nevnt bøter fordi han har vært der lenge, noe visumgreier, så tror det der blir en svært kostbar affære totalt, mer enn det 70 000 kr. Så at det var flere spleiser i hans kallenavn der (sorry, jeg makter ikke skrive det navnet) og alle gikk til dette advokatfirmaet som er nevnt flere ganger. Siden alle var og sikkert fortsatt er pauset fikk jeg ikke sett hvilken som var den ferskeste. Det er merkverdig at svært mange hadde dårlig magefølelse etter å ha sett denne dokumentaren. I etterkant forstår man bedre hvorfor (overgrep begått av han selv) og at 70 000 kr nok ikke holder hvis han skal få sitt ønske oppfylt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 20. november 2023 #806 Del Skrevet 20. november 2023 Helgekarjol skrev (6 timer siden): Betinget fengselsstraff er straff. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Betinget_fengsel#:~:text=Det vil i Norge si,handling i løpet av prøvetiden. kun juridisk og teoretisk sett 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. november 2023 #807 Del Skrevet 20. november 2023 K.B. skrev (15 timer siden): Denne saken har mange sider og jeg skjønner at det kan være vanskelig å lage et program som får med seg alle detaljene og med hva vi nå vet at produksjonsselskapet viste, så er det jo åpenbart at Strømøy har valgt å kutte ut og også tone ned mange av de usympatiske tingene Bamsegutt har gjort. Min umiddelbare reaksjon etter denne serien var jo at her har systemet feilet, greit nok at at han er en hissigpropp, det tolket jeg som frustrasjon på et system som ikke hjelper han, men nå som vi forstår saken bedre, så er det klart at Strømøy har løyet til seerne. Jeg forstår at når du har sonet din straff, så er din gjeld til samfunnet betalt og du i prinsippet skal få fortsette som før, men er det slik at bamsegutt er pedofil ( som jeg fortsatt ikke vet, da informasjonen vi har er vag. 6 måneders fengsel for utuktig omgang høres lavt ut for seksuell omgang med barn, så jeg antar det dreier seg om å ta på barn på en upassende måte?) men har han den legningen, så er det jo mye eklere at han flytter til Filipinene, et mekka for pederaster.. Jeg anklager ikke Bamsegutt for å ha gjort ulovlige ting mot barn i de 11 årene han har bodd i Filipinene, men litt av en uheldig tilfeldighet gitt hva vi nå vet. Det er bra at NRK har trukket programmet og at spleisen er satt på vent. Det er også mange andre etiske problemer med dette programmet og jeg skjønner ikke helt hvordan Strømøy fikk ok til å lage dette programmet. I følge dommen han fikk har han en «farlig legning». Jegvser kun problemer med dette programmet Jan-Egil er ikke en mann som fortjener denne oppmerksomheten. 1000 drapstrusler celler heller ikke sympati hos meg. Han ser seg opplagt som et offer som ikke trenger å ta ansvar for noe. Det er «de andre» i verden som er dårlig, ikke han selv. Begge deler kn kanskje være sant.. 17 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 20. november 2023 #808 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg lurer litt på hvorfor krav til å kunne forsørge ektefelle ble oversett da Tore søkte og fikk medhold i at kona skulle få komme til Norge? Og jeg lurer på hvordan de tror de skal klare seg på trygda hans i Norge, når de ikke klarer seg økonomisk på Filippinene, der trygda hans tilsvarer to årsinntekter? 28 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NordreSving Skrevet 20. november 2023 #809 Del Skrevet 20. november 2023 Det er svært betenkelig hvordan NRK har manøvrert i denne saken. De har bevisst laget en «dokumentar» som skulle skape sympati og vekke følelser i folk. Totalt ensidig vinkling, der alt skal fortelles til JE sin gunst. Og så får de på bordet overgrepsdommen «i senere tid». De skjønner at dette vil slå beina under sympatien fra folk, og for å unngå at det skjer unnlater de å ta det med. Hvem som er skyld i at det ble sånn, om det er TS som har presset på, eller om det er en felles beslutning fra redaksjonen vet man ikke, men dette må få konsekvenser. Vi skal kunne firvente at den statsfinansierte kanalen ikke manipulerer folk i beste sendetid. Og når TS fortsetter å vri på sannheten i et totalt blindt forsøk på å støtte JE ved å minimere hva JE gjorde, så skjønner alle at han ikke har den journalistiske distansen til å lage slike programmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 20. november 2023 #810 Del Skrevet 20. november 2023 Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, brukerdebatt, persondebatt, latterliggjøring, nedsettende innhold, gjengivelse av innhold fra ekstern kilde, identifisering av privatpersoner, avsporinger og svar til dette. Perelandra, mod. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Northwy Skrevet 20. november 2023 #811 Del Skrevet 20. november 2023 Nå er spleisen åpnet igjen. Synes det er helt ille egentlig og får en vond smak i munnen, hadde håpet den ble stoppet. Disse pengene er det ofrene for hans overgrep som skulle hatt, samt hans sønn. Stakkars sønnen og kona 😞 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flypapir Skrevet 20. november 2023 #812 Del Skrevet 20. november 2023 En ting jeg ikke forstår. Det står i media at NRK ble kjent med dommen en måned før serien ble sendt. Videre står det at Jan E ønsket at de skulle informere om dette i dokumentaren, men at NRK ikke fulgte dette ønsket. Men slik jeg forstår det har Tore S og nrk hatt kontakt med han i flere år? Og da uten at denne saken har kommet frem? Jeg vil jo tro at JE har hatt flere muligheter til selv å si noe om dette gjennom alle de samtaler og all den kontakten som har vært? Jeg klarer ikke helt å forstå. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 20. november 2023 #813 Del Skrevet 20. november 2023 Noen som sa at ofrene til JE fikk 5000 kr i erstatning? En latterlig lav sum. Det blir ekstra spesielt når man tenker på at det er samlet inn over 4 millioner kroner til JE. Skulle ønsket sønnen fikk hjelp til fortsatt utdannelse, så han kunne skapt seg et godt liv på Filippinene. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dco Skrevet 20. november 2023 #814 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) 1 hour ago, Flypapir said: En ting jeg ikke forstår. Det står i media at NRK ble kjent med dommen en måned før serien ble sendt. Videre står det at Jan E ønsket at de skulle informere om dette i dokumentaren, men at NRK ikke fulgte dette ønsket. Men slik jeg forstår det har Tore S og nrk hatt kontakt med han i flere år? Og da uten at denne saken har kommet frem? Jeg vil jo tro at JE har hatt flere muligheter til selv å si noe om dette gjennom alle de samtaler og all den kontakten som har vært? Jeg klarer ikke helt å forstå. Jeg hørte nettopp på Dax18. Christina Pletten tok opp det samme som deg, og spurte hvordan NRK fikk vite om overgrepssaken. Svaret var at det var politiet som opplyste NRK om dette. Det skjedde ved en tilfeldighet da NRK var i kontakt med politiet om et annet forhold. Granfoss fortalte altså ikke NRK om dommen selv, i løpet de årene de hadde kontakt. Det er mildt sagt udekkende å si at "Granfoss ønsket selv å omtale dommen", som NRK har sagt. Rettelse: Jeg ser nå at ikke NRK har hevdet at Granfoss selv ønsket å inkludere overgrepsdommen i dokumentaren. Det er advokaten hans som har sagt dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRP71g/undrende-til-at-nrk-ikke-omtaler-bamsegutt-dom-jeg-fikk-vondt-i-magen Endret 20. november 2023 av dco 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 20. november 2023 #815 Del Skrevet 20. november 2023 Mollebolle skrev (11 timer siden): Ser mange mener at det skal ses bort fra det som skjedde for 30 år siden. Har han tuklet med så mange småbarn, så skal ikke "vi" stå med åpne armer for å gi han et luksusliv i Norge (sammenligent med Fillipinene). Da mener jeg faktisk at han kan bli væreden der nede. Overgripere kan vi klare oss uten. Nei takk! Men han har jo en sønn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushiii Skrevet 20. november 2023 #816 Del Skrevet 20. november 2023 Straks nådd 4 mill nå. Ser politikere som gir store summer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 20. november 2023 #817 Del Skrevet 20. november 2023 Mollebolle skrev (11 timer siden): Ser mange mener at det skal ses bort fra det som skjedde for 30 år siden. Har han tuklet med så mange småbarn, så skal ikke "vi" stå med åpne armer for å gi han et luksusliv i Norge (sammenligent med Fillipinene). Da mener jeg faktisk at han kan bli væreden der nede. Overgripere kan vi klare oss uten. Nei takk! På mange måter enig med deg. Men han er først og fremst norsk statsborger. Og han har en sønn pgså, som er norsk statsborger, som pr.nå ufrivillig står uten skole pga farens valg om å stikke fra bv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kavorka Skrevet 20. november 2023 #818 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) Jeg ser han skriver på facebookprofilen sin at man finner ham i Guinness Rekordbok. Er det noen som vet i hvilken sammenheng han er med der - om det stemmer, da.. Tviler jo litt på at fyren innehar en rekord der. Aha! Fant det nå. Han var visst registrert med "norges lengste føtter" en periode før noen andre overtok tittelen Endret 20. november 2023 av The Kavorka 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 20. november 2023 #819 Del Skrevet 20. november 2023 dco skrev (3 minutter siden): Jeg hørte nettopp på Dax18. Christina Pletten tok opp det samme som deg, og spurte hvordan NRK fikk vite om overgrepssaken. Svaret var at det var politiet som opplyste NRK om dette. Når I prosessen var dette? Bamsegutt fortjener hjelp, men han er griseheldig som får flere millioner. Synes også saken ikke bør prege nyhetsbildet. Av hensyn til familien til Bamsegutt og privatlivet deres. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flypapir Skrevet 20. november 2023 #820 Del Skrevet 20. november 2023 dco skrev (2 minutter siden): Jeg hørte nettopp på Dax18. Christina Pletten tok opp det samme som deg, og spurte hvordan NRK fikk vite om overgrepssaken. Svaret var at det var politiet som opplyste NRK om dette. Det skjedde ved en tilfeldighet da NRK var i kontakt med politiet om et annet forhold. Granfoss fortalte altså ikke NRK om dommen selv, i løpet de årene de hadde kontakt. Det er mildt sagt udekkende å si at "Granfoss ønsket selv å omtale dommen", som NRK har sagt. Han sa ikke noe om det all den tiden før det ble oppdaget, men nå legges det jo frem at han ønsket at dette skulle fremgå av dokumentaren og at det var NrK som valgte det bort. Jeg synes det blir en veldig forenkling å skylde kun på nrk, her er nok noen som har fått gode eller mindre gode råd utenfra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg