Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

3 hours ago, likestilling said:

Det er mange som er uten evne til å ta vare på seg selv som blir overlatt til seg selv, og vi mangler et system som kan hjelpe folk som er "på bunnen". Dette kan for så vidt også være folk uten kognitive vansker som har havnet i en vanskelig og låst situasjon. Systemene fungerer ikke. Noen får MYE hjelp, andre får ingen. Det kommer mye an på om man har noen som kjemper for deg. Alene mot systemet er man hjelpeløs.

Dette kan jeg signere på. Er man syk og nedsatt, og ikke får hjelp, eller føler at man blir hørt eller tatt på alvor, så er det lett å gå fra forstanden. Det gir en type fortvilelse og hjelpesløshet som kan rive et menneske i stykker. Dessverre så er det noen som faller mellom sprekkene, og ikke får den hjelpen de behøver og fortjener. Jeg er dessverre en av de, så snakker kun av egen erfaring.

Endret av Wally Wanderlust
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en sak som viser på brutal måte hvor galt det kan gå i livet, på alle plan. Må si meg imponert over hvordan NAV sine personer regelrett bekrefter alle fordommer og klisjeer som finnes om personer som jobber på NAV kontor, dagens pokal til den gjengen🏆🫠🙈 En tapt barndom kan aldri erstattes på noen måte, og det forklarer hvordan det har endt opp slik men det gir samtidig ingen unnskylding for å fortsette dette løpet. At en flott, ressurssterk og lojal kone skal måtte finne seg i at mannen stadig truer med å ta sitt liv er ikke greitt, det er ren manipulering for å få oppmerksomhet. Det som han velger å påføre sin kone og din sønn er videreføring av egen skjebne, han velger selv å ikke bryte mønstret.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (3 timer siden):

Hva har det der med det jeg nevnte å gjøre? Jeg har sett dokumentaren og fikk med meg alt det der...

Jeg er økonom og gjort undersøkelser. Jeg står på det at 13.300 ikke er mye penger i Filippene for en familie på 3.

Filippene er ikke så fattig som du tror. Du må også huske at mange i Filippene bor i bolig med flere generasjoner under samme tak og sparer utgifter der.

Bare å google eiendomspriser i Cebu selv og så ser du at utleie der ligger på 8000 kroner og lignende. Nå er det selvsagt ikke slummen, men ting koster der borte, også i slummen. 

Nå tviler jeg heller ikke på at Bamse kunne klart å komme seg hjem med sterkere psyke, og kunne klart å spare til mer kos med sterkere psyke. 

Det er også ekstremt sannsynlig at han hjelper svigerfamilien med noen kronasjer også. Lov å fylle ut bildet selv uten å få alt servert tenker jeg.

P. S. Et hotellrom i Cebu koster for øvrig 700 kroner natten og oppover. Uten sammenligning for øvrig, men tror du undervurder hva ting kan koste der.

Endret av totti_1
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
totti_1 skrev (6 minutter siden):

Jeg er økonom og gjort undersøkelser. Jeg står på det at 13.300 ikke er mye penger i Filippene for en familie på 3.

Filippene er ikke så fattig som du tror. Du må også huske at mange i Filippene bor i bolig med flere generasjoner under samme tak og sparer utgifter der.

Bare å google eiendomspriser i Cebu selv og så ser du at utleie der ligger på 8000 kroner og lignende. Nå er det selvsagt ikke slummen, men ting koster der borte, også i slummen. 

Nå tviler jeg heller ikke på at Bamse kunne klart å komme seg hjem med sterkere psyke, og kunne klart å spare til mer kos med sterkere psyke. 

Det er også ekstremt sannsynlig at han hjelper svigerfamilien med noen kronasjer også. Lov å fylle ut bildet selv uten å få alt servert tenker jeg.

P. S. Et hotellrom i Cebu koster for øvrig 700 kroner natten og oppover. Uten sammenligning for øvrig, men tror du undervurder hva ting kan koste der.

Jeg er ikke kjent på Filippinene og egentlig er det ikke så relevant, men jeg har fulgt med på kjærlighet uten grenser Danmark. Og den standarden som er på skurene der, er langt unna standarden huset familien bor i. Det taket som var lekk, kunne ha blitt fikset. Han hadde tilgang til nett og innlagt vann og strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke kjent på Filippinene og egentlig er det ikke så relevant, men jeg har fulgt med på kjærlighet uten grenser Danmark. Og den standarden som er på skurene der, er langt unna standarden huset familien bor i. Det taket som var lekk, kunne ha blitt fikset. Han hadde tilgang til nett og innlagt vann og strøm. 

Ja, man ser at veiene er greit asfaltert og bylivet utenfor tyder på en viss sivilisasjon. Det var ikke noe "favela".

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Dude1996 skrev (7 minutter siden):

Nå er målet 3,8 millioner. 

Hvor mange prosent av disse pengene tar spleis? Eller advokaten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
totti_1 skrev (Akkurat nå):

Ja, man ser at veiene er greit asfaltert og bylivet utenfor tyder på en viss sivilisasjon. Det var ikke noe "favela".

Nettopp. Selv om det ble fremstilt slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 minutt siden):

Hvor mange prosent av disse pengene tar spleis? Eller advokaten? 

Cirka 150.000 om de klarer 4 millioner tar spleis. Advokaten virker snill, men aner ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
totti_1 skrev (29 minutter siden):

Cirka 150.000 om de klarer 4 millioner tar spleis. Advokaten virker snill, men aner ikke. 

Skal advokaten være verge også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (42 minutter siden):

Advokaten skal nok også ha litt men det er jo sånne saker han lever av så det er helt forståelig, han har opplevd mobbing selv og har spesialisert seg på saker for mobbeoffer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
bvp skrev (47 minutter siden):

Advokaten skal nok også ha litt men det er jo sånne saker han lever av så det er helt forståelig, han har opplevd mobbing selv og har spesialisert seg på saker for mobbeoffer.

Jeg reagerer på at når de ser at spleisen går så bra, så øker de beløpsgrensen. 

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (4 minutter siden):

Man står fritt til Å velge om man vil gi beløp da…

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (17 minutter siden):

Hva skulle eventuelt være problematisk med det?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Zenhouse said:

Han sa han får utbetalt 13900 kr, som er ca 70 000 pesos ja. 
Jeg leste at gjennomsnittslønn på Filippinene er ca 23 000 pesos. 
Jeg lurer på om han forsørger flere enn kona og sønnen? Kom det frem? Jeg ser episodene på nett, er ikke ferdig enda. 
Jeg også reagerte litt på at han «klarte» å få erstatning på egenhånd. 
Og så lurer jeg på hva de pengene har gått til. Ikke hus på Filippinene hvertfall, for det sa han jo var på avbetaling og han mistet visst både hus og bil. 

Erstatningene var stort sett automatiske for de fleste som har vært barnevernsbarn før 1993. Tror det var noe sånn som at seksuelle overgrep ga 725000kr, vold 500000kr dersom det allerede fantes dokumentasjon på det man har vært utsatt for. Han trengte neppe gjøre noe mer enn å sende et a4-ark og si hvilke barnehjem han har bodd på så fant erstatningskontoret frem til dokumenter derfra. Det var overhodet ikke like krevende som å forholde seg til NAV.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (15 minutter siden):

Det er det ikke noe galt i synes jeg, det er 9 dager igjen av spleisen og de satte vel først det de trodde var et realistisk mål, når det blir oppnådd så vil folk se at målet er nådd og ikke gi mer, her er målet å gi familien best mulig starthjelp så da vil de selvfølgelig fortsette.
Totalt har det nå kommet inn over 3,65 mill. på alle 3 spleisene. :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, bvp said:

Det er det ikke noe galt i synes jeg, det er 9 dager igjen av spleisen og de satte vel først det de trodde var et realistisk mål, når det blir oppnådd så vil folk se at målet er nådd og ikke gi mer, her er målet å gi familien best mulig starthjelp så da vil de selvfølgelig fortsette.
Totalt har det nå kommet inn over 3,65 mill. på alle 3 spleisene. :)

12 dager igjen av spleisen* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (22 minutter siden):

Hva skulle eventuelt være problematisk med det?

Jeg skjønner hva "caremore" mener. Det er andre gode saker på Spleis. Folk som trenger hjelp/pleie til behandling av kreft, MS, ALS mm.

Å gi Bamsegutt penger nå er nok uaktuelt for meg. Gir heller andre et løft.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, totti_1 said:

Jeg skjønner hva "caremore" mener. Det er andre gode saker på Spleis. Folk som trenger hjelp/pleie til behandling av kreft, MS, ALS mm.

Å gi Bamsegutt penger nå er nok uaktuelt for meg. Gir heller andre et løft.

Enig. Det er synd for det er mange med samme bakgrunn og andre problemer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært relevant å inkludere et minutt om parets inntekter og utgifter, hvor mye skolen koster, og gjennomsnittslønn i området. Dette hadde vært interessant uansett hvordan tallene ser ut. Når de lar være, henger jeg meg opp i det. Jeg blir mer skeptisk til hele dokumentaren enn jeg kanskje burde være.

Jeg har lite sansen for å fyre opp opinionen med sterk systemkritikk uten å inkludere åpenbart relevante fakta. Det er usunt for demokratiet, tror jeg. Det blir litt som den berømte Brexit-bussen til Boris Johnson; det lille som stod på den var isolert sett sant, men de utelot så mye relevant informasjon at det i praksis ble en løgn. Eller NRKs egen romkvinnesak.

En annen ting jeg er litt skeptisk til, er i hvilken grad Granfoss virkelig ikke forstod utflyttingsskjemaet og konsekvensene av det. Som en annen her inne har nevnt, tror jeg det er like sannsynlig at han forstod det, men fylte det ut i affekt. Det er kanskje også ulike grader av å "forstå". Folkene i Luksusfellen forstår vel ofte at 40% rente blir et helvete å betale tilbake, uten å virkelig ta inn over seg hvordan situasjonen ser ut om to år. Eller at de forstår konsekvensene, men stikker hodet i sanden pga. dårlig impulskontroll. Kanskje det viktigste for Granfoss i øyeblikket var å bli lenger på Filippinene, uavhengig av konsekvensene.

Vi lar folk ta dårlige beslutninger med mindre de er under vergemål. Skulle Granfoss vært det? Kanskje. Eller kanskje han da hadde dukket opp hos Tore som en "Tolga-bror" i stedet? Det er gode grunner til at vi har en terskel for å sette folk under vergemål.

Etter scenen hvor Tore latterliggjør NAV ("ringer det ikke en bjelle her????"), savnet jeg å se mer av kommunikasjonen som har foregått mellom NAV og Granfoss. Dette for å rettferdiggjøre latterligjøringen og systemkritikken. Tore har vel neppe sett all kommunikasjonen selv, og vi seere får vite enda mindre. Det minner meg litt om barnevernsaker hvor bare foreldrene har mulighet til å snakke fritt i mediene.

Jeg er overhodet ikke kritisk til at Granfoss får hjelp nå, og det er ingen tvil om at han har hatt et tragisk liv, godt hjulpet av staten. Det jeg synes er litt skummelt, er når NRK fyrer opp kraftig systemkritikk på en ensidig måte.

• Liker 26
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...