Glufseguri Skrevet 19. november 2023 #581 Del Skrevet 19. november 2023 Alivamale skrev (8 minutter siden): Skal NAV dobbeltsjekke om samtlige av deres brukere har kognitive evner til å forstå informasjon de gir? Hvordan skal de gjøre dette, og hvor uendelig mye tid vil ikke dette ta? Men NAV har jo også slått seg til ro med en vurdering av han fra tidlig 90-tall? Hvor er det ikke etterlyst en ny vurdering når han begynte å sende klager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. november 2023 #582 Del Skrevet 19. november 2023 Alivamale skrev (8 minutter siden): Skal NAV dobbeltsjekke om samtlige av deres brukere har kognitive evner til å forstå informasjon de gir? Hvordan skal de gjøre dette, og hvor uendelig mye tid vil ikke dette ta? Gi meg tilgang til NAV sine databaser og målingsplattform, og jeg ville ha en ganske nøyaktig liste på en uke. Gi meg tilgang til kommunikasjonsavdelingen, og jeg ville ha en bedre liste på to uker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 19. november 2023 #583 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Druid skrev (28 minutter siden): Hvis jeg forstår det økonomiske og tekniske uføret hans, trenger han langt mere enn en flybillett, og sikkert nærmere 4 milioner, men ingenting av dette skal komme fra en spleis. Men starten på uføret, slik det ble fremstilt i dokumentaren, var at han har meldt flytting til utlandet "livet ut". For å endre på det, måtte han komme seg til Norge og møte personlig på skatteetaten. Da ville han få tilbake noen av ytelsene han tapte ved sine livslange flytting. Så det jeg tenkte da jeg så det, var "Hvorfor bruker NRK så sinnsykt mye skattepenger på dette, når alt han trenger er noen tusen til den flybilletten?" Så er det ute tvil tilfellet at han trenger hjelp til å styre økonomien og få hjelp til å styre livet sitt. Men som du helt korrekt skriver, det skal ikke andre mennesker, som sikkert også sliter, hjelpe han med. Endret 19. november 2023 av MorTil2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 19. november 2023 #584 Del Skrevet 19. november 2023 Alivamale skrev (12 minutter siden): Skal NAV dobbeltsjekke om samtlige av deres brukere har kognitive evner til å forstå informasjon de gir? Hvordan skal de gjøre dette, og hvor uendelig mye tid vil ikke dette ta? De har systemet, det er selvsagt legen som sender de opplysningene til NAV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 19. november 2023 #585 Del Skrevet 19. november 2023 Hvordan kunne NRK tro at det ikke ville backfire voldsomt å utelate opplysningene om misbruksdommen? En ting er vurderingen av at den ikke er relevant i den problemstillingen de ønsker å fokusere på (de svake som ikke hjelpes av staten). Men misbruk av barn er som en rød klut for folk. At dette kommer frem i ettertid, stjeler nå all oppmerksomhet vekk fra poenget med serien. Veldig klossete og naivt av NRK å tro at dette skulle gå bra. Nå har de jo også innrømmet at de vurderte feil. 22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 19. november 2023 #586 Del Skrevet 19. november 2023 3 minutter siden, MorTil2 said: Nei, det var om en vanskelig fortid skulle ha fått bjeller til å ringe ekstra høyt. Det er det samme som å si at hvis man har en vanskelig barndom, så kan man aldri klare seg og forstå det som står på et papir "Hvor lenge har du planlagt å bli i utlandet". Altså, hvor vanskelig er det spørsmålet å forstå? Han var ikke dummere enn at han klarte å finne frem til både kongehuset, statsministeren og statforvalteren. Det er absolutt veldig mye å ta tak i innenfor NAV systemet og mye burde ikke være automatisert. Men det er faktisk ikke de som jobber der sin feil. Det er et krav fra høyere oppe i systemet om effektivitet og nedbemanning. Det var en sannhet som kom frem - han hadde for vane å skylde på andre. Skal NAV ta ansvar for det og? Fikk han det spørsmålet? Jeg vet ikke. Så vidt jeg husker så ble det fremstilt som at han ble bedt om signere siden han hadde vært der lenger enn 6mnd. De henger heller ikke ut nav-ansatte som personer, men de snakker om at politikere har laget så rigide regler at det ikke er mulighet for noe som helst skjønn i dette systemet. Åltså et systemproblem. Skylde på andre - som jeg nevnte tidligere i tråden, dette kan være konsekvensene av en oppvekst under forhold som påvirker kognitiv utvikling. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. november 2023 #587 Del Skrevet 19. november 2023 Alivamale skrev (26 minutter siden): Men han hadde ikke verge og var dermed også ansett å være samtykkekompetent. NAV kan ikke begynne å anta at mennesker med en viss «historikk» ikke er i stand til å ta selvstendige, informerte valg. Syns historien og vinklingen rundt nav , fulgte det samme sporet som alt annet i denne dokumentaren . Bamsegutt har gjort maaaaaange grove feil, men er likevel uten skyld . En av de største feilene man kan gjøre mot noen , er å frata de muligheten til å ta eierskap i (skyld)situasjonen . 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. november 2023 #588 Del Skrevet 19. november 2023 Nettrollet skrev (11 minutter siden): Han er nok slu men ikke intelligent. Det tror jeg ikke han er. Han er gløgg nok til å lære seg i alle fall engelsk, skulle man tro? For han ble jo gift med en filipinsk kvinne, som jeg antar han ikke kunne snakke norsk til. Hun kunne sikkert engelsk, og da må jo han også kunne det, siden de kommuniserer med hverandre. Mulig han til og med har lært seg noe filipinsk etter 11 år i landet? Han er altså gløgg nok til å lære seg et annet språk (iallfall nok til å bli forstått) enn sitt eget morsmål. Snakker han engelsk med sønnen sin, eller snakker sønnen norsk også, tro? Han skrev tydelig og klart svar på spørsmålet om hvor lenge utenlandsoppholdet hans skulle vare; "Livet ut". Det han imidlertid ikke forsto før senere, var at deler av trygden hans da ble fjernet. Da skyldte han plutselig på at han "ikke forsto hva han skrev under på". Han forsto flytteskjemaet, der han skrev "livet ut". 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 19. november 2023 #589 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Apis skrev (6 minutter siden): De har systemet, det er selvsagt legen som sender de opplysningene til NAV. Hvilke opplysninger? Granfoss hadde ikke verge. Leger sitter ikke på inngående kunnskap om pasientenes intelligensnivå, og kan heller ikke sende dette til NAV sånn uten videre. Kontakten mellom Granfoss’ lege og NAV har trolig heller ikke vært eksisterende siden han tross alt har vært ufør i ca 40 år. Endret 19. november 2023 av Alivamale 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmidtherin Skrevet 19. november 2023 #590 Del Skrevet 19. november 2023 Million skrev (1 minutt siden): Han er gløgg nok til å lære seg i alle fall engelsk, skulle man tro? For han ble jo gift med en filipinsk kvinne, som jeg antar han ikke kunne snakke norsk til. Hun kunne sikkert engelsk, og da må jo han også kunne det, siden de kommuniserer med hverandre. Mulig han til og med har lært seg noe filipinsk etter 11 år i landet? Han er altså gløgg nok til å lære seg et annet språk (iallfall nok til å bli forstått) enn sitt eget morsmål. Snakker han engelsk med sønnen sin, eller snakker sønnen norsk også, tro? Han skrev tydelig og klart svar på spørsmålet om hvor lenge utenlandsoppholdet hans skulle vare; "Livet ut". Det han imidlertid ikke forsto før senere, var at deler av trygden hans da ble fjernet. Da skyldte han plutselig på at han "ikke forsto hva han skrev under på". Han forsto flytteskjemaet, der han skrev "livet ut". Nav har også en veiledningsplikt. Så spørsmålet er vel i hvor stor grad han fikk informasjon om konsekvensene; informasjon som var forståelig for han. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 19. november 2023 #591 Del Skrevet 19. november 2023 sirenas skrev (På 16.11.2023 den 18.45): Har du sjekket Spleis nå? Den kommer garantert opp i over 2 mill. Det kan gå til eksempelvis egenkapital, og med startlån er det ingen problem for dem å kjøpe en bolig. Og om så ikke,det finnes nå 100000 vis av nordmenn som leier og som har gode liv. Mor snakker greit engelsk, og har grunnleggende norsk kunnskap virker det som. Ser ingen grunn til at hun ikke vil klare å ordne seg lønnet arbeid. Særlig mtp hvor mange som nå tydeligvis slår ring rundt familien. Spleisen er stoppet nå og folk er tilbudt å få pengene tilbake. Han er en dømt overgriper,dømt for 6 seksuelle overgrep mot barn. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 19. november 2023 #592 Del Skrevet 19. november 2023 totti_1 skrev (På 17.11.2023 den 19.57): Jeg er økonom og gjort undersøkelser. Jeg står på det at 13.300 ikke er mye penger i Filippene for en familie på 3. Filippene er ikke så fattig som du tror. Du må også huske at mange i Filippene bor i bolig med flere generasjoner under samme tak og sparer utgifter der. Bare å google eiendomspriser i Cebu selv og så ser du at utleie der ligger på 8000 kroner og lignende. Nå er det selvsagt ikke slummen, men ting koster der borte, også i slummen. Nå tviler jeg heller ikke på at Bamse kunne klart å komme seg hjem med sterkere psyke, og kunne klart å spare til mer kos med sterkere psyke. Det er også ekstremt sannsynlig at han hjelper svigerfamilien med noen kronasjer også. Lov å fylle ut bildet selv uten å få alt servert tenker jeg. P. S. Et hotellrom i Cebu koster for øvrig 700 kroner natten og oppover. Uten sammenligning for øvrig, men tror du undervurder hva ting kan koste der. Jeg fikk tips om dokumentaren fra noen som er født og oppvokst i Cebu og som kjenner veldig godt til hvordan det er der, siden familien hennes fortsatt bor der. Hun var nærmest opprørt av fremstillingen, som andre med filippinsk bakgrunn er. De kjenner forholdene og vet hvor mye 70.000 peso er der nede. Hun eier et flott hus der som kostet 2.500.000 peso (ca 500.000 nok), altså mindre enn de 700.000 han kom med. Prisene du kommer med er ganske på jordet. En mellomklassefamilie med to i arbeid som f.eks. lærer og sykepleier tjener under halvparten av det Bamsegutt har fått, og klarer seg fint. her er et hus på 100m2 som koster ca 5000,- per måned: CANDUMAN Mandaue 4-Bedroom House for rent 📌 House for rent in Cebu | Dot Property Om han hadde brukt de 700k han fikk i erstatning kunne han cashet ut for det og eid det. Det kan godt være at du er økonom, men jeg er rimelig sikker på at jeg har mer innsikt i hva det koster å bo der, siden jeg har informasjonen min fra folk som faktisk er født og oppvokst der (og fortsatt har familien der). 24 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 19. november 2023 #593 Del Skrevet 19. november 2023 Resten av serien er vel også stoppet nå tror jeg på grunn av det som er kommet frem om dommen mot han. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne Tiholt Skrevet 19. november 2023 #594 Del Skrevet 19. november 2023 5 hours ago, Fame said: Siste episode kommer ikke opp fordi NRK har fjernet serien i kjølevann av diverse nye opplysninger. Hvilke opplysninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. november 2023 #595 Del Skrevet 19. november 2023 Schmidtherin skrev (Akkurat nå): Nav har også en veiledningsplikt. Så spørsmålet er vel i hvor stor grad han fikk informasjon om konsekvensene; informasjon som var forståelig for han. Visste NAV at han var så mentalt tilbakestående da? I forkant av møtet der han meldte utflytting fra landet? Han var jo uføretrygdet pga en ulykke da han var 20 år, og ikke pga det mentale nivået sitt. Så visste NAV noe særlig om dette? Og hvor lite skal egentlig NAV anta at folk forstår, og passe på å fortelle dem? 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmidtherin Skrevet 19. november 2023 #596 Del Skrevet 19. november 2023 Arne Tiholt skrev (1 minutt siden): Hvilke opplysninger? Overgrepsdommen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. november 2023 #597 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Arne Tiholt skrev (3 minutter siden): Hvilke opplysninger? Om overgrepene han begikk og dommen. De visste om det, men de visste ikke at seerne skulle få nyss om dette og "ta dem på fersken" for å dysse ned så viktig og elementær info om den de laget et program om. Så nå kaller NRK det for "nye opplysninger", men de visste det fra før. De har jo hevdet at de ikke tok det med fordi de mente det var så lenge siden at det ikke var "relevant" lenger. Endret 19. november 2023 av Million 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 19. november 2023 #598 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Glufseguri skrev (17 minutter siden): Men NAV har jo også slått seg til ro med en vurdering av han fra tidlig 90-tall? Hvor er det ikke etterlyst en ny vurdering når han begynte å sende klager? Skulle NAV sendt noen til Filippinene for å undersøke intelligensnivået hans, mener du? Og hva slags vurdering fra 90-tallet? Det som sto i dommen? Dette har jo intet med NAV å gjøre? Endret 19. november 2023 av Alivamale 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmidtherin Skrevet 19. november 2023 #599 Del Skrevet 19. november 2023 Million skrev (Akkurat nå): Visste NAV at han var så mentalt tilbakestående da? I forkant av møtet der han meldte utflytting fra landet? Han var jo uføretrygdet pga en ulykke da han var 20 år, og ikke pga det mentale nivået sitt. Så visste NAV noe særlig om dette? Og hvor lite skal egentlig NAV anta at folk forstår, og passe på å fortelle dem? Desto større konsekvens, desto større krav til veiledning. Nav har ansvar for å undersøke om brukerne er innforstått med de valgene de tar. Jeg har full forståelse for at det kanskje er vanskelig i praksis, men slik er loven. Og her er det tale om nokså alvorlige konsekvenser, fordi her er det snakk om internasjonale regler i tillegg til norske regler. Og har vi lært en ting av NAV-skandalen, så kan ikke engang NAV selv reglene internasjonalt. Så det er enda større krav til å ivareta veiledningsplikten sin. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 19. november 2023 #600 Del Skrevet 19. november 2023 bysummerfall skrev (2 minutter siden): Fikk han det spørsmålet? Jeg vet ikke. Så vidt jeg husker så ble det fremstilt som at han ble bedt om signere siden han hadde vært der lenger enn 6mnd. Det sto på skjemaet som ble vist frem. Det var noe av det første TS fant frem av alle papirene. Da han spurt hvorfor han hadde signert, fikk han til svar at Granfoss mente å svare på hvor lenge han ville bo i Norge. Den syntes jeg var for tynn, men TS støttet opp om den. Det kom for øvrig som en følge av at han registrerte at utbetalingene ble mindre, fordi ung ufør tillegget ble fjernet. Så han tok kontakt for å finne ut hvorfor det, og ble da forklart konsekvensen av å bli værende i utlandet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg