Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

Ford3000 skrev (1 minutt siden):

For de som fikk med seg siste episode, da mannen gikk rundt i huset og pakket ned alt mulig rart i plastbokser og sa de måtte få tak i flere... Vi forstod det slik at mannen trodde han skulle få med seg alt av ting fra Filippinene og til Norge. Det var en ordentlig flytting han tenkte på antagelig, ikke bare tre flybilletter til Norge. Det må være fryktelig dyrt å få alle tingene derfra i disse boksene fra ett land til et annet? Han stresset jo veldig etter kontakt med Tore og tenkte nok at NÅ skulle han få komme hjem til Norge og dette vil gå i orden fort som fy, men det gjorde jo ikke det. Etter en telefon fra Tore om at kona nå hadde fått oppholdstillatelse i Norge gikk han rett i pakking av ting i utallige sorte plastbokser, som at dette nå hadde ordnet seg helt.

Fullt klar over at de fleste her inne vil snakke om alt annet, det var bare en tanke som slo meg i går kveld. 

Bekrefter bare at han ikke helt forstår egen situasjon han står i, en mer realitetsorientert person hadde neppe hatt hans ukritisk store forventninger og ville vært mer realistisk enn hva han evner.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg driver Tore og bagatelliserer overgrepene han har gjort på 6 barn i alderen 6 til 10 år. Han er til og med dømt i både tingretten og lagmannsretten for dette.

Synes tittelen bamsegutt er kvalm når man ser det i det lyset. 

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (9 minutter siden):

Problemet med NAV-systemet er at det er for firkantet og at det er for lite rom for at vedtak gjøres individuelt og basert på skjøn, denne saken kunne vært løst enkelt og mye tidligere dersom systemet var noe mer fleksibelt.

Nettopp, det må være likeverdig behandling, som ikke er det samme som at alle får lik behandling. Men tar hensyn til at folk er forskjellige og har forskjellige behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbene skrev (2 minutter siden):

I tillegg driver Tore og bagatelliserer overgrepene han har gjort på 6 barn i alderen 6 til 10 år. Han er til og med dømt i både tingretten og lagmannsretten for dette.

Synes tittelen bamsegutt er kvalm når man ser det i det lyset. 

Ifølge Aftenposten har det vært en sms-utveksling mellom NRK og et av ofrene hvor hun reagerer på at «pedofilnavnet» bamsegutt fortsatt er i bruk. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvordan «flokken» snur. Så utrolig lett folk biter på en historie fortalt etter alle kunstens regler for å manipulere frem sterke følelser. Veldig mange evner ikke å se den med kritisk blikk i det hele tatt. Det var tusen røde flagg strødd rundt i hele serien, men folk gikk på med hele følelsesregisteret og overså dem. Så kommer det fram at den sterkt traumatiserte og utviklingshemmede mannen har begått seksuelle overgrep mot barn for over tretti år siden, og vips så snur flokken og all sympatien og hjertevarmen fordufter. 

Man kan virkelig si mye om hvor slett arbeid det her var fra NRK og Tore Strømøy sin side. Jeg orker ikke egentlig begynne en gang. Men at de på sjukehuset reagerte på denne mannen den gangen, er ikke rart i det hele tatt. En så syk mann med mentalt nivå til et barn skal ha ikke ha omsorgen for barn selv. Jeg håper virkelig familien får hjelp (og da mener jeg ikke et millionbeløp, jeg mener HJELP)

• Liker 28
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Toholt

Ga Tore mye skryt etter Agnes-dokumentaren. Det var journalistikk på høyt nivå. Denne gangen har han vært helt på bærtur, glemt Vær varsom-plakaten og hatt skylapper på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har søkt på momondo.com og det er fullt mulig å få en billett for 8000 kr. en vei.  Fullt mulig for han å spare 24000 kr.  

Han kan selge unna alt han eier og beholde det som får plass i et par kolli.  

Hvis man er virkelig desperat at man sitter fast i utlandet i 10 år år, så fant jeg også billett til 5000 kr med masse mellomlandinger som tar 27 timer. 

Hvor kom det fra at det vil koste 70 000?  Er der slik at han må betale bot for over stay? 

Hvis jeg var Tore hadde jeg gitt disse råd og ikke gjort noe med saken

Endret av Akryl
  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (3 minutter siden):

Jeg har søkt på momondo.com og det er fullt mulig å få en billett for 8000 kr. en vei.  Fullt mulig for han å spare 24000 kr.  

Han kan selge unna alt han eier og beholde det som får plass i et par kolli.  

Hvis man er virkelig desperat at man sitter fast i utlandet i 10 år år, så fant jeg også billett til 5000 kr med masse mellomlandinger som tar 27 timer. 

Hvor kom det fra at det vil koste 70 000?  Er der slik at han må betale bot for over stay? 

Hvis jeg var Tore hadde jeg gitt disse råd og ikke gjort noe med saken

Men det blir det jo ikke bra Toooore-TV av....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Hvordan tenker du at vi som samfunn skal håndtere mennesker som mange av oss vil oppleve som selvdestruktive. Skal dem bli satt under vergeordninger? Som jeg skjønner det så har denne mannen helt frivillig satt seg i den situasjonen som han har gjort. 

Det man kan gjøre er å ha regler som åpner for noe mer skjønn i helt spesielle situasjoner. I tillegg er det ganske åpenbart at dette er en mann som ikke har forstått konsekvensene av egne handlinger. Skal virkelig konsekvensene av å fylle ut noen skjemaer feil være å sitte fast i utlandet på denne måten? 

Mest av alt bør man kunne forvente at også NAV som tross alt møter masse mennesker i forferdelig mange tøffe situasjoner kanskje klarer å møte folk med litt mer menneskelighet?

Denne mannen fremstår som alt det er lov å mislike i Norge i dag. En mindre intelligent mann som har dårlig hygiene, er overvektig, asiatisk yngre kone, dårlig formuleringsevne og en pedofilidom. Det er som gidder å strekke seg lenger enn nødvendig for en slik type, og gjemmer seg bak byråkrati. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne suppa er en tragedie. Fryktelig trist sak, men det verste er at Strømøy og NRK gjorde den generaltabben å utelate info om overgrepsdommen fra dokumentaren. Det er respektløst, først og fremst overfor ofrene, men også overfor seerne. Jeg har hatt sansen for Strømøy tidligere, og «Gåten Agnes» var gnistrende god, men her har han trampa i klaveret, altså. Virker som han har mista gangsynet totalt. Og hvordan kunne NRK tro at dette skulle kunne passere uten at noen med kjennskap til dommen skulle varsle? Amatørmessig, brudd på Vær Varsom-plakaten og rett og slett himla umusikalsk.

• Liker 24
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (3 timer siden):

Men ligger det "varsel" på slike ting? Er det sånt som burde blitt oppfattet? Jeg vet ikke altså, men lurer veldig. Finnes det et system som fanger opp slikt? Jeg vet jo at det finnes et vergesystem, men dersom man ikke har verge så blir man vel behandlet som enhver annen? Eller? #vetikke

Nei, det gjør det nok ikke. Burde kanskje gjort det. 
Taushetsplikten står sterkt i Norge, og helsevesenet og NAV snakker ikke sammen på den måten. 

Jeg syns det er en gigantisk feilvurdering av NRK at denne dokumentaren ble til. Hva hadde man trodd skulle skje, når dommen ble dratt opp?

Skulle i det minste vært nevnt i dokumentaren. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør det nok ikke. Burde kanskje gjort det. 
Taushetsplikten står sterkt i Norge, og helsevesenet og NAV snakker ikke sammen på den måten. 

Jeg syns det er en gigantisk feilvurdering av NRK at denne dokumentaren ble til. Hva hadde man trodd skulle skje, når dommen ble dratt opp?

Skulle i det minste vært nevnt i dokumentaren. 

Nrk burde hverfall ha så mye vett at de ikke viste sønnen på tv, når de visste om dommen. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 minutter siden):

Skal virkelig konsekvensene av å fylle ut noen skjemaer feil være å sitte fast i utlandet på denne måten? 

Nei, at han meldte utflytting (han fylte IKKE ut skjemaet feil) medførte avkortning i noen av trygdeytelsene hans

Det at han "sitter fast" i utlandet er en konsekvens av manglende økonomisk styring. Som det fremkommer i masse svar her; hans månedlige uføretrygd er mye høyere enn en gjennomsnittlig månedslønn der. Det burde være fullt mulig å spare opp til billett hjem på 11 år. Evt kunne jo Tore S gitt han litt reisepenger i stedet for alt det denne "dokumentaren" har kostet av våre skattepenger. 

Endret av liil
  • Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
liil skrev (Akkurat nå):

Nei, at han meldte utflytting (han fylte IKKE ut skjemaet feil) medførte avkortning i noen av trygdeytelsene hans

Det at han "sitter fast" i utlandet er en konsekvens av manglende økonomisk styring. Som det fremkommer i masse svar her; hans månedlige uføretrygd er mye høyere enn en gjennomsnittlig månedslønn der. Det burde være fullt mulig å spare opp til billett hjem på 11 år. 

Det gjorde han i følge han selv etter råd fra NAV. Det er jo det som er poenget her, mannen evner åpenbart ikke å forstå konsekvensene av egne handlinger. Resultatet er at de sitter fast med et norsk barn på 12. året i Filippinene. 

De fleste oppegående mennesker hadde klart å komme seg hjem selv på kort tid. Det er som flere sier fullt mulig å få tak i relativt rimelige billetter. 

Med litt fleksibilitet og menneskelig forståelse kunne NAV og/eller UD løst denne floka for mange år siden. Nå kjenner jeg ikke NAV-systemet godt nok selv til å vite om det er systemet eller menneskene som jobbet der som har sviktet mest her. Men at det hadde vært mulig å fått han og familien hjem for lenge siden uten at det hadde kostet all verden, er det ingen tvil om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (8 minutter siden):

Hvordan skulle saken vært løst, mener du? Skulle han fått beholde tilleggene sine? Han hadde sost bort de pengene også, som han har sost bort pengene han har fått utbetalt så langt. Skulle Norge betalt for flybillettene til han og familien? Det er en farlig presedens å sette, at staten skal betale billettene til Gud og hvermann som har gjort dårlige valg og selv satt seg i en knipe i utlandet. Hvor går grensen, tenker du? Hvor fæl må barndommen ha vært? Hvor syk må man være? Skal vi betale for ambulansefly for folk som havner i bilulykker i Thailand uten reiseforsikring? 
Alle har nok en eller annen tragisk historie som er årsaken til at de er der de er. I en knipe i utlandet. Og nå skal liksom staten, med sine bunnløse lommer, redde dem. 
Det høres fint ut med et system med mer skjønn og fleksibilitet. Problemet er at det åpner opp for urettferdighet og tilfeldig behandling av saker. 

Hva som rettferdig eller urettferdig kan man jo diskutere. Rettferdig er ikke nødvendigvis å behandle alle likt, og mangel på skjønn kan være urettferdig det også. 

Man kan absolutt argumentere for at Norge i andre saker har strukket seg langt for å få folk hjem. Joshua French for eksempel. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Det gjorde han i følge han selv etter råd fra NAV. Det er jo det som er poenget her, mannen evner åpenbart ikke å forstå konsekvensene av egne handlinger. Resultatet er at de sitter fast med et norsk barn på 12. året i Filippinene. 

De fleste oppegående mennesker hadde klart å komme seg hjem selv på kort tid. Det er som flere sier fullt mulig å få tak i relativt rimelige billetter. 

Med litt fleksibilitet og menneskelig forståelse kunne NAV og/eller UD løst denne floka for mange år siden. Nå kjenner jeg ikke NAV-systemet godt nok selv til å vite om det er systemet eller menneskene som jobbet der som har sviktet mest her. Men at det hadde vært mulig å fått han og familien hjem for lenge siden uten at det hadde kostet all verden, er det ingen tvil om. 

Han kunne bare spart 25000 kr og kjøpt 3 billetter.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (3 timer siden):

Det kom for øvrig som en følge av at han registrerte at utbetalingene ble mindre, fordi ung ufør tillegget ble fjernet. Så han tok kontakt for å finne ut hvorfor det, og ble da forklart konsekvensen av å bli værende i utlandet.

Og hvorfor dro han ikke hjem da han registrerte at utbetalingene ble mindre? For da burde han jo ha penger ifølge det som ble sagt i filmen.... Men det var liksom da alt raknet...?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...