liil Skrevet 19. november 2023 #661 Del Skrevet 19. november 2023 Nettrollet skrev (4 minutter siden): Jeg trodde landets kultur dikterte at kvinner ikke har "lov" til å skille seg. Dessuten, han har jo faktisk en inntektskilde, det er sikkert bedre enn mange andre menn hun kunne giftet seg med. Hun gifta seg for å sikre seg selv og familien. Det er ikke bare bare å gi slipp på han og trygda hans, samme hvor liten den er. Tror nesten man må oppleve familier i fra kollektive kulturer for å forstå at hun tar ikke bare valg utifra egne behov, men også utifra storfamiliens behov. Nå kjenner ikke du til i hvilken grad jeg har opplevd familier i fra kollektive kulturer. Men mitt poeng står seg om mulig enda bedre med din kommentar. Om hun ikke vil skilles, av grunner som hypotetisk kan ha med katolisisme, strenghet eller storfamilie å gjøre, har hun jo alt å vinne på å forsøke å ta kontroll over eget og sin kjernefamilies (og storfamiliens, for all del) liv. I stedet for å la mannen styre skuta, som beviselig ikke har ført til så mye godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 19. november 2023 #662 Del Skrevet 19. november 2023 NiceOrNothing skrev (10 minutter siden): Enig . Og tore Strømøy burde synkronisere liv & lære . Mye av serien går ut på at bamsegutt ikke skjønner hvordan han fremstår , hva han skriver under på etc . Hvordan kunne Strømøy & co med denne vinklingen av en som burde trengt en barnehageansatt til å forklare flytteskjema etc , forstå alvoret i å stå frem i en tåredryppende dokumentar ? . Forsto han hva han deltok i? Han måtte jo ha signert en kontrakt med nrk og . Leser i dag at han ville ha med dette med overgrepene han er dømt for i dokumentaren, fordi slik jeg tolket det, han følte seg feilaktig dømt. At han i det hele tatt hadde et ønske om det forteller meg at han ikke forstår konsekvensene en slik dokumentar vil ha for hans egen del. Vi snakker om en samfunnstaper her, en skoletaper med svært begrensede ressurser på alle måter. Er mye han nok ikke forstår og tenker at han da har lettere for å ta dumme valg enn andre, som å flykte fra barnevernet og reise til Fillipinene m.m. På de fleste måter har han kommet skjevt ut i livet, det skyldes jo først og fremst manglende ressurser på flere plan. En trist skjebne altså... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvelous Skrevet 19. november 2023 #663 Del Skrevet 19. november 2023 Skravlekaspar skrev (4 timer siden): Tror neppe Jan Egil vil bo noe lenger på Filippinene. Som de sa i dokumentaren gikk han sjelden ut av hjemmet lenger, fordi han ikke orket å bli ledd av folk der ute på gata. Han kommer vel ikke til å gå noe mer ut av huset dersom han flytter tilbake til Norge? Det blir vel 24 timer foran data-skjermen i Norge også. 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurri Skrevet 19. november 2023 #664 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) liil skrev (19 timer siden): Nå kjenner ikke du til i hvilken grad jeg har opplevd familier i fra kollektive kulturer. Men mitt poeng står seg om mulig enda bedre med din kommentar. Om hun ikke vil skilles, av grunner som hypotetisk kan ha med katolisisme, strenghet eller storfamilie å gjøre, har hun jo alt å vinne på å forsøke å ta kontroll over eget og sin kjernefamilies (og storfamiliens, for all del) liv. I stedet for å la mannen styre skuta, som beviselig ikke har ført til så mye godt. Fillipinene godkjenner i grunnen ikke skilsmisse. Så nei, hun kan ikke bare gå: https://www.bufdir.no/ekteskap-og-skilsmisse/ekteskap-i-utlandet/ Fjernet vedlegg i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern kilde. Perelandra, mod. Endret 20. november 2023 av Perelandra 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 19. november 2023 #665 Del Skrevet 19. november 2023 liil skrev (5 minutter siden): Nei, man gjør jo ikke det - nok et argument for at han skrev nettopp det han ønsket og gjorde: flyttet for livstid. At han ikke hadde satt seg inn i trygdeavkortning som følge av dette, betyr jo ikke at han ikke faktisk skrev under på at han flyttet for godt, og at det også var dette han hadde til hensikt. Jeg tenker at klart at han kan ha hatt et ønske og en hensikt om å flytte fra norge for godt, og således skreiv og signerte som han gjorde. Det endrer dog bekrefter nær sagt bare at han ikke forstod hvilken konsekvenser den signeringen ville ha på hans tilværelse. Altså har han ikke forstått hva han signerte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 19. november 2023 #666 Del Skrevet 19. november 2023 Det var feil at de ikke snakket om den gamle sedelighetssaken. Jeg håper at nrk retter dette opp. Likevel så oppfatter jeg mannen som et overgrepsoffer. Ødelagt og sviktet av alle som hadde ansvar gjennom oppveksten. Begge saker er alvorlige,men de bør ikke settes opp mot hverandre, Begge sider trenger hjelp og støtte. Det var heller ikke nrk/Strømøy eller "bamsegutt" som startet noen spleis. De ville ha billetter hjem. Nå virker det om å gjøre å spre mest mulig hat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne Tiholt Skrevet 19. november 2023 #667 Del Skrevet 19. november 2023 12 minutter siden, Dude1996 said: "Kozegutt" på Spleis er en parodi på "Bamsegutt". Ikke bra! Hva er det donasjon til? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuleku Skrevet 19. november 2023 #668 Del Skrevet 19. november 2023 Apis skrev (3 timer siden): Nå er det langt på vei systemet som har skapt slabbedasken, Jan Egil. Det er folk i det systemet som ikke har gjort jobben sin. Det vil ALLTID finnes folk som Jan Egil, selv om systemet gjør jobben sin. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dude1996 Skrevet 19. november 2023 #669 Del Skrevet 19. november 2023 1 minutt siden, Arne Tiholt said: Hva er det donasjon til? Betaling av sitt eget boliglån. Målet er 3,5 millioner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 19. november 2023 #670 Del Skrevet 19. november 2023 NiceOrNothing skrev (4 minutter siden): For alt vi vet kan hun være livredd han . Alt det han hadde skrevet til kreti og pleti om drapstrusler å om hvor stor , sterk og farlig han var , tegner ikke et bilde av en trygg og god ektemann . På samme måte som at det du skriver, det tegner ikke et bilde av en intelligent person. Man vet at han er en skoletaper med sterkt nedsatte ressurser, han befinner seg i en svært fortvilet situasjon og når åpenbart ikke frem med sitt budskap og hva han kommuniserer... Og så er du overrasket og evner ikke å forstå at han i sin dype frustrasjon og maktesløshet, at han da sender trusler til dem han føler seg motarbeidet av. Konen er hans støttespiller og nær sagt alt han har, ved siden av sønnen, overasker kanskje deg at han er annerledes overfor henne som står ved hans side og støtter han... Hva er det du ikke forstår her???? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 19. november 2023 #671 Del Skrevet 19. november 2023 La han og familien komme hjem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 19. november 2023 #672 Del Skrevet 19. november 2023 MorTil2 skrev (2 timer siden): Så det jeg tenkte da jeg så det, var "Hvorfor bruker NRK så sinnsykt mye skattepenger på dette, når alt han trenger er noen tusen til den flybilletten?" Tenker at NRK og TS kunne spart seg årevis med arbeid, flyturer t/r Manila og rimelig store beløp (aka skattepenger) på å bare sponse en hjemtur for han med en gang. Så hvorfor gjorde de ikke det da? Narrativet "vi må hjelpe Bamsegutt" er i beste fall vikarierende. Dette handler primært om å skrive en ny Tore Frelser -historie, og sekundært om å peke på feil og mangler i det offentlige. Og det kan være greit, det altså, men da kunne i hvert fall TS vært ærlig om det, at DETTE var hans mål og arbeidsoverskrift. Og slutten av siste episode?! "Æ gruuur mæ som eijn HOIIN te å ring han å fortæll at nå kan æ itj gjørra nåkka meiir". Ja, Tore Frelser-Strømøy. Nå har du brukt hvor mange hundre tusen og årsverk på denne produksjonen, du har egenhendig skaffa Sansi lovlig opphold i Norge igjen, og de er 3 flybilletter unna målet. Men nå kan du ikke gjøre mer. Men manipulasjonen funker jo, for dette er Norge, og dette går rett inn i hjerterota. 26 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvelous Skrevet 19. november 2023 #673 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) hjertesorg skrev (4 timer siden): Jeg undrer meg over hva vi tenker ved å gi mannen nær 4 millioner kroner når han ikke kan forvalte den lønnen han allerede mottar? Minstesats uføretrygd ca 23 000 kr pr mnd. Trekk godt fra med skatt for å være på den sikre siden, så sitter han med 14 000 pr mnd. Barnetillegg og ektefelletillegget ble vel fjernet siden han flyttet ut "for evig". En arkitekt på Filippinene tjener ca 7200 kr pr mnd. Folk med vanlige lønninger tjener ca 4500 kr pr mnd. Hvordan klarer de å bo i et skur, uten skolegang til gutten når de på kun hans inntekt har tre ganger så høy inntekt som gjennomsnittet? Eller altså dobbelt så høy inntekt som en arkitekt? PS jeg rakk kun å se to episoder. Mulig de sier noe mer om hva som er grunnen til at de kun har mat til halve måneden? Forstår bare ikke hvordan de over så mange år ikke har fått spart opp til noen billetter, om han faktisk får minstesats? Hvordan skal de forvalte 4 millioner her i Norge? Ja det er altfor mye som skurrer her når trygden hans burde gi dem et godt liv der nede, i tillegg så jobber kona hans med å selge noe grill-relaterte greier. Men noe sier meg at mye av pengene muligens går til unødvendige kjøp som blant annet all den legoen han samler på og alle de svarte plastboksene med ræl han mente han skulle drasse med seg hele veien hjem til Norge. Mtp at han bruker store deler av dagene sine på å sitte foran pcen så hadde det ikke forundret meg om han abonnerte på forskjellige nettbaserte tjenester uten å spekulere for mye. For noe går disse pengene til. Endret 19. november 2023 av Marvelous Skriveleif 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 19. november 2023 #674 Del Skrevet 19. november 2023 Vet vi hva han har gjort mot barna? Utuktig omgang kan være så mangt. Han kan også være uskyldig dømt, selv om jeg ikke tror det. Men han er jo evneveik og kan lett ha tapt en sak hvor han var uskyldig. Jeg har ikke gitt til spleisen, jeg ville avvente til jeg hadde sett serien og vurdere da. Men har bare sett fleste episode og aner ikke hva som vil bli forandret før den blir lagt ut igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 19. november 2023 #675 Del Skrevet 19. november 2023 LiseTV skrev (2 minutter siden): La han og familien komme hjem. Hvem skriver du til, hvem skal la dem? Hvis du så ferien, har Granfoss "vært latt" å komme hjem når som helst siden han forlot Norge sist. Kona fikk også oppholdstillatelse igjen da Strømøy fiksa det for dem. Så ingen flere trenger å la dem komme hjem nå, det er bare å reise. 23 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 19. november 2023 #676 Del Skrevet 19. november 2023 Det naturlige nå er vel å avlyse de idiotiske og misforståtte spleisene. Så får Tore og NRK i fellesskap spandere flybilletter på familien. Egentlig burde både NRK, Tore og Spleis fått en saftig bot for å bidra til å forlede godtroende og dårlig informerte mennesker til å kaste seg på denne typen populistiske aksjoner. 22 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 19. november 2023 #677 Del Skrevet 19. november 2023 liil skrev (3 minutter siden): Hvem skriver du til, hvem skal la dem? Hvis du så ferien, har Granfoss "vært latt" å komme hjem når som helst siden han forlot Norge sist. Kona fikk også oppholdstillatelse igjen da Strømøy fiksa det for dem. Så ingen flere trenger å la dem komme hjem nå, det er bare å reise. De hadde ikke penger til billett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 19. november 2023 #678 Del Skrevet 19. november 2023 tvertimot skrev (19 minutter siden): Jeg tenker at klart at han kan ha hatt et ønske og en hensikt om å flytte fra norge for godt, og således skreiv og signerte som han gjorde. Det endrer dog bekrefter nær sagt bare at han ikke forstod hvilken konsekvenser den signeringen ville ha på hans tilværelse. Altså har han ikke forstått hva han signerte. Han signerte på et utflyttingsskjema til skatteetaten. At han ikke kjente til konsekvensene av å melde flytting, og at konemor ikke foreslo at de burde sjekke det først, endrer ikke på at han har meldt flytting. Hvordan har han egentlig klart å gifte seg? Skaffe bolig i Norge tidligere? Boliger på Filippinene? I det hele tatt bestille en flybillett og komme seg på et fly? Han fremstilles som han knapt nok klarer å knyte skoa. JA, han hadde en grusom oppvekst som jeg ikke unner noen, og JA den har etter alt å dømme begrensa hans kognitive ressurser noe alvorlig, men han ville ikke klart å spise selv om han var så mentalt hjelpetrengende som noen antyder. 24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 19. november 2023 #679 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Snurri skrev (20 timer siden): Fillipinene godkjenner i grunnen ikke skilsmisse. Så nei, hun kan ikke bare gå: https://www.bufdir.no/ekteskap-og-skilsmisse/ekteskap-i-utlandet/ Fjernet vedlegg i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern kilde. Perelandra, mod. Hvordan vet du at hun er muslim? De fleste på Filippinene er vel katolske, men det er forsåvidt komplisert å skille seg som katolikk også selv om ekteskapet blir annullert Endret 20. november 2023 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. november 2023 #680 Del Skrevet 19. november 2023 tvertimot skrev (Akkurat nå): Mulig han ville ha det med for å få mer sympati... I så fall vil det være enda tydeligere at han ikke forstår konsekvensen av det han foretar seg, som å bli med i denne dokumentaren og la det bli kjent bl.a. Det viser i så fall en med begrensede ressurser både sosialt og evnemessig. Noe som ikke er overaskende all den tid han har kommet skjevt ut på alle måter og er en skoletaper. Ja, å det er ikke det at jeg ikke har sympati med han . Men har han forstått kontrakten med nrk / sirkus Strømøy ? Det lurer jeg virkelig på . For HVIS han hadde forstått det, kunne han påvirket sluttresultat , evnt argumentert på HVORFOR han ville ha med sedelighetsforbrytelser . For å få sympati eller ha åpenhet ? . Jeg antar de forsøkte skjerme han/ familie / offer , men saken har jo eksplodert . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg