dco Skrevet 19. november 2023 #761 Del Skrevet 19. november 2023 6 minutter siden, Humas said: - Hvis han har insistert på å ha med historien om overgrepene hadde de ikke kunnet vise serien. Men, i seg selv, det å fortelle om at han var en pedofil overgriper selv, det viser i tilfelle 0 dømmekraft. Her tror jeg det kan ha vært en faktor at Bamsegutt hevder seg uskyldig dømt, og det var vel nettopp det han hadde lyst til å fortelle i dokumentaren. Selv Tore forstod kanskje at det ikke ville være uproblematisk å publisere dette, uten å gå svært dypt inn i saken. På tross av at Tore selv ser ut til å ha konkludert med at dommen er feil (ref. DMs han har sendt folk på fb). Jeg er spent på hvordan de håndterer dette i republiseringen. Quote - Han sa selv at han ikke klarte å styre seg når han ble sint. Når man ‘mangler språk’ kan der føre til både psykisk og fysisk vold mot andre. Han er politianmeldt mange ganger for trusler, og vil kunne bli pågripet om han kommer til Norge.. Jeg reagerte på hvordan Tore liksom demonstrerte at disse anmeldelsene var noe tull -- ved å snakke med et par bekjente fra 30 år tilbake som synes Bamsegutt virker ufarlig. Synes det er smakløst, etter at det faktisk har skjedd flere drap på NAV. Hva med å la politiet ta seg av trusselvurderingene? 29 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 19. november 2023 #762 Del Skrevet 19. november 2023 Lurt å gi 4 mill til en som ikke evner å håndtere penger. 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 19. november 2023 #763 Del Skrevet 19. november 2023 liil skrev (2 minutter siden): Oj!! Hva er dette, ca åttende gangen du ikke svarer på et uhyre enkelt spørsmål? Dette er det jo politiker-nivå over. Du vil seriøst ikke svare på hvordan han har klart å fly t/r Filippinene flere ganger tidligere? Hva tenker du at du har å tape på det? Jeg har undret på det samme. De flyktet fra Norge (barnevernet), men hadde besøkt Norge etter dette, og da levd i skjul i noen måneder før de reiste tilbake til Filippinene. Jeg satt med inntrykk av at flyttingen til Filippinene egentlig var en permanent løsning, men at de senere angret seg på dette, uten at dette ble sagt eksplisitt i serien, selvsagt. Jeg leser at andre her har oppfattet det annerledes da. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. november 2023 #764 Del Skrevet 19. november 2023 Example skrev (2 minutter siden): Det er jo fordi han man må en viss journalistisk avstand. Det er jo den balansen han hele tiden balanserer på. Vi ser jo det engasjementet, samt vurderingene som ble gjort i samråd med NRKs etikkredaktør. Til tross for kritikken så sitter man uansett igjen med en sterk historie som utfordrer oss på mange måter. Syns ikke Strømøy holdt journalistisk avstand . Virket mer som et bestevenn / kompis forhold . Der Strømøy nesten la ord i munnen på han , å vinklet det bevisst så folk skulle føle sympati . Både tittel , innhold og vinkling tyder på fraværende journalistisk avstand . Men at det ble en sterk historie , og en interessant debatt , det skal han ha. Selv om jeg ikke helt ser hvordan han skal komme seg helskinnet ut av det. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. november 2023 #765 Del Skrevet 19. november 2023 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): Syns ikke Strømøy holdt journalistisk avstand . Virket mer som et bestevenn / kompis forhold . Der Strømøy nesten la ord i munnen på han , å vinklet det bevisst så folk skulle føle sympati . Både tittel , innhold og vinkling tyder på fraværende journalistisk avstand . Men at det ble en sterk historie , og en interessant debatt , det skal han ha. Selv om jeg ikke helt ser hvordan han skal komme seg helskinnet ut av det. Det er vi nok enige i. Det er dog litt i hans stil å bli litt mer følelsesmessig engasjert i historiene enn andre journalister. Det er jo også på mange måter grunnen til at historien blir så sterk, selv om han opererer i en etisk gråsone. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akryl Skrevet 19. november 2023 #766 Del Skrevet 19. november 2023 Example skrev (7 minutter siden): At kona ikke klarer å spare 70 000 kroner på en filippinsk lavtlønnet jobb? Ja, det er rimelig forståelig at det kan være vanskelig. Hvorfor trenger de 70 000? Hva skjuler de? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 19. november 2023 #767 Del Skrevet 19. november 2023 Marvelous skrev (40 minutter siden): Varselslampene mine gikk før «vinden snudde» det var noe med hele mannen som ga ut ekle vibber. Jeg ante ugler i mosen allerede da jeg leste overskriftene om en eldre mann med kallenavnet "Bamsegutt". Uansett hvor tilbakestående han er, kaller man ikke en voksen mann for det. Det høres ut som brukernavnet til en meget suspekt fyr i en sjekkeapp. Folk må bli flinkere til å sjekke opp saker bedre før de kaster penger etter fremmede på Spleis. 23 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carabilla Skrevet 19. november 2023 #768 Del Skrevet 19. november 2023 Nå skal det sies at jeg IKKE har sett dokumentaren enda, fordi den er borte fra NRK nå, men hvorfor vil de til Norge nå plutselig? Trenger han helsehjelp som han ikke får på philepinene? 14000 kr i mnd på Philepinene er man rik sammenlignet med en vanlig mnd der nede, så hvorfor klarer de seg ikke økonomisk der på 14000 kr i mnd pluss lønnen fra kona? og hva er egentlig årsaken til at han nå plutselig vil hjem til Norge? Barnevernet kan fortsatt ta over omsorgen til sønnen som er under 18 år og om " bamsegutt' driver å drapstruer folk på nav, så blir han jo kasta i fengsel her i Norge, kan noen forklare meg i kortversjon? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. november 2023 #769 Del Skrevet 19. november 2023 Akryl skrev (2 minutter siden): Hvorfor trenger de 70 000? Hva skjuler de? Akkurat hvordan advokatfirmaet har kommet opp med denne summen vet jeg ikke. Det kan nok være noen andre kostnader som andre har vært innom her i tråden tidligere, for eksempel at han har blitt utover visumtiden sin og må betale avgift for dette for eksempel. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. november 2023 #770 Del Skrevet 19. november 2023 dco skrev (10 minutter siden): Her tror jeg det kan ha vært en faktor at Bamsegutt hevder seg uskyldig dømt, og det var vel nettopp det han hadde lyst til å fortelle i dokumentaren. Selv Tore forstod kanskje at det ikke ville være uproblematisk å publisere dette, uten å gå svært dypt inn i saken. På tross av at Tore selv ser ut til å ha konkludert med at dommen er feil (ref. DMs han har sendt folk på fb). Jeg er spent på hvordan de håndterer dette i republiseringen. Jeg reagerte på hvordan Tore liksom demonstrerte at disse anmeldelsene var noe tull -- ved å snakke med et par bekjente fra 30 år tilbake som synes Bamsegutt virker ufarlig. Synes det er smakløst, etter at det faktisk har skjedd flere drap på NAV. Hva med å la politiet ta seg av trusselvurderingene? Enig !! Syns Tore må gå kraftig i seg selv . Han har i skrivende stund bagatellisert drapstrusler , bekymringsmelding fra føden , barnevernssak , og nå sist men ikke minst, bagatellisert seksuelle overgrep / ofrene . Har alltid likt hans program , men nå har jeg fått avsmak . 26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgekarjol Skrevet 19. november 2023 #771 Del Skrevet 19. november 2023 21 minutter siden, parmanoia said: Lurt å gi 4 mill til en som ikke evner å håndtere penger. Det er advokaten som skulle administrere pengene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. november 2023 #772 Del Skrevet 19. november 2023 Labbene skrev (5 timer siden): Jeg angrer som en hund på at jeg ga til denne spleisen. Føler meg rett og slett lurt trill rundt og manipulert. Det går ikke ann. Den spleisen er ren svindel , å burde vært anmeldt . Vet den/de ble startet i god tro men , dokumentaren tilbakeholdt vesentlig dokumentasjon . Her har Strømøy ført det norske folk bak lyset i beste sendetid . Får meg til å lure på om han har agert likedan i andre program han har laget . 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akryl Skrevet 19. november 2023 #773 Del Skrevet 19. november 2023 Example skrev (12 minutter siden): Akkurat hvordan advokatfirmaet har kommet opp med denne summen vet jeg ikke. Det kan nok være noen andre kostnader som andre har vært innom her i tråden tidligere, for eksempel at han har blitt utover visumtiden sin og må betale avgift for dette for eksempel. Enda en feilvurdering å ikke presisere hva de trenger 70 000 til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgekarjol Skrevet 19. november 2023 #774 Del Skrevet 19. november 2023 2 hours ago, Purple Basil said: I know! Blir kvalm av slike mennesker. Noe av det verste jeg vet er folk som enten forsvarer eller bagatelliserer overgrep. De er nesten like ille som overgriperne selv. Mannen er dømt og har fått sin straff. For over 30 år siden. At folk påpeker dette betyr ikke at de forsvarer eller bagatelliserer overgrep. 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 19. november 2023 #775 Del Skrevet 19. november 2023 Helgekarjol skrev (6 minutter siden): Nå mener psykologen hans, som behandlet han over mange år i fengselet, noe annet. Over mange år i fengselet? Hva mener du? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 19. november 2023 #776 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) No bør Strømøy komma på banen med ein uttalelse om saka etter den siste utviklinga Endret 19. november 2023 av Capazitet 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 19. november 2023 #777 Del Skrevet 19. november 2023 Helgekarjol skrev (4 minutter siden): Mannen er dømt og har fått sin straff. For over 30 år siden. At folk påpeker dette betyr ikke at de forsvarer eller bagatelliserer overgrep. han fikk ikke straff. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 19. november 2023 #778 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Har ikke lest hele tråden, men her er noen tanker jeg har rundt saken: Jan-Egil Granfoss er helt klart ikke den skarpeste kniven i skuffen, men han kan fint ha spilt på nettopp dette med at han er enkel og muligens litt psykisk utviklingshemmet. På den måten slipper han straff og sanker mer sympati. Sønnen er 15 år og har vokst opp på Filippinene uten å ha gått på skole. Det er denne kulturen og livet han har vendet seg til. Han vet ikke om noe annet. Han har alle vennene sine på Filippinene og ingen familie eller nettverk her i Norge. Han snakker mest sannsynlig ikke norsk og er antagelig analfabet. Det gjør det heller ikke særlig enklere for ham at faren nå har blitt hengt ut som pedofil for hele Norges befolkning. Han vil med andre ord neppe få et enklere og bedre liv her med det første. Tvert i mot. Dette er noe å ha i bakhodet for alle dem som nå har fokus på at sønnen (og konen) er uskyldige og må ‘reddes’ tilbake til Norge. Sønnen vil jo ikke tilbake selv en gang! Mine tanker går nå først og fremst til dem som ble misbrukt av Granfoss for 30 år siden. Takke være NRK med Tore i spissen har de nå fått rippet opp gamle vonde traumer på verst tenkelige måte😣. NRK skylder på at de lot være å nevne overgrepsdommen av hensyn til de berørte. Men de har jo heller bare gjort det 10 ganger verre for dem ved å legge frem overgriperen deres som en uskyldig søt ‘bamsegutt’ som det bare er synd på og der hele Norges befolkning føler sympati for ham. Når VI kjenner på at vi blir uvel og småkvalm av hvilken vending saken til Granfoss nå har tatt, så kan vi bare tenke oss hvordan ofrene hans må ha hatt det da dokumentaren kom ut💔 Endret 20. november 2023 av Jullen 41 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 19. november 2023 #779 Del Skrevet 19. november 2023 Akryl skrev (19 minutter siden): Enda en feilvurdering å ikke presisere hva de trenger 70 000 til. Jeg ser det er nevnt 25 000 for 3 flybilletter tidligere her, gebyr for behandling av søknad om arbeids- og oppholdstillatelse for kona kostet vel 10 500. Han viste jo frem det han ville ha med til Norge og det får de ikke i ett par kofferter, på slutten av 2022 kostet frakt av en 20-fot container fra Manila til København over 3 600 dollar og en 40-foter over 6 600 dollar. Fant ingen pris til Norge men regner med det er noe rundt samme pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet 20. november 2023 #780 Del Skrevet 20. november 2023 (endret) Jullen skrev (22 minutter siden): Har ikke lest hele tråden, men her er noen tanker jeg har rundt saken: ‘Bamsegutt’ er helt klart ikke den skarpeste kniven i skuffen, men han kan fint ha spilt på nettopp dette med at han er enkel og muligens litt psykisk utviklingshemmet. På den måten slipper han straff og sanker mer sympati. Sønnen er 15 år og har vokst opp på Filippinene uten å ha gått på skole. Det er denne kulturen og livet han har vendet seg til. Han vet ikke om noe annet. Uklart hvorvidt han har lært å snakke norsk ordentlig. Han har alle vennene sine på Filipinene. Det sier seg selv at han vil slite veldig om han kommer til Norge nå. Antagelig analfabet og helt uten venner. Det er rett og slett ikke sikkert han vil få et bedre liv her med det første. Dette er noe å ha i bakhodet for alle dem som nå har fokus på at sønnen (og konen) er uskyldig og må ‘reddes’ tilbake til Norge. Sønnen vil jo ikke tilbake selv en gang! Mine tanker går nå først og fremst til dem som ble misbrukt av bamsegutt for 30 år siden. Takke være NRK med Tore i spissen har de nå fått rippet opp gamle vonde traumer på verst tenkelige måte😣. NRK skylder på at de lot være å nevne overgrepsdommen fra1991 av hensyn til de berørte. Men de har jo heller bare gjort det 10 ganger verre for dem ved å legge frem overgriperen deres som en uskyldig søt ‘bamsegutt’ det bare er synd på ham og der hele Norges befolkning føler sympati for ham. Når VI kjenner på at vi blir småkvalm og uvel av hvilken vending saken til bamsegutt nå har tatt, så kan vi bare tenke oss hvordan ofrene hans har det nå💔 Vær så snill å omtal denne eldre mannen med navn, da bamsegutt er et navn han fikk som liten gutt, men nå er han voksen med sedelighetsdom på seg da blir da bare ekkelt å bruke kallenavnet... Er ellers helt enig i dine tanker, og håper sønnen får et godt liv enten det er her eller der, og at han ikke har blitt utsatt for overgrep. Endret 20. november 2023 av K_mb 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg